Raitiotieopastimet

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,244
Helsinginkadun ja Kaarlenkadun risteyksessä on havaittu maanantaina uusi opastinjärjestelmä. Kuvia siitä on SRS:n uutissivulla.

Se näyttää olevan ikäänkuin "vaihdelyhty" eli näyttää suunnan mihin suuntaan vaihde on käännetty. Sijoitus on lliikennevalopylväässä. Onko alan ammattilaisilla tästä vaihdeopastimesta ja tulevista käyttökohteista tarkempia tietoja? Pikaraitiotiellähän tällaisesta ennakkoon nähtävästä opastimesta on hyötyä - ei tarvitse hiljentää vaihteen eteen ja katsoa kielistä minne ne johtavat.
 
Kävin tiistaina Helsingissä ja sattumalta näin tuon samaisen laatikon. Opastin oli lisäksi varustettu kyltillä "Raitiovaunujen turvalaitekokeilu" (tai jotain tuonnepäin) On siis luontevaa päätellä, että motivaatio tuohon kokeiluun löytyy juuri turvallisuudesta. Käsittääkseni liian suurella nopeudella kääntyvään vaihteeseen ajo on yksi tyypillisistä raitiovaunuonnettomuuksien aiheuttajista, joten tarkoitus kait on pyrkiä vähentämään niitä.

Ja ainahan se lisää turvallisuutta, jos vilkkaassa risteyksessä ei kuljettajan tarvitse kohdistaa katsettaan alas vaihteenkieleen. Mutta minäkin jään odottamaan asiasta jotain tietävien kommentteja.
 
Vaihteissa on ajettava rajoitetulla nopeudella myös sen takia, että siinä noustaan pyörien laipoille. Se on toki oma juttunsa se, eikä se asia muutu miksikään esim. tällaisten opastimien avulla.
Mutta näihin opastimiin ja juuri tähän vaihteeseen. Jos eräitä selostuksia olen oikein ymmärtänyt, linjan 8 vaunut kääntävät tuon vaihteen jollain uudella tekniikalla - tämän tietenkin toimiessa. Siinä lienee ollut alkukankeutta. Sitä uutta tekniikkaa ei kai aluksi ollut ehditty asentaa liian moneen vaunuunkaan.
 
Helsinginkadun ja Kaarlenkadun risteyksessä on havaittu maanantaina uusi opastinjärjestelmä. Kuvia siitä on SRS:n uutissivulla.

Opastinjärjestelmiä on itse asiassa kaksi erilaista. Vastakkaiseen suuntaan Helsinginkadun ja Läntisen Brahenkadun risteyksessä on erillisen tolpan nokassa Swarcon Futurit-sarjan melko kookas opaste.

Swarcon opaste käynnistyy vain raitiovaunun lähestyessä. Se näyttää joko suoraan, käännöstä tai punaisella ristillä kääntymässä olevaa vaihdetta. Opastin sammuu raitiovaunun ylitettyä vaihteet.

Onkos tuo toinen opastin aina päällä?

Joka tapauksessa oma lyhyt keskusteluni HKL:n ratapäällikön kanssa työpuhelun ohessa kertoisi ensisijaisen syyn olevan juuri turvallisuus. Vaunun kuljettaja voi nopeasti ja helposti varmistaa vaihteen oikean asennon. Lisäksi opastimen ei ymmärtääkseni pitäisi syttyä, ellei vaihde ole oikein lukittunut eikä vaihde myöskään voi kääntyä vaunun alta koska vaunun poistuminen kuitataan erillisellä silmukkatunnistimella. Tästä en kuitenkaan ole varma.

Otin kuviakin, joissa eri silmukat näkyvät, kun vaihdetta ei vielä ollut valettu betoniin, mutta ne ovat valitettavasti vielä kameran muistikortilla.

Vaihteiden ylittämisnopeuden suhteen kuvio on melko monimutkainen. Laipoilla ajo rajoittaa kyllä huippunopeutta, mutta 10 km/h johtuu ilmeisesti osittain myös vaihteiden toimintatavasta. Lisäksi nykyinen vaihteiden asennon tarkistaminen hidastaa väistämättä vaunua verrattuna opastimeen. Viimeisenä seikkana turvavaihde voitaisiin kääntää jo ennalta ja siten säästää aikaa, joskin tietääkseni tätä ei vielä ole suunniteltu sen tarkemmin.
 
Eli lyhyt tiivistelmä:
Ko. vaihteissa on tällä hetkellä käytössä sekä uusi että vanha vaihteenkääntötapa. Uutta tapaa on tarkoitus soveltaa linjan 8 vuorovaunujen osalta. Niissä vuoroissa tulisi olla vaunut, joissa on se tekniikka, jonka avulla järjestelmä tunnistaa lähestyvän vaunun ja osaa kääntää vaihteen oikeaan asentoon. Muiden vaunujen kuskit kääntävät vaihteen vanhalla tavalla.
Topicin opasteet tosiaan lisäävät turvallisuutta, koska vaihteen asento tulee julki muutenkin kuin kuljettajan vilkaistessa vaihteen kieliin päin. Vaihdetta on siis mahdollista lähestyä turvallisesti hieman suuremmalla nopeudella kuin vain vanhalla tekniikalla varustettuja vaihteita. Järjestelmän tosiaan kuuluu ehkäistä se mahdollisuus, että vaihde kääntyisi vaunun alla. Uusi systeemi tunnistaa vaunun aiemmassa vaiheessa verrattuna siihen tilanteeseen, kun kuljettaja vanhalla tavalla kääntää vaihteen. Kehittyneissä raitiotiejärjestelmissä tällaisia systeemejä on ymmärtääkseni ollut jo pitkään käytössä. En tällä kertaa mainosta erästä pohjoismaista raitioliikennekaupunkia... ;)
 
Vaihteiden ylittämisnopeuden suhteen kuvio on melko monimutkainen. Laipoilla ajo rajoittaa kyllä huippunopeutta, mutta 10 km/h johtuu ilmeisesti osittain myös vaihteiden toimintatavasta. Lisäksi nykyinen vaihteiden asennon tarkistaminen hidastaa väistämättä vaunua verrattuna opastimeen. Viimeisenä seikkana turvavaihde voitaisiin kääntää jo ennalta ja siten säästää aikaa, joskin tietääkseni tätä ei vielä ole suunniteltu sen tarkemmin.
Kyllä tuo 10 km/h tuli nykyisen vaihteenkääntösysteemin mukana.
Vanhassa systeemissä, jos vaihde oli oikein, kuljettaja sen kuin veti vauhdissa virroittimen alas ajolankakoskettimen kohdalla. Varmisti siis, että vaihde ei käänny.
Kymppiä ei silloin vaihteesen ajettu jos ei muuta syytä ollut. Laipoilla ajo ei ollut ongelma.
 
Tuntuu turvallisuuden kannalta aika hurjalta, että on saatettu ajaa 30-40 km/t pelkkien laippojen varassa. Mutta niinhän se on kyllä monessa muussakin asiassa, että ennen tehtiin surutta jotain sellaista, joka tänä päivänä ei mitenkään tulisi kysymykseen juuri turvallisuussyistä. Mutta elettiin sitä ennenkin, ja ehkä monessa mielessä paremminkin kun ei nipotettu niin kauheasti kaikesta.
 
Oman kokemukseni mukaan vaihteissa ajettiin hissukseen kyllä ainakin 1960- ja 1970-luvuilla, jolloin olin ratikoiden päivittäinen käyttäjä. Suoraan ajaminen ei ole suuri ongelma, vaikka laipoille nousu kolisee ja rasittaa vaunua. Mutta erityisesti 2-akselisten kanssa poikkeavalle raiteelle oli syytä ajaa hyvinkin varovasti. Ylipäätään mutkassa meno oli 2-akselisilla varsinaista vispaamista. Meillä kun on eurooppalaiseen käytäntöön verrattuna ollut kovin lyhyt akseliväli 2-akselisissa vaunuissa niiden pituuteen nähden.

Lisäksi muistikuvani on, että kun vaihteen kääntämättä jättäminen edellytti virrottimen alasvetoa eli kuljettajan keskittymistä siihen asiaan, oli jo yleisen turvallisuuden vuoksi syytä ajella sen kontaktin kohdalla ennen vaihdetta suhteellisen hiljakseen.

Onko foorumilla yhtään niin vanhaa kuljettajaa, että olisi ajanut tuohon aikaan?

Antero
 
Tuntuu turvallisuuden kannalta aika hurjalta, että on saatettu ajaa 30-40 km/t pelkkien laippojen varassa.
Myötävaihteissa vielä nykyäänkin päästellään toisinaan aika reippaasti - etenkin suorille ajettaessa. Kolina on usein tilanteen mukainen.
 
Verkkolehti Raitio
Mielenkiintoinen artikkeli, jossa mm. vanhan ("virta vasemmalle") ja nykyisen vaihteenkääntösysteemin eroista. Huomatkaa, että se on kirjoitettu vuonna 1973.
Yllä kerrottu vauhdilla vaihteeseen virrotin alhaalla ajaminen koski tietenkin vain neliakselisia vaunuja ja vaihteessa suoraan ajoa. Eikähän se joka paikassa onnistunutkaan. Yksi hyvä paikka oli yllämainitun artikkelin kuvassa oleva risteys.
 

Artikkelissa on kuva Paavalin kirkon Kiepen laatikosta. Sen tarkoitus on kaiketi valojen tilaus, jos halutaan kääntyä Hämeentieltä heti Sturenkadulle eikä siis ole varsinainen vaihteenkääntövekotin. Vaihde käännetään vasta Hämeentien puolella. Jos taas ollaan menossa PVK:lta suoraan Hämeentielle, siis 8:n normaalireittiä, kuvan kohdassa ei tarvitse tehdä mitään.
Näin oli* ainakin joskus, joten kuvatekstiä voinee hieman täsmentää.

*) ja jos ei ollut niin kertokoon joku paremmin tietävä
 
Käsittääkseni laatikko kääntää vaihteen Stuurenkadulle.. ?

Arvon kollega muistaa nyt väärin :wink: Safkan kuvaus on oikea, eli ensimmäisellä laatalla tilataan valo jos halutaan kääntyä Sturenkadun suuntaan ja toisella laatalla, joka on Hämeentien keskellä, käännetään vaihde joko oikealle Sturenkadun suuntaan tai suoraan Hämeentien suuntaan. Tuossa kohdassa tulee pikkusen kiire jos on menossa kasilla keskustan suuntaan ja vaihde onkin Sturenkadun suuntaan linjalle ajaneen 1/3T/7B:n takia ja eikä ole tietoinen tästä :)
 
HKL on testannut ymmärtääkseni kolmen eri valmistajan turvaopastimella varustettua vaihteenkääntöjärjestelmää Helsingin rataverkossa tarkoituksena varustaa tulevaisuudessa ainakin vilkkaimmat vaihteet turvalaitetekniikalla. Kaikki opastimet asennettiin linjan 8 reitille, mutta Hämeentien ja Sturenkadun risteykseen asennetun turvalaitteen testikäyttö jäi vähälle kasilinjan pidennyttyä Arabiaan viime toukokuussa. Sittemmin opaslaitteet poistettiinkin risteyksestä.

Syksyllä 2007 testikäyttöä jatkettiin jäljelle jääneissä Helsinginkadun-Läntisen-Brahenkadun ja Helsinginkadun-Kaarlenkadun risteyksissä. Vaihdeautomatiikkajärjestelmä on asennettu vaunuihin 81 ja 99 (Kaarlenkatu) sekä 85 ja 101 (Brahenkatu). Päälle kytkettynä se kääntää vaihteen linjan 8 suuntaiseksi ja estää vaihteen kääntämisen toiseen suuntaan ennen kuin vaunu on ylittänyt kokonaan vaihteen. Muut vaunut kääntävät vaihteen vanhaan malliin ja vaihteen asento (ja mahdollinen häiriö) näkyy opastimessa.

Onko kenelläkään tietoa, ollaanko asian tiimoilta kerätty jo tarpeeksi kokemuksia ja kenties tehty jo jotain jatkosuunnitelmia? Kokeilut näyttävät ainakin päättyneen ja myös Läntisen Brahenkadun risteyksestä on valo-opastin poistettu loppuvuodesta. Toisaalta viime vuonna rataverkkoon rakennetuissa kokonaan uusissa vaihteissa valmius turvalaitetekniikkaan on selvästi huomioitu. Vaihteenkääntölaatikot ovat normaalia huomattavasti kauempana vaihteesta esimerkiksi Ratapihantien-Asemapäällikönkadun ja Arkadiankadun-Fredrikinkadun uusissa vaihteissa. Vaihteen asennon tähyily pelkällä katseella alkaa olla näiltä etäisyyksiltä jo haastavaa.

Ohessa myös kuva.
 

Liitetiedostot

  • IMG_0579.jpg
    IMG_0579.jpg
    113.2 KB · Lukukerrat: 276
Takaisin
Ylös