Kasi Arabianrantaan

Tuon ajosarjaryppään kuljettajanvaihdotkin tapahtuvat Hakaniemessä, joten esim. pelkkää kasia ei mikään vuoro kovin monta kierrosta voine ajaa peräkkäin siltäkään osin. Viikonlopun aamuliikenteessä kasi liikkuu kuitenkin selkeästi ennen kuutosta.

Sörnäisiin on jäänyt vielä neljä vaihtoa lauantaiaamuisin ja kaksi sunnuntaiaamuisin, kaikki muut ovat Hakaniemessä.
 
Seurasin tänään hetken liikennettä Arabiassa ja ainakin neljän vuoron osalta linjatunnus (elektroninen) vaihtui miltei metrilleen samassa kohdassa kääntösilmukassa. Tapahtuuko se jotenkin automaattisesti, kun en usko, että kuljettajat noin hyvin on keskenään synkattu...
 
Seurasin tänään hetken liikennettä Arabiassa ja ainakin neljän vuoron osalta linjatunnus (elektroninen) vaihtui miltei metrilleen samassa kohdassa kääntösilmukassa. Tapahtuuko se jotenkin automaattisesti, kun en usko, että kuljettajat noin hyvin on keskenään synkattu...
Liva sen kääntää. Siksi se tapahtuu noinkin säännönmukaisesti. Liva = Helmi. Eli järjestelmä joka antaa valoetuisuuksia ja seuraa muutenkin liikennevälineiden kulkua, antaa dataa pysäkkien reaaliaikaisille näytöille jne. jne.

Olen miettinyt, että tilanteissa joissa vaunu on niin paljon myöhässä, se kääntyisikin takaisin jo Paavalin kirkolla, niin mitenköhän kilven kääntäminen onnistuu? Siis kyllä sen saa onnistumaan, mutta siinä ilmeisesti kuljettajan tulee osata tehdä tietyt asiat mahdollisimman oikea-aikaisesti oikeassa järjestyksessä...
 
Liva sen kääntää.

Ja jos tuo pysäkkikatoksessa paperilapulla mainittu asia tulee ongelmaksi, voidaan Liva varmaan ohjelmoida kääntämään kilpi jo aikaisemmin (esim. Arabiankadulla), jolloin päätepysäkillä vaunua odottavat eivät ehdikään nähdä "vanhaa" linjanumeroa.
 
Ja jos tuo pysäkkikatoksessa paperilapulla mainittu asia tulee ongelmaksi, voidaan Liva varmaan ohjelmoida kääntämään kilpi jo aikaisemmin (esim. Arabiankadulla), jolloin päätepysäkillä vaunua odottavat eivät ehdikään nähdä "vanhaa" linjanumeroa.

Juuri tuosta asiasta on ehtinyt jo tulla palautetta, eli tunnus vaihtuu "liian myöhään" siinä mielessä, että matkustajat ehtivät nähdä vanhan tunnuksen seistessään päätepysäkillä odottamassa. Veikkaisin, että tunnusvaihtoa aikaistetaan juuri niin kuin sanot.
 
Juuri tuosta asiasta on ehtinyt jo tulla palautetta, eli tunnus vaihtuu "liian myöhään" siinä mielessä, että matkustajat ehtivät nähdä vanhan tunnuksen seistessään päätepysäkillä odottamassa. Veikkaisin, että tunnusvaihtoa aikaistetaan juuri niin kuin sanot.
Vähän "offia" mutta Katajanokalla 4T:n kilvet vaihtuvat hyvissä ajoin. Eipä taida monasti Terminaaliin saapua eikä sieltä lähteä vaunua 4T-kilvillä. No haittahan tästä ei toki ole (muuta kuin harrastajalle ;) )
 
Eipä taida monasti Terminaaliin saapua eikä sieltä lähteä vaunua 4T-kilvillä.
Kuten aika moni lienee näiden vuosien aikana huomannut, meikäläiseltä löytyy sekä vastaus että kuva aika monenlaiseen tilanteeseen ja kysymykseen. Nyt on tämän kuvan vuoro... ;) Erittäin todennäköisesti vaunu on terminaalilta tulossa, vaikka onhan tässä maailmassa lähes kaikki mahdollista...
 
Eikös noissa yleensä lue Terminaali - Terminalen? Miksi tuossa on erilainen teksti?
 
Suuremmalla todennäköisyydellä vaunu on tulossa Kauppatorilta, jolloin sillä on jäänyt Terminaali ajamatta, ja kilvitys jäänyt kuljettajalta vaihtamatta.
Kyllä tuo sama oli mielessäni jo kuvaa otettaessa. Tosin tänään viimeksi matkustin vaunulla #220 3B:llä, jossa määränpäät vaihtuivat koko ajan Eläintarhasta Eiraksi ja toisin päin. Tiedä noista sitten. Tässä muka Eläintarhaan... ;)
 
Eikös noissa yleensä lue Terminaali - Terminalen? Miksi tuossa on erilainen teksti?
Olet muuten oikeassa. Juuri sillä tavoin niissä normaalisti lukee. Ei ole mitenkään itsestään selvää, että vaunu olisi kääntynyt esim. Kauppatorilla. Tuossa kilpijutussa taitaa olla jotain isompaa hämminkiä..? Onkohan siinä tehty jotain käsisyötöllä?
 
Onkohan siinä tehty jotain käsisyötöllä?

Osassa matalalattiavaunuista ja NrII:sta on mahdollisten LIVA-vikojen, jotka estävät vaunun oikean kilvityksen, takia manuaalikilvityksen mahdollisuus. Kun kilvet kilvitetään tämän manuaalikilvityksen kautta, tulee ulkokilpiin pakkosyötöllä LIVAn ohi linjan numero, sekä määränpäätekstit, jotka muutaman sekunnin välein vaihtuvat toisesta päättäristä toiseen. Tällöin myös sisällä olevat pysäkkinäytöt näyttävät kokoajan vuorotellen kumpaakin päätepysäkkiä linjanumerolla. Seuraavan pysäkin nimeä ei tällöin tule. Kyseinen kilvitys tulisi olla käytössä VAIN vikatilanteissa, mutta kuljettajat vahingossa vanhasta muistista painavat väärää (sama nappi, jonka merkitys on näissä vaunuissa toinen...) nappia kirjautuessaan LIVAan, jolloin manuaalikilvitys ohittaa automaattikilvityksen. Tämän väärän kilvityksen huomaa myös nivelen etusivulinjakilpien vieressä (matalassa ohjaamossa etuoven vieressä) olevasta vuoronumeronäytöstä. Jos vuoro on kirjautunut oikein järjestelmään, on vuoronumero näytön oikeassa reunassa, jos taas kirjauduttu väärin, on numero vasemmassa reunassa. Kuljettaja ei ohjaamostaan huomaa mistään, että kumpi kilvitys on voimassa. Ulkoa sen siis huomaa vaihtuvista määränpääteksteistä ja vuoronumerosta vasemmassa reunassa, ja matkustamossa siitä että seuraavan pysäkin nimi ei näy.
 
Tosin tänään viimeksi matkustin vaunulla #220 3B:llä, jossa määränpäät vaihtuivat koko ajan Eläintarhasta Eiraksi ja toisin päin. Tiedä noista sitten. Tässä muka Eläintarhaan... ;)
Joskus olen nähnyt myös sitä, että kilvissä on vuorotellen Eira, Kauppatori, Töölö ja Kallio, eli neljä nimeä vuorottelee ja Eläintarha puuttuu listalta.

Satunnaismatkustajat sekoilevat usein kolmosen reitissä. Heitä hyödyttäisi varmaankin, mikäli kilvissä lukisi muutakin kuin reitin päätepisteiden nimet. Esimerkiksi 3T:n ajaessa Aleksia sen kilvissä voisi lukea "Töölö Eläintarha" tai "Töölö Kallio". Vastaavasti 3B:n kääntyessä Aleksille sen kilvissä lukisi "Kauppatori Eira", ja Kauppatorin jälkeen "Eira Kallio".
 
Kiitos rvk1249:lle perusteellisesta ja asiantuntevasta selvityksestä. Vaunun 220 tilannetta ajatellen juuri manuaalisyötöstä on täytynyt olla kysymys.
 
Takaisin
Ylös