Kasi Arabianrantaan

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Helsingin joukkoliikennelautakunnan ensi viikon esityslistalla kerrotaan, että HKL:n talouskehitys on ollut positiivista viime syksyn aikana ja sen takia voidaan toteuttaa liikenneparannuksia, joita ei ole alun perin budjetoitu. Raitioliikenteessä lisäliikennettä tulee linjalle 8, joka jatketaan kesäliikenteen alussa Arabianrantaan.
 
Ehditpä ensin! Olin juuri kirjoittamassa ketjua samasta aiheesta :)

Positiivinen uutinen, olettaen tietysti ettei se tarkoita linjan 6 heikennystä joka ainakin jossain vaiheessa oli esillä (siis vuorojen vähentäminen linjalta 6 linjan 8 reitin pidentyessä). Lautakunta tehnee asiassa päätöksen melko pian, kesäkuun alkuun on vain 4,5 kuukautta.
 
Ihan kiva, jos jatketaan.
Aiotaankohan kasin kuskinvaihdot siirtää Oopperalle, kuten jokin aika sitten puhuttiin, ja tuleeko linjasta sitten "kierrätyslinja?" Sillähän saataisiin muutama minuutti nipistettyä kierroksesta, jolloin yksi uusi vuoro riittämee pidennykseen.
 
Kasin pidentäminen tuodaan lautakuntaan jo ensi kuussa. Asian valmistelu on vielä kesken, mutta pidennyksen arvioidaan vaativan kaksi uutta vuoroa. Toinen (vakio)vuoro saadaan vähentämällä linjalta 6 yksi ruuhkavuoro. Toinen otettaneen kasilta vaihtamalla ruuhkavuoro vakiovuoroksi.

Vaunutilanne ei salli kokonaisvuoromäärän kasvattamista ruuhkaliikenteessä. Sen sijaan ruuhka-ajan ulkopuolella vuoromäärä tulee muutoksen myötä kasvamaan.
 
Ja sitten voidaan alkaa miettiä, miten liikenne hoituu kätevästi Arabianrannan päättärillä, missä toki on keskellä katua laituriton sivuraide. On selvää, että noin tiheävuorovälisten linjojen ollessa kyseessä vaunut tulevat Arabiaan väkisinkin "väärässä järjestyksessä" toistuvasti.

Voisi kuvitella, että raidejärjestelyt on pidemmän päälle toteutettava sillä tavoin, että vaunut voivat saapua Arabian päähän "kaikessa rauhassa" liikennetilanteiden sallimassa järjestyksessä niin, että kummankin linjan vaunut saavat laituripysäkin AINA ja voivat tarvittaessa ohittaa toisensa ilman keskelle katua pysähtymistä. Itä-Pasilaanhan on tulossa tällainen järjestely linjojen 7B ja 9 ajantasaus- / päätepysäkin yhteyteen.

Linjan 8 pidentäminen on mielestäni luonteva osa raitioliikenteen laajentamisohjelmaa. On mielenkiintoista nähdä, saavatko linjat 6 ja 8 aikanaan myös toisessa päässä yhteisen osuuden (parhaassa tapauksessa päätepysäkkiä myöten), kun Jätkäsaari valmistuu.
 
Olisi kiva tietää, helpottaako linjan 8 pidennys Arabianrantaan linjan 6 vaunujen kuormitusta. Kuinka moni keskustasta Arabianrantaan mielivä meneekin odottamaan raitiovaunua (7B) esim. Aleksanterinkadulle vaihtaakseen sitten Sörnäisissä linjan 8 vaunuun päästäkseen perille? Omien havintojeni mukaan ainakin tähän saakka kuutosen vaunuissa on ollut keskustan ja Sörnäisten välillä enemmän matkustajia kyydissä kuin seiskojen vaunuissa. Ehkä matkustajat arvostavat enemmän vaihdotonta yhteyttä keskustaan kuin linjojen 7A/7B tarjoamaa kyytiä Helsingin ostoskadun sykkivään elämään. Mutta toivon silti, että lisääntynyt raitiovaunujen vuorotarjonta Toukolassa siirtää matkustajia niin pienempien kuin isompienkin kumipyörien päältä kantakaupunkialueelle paremmin sopivan kulkuneuvon - eli raitiovaunun - kyytiin.
 
ARB:n päättärille on alunperin jo 1990-luvulla piirretty samankaltainen raidejärjestely, joka on tulossa Pasilan asemalle. Siis sivuraidejärjestelyin kaksi laiturillista päätepysäkkiä (ks. piirustus Raitiossa 4/06). Siitä on toteutettu vain ensimmäinen vaihe, eli yksi sivuraide. Estettä toisen sivuraiteen toteuttamiselle ei kuitenkaan ole. Muutaman parkkipaikan se vähentää. En tiedä, onko nyt tarkoitus rakentaa se toinenkin raide.
 
Olisi kiva tietää, helpottaako linjan 8 pidennys Arabianrantaan linjan 6 vaunujen kuormitusta.

Luulen, mutten tiedä, että linjalla 6 on suht huomattava määrä sellaisia matkustajia, jotka matkustavat Arabiasta enintään Sörnäisiin. Arabian ja Kumpulan korkeakoulut syöttänevät kutoselle sellaisia matkustajia, jotka jatkavat Lahdentien ja Tuusulantien busseille sekä metroon. Aikataulut sopivasti tahdistamalla pääosa näistä matkustajista saadaan linjalle 8, jolloin linjalla 6 ei olisi ruuhkavuoron vähentämisestä huolimatta kapasiteettiongelmia.

Te, jotka kuljette päivittäin kutosella: millainen kuormitus sillä on Sörkan etelä- ja pohjoispuolella?
 
Te, jotka kuljette päivittäin kutosella: millainen kuormitus sillä on Sörkan etelä- ja pohjoispuolella?
Päivittäin en kulje, koska bussitarjontakin Arabiasta on hyvää ja erästä yhtä risteystä lukuunottamatta nopeaa. Silti tiedän jotain tilanteesta.

Pitää paikkansa, että Arabian ja Sörkan välillä on runsaasti matkustusta. Kasi tuokin tähän tilanteeseen suuren parannuksen. Vielä ensi syksynä vaunut eivät kuitenkaan välttämättä tule kovinkaan täyteen, mutta muutos on sikäli järkevä, että Arabianranta kasvaa edelleen. Nythän rakennustoiminta on alkanut siirtyä enimmäkseen alueen pohjoispäähän.

Vaikka kasin muutos onkin selkeä, niin olisin itse uskonut sellaiseen muutokseen että linjaa olisi jatkettu vain ruuhka-aikoina 8A tunnuksella. Päivisin kutosella on nimittäin melkoisen hiljaista, ainakin Arabian päässä. Mutta hyvä näin.
 
Raitioliikenteessä lisäliikennettä tulee linjalle 8, joka jatketaan kesäliikenteen alussa Arabianrantaan.

Ei voi olla totta - rukouksiini on vastattu! Sitten meikä pääsee vaihdotta Apollonkadulta Arabialle. Sitä olenkin ihmetellyt viimeiset neljä vuotta, että miksi se kasi ei voi mennä saman tien perille asti. Noh, näköjään voi ja hyvä niin.
 
Tuo kasin pidennys Arabiaan parantaa mukavasti Arabian ja Kumpulan kampusten yhteyksiä Töölön suuntaan. Nyt näitä yhteyksiä on hoitanut bussilinja 70T, jolla ongelmana on ollut ruuhka-aikoina ketjuuntuminen ja jumittuminen ruuhkiin sekä ruuhka-aikojen ulkopuolella pitkä (20 min) vuoroväli. Kasi lienee ruuhkan ulkopuolella hieman 70T:tä hitaampi, mutta tiheämpi vuoroväli ja liikennevaloetuudet kompensoinevat hieman tilannetta. Kalustotilanteen aikanaan salliessa voisikin olla mielenkiintoista pohtia voisiko linjan 70T osuuden Kumpula - Kamppi korvata kokonaan ratikalla. Kyseeseenhän voisi tulla vaikkapa linja Koskelan halli - Sturenkatu - Töölö - Kamppi - Kaivokatu - Hakaniemi - Linjat. Tällöin kasia voisi hieman harventaa, mutta yhteisellä reittiosuudella vuoroväli tihenisi.

Linjan 70T voisi samalla vaikkapa typistää reitille Suutarila - Malmi - Kumpulan kampus tunnuksella 70B.
 
Linjan 70T voisi samalla vaikkapa typistää reitille Suutarila - Malmi - Kumpulan kampus tunnuksella 70B.

Tämän sijasta muuttaisin linjan kulkemaan kokopäiväisesti linjan 70 reittiä, eli ei mentäisikään Töölöön vaan jatkettaisiin Rautatientorille tai Hakaniemeen. On tietenkin kyseenalaista, että tarvittaisiinko koko linjaa, jos Kumpula-Töölö-Kamppi hoidettaisiin ratikalla. Alkumatkastaan linja on päällekäinen linjan 70V kanssa. Jossain kohdassa linjat sitten eroavat ja 70T tarjoaa palvelua Suutarilasta Malmin suuntaan kun taas 70V nopeimman yhteyden keskustaan. Malmilta keskustaan on jo juna ja linja 73, joten tällä osuudella tarjonta olisi päällekäistä. Linja voitaisiin siis katkaista hyvällä omallatunnolla Malmin asemalle.
 
Sunnuntaisin,kun Malmilta tulee sekä 70 ja 73N ja välillä vieläpä juuri samaan aikaan ja molemmat Rautatientorille on edellä olevassa bussissa tungosta ja takana tulevassa muutama ihminen... Kumpulan Kampus-Hakaniemi ratikka ei välttämättä saisi tarpeeksi maksavia asiakkaita,kun bussikin on olemassa tiheällä vuorovälillä.Muuten ihan hyvä ajatus.
 
Sunnuntaisin,kun Malmilta tulee sekä 70 ja 73N ja välillä vieläpä juuri samaan aikaan ja molemmat Rautatientorille on edellä olevassa bussissa tungosta ja takana tulevassa muutama ihminen... Kumpulan Kampus-Hakaniemi ratikka ei välttämättä saisi tarpeeksi maksavia asiakkaita,kun bussikin on olemassa tiheällä vuorovälillä.Muuten ihan hyvä ajatus.

Linjojen 70 ja 73(N) kanssa samaa reittiä Kumpulan kampuksen ja Hakaniemen välillä kulkee kuitenkin raitiolinja 6, joka on omien havaintojeni mukaan melkoisen suosittu. Jos taas viittaat aiemmin ideoimaani Koskela - Vallila - Töölö - Kamppi - Kaivokatu - Linjat -ratikkaan, niin se oli tarkoitettu korvaamaan linjaa 70T sekä tarjoamaan nopean ratikkayhteyden Töölöstä ja Kampista Hakaniemen suuntaan.
 
Linjojen 70 ja 73(N) kanssa samaa reittiä Kumpulan kampuksen ja Hakaniemen välillä kulkee kuitenkin raitiolinja 6, joka on omien havaintojeni mukaan melkoisen suosittu. Jos taas viittaat aiemmin ideoimaani Koskela - Vallila - Töölö - Kamppi - Kaivokatu - Linjat -ratikkaan, niin se oli tarkoitettu korvaamaan linjaa 70T sekä tarjoamaan nopean ratikkayhteyden Töölöstä ja Kampista Hakaniemen suuntaan.

Sunnuntaisin 73 on 73N ja kulkee Rautatientorille,kuten myös 70,joka korvaa 70T:tä.Voihan Kumpula-Kamppi välin korvata vaikka ratikallakin,mutta 70T:n voisi siirtää kulkemaan joka päivä Rautatientorille asti ja silloin ei tarvitsisi 70V:tä ollenkaan tai voisi tehdä vaikka 5 minuutin vurovälit,joista jokatoinen ajaa nykyistä 70V:n linjaa ja toinen 70T:n linjaa.
 
Takaisin
Ylös