Näytetään tulokset 1-8/8

Viestiketju: Raitioteiden pysäkki-informaatio

  1. #1
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1066

    oletus Raitioteiden pysäkki-informaatio

    Nykyisessä raitiolinjastossa ajava vaunu voi vaihtaa tunnusta kaksikin kertaa. Tästä seuraa omat ongelmansa, esim läksin tänään Eiran sairaalan pysäkiltä tarkoituksena mennä rautatieasemalle. Katsoin pysäkin pärettä, jossa sinänsä linjanumeron kannalta kerrotaan loogisesti "3 Olympiaterminaali". Se ei teknisessäkään mielessä ole päätepysäkki, mutta siellä loppuu linja 3. Lennossa linja vaihtuu numeroksi 2.

    Jos pysäkillä olevaa informaatiota pohditaan siitä näkökulmasta, mihin pysäkiltä lähtevällä vaunulla pääsee, niin silloin kerrottaisiin keskeisimmät paikat, mihin vaunulla pääsee esim "Kauppatori, Lasipalatsi, Töölöntori " jne.

    Vai kumpi parempi, ajatellaan esim satunnaista maalta tulevaa kävijää, joka tulee Eiran sairaalaan taksilla ja lähtee raitiovaunulla pois.
    Viimeisin muokkaaja Salomaa; 09.08.2019 kello 18:39. Syy: Kieliasun korjaus

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7031

    oletus Vs: Raitioteiden pysäkki-informaatio

    Rengaslinjoilla, jollainen "23" edelleen käytännössä on, on perinteisesti ilmoitettu päreissä kaksi seuraavaa välietappia. Siis vaikka Eiran sairaalalla Fredan suuntaan "Kallio Töölö" ja Kaivarin suuntaan "Kauppatori Töölö". Tuo tapa oli huomattavasti informatiivisempi kuin nykyinen.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #3
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1066

    oletus Vs: Raitioteiden pysäkki-informaatio

    Meniskö se sitten liian vaikeaksi, jos kyseisellä Eiran sairaalan pysäkillä päreissä lukisi "Olympiaterminaali- Lasipalatsi(2)-Töölöntori(2)" tai

    "Olympiaterminaali - 2: Lasipalatsi-Töölöntori"

    Onko tuo muuten muualla yleistä että linjan numero vaihtuu keskellä matkaa ?

  4. #4

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2044

    oletus Vs: Raitioteiden pysäkki-informaatio

    Tunnuksen vaihdon toiselle puolelle jäävien kohteiden ilmoittaminen päreissä on paitsi hankala esittää selkeästi, myös ajantasauksien takia useimmiten aika hidas tapa päästä sinne. Esimerkiksi Kaivarista kantsii pääsääntöisesti mennä kolmosella Eiran kautta rautatieasemalle, koska Olympiaterminaalilla (kakkosen lähtöpysäkki) tasataan aikaa.

  5. #5
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1066

    oletus Vs: Raitioteiden pysäkki-informaatio

    Matkustaja pysäkillä ensisijaisesti haluaa tietää, minne pysäkille tulevalla vaunulla pääsee. Vaikka linjan numero muuttuu matkan aikana sehän on toisarvoinen tieto.

    Siten esim Eiran sairaalan pysäkillä Päreessä lukee "2 Olympiaterminaali-Kauppatori-Lasipalatsi-Töölöntori"

    Eihän se kakkonen ole joka sinne Töölöntorille menee, mutta se on kuitenkin se vaunu, joka pysäkille tulee.
    En keksi heti, mikä tämän matkustajaa paremmin palvelevan päretekstin käytön estäisi.

  6. #6
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7031

    oletus Vs: Raitioteiden pysäkki-informaatio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Onko tuo muuten muualla yleistä että linjan numero vaihtuu keskellä matkaa ?
    Ei se yleistä ole, mutta kyllä niitä on. Oslo lie meitä lähinnä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #7

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    565

    oletus Vs: Raitioteiden pysäkki-informaatio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei se yleistä ole, mutta kyllä niitä on. Oslo lie meitä lähinnä.
    Mikäli viittaat linjatunnuksen vaihtumiseen Oslon metron Ringen-radan Storon asemalla, niin käytännöstä on luovuttu huhtikuussa kolme vuotta sitten. Nelos / kutoslinjat vaihtoivat tunnusta Storossa vielä tuohon asti. Løren -radan avaaminen muutti metrolinjastoa melko radikaalisti. Nelonen jatkettiin Storosta Lørenin kautta itään vitoslinjan päättärille Vestlin asemalle. Kutonen (Storo – fellestunnelen – Sognsvann) korvattiin siirtämällä vitosen päättäri Østeråsista Sognsvanniin. Vitoslinjaa liikennöidään postitorvimaisesti: Vestli – fellestunnelen – Ringen – fellestunnelen – Sognsvann ja v.v. Vitosen jokainen vuoro päättäriltä päättärille kulkee suuntaansa kahdesti fellestunnelin kautta.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  8. #8

    Liittynyt
    02.11.2015
    Viestejä
    32

    oletus Vs: Raitioteiden pysäkki-informaatio

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Mikäli viittaat linjatunnuksen vaihtumiseen Oslon metron Ringen-radan Storon asemalla, niin käytännöstä on luovuttu huhtikuussa kolme vuotta sitten. Nelos / kutoslinjat vaihtoivat tunnusta Storossa vielä tuohon asti. Løren -radan avaaminen muutti metrolinjastoa melko radikaalisti. Nelonen jatkettiin Storosta Lørenin kautta itään vitoslinjan päättärille Vestlin asemalle. Kutonen (Storo – fellestunnelen – Sognsvann) korvattiin siirtämällä vitosen päättäri Østeråsista Sognsvanniin. Vitoslinjaa liikennöidään postitorvimaisesti: Vestli – fellestunnelen – Ringen – fellestunnelen – Sognsvann ja v.v. Vitosen jokainen vuoro päättäriltä päättärille kulkee suuntaansa kahdesti fellestunnelin kautta.
    Tämä vitonenhan on vähän kuin meillä olisi pisararata, jossa kulkisi junat Kauklahti - pisara - Kehärata - pisara - Kerava. Mitenköhän tälläinen linja olisi stadissa nimetty?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Turun raitioteiden historiaa
    kirjoittanut hsiitari foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 26.02.2016, 20:34
  2. Informaatio kaukoliikenteen bussien linjakilvissä
    kirjoittanut Karosa foorumissa Kauko- ja tilausliikenne
    Vastauksia: 46
    Viimeisin viesti: 25.05.2013, 08:20
  3. Bussien kaukoliikenteen reitti-informaatio
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.05.2009, 20:57
  4. Reitti-informaatio hukassa
    kirjoittanut Waltsu foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 08.02.2008, 22:10
  5. Informaatio poikkeustilanteissa
    kirjoittanut SD202 foorumissa Metrot
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 15.07.2006, 20:15

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •