Kasi Arabianrantaan

Jlk:n on määrä päättää kasin pidentämisestä 15.2. Esityslista tulee nettiin pe 9.2. iltapäivällä, sieltä se sitten selviää varmuudella.
 
70T:n voisi siirtää kulkemaan joka päivä Rautatientorille asti ja silloin ei tarvitsisi 70V:tä ollenkaan.

70V:n olemassaololle on hyvä syynsä. Se on pikalinja Suutarilasta keskustaan. 70T palvelee yhteyksiä Suutarilasta Malmille ja siinä ohessa tarjoaa Malmilta vaihtoehtoisen kiertoreitin keskustan. Keskustan sisäisessä liikenteessä 70T on onneton linja, kun se on niin pitkä ja myöhästelee. Tuolla välillä Kustaa Vaasan tieltä Kamppiin ei ole muuta tarjontaakaan, ainakaan vaihdotonta. U-linjoilla voisi periaatteessa mennä, mutta käytännössä kuljettajat eivät sisään halua uusia matkustajia. Laiskuuttako lienee.
 
Jlk:n on määrä päättää kasin pidentämisestä 15.2. Esityslista tulee nettiin pe 9.2. iltapäivällä, sieltä se sitten selviää varmuudella.

Siellä se nyt on. Linjan nimeksi tulee Salmisaari - Töölö - Arabia, mikä on järkevää, kun ajatellaan, että vanha "Sörnäinen" on sekä linjan 6 että 8 välietappi eikä siis kertoisi sitä, että toinen linjoista kulkee Arabianrannasta keskustaan ja toinen ei.
 
Pari huomiota jlk:n esityslistasta:

Jlk:n mukaan kustannukset pysyvät kohtuullisina, kun linjojen 6 ja 8 liikenne aikataulutetaan toisiinsa niveltyväksi. Esityslista ei kerro, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.

8:n vuorovälit ja liikennöintiajat säilyvät "pääosin" ennallaan. Linjan 6 vuoroväleistä ei puhuta mitään. Odotettavissa lienee harvennusta.

Kustannukset kasvavat vuositasolla 230 000 -260 000 e.
 
Pari huomiota jlk:n esityslistasta:

Jlk:n mukaan kustannukset pysyvät kohtuullisina, kun linjojen 6 ja 8 liikenne aikataulutetaan toisiinsa niveltyväksi. Esityslista ei kerro, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.

Ei siellä niin sanota, vaan "jos linjojen 6 ja 8 liikennöinti kytketään toisiinsa." Se on vielä laveampi ilmaus. Tarkoittaako se kenties kuljettajanvaihtojen yhdistämistä tai jopa kaluston yhteiskäyttöä. Tuskin ja toivottavasti ei sentään.
Järkevää tosiaan olis että linjat aikataulullisesti nivellytettäisiin, po. tahdistettaisiin, ja se olisi helppoakin, kun 6 ja 8 ovat sitten suht samanpituisia linjoja. Vois olla vaikka pilottihanke tasatahtiaikatuluille.
 
Tasatahtipilotti tulee linjoille 4 ja 10. Sitä koskevat suunnitelmat ovat jo aika pitkällä.

Tuon "kytketään toisiinsa" voisi tosiaan käsittää niin, että tässä syntyisi uusi 4/4T-ratkaisu, eli yksi linja kahdella haaralla. Tässä vaan se yhteinen osuus olisi suht lyhyt, Arabia-Sörkka, ja sitten haarotettaisiin. Mielenkiintoista.

Käytännössä luulen kuitenkin, että tuo "kytkettäisiin" tarkoittaa ainoastaan aikataulujen niveltämistä, niin ainakin HKL:ltä kerrottiin alkuvuonna.
 
Asia on tämänpäiväisessa kokouksessa päätetty ehdotuksen mukaan. Linjan 8 reitti on siis 3.6.2007 alkaen Salmisaari – Töölö – Arabia.
 
HKL:n tiedotteessa todetaan, että "linjojen [6 ja 8] vuorovälit tahdistetaan niin, että ruuhkassa päästään Sörnäinen – Arabianranta -osuudella 3-5 minuutin vuoroväliin."

Aikamoista, jos kutosella sitten on ruuhka-aikaan vuoroväli jopa 10 min.
 
HKL:n tiedotteessa todetaan, että "linjojen [6 ja 8] vuorovälit tahdistetaan niin, että ruuhkassa päästään Sörnäinen – Arabianranta -osuudella 3-5 minuutin vuoroväliin."

Aikamoista, jos kutosella sitten on ruuhka-aikaan vuoroväli jopa 10 min.
Mielenkiintoista. Ikuisessa suosikkiesimerkissäni Kölnissä lähes kaikilla KVB:n linjolla (niin ratikoilla kuin busseillakin) on käytössä tasatahtinen 10 minuutin vuoroväli (ratikkalinjalla 1 on ruuhka-aikaan viiden minuutin vuoroväli) ja iltaisin sekä pyhäisin 15 min. Kun sitten useita tuollaisia linjoja liikennöi jotain tiettyä runko-osuutta, on vuorotarjonta tiheää. Sanomattakin on selvää, että sellainen merkitsee suurempaa kapasiteettia (isompia vaunuja) ja päätepysäkkien toimivuus paremmaksi (esim. kaksisuuntavaunut ;) ). Mutta totta on, ettei h6:n ja h8:n yhteinen runko-osuus ei ole tosiaan kovin pitkä.
 
Aikamoista, jos kutosella sitten on ruuhka-aikaan vuoroväli jopa 10 min.
Ehkä se ei sittenkään ole niin "aikamoista", että kuutosen kaltaisilla linjoilla on kesällä vuoroväli 10 minuutin luokkaa läpi päivän. Ei kyllä vuosiin ole tuolla linjalla liikkunut kesäkausina ruuhkavuoron ruuhkavuoroa. Tuota tiheämpää liikennettä kesällä on ollut vain kolmosilla, nelosella ja kympillä.
 
Niin, kesäkaudella. Mielenkiintoinen pointti. Eipä tullut mieleen. Talvella olisi sitten 6 min ja 6 min.

No, kesäaikatauluja ei tarvitse enää kovin kauan odotella ja syksyllä nähdään sitten "normaalitilanne".
 
...vuoroväli 10 minuutin luokkaa läpi päivän.
Tuo on minusta se oleellinen parannus palveluun; tasainen helposti muistettava vuoroväli läpi päivän ja tahdistettu samaan linjaryhmään kuuluvat linjan kanssa. Tuloksena on tasainen joukkoliikennepalvelu kaikkina aikoina.
 
Tähän täytyy jatkaa että viimeinen 8 vuoro Paavalin kirkolta lähtee tänään sunnuntaina klo 22.51, vuoro 86. Itse ajan neljänneksi viimeisen lähdön vuorolla 83 klo 22.13.

Ensimmäinen lähtö uudelta päätepysäkiltä Arabiasta lienee kuitenkin kuvauksellisempi kuin viimeinen lähtö vanhalta...
 
Jo tänään sunnuntaina puolenpäivän aikoihin Vallilaan päin matkanneen kasin niin sisä- kuin ulkokilvissä luki "8 - Arabia Arabia". Pysäkkikilpiä ei näemmä vielä ollut vaihdettu.
 
Takaisin
Ylös