Maailman pisimmät raitiojunat

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,904
Yleistä ja helposti löydettävää tietoa on, että Budapestin 55,9-metriset Urbokset ovat maailman pisimmät yksittäiset matkustajaratikat. Mutta kun olen yrittänyt etsiä tietoa siitä missä ajetaan pisimpiä useamman ratikan junia tai ratikka+useampi perävaunu yhdistelmiä, tieto asiasta on lähes olematonta. Etsiessä joutuu lähes aina käymään läpi yksittäisiä raitiojärjestelmiä kerrallaan, katsoa kuvista ajetaanko kaupungissa ratikkayhdistelmiä ja jos ajetaan niin sitten ruveta laskeskelemaan mitä yhteispituudeksi tulee.


Tähän mennessä pisimmät mitä olen löytänyt ovat Seattlen Central Linkillä kulkevat kolmen vaunun ratikkayhdistelmät Kuva
Yksittäisen vaunun pituus on 28,34m ja moniajoliittimen kanssa 28,96m, eli junien pituus on 86,26 metriä, mutta vaunujen osuus pituudesta on 85,02m. Asemat ja pysäkit on lisäksi rakennetu tarpeeksi pitkiksi neljälle vaunulle, eli järjestelmän maksimipituus junille on 115,22m. Linjalla on myöskin ihan katuosuuksia, vaikka suurimmaksi osakasi ajetaan eristetyllä radalla.

Toiseksi pisin on niin ikään Yhdysvalloissa Arizonan Phoenixin Valley Metro Rail. kuva Ratikoita ajetaan 3 vaunun junina, ja pysäkkikorokkeiden pituus on myös suunnilleen saman verran. Vaunujen pituus on 27,7m ja moniajoliittimien kanssa 27,89m. Junan bruttopituudeksi tulee 83,67m metriä ja nettopituudeksi 83,1m.

Kummallekkin järjestelmälle on yhteistä nykyisten vaunujen valmistaja Kinki Sharyo ja että ovat tilanneet uusia Siemens s70 vaunuja sekä se että näiden järjestelmien lisäksi kummassakin kaupungissa on lisäksi 'streetcar' nimellä lyhyt hidasratikka. Kummankin kaupungin nykyisten vaunujen pantograafit on muuten valmistanut Transtech.

Myöskin Dallaksen DART-järjestelmässä on laiturit yli sata-metrisiä, mutta yhtään todistetta että siellä olisi koskaan ajettu pitempiä kuin kahden 37-metrisen vaunun yhdistelmiä en löytänyt.
Vaunuilla on valmius ajaa neljän yksikön yhdistelmiä, mutta se on kai jäänne ajalta ennen kuin vaunut jatkettiin matalalattiaisella välipalalla. Neljän lyhyen vaunun yhdistelmä vastaa suunnilleen laituripituuksia, mutta 150-metriset neljän 37-metrisen vaunun yhdistelmät eivät mahdu.


Euroopan puolella ei ole vastaan tullut pidempiä kuin kahden n.35 metrisen vaunun yhdistelmä. Riippuen siitä ajetaanko Karlsruhessa vanhemmilla 38,41-metrisillä vaunuilla kahdella yksiköllä vai vain uudemmilla 37,6-metrisillä, tähän asti pisimmät vastaan tulleet Euroopan puolella ovat Karlsruhen 76,82 tai 75,2-metriset yhdistelmät.


Tuleeko mieleen muille foorumilaisille jokin raitiojärjestelmä, jossa ajettaisiin vielä pidempiä ratikkayhdistelmiä, tai että onko Euroopan puolella Karlsruhea pidempiä yhdistelmiä?
 
Kyllä Dallasissa ajetaan kolmen vaunun junia. Satuin kaupunkiin kerran Texas State Fairin aikaan, ja vihreän linjan ratikat olivat silloin pääasiassa kolmen vaunun junia. Sitä en tiedä, onko tuolla Fair Parkissa muitakin isoja tapahtumia, joiden aikaan raitiojunat pitenevät. Todennäköisesti on. Normaalioloissa olen nähnyt vain kahden vaunun junia.

Vanhemmilla linjoilla pysäkit ovat pääsääntöisesti kahden vaunun mittaisia, joskin pidennystyöt ovat parhaillaan käynnissä, ja viikonloppuisin osalla linjoista ajetaan ihan yksittäisillä vaunuilla.

Dallasista oli Raitiossa 4/13 laaja artikkeli, jossa muistaakseni on kuvakin tällaisesta kolmen vaunun junasta. Lehteä on edelleen saatavana.
 
Kolmivaunuisesta raitiojunasta löytyikin heti kuva kun lisäsi hakuun "Texas state fair".

Elikkä DARTilla on sitten pisimmät raitiojunat 112,47 metrillä, ainakin siihen asti kunnes Seattlessa aletaan ajaa 4-vaunuisia junia.
 
Saksan BOStrab rajoittaa katualueella liikennöivät raitiojunat 75 metrin pituuteen, ja tämä normi on kopioitu jokseenkin sellaisenaan ympäri Eurooppaa. Ei ole sattumaa, että puolet tästä eli ~37 m on hyvin yleinen mitta moderneille raitiovaunuille.
 
Saksan BOStrab rajoittaa katualueella liikennöivät raitiojunat 75 metrin pituuteen, ja tämä normi on kopioitu jokseenkin sellaisenaan ympäri Eurooppaa. Ei ole sattumaa, että puolet tästä eli ~37 m on hyvin yleinen mitta moderneille raitiovaunuille.

Olin ymmärtänyt että 37m on yleinen mitta sen takia että se on maksimi kolmiosaiselle vaunulle 25m kaarresäteellä. Tai ainakin sen takia Tampereen vaunut tulevat olemaan tuon mittaisia.

Onko tuolle 75m perusteena jokin turvallisuussyy, koska jos kyseessä olisi mahtumisseikat, niin kai se rajoittaisi vaunujen pituutta siellä missä ei ole tilaa eikä tarvittaisi hiekkaan piirrettyä rajaa?
 
Saksan BOStrab rajoittaa katualueella liikennöivät raitiojunat 75 metrin pituuteen

Ei tarvitse lentää rapakon taakse, jotta pääsee pitkien ratikkajunien kyytiin.

Saksassa Hannoverissa liikennöidään ilmeisesti poikkeusluvalla messujen aikaan linjoilla 8 ja 18, kun niillä junapituus on nelivaunujunina jopa n. 100 metriä. Linjat alittavat ydinkeskustan tunnelissa. Maanpäällisillä osuuksilla liikennöidään eristetyillä radoilla, joissa on tasoristeyksiä suurimpien poikkikatujen kohdilla.

Tavanomaisessa liikenteessä liikennöidään pisimmillään kolmivaunuisilla junilla, kuten tässä ykköslinjan vuoro Dragonerstraßen "metroasemalla". Pituutta tuolla Tw2500+Tw2000 -junalla on 75,23 metriä. Seiskalinjalla (ja parilla muulla linjalla aamuruuhkassa) liikennöidään kolmen yksikön Tw3000 -junilla, jotka ovat piirun verran pidempiä: 75,48 metriä.
 
Takaisin
Ylös