Raitioteiden pysäkki-informaatio

Liittynyt
24 Lokakuu 2007
Viestit
2,238
Nykyisessä raitiolinjastossa ajava vaunu voi vaihtaa tunnusta kaksikin kertaa. Tästä seuraa omat ongelmansa, esim läksin tänään Eiran sairaalan pysäkiltä tarkoituksena mennä rautatieasemalle. Katsoin pysäkin pärettä, jossa sinänsä linjanumeron kannalta kerrotaan loogisesti "3 Olympiaterminaali". Se ei teknisessäkään mielessä ole päätepysäkki, mutta siellä loppuu linja 3. Lennossa linja vaihtuu numeroksi 2.

Jos pysäkillä olevaa informaatiota pohditaan siitä näkökulmasta, mihin pysäkiltä lähtevällä vaunulla pääsee, niin silloin kerrottaisiin keskeisimmät paikat, mihin vaunulla pääsee esim "Kauppatori, Lasipalatsi, Töölöntori " jne.

Vai kumpi parempi, ajatellaan esim satunnaista maalta tulevaa kävijää, joka tulee Eiran sairaalaan taksilla ja lähtee raitiovaunulla pois.
 
Viimeksi muokattu:
Rengaslinjoilla, jollainen "23" edelleen käytännössä on, on perinteisesti ilmoitettu päreissä kaksi seuraavaa välietappia. Siis vaikka Eiran sairaalalla Fredan suuntaan "Kallio Töölö" ja Kaivarin suuntaan "Kauppatori Töölö". Tuo tapa oli huomattavasti informatiivisempi kuin nykyinen.
 
Meniskö se sitten liian vaikeaksi, jos kyseisellä Eiran sairaalan pysäkillä päreissä lukisi "Olympiaterminaali- Lasipalatsi(2)-Töölöntori(2)" tai

"Olympiaterminaali - 2: Lasipalatsi-Töölöntori"

Onko tuo muuten muualla yleistä että linjan numero vaihtuu keskellä matkaa ?
 
Tunnuksen vaihdon toiselle puolelle jäävien kohteiden ilmoittaminen päreissä on paitsi hankala esittää selkeästi, myös ajantasauksien takia useimmiten aika hidas tapa päästä sinne. Esimerkiksi Kaivarista kantsii pääsääntöisesti mennä kolmosella Eiran kautta rautatieasemalle, koska Olympiaterminaalilla (kakkosen lähtöpysäkki) tasataan aikaa.
 
Matkustaja pysäkillä ensisijaisesti haluaa tietää, minne pysäkille tulevalla vaunulla pääsee. Vaikka linjan numero muuttuu matkan aikana sehän on toisarvoinen tieto.

Siten esim Eiran sairaalan pysäkillä Päreessä lukee "2 Olympiaterminaali-Kauppatori-Lasipalatsi-Töölöntori"

Eihän se kakkonen ole joka sinne Töölöntorille menee, mutta se on kuitenkin se vaunu, joka pysäkille tulee.
En keksi heti, mikä tämän matkustajaa paremmin palvelevan päretekstin käytön estäisi.
 
Ei se yleistä ole, mutta kyllä niitä on. Oslo lie meitä lähinnä.

Mikäli viittaat linjatunnuksen vaihtumiseen Oslon metron Ringen-radan Storon asemalla, niin käytännöstä on luovuttu huhtikuussa kolme vuotta sitten. Nelos / kutoslinjat vaihtoivat tunnusta Storossa vielä tuohon asti. Løren -radan avaaminen muutti metrolinjastoa melko radikaalisti. Nelonen jatkettiin Storosta Lørenin kautta itään vitoslinjan päättärille Vestlin asemalle. Kutonen (Storo – fellestunnelen – Sognsvann) korvattiin siirtämällä vitosen päättäri Østeråsista Sognsvanniin. Vitoslinjaa liikennöidään postitorvimaisesti: Vestli – fellestunnelen – Ringen – fellestunnelen – Sognsvann ja v.v. Vitosen jokainen vuoro päättäriltä päättärille kulkee suuntaansa kahdesti fellestunnelin kautta.
 
Mikäli viittaat linjatunnuksen vaihtumiseen Oslon metron Ringen-radan Storon asemalla, niin käytännöstä on luovuttu huhtikuussa kolme vuotta sitten. Nelos / kutoslinjat vaihtoivat tunnusta Storossa vielä tuohon asti. Løren -radan avaaminen muutti metrolinjastoa melko radikaalisti. Nelonen jatkettiin Storosta Lørenin kautta itään vitoslinjan päättärille Vestlin asemalle. Kutonen (Storo – fellestunnelen – Sognsvann) korvattiin siirtämällä vitosen päättäri Østeråsista Sognsvanniin. Vitoslinjaa liikennöidään postitorvimaisesti: Vestli – fellestunnelen – Ringen – fellestunnelen – Sognsvann ja v.v. Vitosen jokainen vuoro päättäriltä päättärille kulkee suuntaansa kahdesti fellestunnelin kautta.

Tämä vitonenhan on vähän kuin meillä olisi pisararata, jossa kulkisi junat Kauklahti - pisara - Kehärata - pisara - Kerava. Mitenköhän tälläinen linja olisi stadissa nimetty?
 
Uuden Triplan edessä on bussipysäkkejä sekä raitiovaunupysäkkejä. Näitä pysäkkejä kutsutaan terminaaliksi. Minulle on epäselvää, mikä on pysäkin ja terminaalin ero. Sen minä ymmärrän että Kampissa, Tapiolassa ja Elielinaukiolla on terminaali.

Tässä Triplan tapauksessa voisi tarkemmin kysyä että milloin pysäkkiä/pysäkkejä aletaan kutsua terminaaliksi. Foorumilta löytynee asiantuntija, joka selventää eron.
 
Sanoisin, että tätä pysäkkikokonaisuutta kutsutaan terminaaliksi. Sisältää sittem erillisiä pysäkkejä. Vähän toki hämärtää sanan alkuperäistä kirjaimellisempaa merkitystä.
 
Terminaali viittaa päättymiseen tai loppumiseen. Tässä yhteydessä pääteasemaan.

"laiva- t. maaliikenteen pääteasema", "yhdyssanojen alkuosana us. = pääte-, loppu-." https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/terminaali
"pääteasema", "päässä oleva", "lopullinen" https://www.sanakirja.org/search.php?q=terminal&l=3&l2=17
"A "terminus" or "terminal" is a station at the end of a railway line. Trains arriving there have to end their journeys (terminate) or reverse out of the station." https://en.wikipedia.org/wiki/Train_station#Terminus
 
Linjathan jatkavat matkaansa Pasilansillalta, toisin kuin Elielinaukiolla ja Kampissa. Mutta Triplasta pitää asiakkaat kiinnostumaan, joten "kaupungin uusi sydän", jonka vieressä "joukkoliikenneterminaali" on vähän makeempi markkinoinnin kannalta.
 
Vaikka terminaali-sanan alkuperä on linjojen päättymisessä, en ole varma onko sanan määritelmä suomen kielessä koskaan vaatinut sitä, vaan sana on ymmärretty tarkoittamaan vartavasten isompaa joukkoliikennekokonaisuutta varten rakennettua rakennusta tai aluetta. Tuskin Pasilan asemaakaan terminaaliksi ole nimetty muu kuin tuo laajempi määritelmä mielessä. Kutsutaanhan Malmin aseman päällä olevaa pysäkkikokonaisuutta bussiterminaaliksi, vaikkei sinne pääty linjoja.

Muutenkin jos terminaali-sana vaatisi linjojen päättymistä, niin silloihan esimerkiksi Kampin bussiterminaali lakkaisi olemasta terminaali, jos linjat muutettaisiin jatkamaan sieltä jonnekkin, vaikkei se fyysisesti muuttuisi ollenkaan.
 
Kieli elää ja muuttuu. Sitä on vaikea korjata tai ohjata. Lopulta käyttäjät ratkaisevat. Sanojen alkuperä on kuitenkin kiinnostava.

Suurelle osalle terminaali assosioituu ehkä ensimmäiseksi lentoasemarakennukseen. Helsingin päärautatieasemaa ei ole juuri taidettu terminaaliksi kutsua. Kuinka usein puhutaan Kampin terminaalista? Vai puhutaanko linja-autoasemasta? Kuinka usein puhutaan Malmin terminaalista?

Tietotekniikassa terminaali (tai pääte) oli alun perin fyysinen laite linjan päässä, nykyisin ohjelma. Tietoliikenteessä taitaa edelleen olla terminaaleja (tai päätelaitteita). Lääketieteessä on terminaalivaihe eli elämän loppu. jne.

Wikipediassa on kirjoitettu myös:

Liikenteessä ja logistiikassa terminaali tarkoittaa paikkaa, jonne matkustajat tai kuljetettavat tuotteet kootaan ennen kuljetusvälineeseen siirtämistä. Sanalla voi olla tai voi olla olematta täsmällisempi liikennöitävän reitin pääteasemaa kuvaava merkitys. Esimerkiksi:

lentoterminaali, lentoaseman osa tai rakennus
laivaterminaali, öljyterminaali, kivihiiliterminaali, matkustajaterminaali: sataman tiettyyn tarkoitukseen erikoistunut osa, tai pienen erikoissataman tapauksessa koko satama
rautatieterminaali, linja-autoterminaali: jonkun rautatie- tai linja-autolinjan pääteasema
https://fi.wikipedia.org/wiki/Terminaali
 
Varmaan tuossa on takana sellainen ajatus, että kun on ihan uusi, iso rautatieasema, niin yritetään brändätä sitä jotenkin hienommaksi. Oikeastihan siinä asemasillalla on ihan tavallinen ratikka- ja bussipysäkki, jonka kautta kulkee yksi (numeroa vaihtava) ratikkalinja. Kansan suussa tuo ei taatusti tule olemaan terminaali, vaan ihan tavallisesti vaan "seuraava pysäkki" tai "Pasilan aseman pysäkki". Ehkä jopa "Triplan pysäkki".
 
Takaisin
Ylös