- Liittynyt
- 22 Lokakuu 2005
- Viestit
- 3,376
Vs: Kokemuksia nykyaikaisista raitiovaunuista Keski-Euroopassa
Samaa voikin tulevaisuudessa kysyä, jos esim. Tampereelle rakennetaan valtion rataverkossa kiinni oleva pikaraitiotie, joka mm. Amurissa erkanee rataverkolta Näsijärvenkadulle.
Samaa mieltä olen kyllä muiden keskustelijoiden kanssa, raitioteistä ja valtion rataverkossa kiinni olevista katuraiteista tulisi säätää oma lakinsa tai momenttinsa vaikkapa rautatielakiin.
Mitenkä tieliikenne- ja rautatielait suhtautuvat sitten siihen, jos rakennetaan vaikkapa valtion rataverkossa kiinni oleva pistoraide, joka käyttää samaa väylää autotien kanssa? Esimerkiksi Jokerin Maaherrantie Viikissä, joka on Herttoniemen radan / Metron yhdysraiteen kanssa päällekkäin. Tähän mennessähän Maaherrantien junaliikenne on hoidettu eristämällä tie täysin autoliikenteeltä ja ohjaamalla "tasoristeyksissä" (mm. Viikintien liikenneympyrässä) liikennettä käsiopastein.Niinkuin jo aiemmin todettiin niin Tieliikennelaki rajoittaa raitioteitä siltä osin jossa se on yhteydessä muuhun tieliikenteeseen (eli käytännössä koko HKL:n raitiotieverkkoa). [...]
[...] Kyllä liikennesäännöt koskevat 100%.sesti myös raitiovaunuja. Joissakin väistämissäännöissä raitiovaunuilla on etuajo-oikeus ja raitiovaunuilla on omat kaistansa, mutta jos ei ole erikseen mainittu niin samat liikennesäännöt ja niitä ohjaavat merkit ja valot koskevat niitä siinä missä muita tielläliikkujia
Samaa voikin tulevaisuudessa kysyä, jos esim. Tampereelle rakennetaan valtion rataverkossa kiinni oleva pikaraitiotie, joka mm. Amurissa erkanee rataverkolta Näsijärvenkadulle.
Samaa mieltä olen kyllä muiden keskustelijoiden kanssa, raitioteistä ja valtion rataverkossa kiinni olevista katuraiteista tulisi säätää oma lakinsa tai momenttinsa vaikkapa rautatielakiin.