Pysäkkien odotusaikanäytöt

Antero Alku

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
7,552
Kyllä ja ei. Aikataulunäytöt voisi saadakin, mutta laiturinäyttöjen, jotka pystyisivät sopeuttamaan näyttämäänsä todelliseen tilanteeseen, saaminen Kalasatamaan on melkoisen hankalaa ja erittäin kallista.
Kaikki on toki suhteellista. Ratikkapysäkilläkin on saapumista ilmoittava näyttö, eikä ole tarvinnut ostaa automaattia tai uusia koko raitioliikenteen ohjausjärjestelmää. Lisäksi ratikoiden pysäkki-info on selkeästi luotettavampaa kuin metron laiturinäyttöjen. Siihen ei auta se, mistä metron laiturinäytöt tietonsa saavat.

Nykyään on kaupan monenlaista paikannustekniikkaa, joka ei paljon maksa. On totta, että suljetun raideliikenteen kulunvalvontajärjestelmä - automaattinen tai ei - tuottaa kylkiäisenä myös pysäkki-infon. Mutta välttämättä ei ole kaupallisesti järkevää paketoida kaikkea yhteen ja yhdestä järjestelmästä ja toimittajasta riippuvaksi. Juuri niin on tehty aikaisemmin, ja nyt ollaan sitten kärsimässä siitä tässä Kalasataman tapauksessa.

Eli jos oltaisiin avoimilla markkinoilla ja käytettäisiin standardituotteita, saataisiin järjestelmiä ajanmukaistetuksi ja laajennetuiksi joutumatta kymmenien miljoonien uusintainvestointeihin jossa kaikki on uusittava kerralla yhden uuden pysäkin tähden. Joka muuten maksoi suunnilleen saman verran kuin metron kulunvalvonnan uusiminen maksaa ilman automaattiominaisuuksia.

Antero
 
Vs: Kalasataman metroasema

Ratikkapysäkilläkin on saapumista ilmoittava näyttö, eikä ole tarvinnut ostaa automaattia tai uusia koko raitioliikenteen ohjausjärjestelmää.

Nykyään on kaupan monenlaista paikannustekniikkaa, joka ei paljon maksa.

Yleiskäyttöinen paikkatietotekniikka perustuvat yleensä GPS:ään. GPS ei toimi maan alla/tunneleissa. Toki on kaupan myös järjestelmiä, jotka perustuvat antureihin, mutta ne ovat kallimpia.

Metron ajantasaista aikataulutietoa tarvittaisiin suureen määrään monitoreja ja näyttöjä eri asemilla. Ei tuossa ole kyse vain yhdestä Kalasataman laiturinäytöstä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Kalasataman metroasema

Kaikki on toki suhteellista. ... Lisäksi ratikoiden pysäkki-info on selkeästi luotettavampaa kuin metron laiturinäyttöjen.
Suhteellista tosiaan tuo luotettavuudenkin määrittely... Eilen viimeksi Helmi eli arkipäivää, vaikka tosiasiassa noudatettiin pyhäaikatauluja. Niin luotettavaa tietoa raitioliikenteessä - myös kuljettajien paneeleissa ohjaamossa! ;) Metron laiturinäytöt kertoivat oikeat ajat ainakin silloin, kun minä olin niitä eilen katselemassa (Kalasatamassa laitteita ei tokikaan ole).
 
Vs: Kalasataman metroasema

Metron laiturinäytöt kertoivat oikeat ajat ainakin silloin, kun minä olin niitä eilen katselemassa (Kalasatamassa laitteita ei tokikaan ole).
On tullut matkustetuksi useammin kuin vain katsomaan Kalasataman ekoja junia. Laiturinäytöt ehkä näyttävät oikein, mutta minuutit ovat niillä vissiin eri mittaisia kuin minun kellossani. Joskus ovat olleet negatiivisiakin. Eli junan lähdön ilmoittava minuuttiluku onkin ajan kuluessa kasvanut.

En ole tilastoinut, mutta sormituntumalta sanoisin, että 40 % junien odottelukerroista näyttö näyttää tavalla tai toisella väärin.

Yleiskäyttöinen paikkatietotekniikka perustuvat yleensä GPS:ään. GPS ei toimi maan alla/tunneleissa.
En tarkoittanut pelkästään tätä, vaan sitä, ettei näyttösysteemi ole täysin naimisissa jonkun muun systeemin kanssa.

RHK:kin asentaa nykyään junaohjausta, joka pyörii tavallisissa PC-mikroissa. Ohjelmissa on dokumentoidut rajapinnat sitä varten, että ne pystyvät keskustelemaan muiden ohjelmien ja järjestelmien kanssa. Keskustelu tapahtuu standardien PC-komponenttien välityksellä, joilla on useita toimittajia. Kuten tietenkin itse PC:lläkin.

Tällaisella periaatteella eläminen tarkoittaa Kalasataman tapauksessa sitä, että hankitaan ja uusitaan ja täydennetään matkustajainfojärjestelmää silloin, kun se on tarpeen. Se on itsenäinen infojärjestelmä, joka toki keskustelee (nykyaikaisen) junaohjauksen kanssa, mutta ei ole teknisenä järjestelmänä siihen sidottu.

Kun sitten on aika uusia junaohjausta, uusitaan se, eikä ole pakko uusia laituri-infoa. Toki nyt on tilanne niin, että ollaan jo hankittaessa vanhentuneen järjestelmän vankeja. Jos matkustajainfo nyt uusittaisiin, sitä ei saataisi keskustelemaan ikivanhan junaohjauksen kanssa, mutta sepä voisi toimia itsenäisesti ja sitten kun junaohjaus uusitaan, se kykenisi keskustelemaan matkustajainfon kanssa.

Ei voi olla niin vaikeaa. Ympri maailman on uusia ja vanhoja metroja, joissa infot toimivat, oli junaohjaukset sitten mitä hyvänsä tekniikkaa. Kun on vain halua.

Antero
 
Vs: Kalasataman metroasema

Laiturinäytöt ehkä näyttävät oikein, mutta minuutit ovat niillä vissiin eri mittaisia kuin minun kellossani.
Nyt täytyy kyllä sanoa, että tämä ongelma on nimenomaan raitiovaunujen pysäkkinäytöissä, ei metron!

Joskus ovat olleet negatiivisiakin. Eli junan lähdön ilmoittava minuuttiluku onkin ajan kuluessa kasvanut.

Metron näytöt laskevat aluksi aikaa junan aikataulun mukaiseen aikaan, ja kun tämä on kulunut loppuun, järjestelmä katsoo junan sijainnin ja antaa lisäminuutteja.

Omasta mielestäni tämäkin on paljon parempi systeemi kuin ratikoiden pysäkkinäytöt, joiden minuutit eivät kyllä ole minuutteja nähneetkään... ;)
 
Vs: Kalasataman metroasema

Nyt täytyy kyllä sanoa, että tämä ongelma on nimenomaan raitiovaunujen pysäkkinäytöissä, ei metron!
Tarkoitin kyllä nimenomaan metron laiturinäyttöjä. Niitä olen tullut katselleeksi, kun raitiovaunulla ei ole usein hyviä syitä matkustaa. (Tai tietysti aina on, muuta ei ole aikaa huviajeluun :) )

Metron näytöt laskevat aluksi aikaa junan aikataulun mukaiseen aikaan, ja kun tämä on kulunut loppuun, järjestelmä katsoo junan sijainnin ja antaa lisäminuutteja.
Tämähän se selittää sen, miksi toiminta on kuten kuvailin. En kyllä itse pidä tällaista järjestelyä mitenkään fiksuna. Jos järjestelmällä on kyky tietää, missä eli miten kaukana ajallisesti juna on, miksi se ei kerro sitä todellista ennustettua tuloaikaa. Niin vastaavat järjestelmät tekevät muuallakin.

Budapestissa (ja olikohan Prahassakin) oli myös kello, joka näytti aikaa, joka oli kulunut edellisen junan lähdöstä. Tarjolla oli siis peräti kaksi tietoa: täsmällinen ja luotettava tieto vuorovälistä sillä hetkellä sekä ennuste siitä, kauanko aikaa luultavasti kuluu ennen seuraavan junan lähtöä. Vuorovälikellon tarkoitus oli käsittääkseni opastaa kuljettajia pitämään vuorovälit tasaisina. Fiksua!

Omasta mielestäni tämäkin on paljon parempi systeemi kuin ratikoiden pysäkkinäytöt, joiden minuutit eivät kyllä ole minuutteja nähneetkään... ;)
Ratikoiden pysäkkinäytöistä minulla ei ole niin paljon kokemusta kuin metrosta. Muun liikenteen seassa ja häiritsemänä ratikoiden lähtöajan ennustaminen on tietenkin paljon vaikeampaa kuin metrossa. Toisaalta kun systeemi toimii oikein, minuutit voivatkin olla eri mittaisia. Jos näet vaunu joutuu ennakoimatta seisomaan paikallaan, odotettu lähtöaikaan jäljellä oleva aikamäärä ei tietenkään voi vähentyä kun vaunun matka ei etene. Ennustehan voi perustua vain nopeuteen perustuvaan ajoaikaan ja tiedossa oleviin pysähdyksiin ja niiden kestoihin.

En kumminkaan muista, että ratikan pysäkkinäyttö olisi näyttänyt nollaa eli lähtöaikaa ennen kuin vaunu on kohdalla. Metron näytöt tekevät sitä vähän väliä - ja syykin selvisi jo yllä.

Antero
 
Vs: Kalasataman metroasema

Muun liikenteen seassa ja häiritsemänä ratikoiden lähtöajan ennustaminen on tietenkin paljon vaikeampaa kuin metrossa. Toisaalta kun systeemi toimii oikein, minuutit voivatkin olla eri mittaisia.
Niinpä, valitettavastihan ne vaunut enemmän seisovat valoissa kun liikkuvat.

Itseäni kyllä ärsyttää enemmän raitiovaunujen "minuuttinäytöt", jotka kierosti kertovat vaunun sijaintia minuuttien avulla... Jos tulen pysäkille, ja näyttö kertoo, että seuraava ratikka tulee neljän minuutin kuluttua, saatan jäädä sitä odottamaan. Mutta eihän se ratikka välttämättä tule sen neljän minuutin kuluttua, vaan minuutit voivat olla aivan muun mittaisia. On ikävä tuijottaa minuutteja, jotka kestävät kauemmin kuin 60 sekuntia ;)

Metrossa näen, että aikataulun mukaan junan pitäisi vaikkapa nyt sen saman neljän minuutin kuluttua. Ja niinhän ne yleensä tulevatkin. Jos juna onkin myöhässä aikataulusta, huomaan, että aikaa annetaan lisää minuutti-pari. Minusta tämä on kuitenkin mukavampaa, kuin tuijottaa neljän minuutin näyttöä kuusi minuuttia. ;)

Ehkä omalla tavallaan selkein, mutta ei kuitenkaan ehkä tiheään metro- tai raitiovaunuliikenteeseen sopivin tapa on käytössä RHK:lla. Kellonaika, ja tarvittaessa viereen uusi aika.

Totuushan on kuitenkin se, etteivät ne vaunut sieltä yhtään sen aiemmin tule, olivatpa näytöt millaiset hyvänsä :smile: Ja nyt ollaan muuten taas hiukan OT:n puolella...

MODEDIT/kuukanko: erotettu omaksi aiheekseen, niin ei ole enää OT
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Kalasataman metroasema

Totuushan on kuitenkin se, etteivät ne vaunut sieltä yhtään sen aiemmin tule, olivatpa näytöt millaiset hyvänsä :smile:
Aivan oikein. Pysäkkinäyttöjen toiminnan pohtimisen sijasta minusta olisi tärkeämpää pohtia sitä, miten joukkoliikenne saadaan toimimaan kunnolla. Ja siinä on paljon työtä täällä vielä.

Kun liikenne järjestetään kunnolla, nuo pysäkkinäyttöjen epämääräisyyden ongelmatkin poistuvat. Maantasoinen joukkoliikennekin voidaan haluttaessa järjestää täsmälliseksi, ja silloin myös näytön tietoon voi luottaa. Tätäkin on tullut koetuksi, joten odotan vain, koska joukkoliikenteen osaaminen rantautuu meille käytännön toteutuksiin.

Itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt, mikä ilo tuossa pysäkkinäytössä on. Mutta onhan toki niin, että aika varmaan kuluu paremmin kun tietää, kauanko sitä täytyy odottaa. Ja jos se on näin, niin sitten onkin yhdentekevää, mitä se näyttö näyttää. Kunhan vain tuntuu siltä, että aika kuluu mukavasti.

Antero
 
Vs: Kalasataman metroasema

Itse en ole oikein koskaan ymmärtänyt, mikä ilo tuossa pysäkkinäytössä on. Mutta onhan toki niin, että aika varmaan kuluu paremmin kun tietää, kauanko sitä täytyy odottaa. Ja jos se on näin, niin sitten onkin yhdentekevää, mitä se näyttö näyttää. Kunhan vain tuntuu siltä, että aika kuluu mukavasti.

Pysäkkinäytöistä on eniten iloa hyvin tiheän joukkoliikenteen alueella, jossa on merkittävästi vaihtoehtoisia reittejä/yhteyksiä. Esimerkiksi kävelenkö Fredalta keskustaan (n. 1 km) kuutosen pysäkin kautta vai kannattaako jäädä odottamaan ratikkaa(3T). Vai tuleeko bussi 16 puolen minuutin päästä.

Tai Otaniemessä, jos on matkalla vaikka Tikkurilaan on hyödyllistä tietää monenko minuutin päästä Pasilan bussi tulee vai kannattaako hypätä Kampin bussiin ja vaihtaa Ruoholahdessa sekä Rautatieasemalla.

Metro- ja juna-asemilla laituritason näytöillä on lähinnä rauhoittava vaikutus. Mutta metro tai juna-asemalle tullessa pitäisi nähdä jo pitkästä matkasta pitääkö junaan kiirehtiä. Kuten vaikka Pasilassa tai Tikkurilassa.

Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että on liikkeellä minuuttiaikataululla.
 
Ratikoiden pysäkkinäytöt:

Jos vuoro on kirjautunut HELMIin, tulee tieto vaunun sijainnista matkamittariin/satelliittipaikannukseen perustuen, ja pysäkkinäyttö näyttää sitä minuuttilukemaa, mikä aika raitiovaunulta menee ajaa kyseisestä sijainnista pysäkille aikataulun mukaan. Siis jos pysäkkinäyttö näyttää vaikka 4 minuuttia, tarkoittaa se sitä, että vaunu on 4:n minuutin ajomatkan päässä.

Jos lukema ei pienene, on ratikka paikallaan esim. liikenne-esteen takia, tms.
Jos lukema pienenee nopeammin, on ratikka päässyt tulemaan keskimääräistä paremmin, eli valot ovat olleet vihreällä (nuolella) tai pysäkille ei ole tarvinnut pysähtyä, tms.
Jos lukema pienenee hitaasti, on todennäköisesti ruuhkaa, punaisia valoja (S), tms.

Kun ratikka on 120 metrin päässä pysäkiltä, muuttuu luku pieneksi nollaksi. Kun ratikka on 60 metrin päässä pysäkiltä, muuttuu pieni nolla isoksi. Ja kun ratikka on pysäkillä, nolla vilkkuu.


Jos vuoro ei ole kirjautunut HELMIin, tai jossain on vikaa, näyttävät pysäkkinäytöt saman aikataulun kuin se paperinen pysäkkiaikataulu siellä katoksessa. Siitä kertoo minuuttilukeman edessä oleva aaltoviiva (~).
 
Kolmosen reitin muuttuessa eilen 30.3.2009 pysäkkien odotusaikanäytöt näyttivät olleen pimeinä pelkästään aamun ja aamupäivän ajan, jolloin havaitsin niihin vaihdettavan uusia kuoria Aleksilla. Iltapäivällä näytöt oli päivitetty ja kytketty toimintaan. Näytöissä pyörinyt kolmosen reittimuutoksesta kertova teksti oli pysäkkikohtaista. Esimerkiksi Ylioppilastalon pysäkillä Aleksilla näyttö kertoi, etteivät kolmoset enää pysähdy kyseisellä pysäkillä.

Pientä ristiriitaa esiintyy pysäkkien perinteisten ja elektronisten kylttien reittikuvauksissa. Esimerkiksi Aleksilla perinteiset kyltit (pysäkkikatosten päällä) kertovat nyt "3T Kamppi Töölö" ja elektroniset kyltit edelleen "3T Töölö Kallio". Kun vaunu saapuu, sen etukyltissä taas lukee vanhaan tapaan "3T Eläintarha", mikä ei siis näy kummassakaan pysäkkikyltissä. Harhaanjohtavaa?
 
Helsingin metron näyttötaulut on suunniteltu vähemmän järkevästi. Junan tulo näytetään muodossa 0:05. Ensimmäisellä numerolla ei ole minkäännäköistä informaatioarvoa, koskapa metroa odotettaisiin yli tunti.

Eikä toisellakaan nollalla ole mitään virkaa. Joku nolliin mieltynyt lienee suunnitellut tämän.

Tukholmassa asia on hoidettu fiksummin. Siellä taulussa on yksi iso numero joka ilmaisee odotettavan ajan minuuteissa. Odotusaika ei metrossa ole käytännössä koskaan ole yli 10 min.
Asialla ei ole muuten väliä, mutta hyödyttömät nollat syövät numeronäytölle tarkoitettua tilaa ja näin olennaiselle tiedolle jää vähemmän tilaa.
Tukholma pesee tässä asiassa Helsingin jääkiekkotermein 6-0!
 
Kolmosen reitin muuttuessa eilen 30.3.2009 pysäkkien odotusaikanäytöt näyttivät olleen pimeinä pelkästään aamun ja aamupäivän ajan, jolloin havaitsin niihin vaihdettavan uusia kuoria Aleksilla. Iltapäivällä näytöt oli päivitetty ja kytketty toimintaan.

Ylioppilastalon (Aleksi) ja Lasipalatsin I-suunnan pysäkkien odotusaikanäyttöihin tuli lisää tilaa kolmosen poistuttua, joten 4T:n voisi laittaa nyt omalle riville, kuten on II-suunnassa. Onhan esimerkiksi Hakaniemessä ja Karhupuistossa linjat 1 ja 1A omilla riveillään, vaikka määränpää ja reitti on molemmilla sama: Käpylään. Jos ei muuta, niin korjaisivat edes tunnuksen oikein sähkönäyttöön eli "4/4T Munkkiniemi Munksnäs".
 
Eikä toisellakaan nollalla ole mitään virkaa. Joku nolliin mieltynyt lienee suunnitellut tämän.
Paitsi silloin, kun liikenne on sekaisin. Kuten muutama viikko sitten, jolloin katselin Sörkän näyttötaululla noin 20 minuutin odotusaikaa, joka myös piti suunnilleen paikkansa. Juuri tuolloinhan odotusnäytöllä on merkitystä, ei silloin, kun vuoroväli on muutamia minuutteja. Lisäksi olen pannut merkille, etteivät ne muutamien minuuttien näyttämät useinkaan pidä paikkaansa.

Antero
 
Nykyisin häiriötiedotuskin tökkii pahasti. On todella harvinaista, että häiriöistä tai reittimuutoksista on jotain tietoa odotusaikanäytöissä. Ja silloinkin teksti on niin pientä ettei sitä kukaan huomaa.

Informaatiosysteemin tekninen ratkaisu ja sen käyttö tehokkaasti häiriöistä tiedottamiseen tarvitsisi päivitystä. Kannattaisi aloittaa isojen koteloitujen värillisten lcd-näyttöjen käyttö nykyisten näyttöjen sijasta, niissä voidaan esittää paljon enemmän tietoa kuin pienessä laatikossa. Kun näyttö on riittävän iso (esimerkiksi 46 tuumaa), joku alue taulusta voidaan myös varata mainoksille, joista saadaan tuloja.

Esimerkiksi häiriön pitäisi erottua selvästi väreillä ja poikkeusreittien näkyä taululla karttana.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös