Kokemuksia nykyaikaisista raitiovaunuista Keski-Euroopassa

Jokainen hotelli Baselissa antaa rekisteröityneelle asiakkaalle ilmaisen ratikkakortin.
Ja vielä vähän lisää turistimainosta: kaupunki itsessään on hyvin mielenkiintoinen sen paikallisuuden vuoksi: siinähän kolme maata tapaavat ja ei useissa maissa voi ottaa ratikkaa naapurimaahan! Kolmen eri kielen läsnäolo tekee kaupungin paljon isomman tuntuiseksi.
Olen käynyt kaupungissa lukemattonia kertoa ihan siitä syystä että entinen avopuolisoni oli peräisin sieltä päin (kanton Aargau, noin 30 kilsaa Baselista).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kaksi kuvaa (yksi ja kaksi) toimivasta yksiraiteisesta "pika"raitiotiestä Saksnmaalla, Großsachsen / Hirschberg. Homma toimii ja näin päästään ahtaan pikkukylänkin läpi. Reilu kilometri kumpaan suuntaan tahansa, niin nopeudet ovat taas reilua 70 km/h.
No tätä osaa saksalaisesta "raitiotienormista" ei kannattane yrittää kototuttaa maahamme. Tuskin onnistuisi.
Ma(nnheim)-Lu-He -alueella on useita vastaavia yksiraiteisia osuuksia, joista osassa, kuten tässä, ajetaan ajoneuvoliikennevirtaa vasten.
Sitten vielä kuva yksinkertaisesta ja varmaan aivan toimivasta liityntäliikenneasemasta, Oppau, Ludwigshafen.
 
Kolmen eri kielen läsnäolo tekee kaupungin paljon isomman tuntuiseksi.
Tuota eikös Baselin lähistöllä kuule vain kahta kieltä? Baselissa ja rajan toisella puolella Saksassa puhutaan saksaa ja lännessä Ranskan puolella tietysti ranskaa. Toki sveitsiläisten puhuman "saksan" kielen voi laskea omaksi kielekseen - se kun on niin ihmeellisen kuuloista. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös