Raitiovaunuhavaintoja - tammikuu 2019

15.1.
Linjalla 6/T/8/9 Artic 443 vuorossa 170 ja 404 vuorossa 178. Kympillä Artic 451 vuorossa 193, 413 vuorossa 191, 431 vuorossa 197, 407 vuorossa 198, 436 vuorossa 199 ja 414 vuorossa 192. Nelosella Artic 456 vuorossa 144, 450 vuorossa 145, 459 vuorossa 146 ja 440 vuorossa 147.
 
2.1

Artic 460 oli ollut livedatan mukaan koeajolla. Se oli ajanut Koskelasta Vallilan varikolle kirjautuen 6T:n lähdölle 14:20. Datan mukaan ajo olisi päättynyt klo 9:17, mutta en ole oikein varma kuinka luotettavia nuo aikatiedot ovat, kun mielestäni tarkistin klo 10 aikaan oliko liikedataa, eikä siinä vaiheessa vielä ollut.

Onko kenelläkään tietoa, oliko tämä nyt sitten viimeinen "uusista" Articeista, vai päätettiinkö myös niiden 10 lisäoptiovaunun hankkimisesta?
 
Onko kenelläkään tietoa, oliko tämä nyt sitten viimeinen "uusista" Articeista, vai päätettiinkö myös niiden 10 lisäoptiovaunun hankkimisesta?

Viime keväällä tekivät päätöksen että tulee vielä 10 lisää. Helsinkingin kaupungin kaupynkiympäristölautakunnan ja HKL:n johtokunnan päätöskirjoistä nämä löytyy. Niissä on tosin sanottu, että vaunut tulevat 2019 aikana, eli voi olla että osa Tampereen ratikoista ja Jokeri vaunujen proto tulee ensin. Huutavaahan tarvetta lisävaunuille ei ole ennen verkon laajennuksia, jotka on tulossa näillä näkymin vasta 2021, eli voi hyvinkin olla että muut vaunut tulevat ensin.
 
Viime keväällä tekivät päätöksen että tulee vielä 10 lisää. Helsinkingin kaupungin kaupynkiympäristölautakunnan ja HKL:n johtokunnan päätöskirjoistä nämä löytyy. Niissä on tosin sanottu, että vaunut tulevat 2019 aikana, eli voi olla että osa Tampereen ratikoista ja Jokeri vaunujen proto tulee ensin. Huutavaahan tarvetta lisävaunuille ei ole ennen verkon laajennuksia, jotka on tulossa näillä näkymin vasta 2021, eli voi hyvinkin olla että muut vaunut tulevat ensin.

Mutta pitää nyt sentään protot (401 & 402) korvata, kun kerran on alunperin 60 tilattu, mutta käytettävissä (kohta) on vain 58?
 
Mutta pitää nyt sentään protot (401 & 402) korvata, kun kerran on alunperin 60 tilattu, mutta käytettävissä (kohta) on vain 58?

Tuo on kyllä totta, mutta 401 on vielä liikenteessä (tai oli kun viimeksi tarkistin pari viikkoa sitten), ja tuskin lähtee ennen korvaavan tuloa.
 
Viime keväällä tekivät päätöksen että tulee vielä 10 lisää. Helsinkingin kaupungin kaupynkiympäristölautakunnan ja HKL:n johtokunnan päätöskirjoistä nämä löytyy. Niissä on tosin sanottu, että vaunut tulevat 2019 aikana, eli voi olla että osa Tampereen ratikoista ja Jokeri vaunujen proto tulee ensin. Huutavaahan tarvetta lisävaunuille ei ole ennen verkon laajennuksia, jotka on tulossa näillä näkymin vasta 2021, eli voi hyvinkin olla että muut vaunut tulevat ensin.

Selvä, kiitos tiedosta! Loppuja vaunuja odotellessa siis ;)
 
17.1 Livedata

Artic 460 oli ensimmäistä päivää linjaliikenteessä eilen ainakin linjalla 6T ja on tälläkin hetkellä Linjalla 6. Nyt on sitten koko ensimmäinen optio liikenteessä.
 
Viime keväällä tekivät päätöksen että tulee vielä 10 lisää. Helsinkingin kaupungin kaupynkiympäristölautakunnan ja HKL:n johtokunnan päätöskirjoistä nämä löytyy. Niissä on tosin sanottu, että vaunut tulevat 2019 aikana, eli voi olla että osa Tampereen ratikoista ja Jokeri vaunujen proto tulee ensin. Huutavaahan tarvetta lisävaunuille ei ole ennen verkon laajennuksia, jotka on tulossa näillä näkymin vasta 2021, eli voi hyvinkin olla että muut vaunut tulevat ensin.

Tampereen vaunuista ensimmäinen toimitetaan Tampereelle alustavasti vasta tammi-helmikuussa 2020, joten vaunut 461-470 (ja 401 & 402) valmistuvat ensin. Pöytäkirjoista kävi kuitenkin ilmi, että vaunun 460 ja vaunujen 461-470 välillä on tuotantokatkos, eli vaunuja ei tehdä heti perään, kuten edellistä optiosarjaa.

Kysymysmerkki on edelleen vaunu 601 (jokeri-proto), jonka toimitusaikataulua ei vielä viime kesän maketti-tilaisuudessa osattu vahvistaa. Puhetta on ollut sekä vuodesta 2019 että vuodesta 2020. Jokerin aikataulu on siirtynyt sen verran eteenpäin, että varikko on valmistumassa vuonna 2022, koeliikenne käynnistymässä 2023 ja käyttöönotto olisi vuonna 2024. Ainakin kaikki Tampereen vaunut ehditään valmistaa siis ennen Jokeri-vaunujen tuotantoa. Tosin Tampereella tarvitaan mitä todennäköisimmin jo ensimmäinen optiovaunusarja Lentävänniemen haaraa varten vuosina 2023-2024.
 
Kysymysmerkki on edelleen vaunu 601 (jokeri-proto), jonka toimitusaikataulua ei vielä viime kesän maketti-tilaisuudessa osattu vahvistaa. Puhetta on ollut sekä vuodesta 2019 että vuodesta 2020. Jokerin aikataulu on siirtynyt sen verran eteenpäin, että varikko on valmistumassa vuonna 2022, koeliikenne käynnistymässä 2023 ja käyttöönotto olisi vuonna 2024. Ainakin kaikki Tampereen vaunut ehditään valmistaa siis ennen Jokeri-vaunujen tuotantoa. Tosin Tampereella tarvitaan mitä todennäköisimmin jo ensimmäinen optiovaunusarja Lentävänniemen haaraa varten vuosina 2023-2024.

Varikkoa ei ehkä tarvita ennen sarjavaunuja, kun protoa on kai tarkoitus pyörittää ensin kantakaupungin radoilla/linjoilla? testattavana. HKL:n 2018 taloussuunnitelmassa oli vielä merkitty 6M€ investointi Raide-Jokerin kalustoon vuodelle 2019, mutta 2019 talousarviossa kalustoinvestointeja ei ole eritelty Jokerin investoinneista, eikä investointeja Jokerivaunuun kaikista kalustoinvestoinneista. Kaikki määräajat tuntuvat joukkoliikenneprojekteissa lipeävän eli saa nähdä tuleeko vielä 2020:ään.

Muuten nythän kun Variot on lähtenyt niin Jokerivaunut voi numeroida vapautuneeseen 200-sarjaan.
 
Varikkoa ei ehkä tarvita ennen sarjavaunuja, kun protoa on kai tarkoitus pyörittää ensin kantakaupungin radoilla/linjoilla? testattavana. HKL:n 2018 taloussuunnitelmassa oli vielä merkitty 6M€ investointi Raide-Jokerin kalustoon vuodelle 2019, mutta 2019 talousarviossa kalustoinvestointeja ei ole eritelty Jokerin investoinneista, eikä investointeja Jokerivaunuun kaikista kalustoinvestoinneista. Kaikki määräajat tuntuvat joukkoliikenneprojekteissa lipeävän eli saa nähdä tuleeko vielä 2020:ään.

Muuten nythän kun Variot on lähtenyt niin Jokerivaunut voi numeroida vapautuneeseen 200-sarjaan.

Juu, ilmaisin itseäni vähän huolimattomasti. Aikataulu varikoista ja koeajoista liittyi siis sarjavaunuihin, ei protovaunuun. Jäin vain pohtimaan, vaikuttaako tuon jokerin rakentamisen viivästyminen myös protovaunun toimitusaikatauluun viivästyttävästi (esim. 2019->2020 tai peräti 2021?). Asia selvinnee kuluvan vuoden aikana.

Totta tuo 200-sarjan vapautuminen. Tosin saapa nähdä, halutaanko se varata kuitenkin esim. aikanaan vaunut 71-122 korvaavalle sarjalle vai aloitetaanko silloin jälleen ykkösestä (vaiko kenties jatketaan numerosta 471 alkaen).
 
Veikkaisin, että ennen Articeita Tampereella nähdään hiomavaunu ja kiskopyörillä varustettu torniauto.

Ja tangentista toiseen, kauankohan römpelöillä vielä mahtaa olla elinaikaa?
 
18.1.
Ykkösellä MLNRV2 #95 vuorossa 210, 107, 89, 88, 90, 92, 105, 71, MLNRV1 #114, 113 ja 116.
Linjalla 6/T/8/9 MLNRV1 #119 ja Artic 449 vuorossa 174.
 
protovaunun toimitusaikatauluun viivästyttävästi (esim. 2019->2020 tai peräti 2021?)

601:n valmistus on alkanut marraskuussa 2018 ja aikataulu on tällä hetkellä sellainen, että vaunu olisi Helsingissä koeajossa 3/2020 kantakaupungin raitiotieverkolla ja siitä sitten myös matkustajaliikenteessä.
 
601:n valmistus on alkanut marraskuussa 2018 ja aikataulu on tällä hetkellä sellainen, että vaunu olisi Helsingissä koeajossa 3/2020 kantakaupungin raitiotieverkolla ja siitä sitten myös matkustajaliikenteessä.

Tämäpä mielenkiintoinen tieto! Kiitos. Samoihin aikoihin siis valmistuvat Tampereen ja pk-seudun ensimmäiset uudet vaunut.
 
Takaisin
Ylös