Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Näytetään tulokset 31-41/41

Viestiketju: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

  1. #31
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Juu, ei ole... Länsinaapurimme käyttävät termiä multipelkörbar.
    Tässä sellainen koko komeudessaan. Kuva © SRS.

  2. #32
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Villi metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Minusta olisi toivottavaa, että maahan saataisiin lainsäädäntö, jonka piirissä on kaupunkiraideliikenne. Mikko Laaksosen mainitsema Saksan lainsäädäntö voisi olla hyvä lähtökohta. Ylipäätään pidän turhana ryhtyä keksimään ruutia uudelleen. Toki sellainen palvelee mm. protektionismia, koska jollain sääntökikkailuilla voitaisiin tehdä esim. mahdottomaksi ostaa Suomeen samaa kalustoa, joka kelpaa kaikkialla muualla Euroopassa.

    Ihmettelen sitä, miksi Helsingin metro on jätetty rautatielain ulkopuolelle niin, ettei metrolla ole valvovaa viranomaista. Näin olen ainakin ymmärtänyt tilanteen olevan.
    Rautatieviraston "Usein kysyttyä" -palstalta voidaan lukea mm. tämä kannanotto:

    Kuuluuko metroliikenne Rautatieviraston vastuulle?
    Metroliikenne ei kuulu Rautatieviraston toimialaan, koska metroja kulkee Suomessa vain yhden kaupungin alueella.

    Entä onko raitiovaunuliikenne Rautatieviraston alaa?
    Raitiovaunuliikenteeseen pätee sama kuin metroihin, eli koska raitioteitä on vain yhden kaupungin alueella, se ei kuulu Rautatieviraston toimialaan.

  3. #33
    ess
    ess ei ole kirjautuneena
    ess avatar
    Liittynyt
    10.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    733

    oletus Vs: Villi metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Entä onko raitiovaunuliikenne Rautatieviraston alaa?
    Raitiovaunuliikenteeseen pätee sama kuin metroihin, eli koska raitioteitä on vain yhden kaupungin alueella, se ei kuulu Rautatieviraston toimialaan.
    Eli raidejokerin jälkeen homma muuttuisi kun raitioteitä olisi kahden kunnan alueella?

  4. #34

    Liittynyt
    26.10.2006
    Viestejä
    942

    oletus Vs: Villi metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Metroliikenne ei kuulu Rautatieviraston toimialaan, koska metroja kulkee Suomessa vain yhden kaupungin alueella.
    Epätosi väite

  5. #35
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Villi metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut risukasa Näytä viesti
    Epätosi väite
    Taitaa Mellunmäen kääntöraide mennä hieman Vantaan puolelle

  6. #36

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Villi metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Taitaa Mellunmäen kääntöraide mennä hieman Vantaan puolelle
    Viitisenkymmentä metriä.

  7. #37
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3344

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Ohessa käymäni elektroninen kirjeenvaihto Rvi:n kanssa:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä
    Asia jota palaute koskee: Seudullinen metro- ja raitiovaunuliikenne
    Palaute: UKK-sivullanne on mainittu, että "metroliikenne ei kuulu Rautatieviraston toimialaan, koska metroja kulkee Suomessa vain yhden kaupungin alueella" ja että "raitiovaunuliikenteeseen pätee sama kuin metroihin, eli koska raitioteitä on vain yhden kaupungin alueella, se ei kuulu Rautatieviraston toimialaan".

    Kuitenkin paraikaa Helsingin metroa suunnitellaan laajennettavaksi eteläiseen Espooseen, jolloin metrosta tulee seudullinen kulkiessaan kahden kaupungin alueella. Jos tulkitsin oikein, tällöin metroliikenneturvallisuuden valvonta ja tarkastus kuuluvat Rvi:n toimialaan. Ja sama pätenee, jos ja kun ns. Raide-Jokeri toteutetaan Espoon Tapiolasta Helsingin Itäkeskukseen ja Turun seudulle rakennetaan pikaraitotie Naantalista Turun kautta Kaarinaan.

    Eli vastaako Rautatievirasto näiden raideliikennejärjestelmien turvallisuudesta, mikäli ne toteutetaan? Tulkitaanko nämä juridisesti yksityisiksi rautateiksi?
    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rautatievirasto
    Lopullista vastausta kysymykseesi en valitettavasti vieläkään voi antaa. Päätöstä Rautatieviraston toimivallan laajentamisesta länsimetroon ei nimittäin ole vielä tehty. Helsingin kaupunki omistaa metron ratoineen ja kalustoineen, ja Rautatievirastolle ei ole annettu toimivaltaa määrätä tai valvoa turvallisuutta metrossa.
    Sakari Kestinen

  8. #38
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rautatievirasto
    Lopullista vastausta kysymykseesi en valitettavasti vieläkään voi antaa. Päätöstä Rautatieviraston toimivallan laajentamisesta länsimetroon ei nimittäin ole vielä tehty. Helsingin kaupunki omistaa metron ratoineen ja kalustoineen, ja Rautatievirastolle ei ole annettu toimivaltaa määrätä tai valvoa turvallisuutta metrossa.
    Helsingin kaupunki ei omista Ruoholahdesta länteen rakennettavaa metroa, vaan sen omistaa Länsimetro Oy.

    Kun maassa on yksi ainukainen järjestelmä, siihen liittyvä käytännön asiantuntemus on tietenkin parasta itse järjestelmän piirissä, ei sen ulkopuolella. Mutta eihän yksi ainokainen valtion rautatielaitoskaan enää itse valvo itseään.

    Antero

  9. #39

    Liittynyt
    27.07.2008
    Sijainti
    Högfors
    Viestejä
    30

    oletus Vs: Kokemuksia nykyaikaisista raitiovaunuista Keski-Euroopassa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Miten niin? Saahan Helsingissäkin jo nyt ajaa raitiotiellä yhtä lujaa kuin kadulla muutenkin, esim. Kustaa Vaasan tiellä 60 km/h. Samalla logiikalla Viiran nopeus Lahdentien reunassa olisi 100 km/h. Lisäksi jo nykylainsäädäntö mahdollistaa kaistakohtaiset nopeusrajoitukset, joiden avulla voidaan esim. säätää Mannerhemintielle 40 km/h nopeus ja ratikoille Tullinpuomin pohjoispuolelle vaikka 60 km/h. Eri juttu sitten, olisiko siitä hyötyä kun pysäkkivälit ovat lyhyet.

    Jos, tai sanotaanko optimistisesti kun, Suomeen rakennettaisiin jonnekin saksalaiset normit täyttävä pikaraitiotie, niin se saattaisi hyvinkin vaikuttaa siihen, että lainsäädäntö uusiutuisi. Kai sen olisi pakkokin, ellei sitten sitä rataa käsiteltäisi paikoin raitiotienä ja paikoin yksityisenä rautatienä.
    Voisiko esimerkiksi tällaista käyttää hyödyksi, jos asiaa joskus viedään eteenpäin Suomessa: http://www.youtube.com/watch?v=kc9ApG8Boo8

    Paikka on Nordhausen ja raideleveys metri.
    Ismo L

    Im Beiwagen bitte ganz nach vorne durch gehen!

  10. #40
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Olisikohan tämän videon kaltainen liikennejärjestely mahdollista pääkaupunkiseudulla (tai miksei muuallakin Suomessa)? Mitenkähän viranomaiset suhtautuisivat; olisiko liian vaarallista ?
    Aika cool joka tapauksessa:

    http://www.youtube.com/watch?v=ivZkH8I1jtI
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #41

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Raitiovaunuja säätelevä lainsäädäntö Suomessa

    Viistoja tasoristeyksiä on kyllä nykyäänkin, esimerkiksi Tikkurilassa Tikkurilan maalitehtaalle vievällä pistoradalla Jokiniementien kanssa. RHK:n osuudella vieläpä.

Sivu 3 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123

Vastaavia viestiketjuja

  1. Moderneja raitiovaunuja EU-maissa
    kirjoittanut vristo foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 28
    Viimeisin viesti: 11.01.2012, 00:29
  2. Matalia raitiovaunuja Tallinnaan
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 15.05.2011, 19:15
  3. Raitiovaunuja Düsseldorfissa
    kirjoittanut Rattivaunu foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 27.04.2009, 21:57
  4. Raideliikenteeseen liittyvä lainsäädäntö Suomessa
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 72
    Viimeisin viesti: 25.09.2007, 04:10
  5. Raitiovaunuja Helsingissä 1973
    kirjoittanut Albert foorumissa Kuvat
    Vastauksia: 16
    Viimeisin viesti: 11.09.2007, 22:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •