Raitiovaunuhavaintoja - toukokuu 2019

Liittynyt
23 Joulukuu 2007
Viestit
1,102
Vappulinjalla 3B ei kilvitys ollut oikein kunnossa. Hakaniemeen keskustasta tulleissa vaunuissa oli seuraavia versioita: "3", "2B Rautatieasema", "3B Hakaniemi", vaihtui muotoon "Siirtoajo". En tiedä miksi kuljettaja tyhjennytti tämän vaunun Hakaniemessä ja se jatkoi Linjoille ilman matkustajia. Näin vielä neljännen vaunun, siinä luki: "2B Poikkeusreitti" mutta Linjoille sekin meni, mukanaan matkustajia. Kaikki vaunut Articeja.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja toukokuu 2019

1.5.
Linjalla 10B MLNRV2 #99 vuorossa 274, 81 ja 78. Linjalla 2B/3B Artic 449 vuorossa 262, 421, 446, 441 vuorossa 264, 452, ja 447. Artic 454 ysillä vuorossa 183 ja 422 ykkösellä vuorossa 207. Ylioppilastalolla oli jännitekatko noin klo 13:10 alkaen tunnin tai pidempään. HSL ei antanut häiriötiedotetta ainakaan ajoissa, joten esim. Rautatieaseman pysäkki oli tupaten täynnä ratikkaa odottavia matkustajia klo 14, sillä häiriö kohdistui pahiten suosituimpiin linjoihin 2, 2B, 3 ja 3B.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja toukokuu 2019

Vappulinjalla 3B ei kilvitys ollut oikein kunnossa.

Onnistuin keskustassa näkemään yhden ainoan vaunun linjatunnuksella 3B. Vaikutti siltä että 2B oli jostain syystä korvannut 3B:n liki kaikissa vaunuissa.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja toukokuu 2019

Raitiovaunuruuhkaa pahimillaan kuvassa puoli kahden kieppeillä. HSL ei saanut tosiaan nettisivuille häiriötiedotetta missään vaiheessa. Reittioppaaseen tuli yhden aikoihin tietoa, vaikka jo ainakin puoli yhden aikoihin oli reittimuutoksia.

hkiraitiovaunut.jpg
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja toukokuu 2019

1.5 Vappupäivä

linjalla 2/3/7 453 vuorossa 126, 440 vuorossa 131, 448, 425 Vuorossa 121, 404 Vuorossa 122, 444 Vuorossa 130, 460, 445, 415, 431, 425, 456 vuorossa 127, 418 vuorossa 111, 416 vuorossa 120, 461 Vuorossa 128,
Linjalla 2B/3B 449, 421 Vuorossa 261, 446, 448,
Linjalla 5 79 vuorossa 250
Linjalla 10B 78 vuorossa 272, 81,

N.10:30 aikaan Rautatientorilla ei mahtunut edes puolet pysäkillä odottavista Linjan 3 kyytiin. Tässä vaiheessa 10B kulki, mutta 3B tai 2B:tä ei näkynyt vaikka olin niiden reitillä vuoroväliä pitenpään. 12 aikaan oli Työväenmarrsi Hakaniemestä Rautatientorille, jonka aikana sekä bussit, että raitiovaunut seisoivat tällä välillä. esim 2B:tä näkyi nyssen livekartassa 4 kappaletta seisomassa Linjojen päätepysäkillä. Samaisessa ohjelmassa näkyi häiriöilmoitus "Yleisötapahtuma" joka koski linjoja 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 ja 11 ja oli ilmoitettu kestävän aluksi 14:30 asti, ja myöhemmin 14:50 asti. 13 aikaan tuli virheilmoitus sähköviasta Stockmannilla, joka koski linjoja 1, 2, 3, 4, 5, 6, 6T, 7, 9, ja 10 ja loppumisajankohdaksi oli ilmoitettu klo 15.

Kun häiriöistä palauduttiin 3B:tä ei ajettu ollenkaan, vaan Tehtaankatuakin kulki 2B:tä ja kartan mukaan ei Linjoille kulkenu raitiovaunuja ollenkaan pariin tuntiin. 2B:tä ajettiin siis kumpaakin suuntaan Rautatientori-Kaivopuisto välillä. 15 jälkeen Kaivopuiston pysäkille tuli idästä Artic 421, jonka kilvissä oli vain 3 ilman määränpäätekstiä ja vuorokyltti tyhjänä. Sen kyydissä Rautatientorin pysäkiltä lähdettäessä tuli kuulutus "Mikonkatu", mutta vaunu jatkois silti Linjoille, jossa se jäi edellä olevan 449:n taakse odottamaan pysäkille pääsyä, jonka aikana kuski yritti vaihtaa linjakilpiin oikeata tekstiä. Kuskin olan yli näki tästä, että vuoronumero oli 261. Edelläolevassa vaunussa oli myöskin vuorokyltti tyhjänä, mutta linjakolvessä luki 3B ja määränpääteksti. Edellä olevan vaunun lähtiessä pysäkiltä 421:llä luki 3B linjakilvissä, muttei määränpääteksitä.

Sähköviasta ja työväenmarssista huolimatta Etelä-Helsingin ratikkaliikenne takkuili koko päivän. Ratikat ketjuuntuivat pahasti johtuen kahdesta pullonkaulasta Bulevardin ja Fredrikinkadun risteyksessä, sekä Tehtaankadun itäpään neljän tien risteys ja ratikkapysäkki yhdistelmästä. Fredrikinkadulla olivat niin bussit, ratikat kuin henkilöautotkin yhdessä hitaasti etenevässä jonossa, mutta se oli pientä verrattuna Laivasillankadun ja Tehtaankadun risteykseen jota tukki ratikkapysäkkiä ohittavat autot, jotka jäivät seisomaan väenpaljouteen odottamaan läpipääsyä tukkien koko Tehtaankadun useamman korttelin pituudelta niiden taakaa. Klo 16 aikaan Kaivopuiston pysäkille odotti lännestäpäin vuoroa 4 raitiovaunua seisoen n. 50 metrin välein autojonossa. Kaupunki voisi ensi vuonna kieltää vappupäivänä autojen läpiajon Tehtaankadulta Laivurikadulta Itään ja Bulevardin eteläpuoleiselta Fredrikinkadulta, ettei koko kantakaupungin liikenne olisi ihan tukossa, tai ainakin edes jotta julkinen liikenne kulkisi edes hieman kävelyvauhtia nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja toukokuu 2019

1.5 Vappupäivä

linjalla 2/3/7 453 vuorossa 126, 440 vuorossa 131, 448, 425 Vuorossa 121, 404 Vuorossa 122, 444 Vuorossa 130, 460, 445, 415, 431, 425, 456 vuorossa 127, 418 vuorossa 111, 416 vuorossa 120, 461 Vuorossa 128,
Linjalla 2B/3B 449, 421 Vuorossa 261, 446, 448,
Linjalla 5 79 vuorossa 250
Linjalla 10B 78 vuorossa 272, 81,

N.10:30 aikaan Rautatientorilla ei mahtunut edes puolet pysäkillä odottavista Linjan 3 kyytiin. Tässä vaiheessa 10B kulki, mutta 3B tai 2B:tä ei näkynyt vaikka olin niiden reitillä vuoroväliä pitenpään. 12 aikaan oli Työväenmarrsi Hakaniemestä Rautatientorille, jonka aikana sekä bussit, että raitiovaunut seisoivat tällä välillä. esim 2B:tä näkyi nyssen livekartassa 4 kappaletta seisomassa Linjojen päätepysäkillä. Samaisessa ohjelmassa näkyi häiriöilmoitus "Yleisötapahtuma" joka koski linjoja 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10 ja 11 ja oli ilmoitettu kestävän aluksi 14:30 asti, ja myöhemmin 14:50 asti. 13 aikaan tuli virheilmoitus sähköviasta Stockmannilla, joka koski linjoja 1, 2, 3, 4, 5, 6, 6T, 7, 9, ja 10 ja loppumisajankohdaksi oli ilmoitettu klo 15.

Kun häiriöistä palauduttiin 3B:tä ei ajettu ollenkaan, vaan Tehtaankatuakin kulki 2B:tä ja kartan mukaan ei Linjoille kulkenu raitiovaunuja ollenkaan pariin tuntiin. 2B:tä ajettiin siis kumpaakin suuntaan Rautatientori-Kaivopuisto välillä. 15 jälkeen Kaivopuiston pysäkille tuli idästä Artic 421, jonka kilvissä oli vain 3 ilman määränpäätekstiä ja vuorokyltti tyhjänä. Sen kyydissä Rautatientorin pysäkiltä lähdettäessä tuli kuulutus "Mikonkatu", mutta vaunu jatkois silti Linjoille, jossa se jäi edellä olevan 449:n taakse odottamaan pysäkille pääsyä, jonka aikana kuski yritti vaihtaa linjakilpiin oikeata tekstiä. Kuskin olan yli näki tästä, että vuoronumero oli 261. Edelläolevassa vaunussa oli myöskin vuorokyltti tyhjänä, mutta linjakolvessä luki 3B ja määränpääteksti. Edellä olevan vaunun lähtiessä pysäkiltä 421:llä luki 3B linjakilvissä, muttei määränpääteksitä.

Sähköviasta ja työväenmarssista huolimatta Etelä-Helsingin ratikkaliikenne takkuili koko päivän. Ratikat ketjuuntuivat pahasti johtuen kahdesta pullonkaulasta Bulevardin ja Fredrikinkadun risteyksessä, sekä Tehtaankadun itäpään neljän tien risteys ja ratikkapysäkki yhdistelmästä. Fredrikinkadulla olivat niin bussit, ratikat kuin henkilöautotkin yhdessä hitaasti etenevässä jonossa, mutta se oli pientä verrattuna Laivasillankadun ja Tehtaankadun risteykseen jota tukki ratikkapysäkkiä ohittavat autot, jotka jäivät seisomaan väenpaljouteen odottamaan läpipääsyä tukkien koko Tehtaankadun useamman korttelin pituudelta niiden taakaa. Klo 16 aikaan Kaivopuiston pysäkille odotti lännestäpäin vuoroa 4 raitiovaunua seisoen n. 50 metrin välein autojonossa. Kaupunki voisi ensi vuonna kieltää vappupäivänä autojen läpiajon Tehtaankadulta Laivurikadulta Itään ja Bulevardin eteläpuoleiselta Fredrikinkadulta, ettei koko kantakaupungin liikenne olisi ihan tukossa, tai ainakin edes jotta julkinen liikenne kulkisi edes hieman kävelyvauhtia nopeammin.

Tuollaisina päivinä autoilua pitäisi ehdottomasti rajoittaa kantakaupungin alueella, etenkin kun sää oli mitä mainioin. Hietalahdessa oli loputon autojono Kaivopuiston suuntaan ainakin 12-15 välisenä aikana, kaiketi vielä sen jälkeenkin. Miksi meillä ei saada rauhoitettua katualueita mahdollisimman paljon juhlimiseen?
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja toukokuu 2019

Hesarin mukaan eilen iltapäivällä linjan 9 vaunu suistui osittain kiskoilta Kaarlenkadun ja Helsinginkadun risteyksessä.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja toukokuu 2019

9.5. Livedata

Artic 462 oli ollut tänään koeajolla n. klo 10 aikaan. Se oli lähtenyt Koskelan hallista, käynyt kääntymässä ympäri Vallilan varikon silmukassa, ajanut Arabianrantaan ja takaisin Vallilan varikon pihaan kirjautuen pois Linjan 8 lähdöltä 11:36 klo 10:17.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja toukokuu 2019

Tänään torstaina n. 16:30 monta linjojen 3 ja 10 raitiovaunua ajoivat Munkkiniemeen. Yksi kolmosen Skoda-Transtech seisoi Mannerheimintiellä Töölön tullin pysäkin kohdalla.
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja toukokuu 2019

10.5.
Ykkösellä MLNRV2 #96 vuorossa 202, 80, 82, 99, 102, 106, 95, 86, 107 ja MLNRV1 #120.
Kympillä Artic 443 vuorossa 198 ja 461 vuorossa 194.
 
Ma 13.5.

Ludde 150 seisoi hetki sitten Hakaniemessä itäisimmällä raiteella eli sillä, jota pitkin pääsisi normaalitilanteessa Hämeentielle.
 
15.5 Livedata

Artic 463 oli ollut aamupäivällä koeajolla ajaen useampaan kertaan Koskelan varikon ja Vallilan silmukan välillä, alkaen Kustaa Vaasan tieltä Jaavantien kohdalta, kirjautuen välillä pois linjalta ja takaisin. Vaunu oli kirjattu pois datasta Hämeentien sillalla klo 12:49, linjan 8 lähdöltä 14:20.
 
15.5.
Ykkösellä MLNRV2 #103 vuorossa 210, 102, 110, 97, 95, 74, 112, 91, 76, 88 ja MLNRV1 #118.
Artic 403 ysillä vuorossa 189 ja 445 linjalla 6/T/8 vuorossa 156.
 
21.5.
Ykkösellä MLNRV2 #80 vuorossa 205, 96, 78, 76, 111, 99, 93, 103, 108, MLNRV1 #118 ja Artic 434.
Linjalla 10 Artic 458 vuorossa 198, 423 vuorossa 197, 414 vuorossa 199, 443 vuorossa 191 ja 433 vuorossa 192. Nelosella Artic 408 vuorossa 143, 453 vuorossa 144, 427 vuorossa 145, 409 vuorossa 146, 460 vuorossa 147 ja 432 vuorossa 148.
 
Takaisin
Ylös