Sivu 3 / 7 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 31-45/95

Viestiketju: Pysäkkien odotusaikanäytöt

  1. #31
    ultrix avatar
    Liittynyt
    22.10.2005
    Sijainti
    Tampere Järvensivu (Jvs)
    Viestejä
    3342

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Lauri Räty Näytä viesti
    Tavallisia televisioita ei kummempaa tekniikkaa tarvitaan jo siksikin, että aikataulunäyttöjen käyttöympäristön lämpötila ja ilmankosteus vaihtelevat suuresti. Lisäksi näyttöjen koteloinnin täytyy suojata näyttöä ilkivaltaa vastaan, mutta toisaalta mahdollistaa käytössä lämpenevän näytön jäähdytys. Tällaiset erikoisseikat sulkevat monia ratkaisuja pois ja nostavat näyttöjen hintaa.
    Tampereen Keskustorilla on sään armoilla samanlainen taulutelkkarin tyylinen RHK-aikataulunäyttö kuin esimerkiksi Helsingin rautatieasemalla ja asematunnelissa.

    Itse näyttölaite on pelittänyt yllättävänkin hyvin, viat ovat useimmiten olleet tietojärjestelmässä (kuten vuodenvaihteessa useita viikkoja kestänyt jakso, jolloin keskellä ruutua oli Windowsin error-dialogi, eikä kukaan ollut painamassa OK:ta).

    En tiedä, mitä moinen vehje maksaa, mutta RHK:lla tai jollain muulla taholla näyttää olleen varaa hankkia sellaiset Keskustorin ja rautatieaseman lisäksi Stockmannin aulaan ja keskusvirastotaloon(!). Jostain syystä Keskustorilta puuttuu kuitenkin kaikki lähiaikojen lähdöt näyttävä aikataulumonitori, jollainen oli aiemmin aitoon Commodore 64-tekniikkaan perustuen hyvin keskeisellä paikalla.
    Sakari Kestinen

  2. #32

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Luonnollisesti luonnonvoimat pitää ottaa huomioon, mutta ajatus on että Ellun Elektroniikkapajalta ei ole mahdollista tilata järjestelmään yhteensopivia vehkeitä teknisiin ratkaisuihin jumittumatta. Pitää olla sitä antiikkia.

  3. #33
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hylje Näytä viesti
    Luonnollisesti luonnonvoimat pitää ottaa huomioon, mutta ajatus on että Ellun Elektroniikkapajalta ei ole mahdollista tilata järjestelmään yhteensopivia vehkeitä teknisiin ratkaisuihin jumittumatta. Pitää olla sitä antiikkia.
    Metron tapauksessa syy ei ole näytöissä, vaan tietolähteessä. Metron laiturinäytöt on kytketty suoraan nykyiseen kuluvalvontajärjestelmään, jossa ei ole mitään avoimia ja varmistettuja liityntärajapintoja. Ellun Elektroniikkapajan näytöstä tulisi siten metron kulunvalvonnan osa ja siinä kohtaa aletaan jo katsella hiukan turvallisuusluokitustenkin perään. Käytännössä ainoa vaihtoehto on käyttää niitä näyttöjä, jotka kulunvalvontalaitteiston valmistaja aikoinaan hyväksyi. Kulunvalvonnan uusimisen yhteydessä tilanteen pitäisi korjautua.

    LCD-paneelinäytöt integroidulla ohjaustietokoneella eivät enää ole kohtuuttoman kalliita ja niitä onkin asennettu runsaasti sekä RHK:n että HKL:n toimesta. LED-näytöt tahtovat pienten valmistuserien ja erikoiskomponenttien takia olla kalliimpia, mutta niiden luettavuus matkan päästä on selvästi parempi, joten vaikkapa laiturinäyttöinä ovat silti kokonaisuutena parempi ratkaisu.

  4. #34
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    LCD-paneelinäytöt integroidulla ohjaustietokoneella eivät enää ole kohtuuttoman kalliita ja niitä onkin asennettu runsaasti sekä RHK:n että HKL:n toimesta. LED-näytöt tahtovat pienten valmistuserien ja erikoiskomponenttien takia olla kalliimpia, mutta niiden luettavuus matkan päästä on selvästi parempi, joten vaikkapa laiturinäyttöinä ovat silti kokonaisuutena parempi ratkaisu.
    Eikös kustannusten säästämiseksi voitaisi käyttää samoja LED-näyttöjä, mitä busseissakin käytetään määränpäänäyttöinä. Näitä LCD-näyttöjä sinisellä taustalla on Helsingissäkin mm. Pasilassa ja Sörnäisissä raideliikenteen asemilla. Niissä vain tuntuu aika usein ruutu jotenkin sekoavan niin, että kirjaimet venyvät ruudun yli, tai ruutu on kokonaan pimeänä. Vaikea ymmärtää, miten tuo on mahdollista, kun kotitietokoneetkaan eivät sellaista tee. Koko aikataulunäyttösysteeminhän voisi tehdä kotitietokoneiden tekniikalla, niin saataisiin varmatoimisia, edullisia ja helposti ylläpidettäviä järjestelmiä.

    Pienikokoiset mustaharmat LCD-näytöt, jotka näyttävät vain yhden linjan kerrallaan minuuttien kera, eivät ole minusta kovin hyviä. Bussipysäkeillä saa odottaa minuuttikaupalla, että näyttö ehtisi näyttää koko litanian pysäkiltä meneviä linjoja ja se haluttu bussikin tulee jo ennen kuin näytössä näkyy sen tuloaika. Parempia ovat nuo isot näytöt, jotka näyttävät kerralla 10-20 seuraavaa bussia.
    Viimeisin muokkaaja kemkim; 03.04.2009 kello 10:33.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  5. #35

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    384

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Hesperian puiston ratikkapysäkillä on pysäkkinäyttö nykyään.
    ------ rvk1249 ------

  6. #36
    MrArakawa avatar
    Liittynyt
    02.08.2007
    Sijainti
    Helsinki, Lahti
    Viestejä
    638

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut rvk1249 Näytä viesti
    Hesperian puiston ratikkapysäkillä on pysäkkinäyttö nykyään.
    Hesperian puistossa on bussipysäkeiltä tuttu pattereilla toimiva taustavaloton LCD-näyttö, joka on hidas sellaisilla pysäkeillä, joissa kulkee useampia linjoja. Näitä voisi laittaa niiden osuuksien pysäkeille, joissa kulkee vain yksi raitiolinja.

  7. #37
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    HSL:n koekäytössä olevia HELMIin perustuvia on tullut ajan myötä lisää - mm. linjojen 52 ja 58 kaikille pysäkeille. Ihmettelenpähän vain, minkä perusteella HELMI-linjoja valitaan? Toivottavasti siihen tulevaisuudessa kuuluu kaikki HSL-linjat, lähijunia (nykyinen järjestelmä manuaalinen) ja U-linjoja (paperiaikatauluissa jopa 15 min ero todelliseen aikaan) myöten - mutta mikä on nykyinen tärkeysjärjestys linjoja lisätessä? Eikö pitäisi valita juuri harvoin (mutta joka päivä) kulkevia linjoja ensin, esim. (Helsingin) 54/B (sunnuntaisin 35min väli), 76(A/B), 93/K, 94, 97/V(perus-97 15-30 min välein), (vantaan) 35, 51, 53, 55, 62, 72, 87, (espoon) 10, 11, 12, 14-19, 21, 23, 24, 25, 27-51, 61, 65, 82-87, (seutu/U) 175-189, 231, 345, 363, 453, 510, 519/A, 562, 615-620, 830-870?

  8. #38
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Ihmettelenpähän vain, minkä perusteella HELMI-linjoja valitaan? Toivottavasti siihen tulevaisuudessa kuuluu kaikki HSL-linjat, lähijunia (nykyinen järjestelmä manuaalinen) ja U-linjoja (paperiaikatauluissa jopa 15 min ero todelliseen aikaan) myöten - mutta mikä on nykyinen tärkeysjärjestys linjoja lisätessä? Eikö pitäisi valita juuri harvoin (mutta joka päivä) kulkevia linjoja ensin,
    Tämä onkin mielenkiintoinen pointti, jota mä olen miettinyt aivan samalta kantilta. Mitä iloa mulle on siitä, että nelosen pysäkillä vilkkuu vuorotellen 2, 3 ja 4 minuuttia, kun ratikka kuitenkin tulee aivan kohta? Pysäkkinäytöstä olisi paljon enemmän hyötyä siellä, missä bussin tulo voi kestää puolikin tuntia. Ehtii käydä Alepassa välillä ja vaikka jonottaa postissa jne.

    Olisikohan taustalla ajatus siitä, että Helmi ei ensisijaisesti ole matkustajainformaatiojärjestelmä (ei todellakaan; sen puolenhan se hoitaa harvinaisen huonosti) vaan tarkoitettu ajoaikojen vakioimiseen ja liikenne-etuuksiin. No, ei se niitäkään kiitettävästi hoida, mutta Helmi onkin jo vanha ja sairas, ja pääsee kai kohta eläkkeellekin.

    Ajoaikojen lyhentäminen ja vakioiminen ovat sillä lailla edullisempia tiheillä linjoilla, että yksi investointi koskee (parantaa) mahdollisimman monen matkustajan matkaa. Samoin, jos kulku todella nopeutuu, saadaan vuoroja helpommin pois tiheiltä linjoilta kuin harvaan kulkevilta. Kärjistetään: jos linja A kulkee 8 min välein, ja kierrosajasta saadaan pois 10 min, niin voidaan vähentää yksi vuoro ja pitää samat yleisöaikataulut. Iso säästö. Mutta jos linja B kulkee 30 min välein, ja kierrosajasta saadaan pois 10 min, niin hyöty on kuljettajan pidempi päättäritauko ja 0 €.

    Tietysti rajatapauksissa voi käydä toisinkin. Jos sillä B-linjalla on kierrosaika 65 minuuttia, ja sitä joudutaan ajamaan kolmella autolla, jotta vuoroväli on tasan 30 eikä vähän yli, niin sittenhän se 10 min säästö tuottaisi mainion tuloksen. En tiedä, onko Helmi-linjoja valittu tällaisinkin kriteerein. Ehkä.

    Joka tapauksessa Helmissä alkaa olla nyt niin paljon liikennettä, että noitaharvaan kulkevia mutta tärkeitäkin linjoja voisi sinne lisätä. Mutta jos kaikki bussit ovat Helmissä, niin mitä sitten tapahtuu, kun bussit tulevat risteykseen? Sotivatko kaikki etuudet keskenään niin, että lopulta kukaan ei käytännössä saa mitään etuutta?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #39

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tämä onkin mielenkiintoinen pointti, jota mä olen miettinyt aivan samalta kantilta. Mitä iloa mulle on siitä, että nelosen pysäkillä vilkkuu vuorotellen 2, 3 ja 4 minuuttia, kun ratikka kuitenkin tulee aivan kohta?
    Taipuuko nuo näytöt häiriöitten ilmoittamiseen, tuskin.
    Silloin niiden tarpeellisuus on kysenalaista haaskausta.

  10. #40

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mitä iloa mulle on siitä, että nelosen pysäkillä vilkkuu vuorotellen 2, 3 ja 4 minuuttia, kun ratikka kuitenkin tulee aivan kohta?
    Kyllä ajantasainen tieto vähentää koettua odotusaikaa myös, kun vuoroväli on lyhyt. Vaikka odotusaika itsessään ei lyhenekään, odotuksesta koettu vaiva ja stressi pienenee. Ja voi se pysäkki näyttää myös 1, 5, 6 ja 7 minuuttiakin. Jos on kovassa kiireessä liikkeellä, vähentää kovasti odotuksen stressitilaa, jos tietää, että raitiovaunu tulee 1:n eikä 7:n minuutin päästä. Jos taas suoraan näkee, että 7 minuuttia joutuu odottamaan, voi silloinkin asiaan suhtautua rennommin, koska ainakin tietää, että odotus muodostuu kohtuupitkäksi.

    ---------- Viesti lisätty kello 10:20 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 10:18 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Taipuuko nuo näytöt häiriöitten ilmoittamiseen, tuskin.
    Silloin niiden tarpeellisuus on kysenalaista haaskausta.
    Häiriöistä voi ilmoittaa tekstirivillä, joka niistä löytyy. Lisäksi häiriöstä voi monella pysäkillä kertoa jo se, että odotusaika poistetaan tai laitetaan hyvin pitkäksi.

    Toinen asia on sitten se, ettei häiriötiedotus ole ollut kovinkaan onnistunutta yleensä. Mutta nykyisten Helmi-näyttöjen vika se ei ole.

  11. #41

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Häiriöistä voi ilmoittaa tekstirivillä, joka niistä löytyy.
    Siis näistä harmaista akkukäyttöisistä kenkälaatikoistakin?
    Viimeisin muokkaaja Jusa; 22.11.2010 kello 10:57. Syy: lainaus siistitty

  12. #42
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Kyllä ajantasainen tieto vähentää koettua odotusaikaa myös, kun vuoroväli on lyhyt.
    Näinhän meille kerrotaan. Ja kyllä mä tuon uskonkin, koska tiedän sen pätevän myös itseeni. Silti olisin valmis säästämään nuo näyttörahat johonkin tähdellisempään (niin kuin vaikka siirtämään ne puolen tunnin välein kulkeville linjoille) ja kestämään sen kahden minuutin odotuksen autuaan tietämättömänä siitä, että se voikin olla kolme minuuttia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja voi se pysäkki näyttää myös 1, 5, 6 ja 7 minuuttiakin.
    Jos se näyttää 1, niin vaunukin näkyy jo...

    ---------- Viesti lisätty kello 11:27 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 11:18 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jusa Näytä viesti
    Taipuuko nuo näytöt häiriöitten ilmoittamiseen, tuskin.
    Silloin niiden tarpeellisuus on kysenalaista haaskausta.
    Ne harmaat boksit eivät näytä mitään poikkeustietoja.

    Vihreät boksitkin näyttävät hyvin rajallisesti. Olivat edullisempia hankkia kuin sellaiset, joista olisi enemmän hyötyä matkustajille. En sitten tiedä, kumpi olisi ollut parempi: hankkia tuollaiset puoliset laitteet vai jättää rahapulassa kokonaan hankkimatta.

    Esim. Zürichissä pysäkkinäyttö muistuttaa samanlaista kuin lentoasemilla: näyttö näyttää esim. neljä seuraavaa saapuvaa vuoroa linjasta riippumatta. Näytössä lukee linja, määränpää ja saapumisaika minuutteina.

    Nämä Zürichin näytöt osasivat myös toimia poikkeustilanteissa: jos 4 kääntyy Kuusitiellä yllättäen, niissä lukisi 4 Kuusitie 5 min eikä Munkkiniemi, minne linja ei sillä hetkellä aja. Ja sitten Jalavatien pysäkillä näkyisi yhtä lailla, että 10 Pikku Huopalahti 3 min, 4 Kuusitie 5 min, eli myös sellaiset linjat, jotka eivät normaalisti siitä kulje, kyetään poikkeustilanteissa ilman muuta näyttämään.

    Meillä Helmi näyttää poikkeustilanteissa niissä vihreissä laatikoissa yleensä ei-mitään tai korkeintaan hatusta (normaaliaikataulusta) vedettyjä minuuttimääriä, jotka poikkeusliikenteessä eivät toteudu. Alimmalla rivillä pyörii teksti, joka voi olla niin pitkä ja monikielinen, että saa aika lailla odottaa ennen kuin sen on ehtinyt lukea. Esim. ratikasta sisältä käsin se ei välttämättä onnistu pysäkillä seisomisen aikana, ja ratikassa sisällä sitä tietoa ei saa (niin kuin Zürichin monitoreista vaunussa sai). Tällainenkin tieto voi olla oleellinen, jos istuu vaikka nelosessa menossa Kamppiin ja haluaisi Oopperalla vaihtaa kolmoseen. Jos tietäisi jo vaunussa, että kolmonen ei jostain syystä kulje, voisi mennä Lasipalatsille ja kävellä. Nyt jää Oopperalla pois ja siellä sitten ehkä selviää, mikä tilanne on.

    Sehän on myös tuttua, että vaunun määränpääteksteihin Helmi ei kykene tekemään poikkeistilanteissa muutoksia, ellei niitä sitten erikseen etukäteen ohjelmoida sinne, jos poikkeusreitti on tiedossa. Ymmärrän hyvin, ettei ohjelmoida, kun miettii, miten paljon työtä se vaatii.

    Kaiken kaikkiaan Helmi-mummu alkaa olla minusta valmis jo vanhainkotiin ja letkuruokintaan. Aikanaan varmaan parannus siihen tilanteeseen, mihin se tuli, mutta nykyään jo auttamattomasti vanhanaikainen. No, onhan KSV:kin tämän todennut, joten eiköhän parannusta ole jossain vaiheessa luvassa. Ja nyt ainakin on kokemusta tästä nykysysteemistä, joten eiköhän parannuksiakin osata vaatia.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  13. #43

    Liittynyt
    31.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    673

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kaiken kaikkiaan Helmi-mummu alkaa olla minusta valmis jo vanhainkotiin.
    Niin Keski-euroopassa on ollut toimivia malleja jo vuosikaudet, taitaa olla niin että meillä kehittäjätkin pitäisi vaihtaa.

  14. #44
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mutta jos kaikki bussit ovat Helmissä, niin mitä sitten tapahtuu, kun bussit tulevat risteykseen? Sotivatko kaikki etuudet keskenään niin, että lopulta kukaan ei käytännössä saa mitään etuutta?
    Tietysti ensiksi pääsee myöhässä oleva, sitten ajallaan oleva ja viimeiseksi etuajassa oleva.

  15. #45

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Pysäkkien odotusaikanäytöt

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    letkuruokintaan
    Ei. Hana kiinni.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Pysäkkien nimet
    kirjoittanut Safka foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 19.06.2013, 22:41
  2. HSL: Pysäkkien siirto Kehä III:lla 20.12.
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 13.12.2010, 16:00
  3. Pysäkkien vuorottelulla nopeutta
    kirjoittanut Harri Turunen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 11
    Viimeisin viesti: 21.09.2009, 13:44
  4. Pysäkkien välinen etäisyys
    kirjoittanut cseres foorumissa Tampereen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 17.04.2008, 17:29
  5. Pysäkkien siirto Kauppiaskadulle
    kirjoittanut Eira foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 5
    Viimeisin viesti: 17.11.2005, 11:44

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •