Kasi Arabianrantaan

Miksi tuossa on erilainen teksti?
Ottamani rinnakkaiskuva paljastaa, että määränpäänäytöissä on vilkkunut molemmat päätepisteet vuorotellen. Näin ollen "outo teksti" todellakin taitaa perustua manuaalisyöttöön tässä tapauksessa. Sitä on nyt entistäkin vaikeampi tämän perusteella veikkailla, ollaanko käyty poikkeusreitillä, esim. Kauppatorilla. Se mahdollisuus toki on edelleenkin olemassa.
 
Ne Nr-vaunut, missä oli nauhalinjakilvet, on pyritty siirtämään pois 6/8 -paketista, koska muuten joutuisivat "veivaamaan" linjakilpiä Arabiassa tunnin välein. Häipyykö sitten "Mannfred" (151-154) -vaunut pois samasta syystä niiltä linjoilta ja ajelemaan muita linjoja?

/Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Todettakoon, että Skurubisinin mainitsemissa vaunuissa se "veivaaminen" tapahtuisi sähkömoottorin voimalla joka tapauksessa. Laihialaisissa yms. veivaaminen merkitsisi kunkin kilpilaitteen kääntämistä erikseen ihan oikeasti "lihasvoimalla". Eikös tuolla edellä tarkoitettu lähinnä sitä, että nauhakilpien katsottaisiin kuluvan kohtuuttomasti, jos kilpiä käännettäisiin koko päivän reilun tunnin välein asennosta toiseen. Tältä osin Mannekin olisi epäedullisessa asemassa linjojen 6 ja 8 suhteen. Mannen nauhoja liikuttaa sähkömoottori ja kilvet kääntyvät keskitetyllä ohjauksella.
 
Vs: Välipäivinä harvennetut aikataulut

HKL Linjalla (Metro-lehti) kertoo tämänpäiväisessä juttussa kasin alkaneen tasata aikaa Oopperan pysäkillä Arabiaan mennessä. Onkohan vaunujärjestyksen "kuosissapitämisen" kanssa ollut kovastikin haasteita tuolla Arabian päättärillä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Välipäivinä harvennetut aikataulut

HKL Linjalla (Metro-lehti) kertoo tämänpäiväisessä juttussa kasin alkaneen tasata aikaa Oopperan pysäkillä Arabiaan mennessä.

Tuohan on mielenkiintoista. Toisaalta hyvä asia; vaunu kulkee paremmin aikataulussa. Toisaalta huono; tulee sitten turhaa odotusta siinä Oopperalla. Toivottavasti kasin aikataulut on kuitenkin suunniteltu niin hyvin, että tuo ylimääräinen odotusaika voidaan minimoida.
 
Vs: Välipäivinä harvennetut aikataulut

Toisaalta hyvä asia; vaunu kulkee paremmin aikataulussa. Toisaalta huono; tulee sitten turhaa odotusta siinä Oopperalla. Toivottavasti kasin aikataulut on kuitenkin suunniteltu niin hyvin, että tuo ylimääräinen odotusaika voidaan minimoida.

Viime perjantaina hetikohta kello 16:n jälkeen tuota itsekin ihmettelin. Vaunu oli jo tulossa pysäkille Salmisaaren suunnasta ja Helmi-taulu näytti sen saapuvan vasta 3 minuutin päästä (sinänsä asiassa ei ole mitään ihmeellistä, ei olisi ensimmäinen kerta kun nuo näytöt näyttävät mitä sattuu). Parisen minuuttia pysäkillä odoteltiinkin ja koko matka Kustaankadulle ajeltiin erittäin - suorastaan epänormaalin - rauhallisesti.
 
Vs: Välipäivinä harvennetut aikataulut

Tuohan on mielenkiintoista. Toisaalta hyvä asia; vaunu kulkee paremmin aikataulussa. Toisaalta huono; tulee sitten turhaa odotusta siinä Oopperalla. Toivottavasti kasin aikataulut on kuitenkin suunniteltu niin hyvin, että tuo ylimääräinen odotusaika voidaan minimoida.

On sitä aikaa voinut tasata tähänkin asti Oopperalla, se on vaan ollut ihan kuljettajasta kiinni, kuinka tunnollisesti hän Helmi-näytön näyttämää aikaa noudattaa :) Oopperan pysäkillä kasi ei nimittäin ole minkään muun linjan tiellä.

Nyt on luultavasti ns. ylemmältä taholta annettu ohjeet kuljettajille ajantasauksesta ja asiasta tiedotetaan saman tien myös julkisuuteen jotta matkustajat eivät ihmettele lisääntynyttä seisomista tällä pysäkillä.
 
Linjojen 6 ja 8 vaunut ovatkin usein olleet Sörnäisissä lähes yhtaikaa, vaikka eroa pitäisi olla n. 5min. Arabian suuntaan tulee näin ollen välillä pitempi odotusaika kuin tuo aikataulussa näkyvä 5 min, mutta nythän tilanne korjaantuu.
 
Linjojen 6 ja 8 vaunut ovatkin usein olleet Sörnäisissä lähes yhtaikaa, vaikka eroa pitäisi olla n. 5min. Arabian suuntaan tulee näin ollen välillä pitempi odotusaika kuin tuo aikataulussa näkyvä 5 min, mutta nythän tilanne korjaantuu.

Paitsi jos kutonen on sopivasti sen verran myöhässä, että Kurviin tullaan kuitenkin samaan aikaan... Mutta hyvä juttuhan se on jos ja kun ainakin vähän kutosten ja kasien välit tasoittuvat.
 
Linjojen 6 ja 8 vaunut ovatkin usein olleet Sörnäisissä lähes yhtaikaa, vaikka eroa pitäisi olla n. 5min. Arabian suuntaan tulee näin ollen välillä pitempi odotusaika kuin tuo aikataulussa näkyvä 5 min, mutta nythän tilanne korjaantuu.

Mutta jos se noin on, että kasi on usein etuajassa, niin sitten vika on kyllä aikataulusuunnittelussa ja tuo korjaaminen on vähän nurinkurista. Eikös ennemmin pitäisi lyhentää kasin kierrosaikaa? Tai jos se ei ole käytännössä mahdollista tuon 6+8-systeemin takia, niin sitten pitäisi pidentää taukoaikaa Salmisaaressa eikä siirtää sitä Oopperalle matkustajia haittaamaan.

Suurin ongelma tuossa on varmaan matka-ajan huono ennustettavuus Mechelininkadulla. Tilanteeseen tulee kesän aikana jonkin verran parannusta omien kaistojen muodossa, mutta pahin osuus siinä Marian mäessä jää edelleen autoliikenteen kaistoille.
 
Vs: Välipäivinä harvennetut aikataulut

Onkohan vaunujärjestyksen "kuosissapitämisen" kanssa ollut kovastikin haasteita tuolla Arabian päättärillä?

Tässäkään nyt ei pitäisi olla mitään ongelmaa, ellei kuski ajele Arabianrantaan silmät ummessa. Tsekkaamalla viimeisimpien vastaantulevien vaunujen linjatunnusta ja tarkistamalla jäljelle jäävän päättäriajan on vaivatonta päätellä, pitääkö päätepysäkillä mahdollisesti seisova vaunu ohittaa sivuraidetta pitkin. Arabianrannasta kun ei muutamaa erikoistapausta lukuun ottamatta lähde kahta saman linjan vaunua peräkkäin. Mutta voihan sitä toki varttua Oopperallakin, niin saavat sitten kaikki vaunut Arabianrannassa korotetun pysäkkipaikan.

Kasin aikataulusuunnittelussa taitaapi olla se vika, että Salmisaaren ja Töölön torin välinen ajoaika on liian löysä ruuhka-aikojen ulkopuolella. Kun autot eivät ole tukkimassa Mechelininkatua, kasi porhaltaa Oopperalle 10 minuutissa aikataulukirjaan merkityn 13 minuutin sijaan. Osuudella on myös kohtalaisen toimivat liikennevaloetuisuudet raitiovaunulle ja iltasella vieläpä melko vähän matkustajia, joten kertyyhän sitä etuaikaa.
 
Viimeksi muokattu:
ARB:n päättärille on alunperin jo 1990-luvulla piirretty samankaltainen raidejärjestely, joka on tulossa Pasilan asemalle. Siis sivuraidejärjestelyin kaksi laiturillista päätepysäkkiä (ks. piirustus Raitiossa 4/06). Siitä on toteutettu vain ensimmäinen vaihe, eli yksi sivuraide. Estettä toisen sivuraiteen toteuttamiselle ei kuitenkaan ole. Muutaman parkkipaikan se vähentää. En tiedä, onko nyt tarkoitus rakentaa se toinenkin raide.

Nyt kun näitä ongelmia vaunujen saapumisjärjestyksen suhteen on kevään mittaan jonkin verran ollut, niin onko alkuperäinen ajatus kahdesta sivuraiteesta ja päätepysäkistä noussut esille lähitulevaisuuden suunnitelmissa.

Lueskelin myös viimeisimmän joukkoliikennelautakunnan kokouksen esityslistaa ja siellä mainitaan Arabianrannan melu- ja tilaongelmaa koskevassa kohdassa: liikennöintitapaa ollaan muuttamassa niin, että vaunuille tulee Arabianrantaan myös kuljettajien taukoaika. Tämä voi hyvästä aikataulusuunnittelusta huolimatta tuottaa tilapäistä vaunuruuhkaa Arabianrannan päättärille, joten uudet raidejärjestelyt voisivat tältäkin kantilta olla tervetulleita.

Toisekseen jos Arabianrantaan varataan taukoaikaa, eikö silloin pitäisi olla kuljettajille myös sosiaalitila. Joskus olen kuullut, että sellaiselle olisi varattu tila johonkin tulevista uudisrakennuksista.
 
liikennöintitapaa ollaan muuttamassa niin, että vaunuille tulee Arabianrantaan myös kuljettajien taukoaika

Ihmettelin tätä samaa. Poistuuko vastaavasti tasausaika Oopperalta? Vai piteneekö kierrosaika? Se merkitsee joko pidempää vuoroväliä eli huonompaa palvelua taikka sitten suurempaa vaunumäärää ja korkeampia kustannuksia. Ei hyvä. Mistäköhän mahtaa johtua?
 
Ilmeisesti tuon Arabian tauon olisi tarkoitus korvata Salmisaaren nykyinen pitempi tauko.

Saman tyylinen päättärisilmukka kuin Käpylässä olisi omiaan Arabiaan. Sinne ei vaan taida sellaista mahtua.
 
Saman tyylinen päättärisilmukka kuin Käpylässä olisi omiaan Arabiaan. Sinne ei vaan taida sellaista mahtua.

Ai laiturit silmukassa? Eikös tällaisia kaarrelaitureita pidetä yleisesti kehnoina, koska ihmiset joutuvat loikkimaan vaunuihin. Varomaton tipahtaa pysäkkikorokkeen ja vaunun väliin. Käpylässä olen nähnyt useamman tapauksen, vaikkei pysäkkikoroke ole siellä kovin korkea.

Pasilatyylinen ratkaisu olisi varmasti toimiva Arabianrannassa. Mielestäni tosin päättärisilmukka olisi pitänyt sijoittaa aikoinaan Arabianrannan päähän Muotoilijankadun risteyksen tuntumaan, niin olisi saatu vielä yksi pysäkki lisää.
 
Takaisin
Ylös