Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/16

Viestiketju: 95:n lippa

  1. #1

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    404

    oletus 95:n lippa

    Kekkosen kostoon 95 on pari kuukautta sitten ilmestynyt "lippa", joka ilmeisesti suojaa kuskia vasta-auringolta. Myös linjakilpi on tämän ansiosta ainakin joissakin tilanteissa helpommin luettavissa.
    Tietääkö joku, onko vastaavanlaista lippaa odotettavissa muihinkin vaunuihin vai onko kyseinen kokeilu huonoksi havaittu? Itse en ole ko.vaunulla tuon uudistuksen jälkeen matkustanut.

  2. #2
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Enpä usko että ovat vielä päätöksiä tehneet. Todennäköisesti kokeilevat yhä.
    terveisin
    JE

  3. #3
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus

    Lippa ja tuulilasin madaltuminen muuttavat kyllä Nr:n ulkonäköä niin hassun näköiseksi, että minä ainakin toivon että tuota muutosta ei tehdä kokeiluja enempää. Sisäilman lämpötilasta voi huolehtia vaikka ilmastointilaitteella kuten Varioissa.

  4. #4
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Lippa ja tuulilasin madaltuminen muuttavat kyllä Nr:n ulkonäköä niin hassun näköiseksi, että minä ainakin toivon että tuota muutosta ei tehdä kokeiluja enempää. Sisäilman lämpötilasta voi huolehtia vaikka ilmastointilaitteella kuten Varioissa.
    Nr olisi mun mielestä ihan fiksun näköinen lipan kanssa, kunhan keulaan tehtäisiin pari muutosta, mm. vaihdettaisiin ajovaloihin soikeat kehykset.

    Sinänsä lippa on eräänsortin viritys eli se toimii vain silloin, kun aurinko paistaa suoraan edestä ohjaamoon. Ei se sitä ohjaamon ilmaa sen viilemmäksi tee. Lisäksi lippa tuo mukanaan näkyvyysongelmia.

    Ohjaamon sulkemista ollaan kuulema kokeiltu jo 70-luvulla, mutta ongelmana on ollut pleksiseinän aiheuttamat heijastukset sisäpeilissä. Itse uskoisin, että ongelma olisi voitettavissa huolellisella suunnittelulla. Ja ilman ohjaamon sulkemista ei ilmastointia voi toteuttaa...

    Ongelmana on mielestäni ollut lähinnä HKL:n vastuuhenkilöiden "tahtotilan" puute...

  5. #5
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka
    Ja ilman ohjaamon sulkemista ei ilmastointia voi toteuttaa...
    Oikeasti nuo ilmastoinnista kerrotut väitteet "kuljettajantilaa ei voi ilmastoida sulkematta sitä" ja "matkustamoa ei voi ilmastoida kaupunkiliikenteessä, jossa ovia avataan koko ajan" tuntuvat kuitenkin olevan lähinnä väitteitä, joita käytetään kun ei vaan haluta investoida ilmastointiin. Kuten Suomessa on jo nähty busseissa, toimii sekä kuljettajatilan ilmastointi ilman ohjaamon sulkemista että koko matkustamon ilmastointi katureissa oikein hyvin.

  6. #6
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus 95:n lippa

    Vallilan varikolla on rakennettu keväällä 2005 nivelvaunun nro 95
    tuulilasiin ja kehykseen uusi lipallinen malli.
    Lipan sisälle kätkeytyy tuuletin, joka puhaltaa vaunun tuulilasin yläosasta
    kuljettajalle raikasta ja puhtaaksi suodatettua ilmaa.
    Lippa myös pienentää ja varjostaa tuulilasia niin, että lämpöä ei keräydy
    ohjaamoon entiseen tapaan.
    Lopullinen päätös jatkosta tehdään kesän kokemusten jälkeen. Joko samat
    muutokset tehdään kaikkiin vaunuihin tai kehitetään prototyyppiä eteenpäin.
    Näin kirjoittaa Liikennepeili -niminen lehti.

  7. #7
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus

    Eiköhän ole ihan hyvä että ilmastointi rakennetaan. Ja nokan muotoilustakin saa kelvollisen, kunhan yksityiskohtia vähän vielä hiotaan esteettisempään suuntaan.
    terveisin
    JE

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko
    Lippa ja tuulilasin madaltuminen muuttavat kyllä Nr:n ulkonäköä niin hassun näköiseksi, että minä ainakin toivon että tuota muutosta ei tehdä kokeiluja enempää.
    Ulkonäköön muutos vaikutti varsin huomattavasti. Koska ihan kaikki tämän foorumin käyttäjät eivät ehkä pääse näkemään vaunua joka hetki, laitan muutaman kuvalinkin:
    Ennen muutosta (4.4.2005)
    Muutoksen jälkeen (29.5.2005)
    Muutoksen jälkeen (12.6.2005)
    En ota kantaa, muuttuiko ulkonäkö parempaan vai huonompaan suuntaan. Mielestäni työsuojeluun ja liikenneturvallisuuteen liittyvät näkökohdat menevät esteettisyysseikkojen edelle. Mieluiten kuitenkin niin, etteivät nämä asiat aiheuta tarpeettomia ristiriitoja.

  9. #9
    rsv
    rsv ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    17.07.2005
    Sijainti
    Kehä I:n sisällä
    Viestejä
    6

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nakkiputka
    Ongelmana on mielestäni ollut lähinnä HKL:n vastuuhenkilöiden "tahtotilan" puute...
    Näinkin asia voidaan toden totta määritellä. Tästä on ollut puhetta työyhteisön sisällä.

  10. #10
    Eki
    Eki ei ole kirjautuneena
    Eki avatar
    Liittynyt
    11.07.2005
    Viestejä
    191

    oletus

    Keulan muutostyö on toteutettu sinänsä tyylikkäästi. Toinen asia sitten on, että tuo toteutus on hiukan "eri paria" muun vaunun kanssa.

    Ohjaamon sulkemistahan on kokeiltu aiemmin. Muistan jossain 40-sarjan (?) vaunussa olleen korkean pleksin kuljettajan aition oven päällä. Tuolloin kokeilu kaatui mm. matkustajien vastustukseen. Kuljettaja oli kuulemma "tavoittamattomissa" pleksiseinän takana. Hörhöt eivät siis päässeet tökkäämään kuljettajaa turpaan. Ja sehän on huonoa asiakaspalvelua...

  11. #11

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    15

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Eki
    Ohjaamon sulkemistahan on kokeiltu aiemmin. Muistan jossain 40-sarjan (?) vaunussa olleen korkean pleksin kuljettajan aition oven päällä. Tuolloin kokeilu kaatui mm. matkustajien vastustukseen. Kuljettaja oli kuulemma "tavoittamattomissa" pleksiseinän takana. Hörhöt eivät siis päässeet tökkäämään kuljettajaa turpaan. Ja sehän on huonoa asiakaspalvelua...
    ,

    En ymmärrä tuota "tavoittamattomissa", onhan kaikissa Lontoon busseissakin tuollaiset pleksit tietääkseni. Onhan siinä reiät joista puhe kuuluu se aukko alhaalla mistä maksetaa/muuta. Ja kuljettajien turvallisuuskin paranisi.
    *****

  12. #12
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus

    Sitä paitsi, ovathan matalalattiaraitovaunujenkin ohjaamot suljettuja. Niissähän on kapea luukku, jonka kuljettaja avaa rahastaessaan tai neuvoessa asiakasta.

  13. #13
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus

    Mitä tulee vaunun 95 lippaan ja muuhun keulan muutoksiin, sanoisin etten olen ihan ihastunut moiseen muotoiluun. Kuljettajantilan ilmastointi taas olisi varmasti tervetullutta ja työturvallisuuslakienkin jo lähes edellyttämää. Mutta vuosia Kreikassa asuneena ja siellä kaupunkilinjurien ilmastoinnin kokeneena, en voi suositella suoralta kädeltä matkustamon viilennystä. Koneiden teho ei oikeasti tahdo riittää ainakaan siellä, kylmän ilman tuiverrus päin näköä ei tunnu käytävällä seisten mukavalta ja sisäilma jää usein käsittämättömän nihkeäksi ja hapettoman tuntuiseksi! Tämä voi johtua toki koneitten väärinkäytöstäkin. Suomessa ei edes oikeasti ole niin kuuma, että täysjäähdyttävä ilmastointi olisi perusteltu. Sen sijaan pitäisi parantaa raitisilmatuuletusta, tehdä siitä oikeasti TEHOKAS ja EHDOTTOMASTI lisätä avattavien ikkunoitten määrää! Räppänä auki on yksinkertaisin tapa saada viilennystä tai edes virtausta aikaiseksi.
    Vauhtia vaunuun!

  14. #14
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    886

    oletus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 23Ají Anárjiri
    Mutta vuosia Kreikassa asuneena ja siellä kaupunkilinjurien ilmastoinnin kokeneena, en voi suositella suoralta kädeltä matkustamon viilennystä. Koneiden teho ei oikeasti tahdo riittää ainakaan siellä, kylmän ilman tuiverrus päin näköä ei tunnu käytävällä seisten mukavalta ja sisäilma jää usein käsittämättömän nihkeäksi ja hapettoman tuntuiseksi! Tämä voi johtua toki koneitten väärinkäytöstäkin.
    Voisi kuvitella että kyseessä nimenomaan on laitteiden väärinkäyttö. Paunulla on kaikki uudet kaupunkibussit ilmastoituja enkä ole kuullut ainakaan kuljettajilta valitusta ilmastoinnin "huonoidesta". Lisäksi Jyväskylän Liikenteella on muutama ilmastoitu Kabus kaupunkiliikenteessä ja noilla sekä ajaneena että matkustaneena voi sanoa että mieluummin sitä matkustaa, ja tekee työtä ilmastoidussa autossa, kuin autossa missä sitä ei ole...

  15. #15
    23Ají Anárjiri avatar
    Liittynyt
    03.07.2005
    Viestejä
    184

    oletus

    Kreikassa tosiaan asiaan voi vaikuttaa huono käyttö ja toisaalta hyvinkin korkeat lämpötilat. Tosin esim. Thessalonikissa, maan toiseksi suurin kaupunki, linjureihin asennettiin ilmastointi ensimmäisen kerran vasta vuoden 2003 aikana. Laitteitten asentaminen aloitettiin jälkikäteen nivelautoihin vuosikertaa '94-'97. Vuodesta 2004 toimitetuista autoissa on ollut jo uutena ilmastointi. Nihkeyden, hapettomuuden ja kasvojenkylmetyksen lisäksi olisi ajateltava myös koneitten ekologisuutta, sillä nehän kuluttavat melkoisesti polttoainetta. Toki Helsingissä Varioissa on kesäisin mukavan viileä, useimmiten, mutta avattavat ikkunat kuitenkin riittäisivät lähes aina meidän lämpötiloilla.
    Vauhtia vaunuun!

Sivu 1 / 2 12 ViimeisinViimeisin

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •