95:n lippa

Liittynyt
5 Heinäkuu 2005
Viestit
591
Kekkosen kostoon 95 on pari kuukautta sitten ilmestynyt "lippa", joka ilmeisesti suojaa kuskia vasta-auringolta. Myös linjakilpi on tämän ansiosta ainakin joissakin tilanteissa helpommin luettavissa.
Tietääkö joku, onko vastaavanlaista lippaa odotettavissa muihinkin vaunuihin vai onko kyseinen kokeilu huonoksi havaittu? Itse en ole ko.vaunulla tuon uudistuksen jälkeen matkustanut.
 
Enpä usko että ovat vielä päätöksiä tehneet. Todennäköisesti kokeilevat yhä.
 
Lippa ja tuulilasin madaltuminen muuttavat kyllä Nr:n ulkonäköä niin hassun näköiseksi, että minä ainakin toivon että tuota muutosta ei tehdä kokeiluja enempää. Sisäilman lämpötilasta voi huolehtia vaikka ilmastointilaitteella kuten Varioissa.
 
kuukanko sanoi:
Lippa ja tuulilasin madaltuminen muuttavat kyllä Nr:n ulkonäköä niin hassun näköiseksi, että minä ainakin toivon että tuota muutosta ei tehdä kokeiluja enempää. Sisäilman lämpötilasta voi huolehtia vaikka ilmastointilaitteella kuten Varioissa.

Nr olisi mun mielestä ihan fiksun näköinen lipan kanssa, kunhan keulaan tehtäisiin pari muutosta, mm. vaihdettaisiin ajovaloihin soikeat kehykset.

Sinänsä lippa on eräänsortin viritys eli se toimii vain silloin, kun aurinko paistaa suoraan edestä ohjaamoon. Ei se sitä ohjaamon ilmaa sen viilemmäksi tee. Lisäksi lippa tuo mukanaan näkyvyysongelmia.

Ohjaamon sulkemista ollaan kuulema kokeiltu jo 70-luvulla, mutta ongelmana on ollut pleksiseinän aiheuttamat heijastukset sisäpeilissä. Itse uskoisin, että ongelma olisi voitettavissa huolellisella suunnittelulla. Ja ilman ohjaamon sulkemista ei ilmastointia voi toteuttaa...

Ongelmana on mielestäni ollut lähinnä HKL:n vastuuhenkilöiden "tahtotilan" puute...
 
Nakkiputka sanoi:
Ja ilman ohjaamon sulkemista ei ilmastointia voi toteuttaa...

Oikeasti nuo ilmastoinnista kerrotut väitteet "kuljettajantilaa ei voi ilmastoida sulkematta sitä" ja "matkustamoa ei voi ilmastoida kaupunkiliikenteessä, jossa ovia avataan koko ajan" tuntuvat kuitenkin olevan lähinnä väitteitä, joita käytetään kun ei vaan haluta investoida ilmastointiin. Kuten Suomessa on jo nähty busseissa, toimii sekä kuljettajatilan ilmastointi ilman ohjaamon sulkemista että koko matkustamon ilmastointi katureissa oikein hyvin.
 
Vallilan varikolla on rakennettu keväällä 2005 nivelvaunun nro 95
tuulilasiin ja kehykseen uusi lipallinen malli.
Lipan sisälle kätkeytyy tuuletin, joka puhaltaa vaunun tuulilasin yläosasta
kuljettajalle raikasta ja puhtaaksi suodatettua ilmaa.
Lippa myös pienentää ja varjostaa tuulilasia niin, että lämpöä ei keräydy
ohjaamoon entiseen tapaan.
Lopullinen päätös jatkosta tehdään kesän kokemusten jälkeen. Joko samat
muutokset tehdään kaikkiin vaunuihin tai kehitetään prototyyppiä eteenpäin.
Näin kirjoittaa Liikennepeili -niminen lehti.
 
Eiköhän ole ihan hyvä että ilmastointi rakennetaan. Ja nokan muotoilustakin saa kelvollisen, kunhan yksityiskohtia vähän vielä hiotaan esteettisempään suuntaan.
 
kuukanko sanoi:
Lippa ja tuulilasin madaltuminen muuttavat kyllä Nr:n ulkonäköä niin hassun näköiseksi, että minä ainakin toivon että tuota muutosta ei tehdä kokeiluja enempää.
Ulkonäköön muutos vaikutti varsin huomattavasti. Koska ihan kaikki tämän foorumin käyttäjät eivät ehkä pääse näkemään vaunua joka hetki, laitan muutaman kuvalinkin:
Ennen muutosta (4.4.2005)
Muutoksen jälkeen (29.5.2005)
Muutoksen jälkeen (12.6.2005)
En ota kantaa, muuttuiko ulkonäkö parempaan vai huonompaan suuntaan. Mielestäni työsuojeluun ja liikenneturvallisuuteen liittyvät näkökohdat menevät esteettisyysseikkojen edelle. Mieluiten kuitenkin niin, etteivät nämä asiat aiheuta tarpeettomia ristiriitoja.
 
Nakkiputka sanoi:
Ongelmana on mielestäni ollut lähinnä HKL:n vastuuhenkilöiden "tahtotilan" puute...
Näinkin asia voidaan toden totta määritellä. Tästä on ollut puhetta työyhteisön sisällä.
 
Keulan muutostyö on toteutettu sinänsä tyylikkäästi. :roll: Toinen asia sitten on, että tuo toteutus on hiukan "eri paria" muun vaunun kanssa.

Ohjaamon sulkemistahan on kokeiltu aiemmin. Muistan jossain 40-sarjan (?) vaunussa olleen korkean pleksin kuljettajan aition oven päällä. Tuolloin kokeilu kaatui mm. matkustajien vastustukseen. Kuljettaja oli kuulemma "tavoittamattomissa" pleksiseinän takana. Hörhöt eivät siis päässeet tökkäämään kuljettajaa turpaan. Ja sehän on huonoa asiakaspalvelua... :evil:
 
Eki sanoi:
Ohjaamon sulkemistahan on kokeiltu aiemmin. Muistan jossain 40-sarjan (?) vaunussa olleen korkean pleksin kuljettajan aition oven päällä. Tuolloin kokeilu kaatui mm. matkustajien vastustukseen. Kuljettaja oli kuulemma "tavoittamattomissa" pleksiseinän takana. Hörhöt eivät siis päässeet tökkäämään kuljettajaa turpaan. Ja sehän on huonoa asiakaspalvelua... :evil:
,

En ymmärrä tuota "tavoittamattomissa", onhan kaikissa Lontoon busseissakin tuollaiset pleksit tietääkseni. Onhan siinä reiät joista puhe kuuluu se aukko alhaalla mistä maksetaa/muuta. Ja kuljettajien turvallisuuskin paranisi.
 
Sitä paitsi, ovathan matalalattiaraitovaunujenkin ohjaamot suljettuja. Niissähän on kapea luukku, jonka kuljettaja avaa rahastaessaan tai neuvoessa asiakasta.
 
Mitä tulee vaunun 95 lippaan ja muuhun keulan muutoksiin, sanoisin etten olen ihan ihastunut moiseen muotoiluun. Kuljettajantilan ilmastointi taas olisi varmasti tervetullutta ja työturvallisuuslakienkin jo lähes edellyttämää. Mutta vuosia Kreikassa asuneena ja siellä kaupunkilinjurien ilmastoinnin kokeneena, en voi suositella suoralta kädeltä matkustamon viilennystä. Koneiden teho ei oikeasti tahdo riittää ainakaan siellä, kylmän ilman tuiverrus päin näköä ei tunnu käytävällä seisten mukavalta ja sisäilma jää usein käsittämättömän nihkeäksi ja hapettoman tuntuiseksi! Tämä voi johtua toki koneitten väärinkäytöstäkin. Suomessa ei edes oikeasti ole niin kuuma, että täysjäähdyttävä ilmastointi olisi perusteltu. Sen sijaan pitäisi parantaa raitisilmatuuletusta, tehdä siitä oikeasti TEHOKAS ja EHDOTTOMASTI lisätä avattavien ikkunoitten määrää! Räppänä auki on yksinkertaisin tapa saada viilennystä tai edes virtausta aikaiseksi.
 
23Ají Anárjiri sanoi:
Mutta vuosia Kreikassa asuneena ja siellä kaupunkilinjurien ilmastoinnin kokeneena, en voi suositella suoralta kädeltä matkustamon viilennystä. Koneiden teho ei oikeasti tahdo riittää ainakaan siellä, kylmän ilman tuiverrus päin näköä ei tunnu käytävällä seisten mukavalta ja sisäilma jää usein käsittämättömän nihkeäksi ja hapettoman tuntuiseksi! Tämä voi johtua toki koneitten väärinkäytöstäkin.

Voisi kuvitella että kyseessä nimenomaan on laitteiden väärinkäyttö. Paunulla on kaikki uudet kaupunkibussit ilmastoituja enkä ole kuullut ainakaan kuljettajilta valitusta ilmastoinnin "huonoidesta". Lisäksi Jyväskylän Liikenteella on muutama ilmastoitu Kabus kaupunkiliikenteessä ja noilla sekä ajaneena että matkustaneena voi sanoa että mieluummin sitä matkustaa, ja tekee työtä ilmastoidussa autossa, kuin autossa missä sitä ei ole...
 
Kreikassa tosiaan asiaan voi vaikuttaa huono käyttö ja toisaalta hyvinkin korkeat lämpötilat. Tosin esim. Thessalonikissa, maan toiseksi suurin kaupunki, linjureihin asennettiin ilmastointi ensimmäisen kerran vasta vuoden 2003 aikana. Laitteitten asentaminen aloitettiin jälkikäteen nivelautoihin vuosikertaa '94-'97. Vuodesta 2004 toimitetuista autoissa on ollut jo uutena ilmastointi. Nihkeyden, hapettomuuden ja kasvojenkylmetyksen lisäksi olisi ajateltava myös koneitten ekologisuutta, sillä nehän kuluttavat melkoisesti polttoainetta. Toki Helsingissä Varioissa on kesäisin mukavan viileä, useimmiten, mutta avattavat ikkunat kuitenkin riittäisivät lähes aina meidän lämpötiloilla.
 
Takaisin
Ylös