Uutisia Latviasta

Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
567
Paitsi junia, usitaan Latviassa myös ratikoita:

Riika on tilannut lisää Skoda-matalalattiavaunuja:

www.railwaygazette.com/vechicles/more-koda-trams-delivered-to-riga/46370.article

Lepaja uusii ratikkansa:

http://railwaypro.com/wp/concar-wins-tram-contract-for-liepaja-city-in-latvia


Daugavpils (Väinälinna) rakentaa lisää rataa ja uusii vaununsa:

http://urban-transport-maganine.com/en/new-trakcs-for-the-tram-in-daugavpils/


Eli ensi vuosikymmenen alussa on Latviassa joukkoliikenneharrastajalle paljon uutta koettavaa.
 
Liepaja tosiaan uusii kalustonsa. Taitaa mennä kaikki kerralla uusiksi. Näin pienellä verkolla ei osissa kannatakaan uusia. Linjoja on yksi ja varikoitakin on vain yksi. Nykyinen kalusto koostuu KT4-vaunuista.

Väinänlinnassa tilanne on toinen. Linjoja on kolme, joista yksi ei kulje keskustaan. Viimeksi kun siellä vierailin, oli ajossa vain Ust-Katavin tehtaan kalustoa. Pääasiassa vaunut olivat neliakselisia, mutta nivelvaunuillakin tuli ajettua. Uusimmat vaunut pituudesta riippumatta olivat matalalattiaisia. Viimeksi käydessäni Daugavpils oli perunut tilauksen Valko-Venäjältä ja ostanutkin vaunut Venäjältä.

Uutta rataa Väinänlinnaan tulee useita satoja metrejä, mutta ei yhtään uutta linjaa. Yksi linjoista kulki metsän halki Stropin järven rannalle. Rata oli erittäin huonokuntoinen. Nyt tuo rata korjataan ja siihen tehdään sen verran kiertoa, että se kulkee kahden sairaalan ohi. Näin saadaan bussilinjoja vähennettyä ja raitiovaunuille lisää matkustajia. Uuden radan valmistuttua sitä taidetaan liikennöidä edelleen puolen tunnin välein!

Hapen linkeistä ei kaksi toimi. Oikea Väinänlinnaa koskeva linkki on https://urban-transport-magazine.com/en/new-tracks-for-the-tram-in-daugavpils/
Lukekaa varovasti, siinä on virheitä. Latviassa olisi sen mukaan vain kaksi raitiovaunukaupunkia. Ja Väinänlinnassa vielä olisi 130 000 asukasta... Virallinen lukema 1.7.2019 oli 91515. Daugavpilsin maalaiskunnassa oli 22334 asukasta lisäksi.
 
Liepaja tilasi vain kuusi uutta ratikkaa, joten vanhaa kalustoa jää vielä käyttöön. Vuoroväli on paljon tiheämpi kuin Väinänlinnassa, joten kalustotarve on noin kymmenen vaunua.
 
Vompatti, kiitos tiedosta. Itselläni toimivat kaikki linkit, kirjaantuneena tai ei, myös kirjaston koneella.

Näin artikkelin, jonka mukaan Väinälinna tilaa vaunuja Valko-Venäjältä. en löytänyt tätä artikkelia enää uudestaan.

Liepaja on muidenkin artikkeleiden mukaan tilaamassa vain osan vaunuistaan.

Asia herätti kiinnostukseni, kun havaitsin että Hesassakin koeajossa ollut kroatialainen Concar on saanut vientiprojektin Latviaan, eds muutaman vaunun, mutta kuitenkin. Samalla googletin muutkin Latvian ratikkakaupungit.
 
Takaisin
Ylös