Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2020

Liittynyt
12 Toukokuu 2008
Viestit
338
Jokohan olisi aika tällaiselle ketjulle?

Saksan Hannoverista tuotiin Tampereelle Linke-Hofmann-Busch TW6000-mallin käytetty raitiovaunu 22.2.2020. Vuosimallin 1981 vaunu on aiemmin palvellut Üstran vihreä-valkoisissa väreissä ja se sai Tampereella puna-keltaisen huomioteippauksen.

16. – 17.3.

Vaunulla ajettiin varikon raiteilla ja testattiin järjestelmiä, kuten asetinlaitetta, vaihteita sekä sähkönsyöttöä.

18. – 19.3.

Vaunulla lähdettiin ensimmäistä kertaa Tampereen rataverkolle. 18.3. ajettiin väliä Hervannan varikko–Insinöörinkadun pohjoispää n. 5 km/h vauhdilla ratajärjestelmiä testaten. 19.3. ajettiin varikolta Turtolan pysäkille saakka. Aluksi uusi osuus ajettiin kävelyvauhtia ja lopulta Pohjois-Hervannan ja Turtolan välillä tehtiin nopeustestejä jo 40 km/h nopeudella.
 
Jokohan olisi aika tällaiselle ketjulle?

Saksan Hannoverista tuotiin Tampereelle Linke-Hofmann-Busch TW6000-mallin käytetty raitiovaunu 22.2.2020. Vuosimallin 1981 vaunu on aiemmin palvellut Üstran vihreä-valkoisissa väreissä ja se sai Tampereella puna-keltaisen huomioteippauksen.
Eli siis kaiketi joku romu tästä sarjasta http://phototrans.eu/2415,81,126,0.html mutta mikä?
 
Eli siis kaiketi joku romu tästä sarjasta http://phototrans.eu/2415,81,126,0.html mutta mikä?

Juu 6148 tosiaan. Oikein vireässä kunnossa näytti olleen testiajoissa. Ryömintänopeus ja ensimmäiset nopeustestit eivät tuottaneet vaunulle mitään ongelmia mm. jyrkissä ylämäissä Vackerin silloilla ja Hermiankadulla.

Vaunu on Tampereella tällä tietoa testiajossa ainakin Tampereen Raitiotie Oy:n ensimmäisen oman vaunun saapumiseen saakka - todennäköisesti vähän pidempäänkin. Tarkoituksena on testata infraa myös kahdella vaunulla jo ennen syksyllä saapuvaa toista TRO:n omaa vaunua.
 
Tampereen ensimmäinen oma raitiovaunu saapui lavetin kyydissä Hervannan varikon edustalle tänään 23.5. n. klo 22:05, jonka jälkeen se peruutettiin varikon pääportista varikon pihalle. Vaunu laskettiin myöhemmin illalla/yöllä kiskoille säilytyshallissa.
 
Tampereen ensimmäinen Artic on nyt todellakin perillä. YLEkin on julkaissut lauantaisesta kuljetuksesta sähköisen selostuksen. Mukava reportaasi historiallisesta tapahtumasta, tarkkaavaisinta lukijaa saattaa mietityttää kuitenkin, onko Helsingin vaunujen suurin nopeus todellakin vain 40 km/h. Jutussa selviää myös, miksi vauhtia piti hakea Lahdesta ja Riihimäestä asti. Lyhyempikin tieyhteys olisi olemassa, vaan lyhinpä ei aina ole mutkattomin. 47-metrisen yhdistelmän kanssa ei puikkelehditakaan ihan mistä tahansa, se tuli Sääksjärven liittymässäkin konkreettisesti esille.
 
Joitakin syksyn raitiovaunuhavaintoja Tampereelta:

12.9.
TRO02 saapui Tampereelle lavetin kyydissä

14.9. - 17.9.
TRO01 koeajoilla ensimmäistä kertaa välillä Turtola-Rautatieasema-Teiskontie

5.10. - 7.10.
TRO01 katuverkolla Hervannassa (pääosin Hermiankadun tuntumassa)

8.10. - 10.10.
TRO02 ensimmäistä kertaa katuverkolla, välillä Hervanta-Turtola. Testiajoissa samaan aikaan ja samalla alueella myös TRO01.
 
Tampereen kolmas vaunu on tänään ollut matkalla kohti Tamperetta ja lienee jo ainakin lähellä määränpäätä. Tiedotteista tienpäällä kuunneltu.
 
IMG_6964.jpg

Tampereen Raitiotie Oy:n vaunu 02 Pirkankadulla testaamassa paluusuunnan vaihdetta ennen Pyynikintoria. 15.11.2020 10.54
 
Tänään ydinkeskustan testiajoissa vaunu TRO03. Tämä on ensimmäinen havainto kyseisestä vaunusta katuverkolla.

Vaunu saapui Sammonaukion risteykseen noin klo 13:30 ja Pyynikintorille saavuttiin kahden jälkeen. Kolmen maissa koeajot olivat jo ohitse.

---------- Viestit yhdistetty klo 20:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:00 ----------

Tänään myös kaksi aiempaa vaunua yhteisajotesteissä yhteenkytkettynä aamupäivällä Hervannassa ja Kalevassa.
 
Takaisin
Ylös