Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/41

Viestiketju: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

  1. #16
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3341

    oletus Vs: Kokemuksia nykyaikaisista raitiovaunuista Keski-Euroopassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Niinkuin jo aiemmin todettiin niin Tieliikennelaki rajoittaa raitioteitä siltä osin jossa se on yhteydessä muuhun tieliikenteeseen (eli käytännössä koko HKL:n raitiotieverkkoa). [...]

    [...] Kyllä liikennesäännöt koskevat 100%.sesti myös raitiovaunuja. Joissakin väistämissäännöissä raitiovaunuilla on etuajo-oikeus ja raitiovaunuilla on omat kaistansa, mutta jos ei ole erikseen mainittu niin samat liikennesäännöt ja niitä ohjaavat merkit ja valot koskevat niitä siinä missä muita tielläliikkujia
    Mitenkä tieliikenne- ja rautatielait suhtautuvat sitten siihen, jos rakennetaan vaikkapa valtion rataverkossa kiinni oleva pistoraide, joka käyttää samaa väylää autotien kanssa? Esimerkiksi Jokerin Maaherrantie Viikissä, joka on Herttoniemen radan / Metron yhdysraiteen kanssa päällekkäin. Tähän mennessähän Maaherrantien junaliikenne on hoidettu eristämällä tie täysin autoliikenteeltä ja ohjaamalla "tasoristeyksissä" (mm. Viikintien liikenneympyrässä) liikennettä käsiopastein.

    Samaa voikin tulevaisuudessa kysyä, jos esim. Tampereelle rakennetaan valtion rataverkossa kiinni oleva pikaraitiotie, joka mm. Amurissa erkanee rataverkolta Näsijärvenkadulle.

    Samaa mieltä olen kyllä muiden keskustelijoiden kanssa, raitioteistä ja valtion rataverkossa kiinni olevista katuraiteista tulisi säätää oma lakinsa tai momenttinsa vaikkapa rautatielakiin.
    Sakari Kestinen

  2. #17

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Kokemuksia nykyaikaisista raitiovaunuista Keski-Euroopassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Mitenkä tieliikenne- ja rautatielait suhtautuvat sitten siihen, jos rakennetaan vaikkapa valtion rataverkossa kiinni oleva pistoraide, joka käyttää samaa väylää autotien kanssa?
    Varustamalla juna raitiovaunun kulkuvaloilla ja merkintantolaitteilla.

    Esim Ruotsissa on toimittu sillä tavalla rautateiden kanssa jotka kulkevat yleiselle liikenteelle avatulla kadulla.

    t. Rainer

  3. #18
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Kokemuksia nykyaikaisista raitiovaunuista Keski-Euroopassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ultrix Näytä viesti
    Mitenkä tieliikenne- ja rautatielait suhtautuvat sitten siihen, jos rakennetaan vaikkapa valtion rataverkossa kiinni oleva pistoraide, joka käyttää samaa väylää autotien kanssa?
    Erittäin mielenkiintoinen kysymys! Tasoristeys, jossa rata ylittaa autotien, on tietenkin asia erikseen, mutta Viikissähän kuljetaan pitkän matkaa kadulla. Rainerin esitykset eivät riitä, sillä junavaunu on tieliikenteeseen liian leveä (saa olla max. 2,65 m) eikä juna pysähdy riittävän nopeasti, ts. jarrutusmatka on liian pitkä. Herääkin siis kysymys: onko Viikin yhdysraiteen käyttö enemmän tai vähemmän tieliikennelain vastaista ainakin silloin, kun sitä ei täysin eristetä muulta liikenteeltä? Kun olimme tuolla lättäajelulla, niin ajaessamme "oikeaan" suuntaan meillä oli autoja perässä ja toki jalkakäytävällä oli kevyttä liikennettä koko ajan.

    Mitähän määräyksiä mahtaa olla Sveitsissä? Siellähän on ratoja, jotka voidaan nimenomaan luokitella kapearaiteisiksi rautetiksi, ja joiden vaunut kylien tai pikkukaupunkien keskustoissa kulkevat kadulla autojen seassa.

    (Ainakin) Lapissa on myös ollut auto- ja rautatieliikenteelle yhteisiä siltoja ainakin vielä 40-luvulla, ehkä myöhemminkin, ilman mitään opastinjärjestelmiä.

    Ja Tampereella kapearaiteinen teollisuusrautatie kulki myös kadulla ja oli jopa aivan "raitiotien näköinenkin" ilmajohtoineen päivineen.

  4. #19
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Liikenne- ja viestintäministeriön asetus tieliikenteen liikennevaloista sanoo seuraavaa:

    37 §
    Milloin raitiovaunuliikennettä ohjataan muusta liikenteestä erillään, voidaan käyttää erityisiä valkoista valoa näyttäviä opastimia, joissa S-kirjain vastaa punaista valoa, vaakasuora viiva keltaista ja nuolen muotoinen opaste vihreää valoa.

    Toisin sanoen valkoiset S-valot on tarkoitettu vain raitioliikenteen ohjaamiseen. Helsingissä on kuitenkin mm. seuraava risteys, jossa valkoisia S-valoja käytetään bussiliikenteen ohjaamiseen. Oheinen kuva on Itämerenkadun ja Mechelininkadun risteyksestä, jossa bussi 15 kääntyy pysäkiltä oikealle käyttäen "omaa" raitiovaunuvaloa. Samalta pysäkiltä linjan 8 raitiovaunut liikennöivät vasemmalle omalla valo-opastimellaan. Olenkin monesti miettynyt, että millä poikkeusluvalla bussit käyttävät tässä S-opastinta. Tilanne olisi mielenkiintoinen, jos esim. risteyksen joltain autokaistalta lähtisi auto päin punaisia valoja ja törmäisi bussiin, joka kääntyy valkoisella nuolivalolla oikealle. Tai jalankulkija ylittäisi Mechelininkatua päin punaista valoa ja bussi ajaisi valkoisella nuolella hänen ylitseen. Autoilija ja jalankulkija voisivat todeta myös bussin yhtä lailla ajaneen päin punaista liikennevaloa, sillä valkoiset valot ovat lain asetuksenkin mukaan vain raitioliikennettä varten.

    Noh tämä on tällainen epätodennäköinen pikkuseikka, mutta sellaista olen pohtinut. Itämerenkadullahan on myös Ruoholahden metroaseman kohdalla suojatievalot, jossa bussit ajavat raitiovaunujen kanssa samalla kaistalla ja käyttävät suojatien ylitykseen S-valoja. Tässä sentään kiskot menevät samaan suuntaan.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  5. #20

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MrArakawa Näytä viesti
    Liikenne- ja viestintäministeriön asetus tieliikenteen liikennevaloista sanoo seuraavaa:

    37 §
    Milloin raitiovaunuliikennettä ohjataan muusta liikenteestä erillään, voidaan käyttää erityisiä valkoista valoa näyttäviä opastimia, joissa S-kirjain vastaa punaista valoa, vaakasuora viiva keltaista ja nuolen muotoinen opaste vihreää valoa.
    Valistakaapa vanhoja muistelevaa fossiilia, oliko joskus 60-70-luvulla noissa ratikan liikennevaloissa jokin neljäskin symboli? Vai meneekö dementia-osastolle?

  6. #21
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Junantuoma Näytä viesti
    Valistakaapa vanhoja muistelevaa fossiilia, oliko joskus 60-70-luvulla noissa ratikan liikennevaloissa jokin neljäskin symboli? Vai meneekö dementia-osastolle?
    Olen nähnyt omin silmin joskus yli 30 v sitten neljännen lyhdyn eli pystyviivan S-valon yläpuolella. Se pystypalkin muotoinen valo syttyi S:n jälkeen ennen "keltaista" eli poikkipalkkia (siis tilanteessa kun valot oli muuttumassa "punaisesta vihreäksi"). Niitä ei ollut kovinkaan monessa paikassa. Ikivanhoissa RAITIO-lehdissäkin taidettiin niistä jotain joskus mainita.

  7. #22

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Olen nähnyt omin silmin joskus yli 30 v sitten neljännen lyhdyn eli pystyviivan S-valon yläpuolella. Se pystypalkin muotoinen valo syttyi S:n jälkeen ennen "keltaista" eli poikkipalkkia (siis tilanteessa kun valot oli muuttumassa "punaisesta vihreäksi"). Niitä ei ollut kovinkaan monessa paikassa. Ikivanhoissa RAITIO-lehdissäkin taidettiin niistä jotain joskus mainita.

    Kiitokset! Selvisipä se kummajainen.

  8. #23
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Olen nähnyt omin silmin joskus yli 30 v sitten neljännen lyhdyn eli pystyviivan S-valon yläpuolella. Se pystypalkin muotoinen valo syttyi S:n jälkeen ennen "keltaista" eli poikkipalkkia (siis tilanteessa kun valot oli muuttumassa "punaisesta vihreäksi"). Niitä ei ollut kovinkaan monessa paikassa. Ikivanhoissa RAITIO-lehdissäkin taidettiin niistä jotain joskus mainita.
    Nelivaloinen oli joissakin pysäkin yhteydessä olevissa valoissa. Pystyviiva kertoi kuljettajalle, että sopii sulkea ovia. Kohta päästään menemään.
    Kehnohko kuva vuodelta 1977.

  9. #24
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Pystyviiva kertoi kuljettajalle, että sopii sulkea ovia. Kohta päästään menemään.
    Painottaisin tuota jälkimmäistä näkökohtaa. Nimittäin silloin 30 vuotta sitten ja risat kuljettaja huolehti vain etuovesta. Rahastaja hoiti muut. No NrI:issä tietenkin automatiikka avusti heitä molempia.

  10. #25
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Junantuoma Näytä viesti
    Kiitokset! Selvisipä se kummajainen.
    Ei kai siitä nyt niin kauaa ole. Juurihan niitä kuvasin, vai minkä ikäisiä te muut olette

    Esimerkiksi Hesperian puiston pysäkillä oli sellaiset valot. Silloin kun tuli S:n jälkeen pystyviiva, oli se merkkinä kuljettajalla, että ovet voidaan jo lukita ja kohta annetaan - ja -> opasteet eli lähdetään.

    Muuten: aiemmin ennenkuin Ampelmann-merkki otettiin Helsingissä (ja Suomessa) käyttöön kävelijöiden liikennevaloissa, suojatievalot olivat kirjallisia: "Tule-Kom" ja myöhemmin "Tule-Kom nu" ja kun oli menokielto, paloivat punaiset hehkulamput. kuva

    Turun raitioteillä ei käytetty valkoisia S/-/-> -valoja, vaan siellä raitiovaunuliikennevaloissa käytettiin punaista/keltaista/vihreää R-kirjainvaloa. Loogista ja enemmän suomea!

  11. #26

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Ei kai siitä nyt niin kauaa ole. Juurihan niitä kuvasin, vai minkä ikäisiä te muut olette
    Ei se ikä, mutta helpottaa kun voi edelleen uskoa olevansa vailla dementiaaa.....

  12. #27
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Junantuoma Näytä viesti
    Ei se ikä, mutta helpottaa kun voi edelleen uskoa olevansa vailla dementiaaa.....
    Joo, ei se dementia pääse vaivaamaan, kun on tällainen sivusto olemassa, vaikka ollaankin ikävähemmistöä.
    Ja kun on hyvä harrastusyhdistys (SRS) siinä sivussa, joka tarjoaa kaikenlaista aktiviteettiä rivijäsenillekin.
    Pannaan tähän yksi kuva, joka on asiaankuuluva...
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  13. #28
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    167

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Tämä olikin sitten kuva-arvoitus ?

    Perävaunun vetovalmius, edessä

    EDIT eipäs muuten olekkaan...

  14. #29
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ratikkakuski Näytä viesti
    Tämä olikin sitten kuva-arvoitus ?

    Perävaunun vetovalmius, edessä

    EDIT eipäs muuten olekkaan...
    Juu, ei ole... Länsinaapurimme käyttävät termiä multipelkörbar.

  15. #30
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Painottaisin tuota jälkimmäistä näkökohtaa. Nimittäin silloin 30 vuotta sitten ja risat kuljettaja huolehti vain etuovesta. Rahastaja hoiti muut. No NrI:issä tietenkin automatiikka avusti heitä molempia.
    Aivan. Ja nivelvaunuissa pystyviiva kertoi kuljettajalle, että jos ovet ovat kiinni, pane ne lukkoon.
    Koko systeemin ajatus oli se, että tällaisella "liikennevalopysäkillä" otetaan matkustajia viimeiseen asti. Mutta sitten päästäisiin heti liikkeelle, kun valot vaihtuvat.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Moderneja raitiovaunuja EU-maissa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 11.01.2012, 00:29
  2. Matalia raitiovaunuja Tallinnaan
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 15.05.2011, 19:15
  3. Raitiovaunuja Düsseldorfissa
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.04.2009, 21:57
  4. Raideliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö Suomessa
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 25.09.2007, 04:10
  5. Raitiovaunuja Helsingissä 1973
    kirjoittanut Albert foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 11.09.2007, 22:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •