HKL:n vaunutilanne

Perin hälyttävältä näyttää vaunutilanteemme nykyään. HKL on pahan kerran kaulaansa myöten jo suonsilmässä moisen ongelman kanssa. ...

Ei se tilanne sentään ihan maailmanloppua muistuta. Varioita on ollut liikenteessä enimmillään 15, ja esim. perjantaina ei puuttunut yhtään ratikkavuoroa.

Ongelmia voi tulla ysin aloittaessa. Nythän vuoroja on 84, eli 11 vähemmän kuin kuusi vuotta sitten. Ysi saattaa tuoda alkuvaiheessa mukanaan esim. 7 vuoroa, tuskin siellä on tarvetta enempään. Tällöin ollaan vasta 91 vuorossa.

Vastikään ostettujen kuuden välipalamannen lisäksi neliakselisia valmistuu ysin alkuun mennessä kaksi: täyskorjattu 9 ja kevyesti remontoitu 11. Oikeasti toimivia vaunuja saadaan siis elokuuhun mennessä kahdeksan, kun vuoromäärä kasvaa seitsemällä. Tämän perusteella elokuussa ei jouduttaisi ihan uppoamattomaan suohon.
 
Mites olisi nyt joutilaina seisovien laihialaisten 8, 10, 13, 14 ja 30 ulkopintojen myyminen vaunujen 151-154 tapaan mainoskäyttöön. Säästyisi kulahtaneen maalipinnan maalauskustannus ja mainostuloilla katettaisiin näiden vaunujen tekniikan kunnostus. Saataisiin näin vaunupulaa paikkaamaan hyviä Suomessa suomalaisille valmistettuja vaunuja! :)
Ainiin, vaunu NrI 38 on vihdoin saatu korjattua ja takaisin ajoon, oli keskiviikkona 5.12. linjalla 1A.
 
Mites olisi nyt joutilaina seisovien laihialaisten 8, 10, 13, 14 ja 30 ulkopintojen myyminen vaunujen 151-154 tapaan mainoskäyttöön.
Minusta tämä on hyvä ajatus, mutta ulkoinen olemus ei liene noiden vaunujen ainoa ongelma. Ne lienevät joko vikaantuneita tai niin huonossa kunnossa muuten, etteivät ne sovellu matkustajakäyttöön. Kaikki on tietenkin korjattavissa, jos halua on...

Toinen näkökohta on mainostilan myyntiarvo. Täysteipattu ainoa vaunu on arvokkaampi ja huomiota herättävämpi mainospaikka kuin monta teipattua vaunua. En osaa sanoa, mitä tämä eruoissa merkitsee, mutta uskon näin asian olevan, kun mainosammattilaiset niin sanovat.

Antero
 
Minusta laihialaisten matkustusmukavuus on sen verran huono, etteivät ne ole enää käyttökelpoisia linjaliikenteessä.

Mannet ovat minusta mukavuudeltaan niukin naukin käyttökelpoista kalustoa. Ruuhkavaunuina manneja voidaan käyttää, kun on pakko.
 
Minusta laihialaisten matkustusmukavuus on sen verran huono, etteivät ne ole enää käyttökelpoisia linjaliikenteessä.

HKL:kin on käyttänyt matkustusmukavuuden puutetta yhtenä perusteena, ettei laihialaisia voisi enää käyttää linjaliikenteessä. Pienemmän koon takia siellä on toki ahdasta, ellei puuttuvaa kapasiteettia ole kompensoitu lyhyemmällä vuorovälillä. Keppi-Karioiden jousitusmukavuus päihittää kaalimadot, tosin Iso-Valmetien jouset kylläkin tarjosivat pompottavaa kyytiä. Taitavan kuljettajan käsissä kiihdytykset ja jarrutuksetkin ovat tasaisia. Joskus laihialaisissa on tukalan kuuma, jos entisen rahastajanaition kohdalla katossa olevaa kampea (olenko oikeassa?) ei ole muistettu säätää oikein. Mutta lähtökohtaisesti laihialaisten matkustusmukavuudessa ei mielestäni ole vikaa.
 
Minusta madot ovat matkustusmukavuudeltaan HKL:n parasta kalustoa, silloin kun ne vaan liikkuvat. ;)

Nr-sarja tulee sitten seuraavana ja mikä parasta ne liikkuvat luotettavasti. Ja mannet menettelevät apukalustona.

Laihialaiset ovat minusta epämiellyttävän meluisia kun mannejakin on saatavissa.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta laihialaisten matkustusmukavuus on sen verran huono, etteivät ne ole enää käyttökelpoisia linjaliikenteessä.

Mannet ovat minusta mukavuudeltaan niukin naukin käyttökelpoista kalustoa. Ruuhkavaunuina manneja voidaan käyttää, kun on pakko.
Laihialaisten kori ja tekniikka tuntuvat kestävän, vaikka kunnollisia täyskorjauksia ei ole tehty miesmuistiin; eli ne kestävät huonoa pitoa. Eikä niissä ole nykyaikaista sekoilevaa sähköjärjestelmää.

Telivaunurakenne tarjoaa hyvät kulkuominaisuudet ja antaa anteeksi radan geometrian puutteet. Laihialainen ei kuluta pyöriä ennen aikojaan, "syö" kaarteita tai riko vaihteita.

Laihialainen on lämmin ja muutenkin toimiva talvella.

Eikös ole myös matkustusmukavuutta, että vaunu on luotettava eikä matka keskeydy tai hidastu teknisten vikojen vuoksi toisin kuin eräissä Variotram-nimisissä kertakäyttöraitiovaunuissa!

Mielestäni tärkeintä on, että vuorot ajetaan. Ei ole niin tärkeää, millä vaunulla. Vaikka Kummerilla tai pikkuruotsalaisella, kunhan ajetaan! :)
 
Camo Lissabone'n esittämien mielipiteiden lisäksi:
Laihialaisissa on erittäin paljon jalkatilaa, isompikin mies mahtuu penkkiin cityreppu jalkatilassa eikä tule ahdasta. Lisäksi penkki on riittävän leveä, selkänojakin on mielestäni onistunut. Nr-nivelvaunuihin verrattuna ovat vaunun portaat loivemman tuntuiset, seniorikin pääsee helposti kyytiin myös ison kantamuksen kanssa.
Myös mannet on suunniteltu sisätiloiltaan mielestäni käyttäjäystävälliseksi.
Varioiden penkit ovat selvästi ahtaammat.
 
Makuasioista on paha mutta myös mukava kiistellä :) Manneja on kehuttu HKL:n asiakaspalautteessa mukavista istuimista sekä siitä, että kesäkuumalla avattavia ikkunoita on runsaasti ja molemmin puolin vaunua, jolloin ilma vaihtuu. Nr-vaunuistahan suurin osa avattavista ikkunoista on ikävä kyllä poistettu, mikä kyllä kesällä tuntuu.

Oma mukavuusjärjestykseni:
1. Nr
2. sarja 1-30 (matkustajana en huomaa mukavuuseroa sarjojen välillä)
3. Vario

En osaa ottaa kantaa manneihin, kun olen matkustanut niillä ehkä kaksi kertaa. Varioissa ärsyttää melu, ahtaus ja tärinä. Laihialaiset eivät mielestäni ole läheskään yhtä meluisia kuin variot.
 
Mitä olen Varioilla matkustanut, etenkin keskustassa, niin ne ovat kyllä aivan "romukasoja". En tiedä mitä suunnittelija ajatteli, kun hän teki semmoisen Helsingin olosuhteisiin. Siis sen tiedän kyllä, ettei se ole vartavasten tänne stadiin suunniteltu, mutta että valmistaja edes viitsii myydä semmoista konseptia tänne. Matkustusmukavuudessa tuntuu ettei koko 24-metrisessä vaunussa olisi yhtään niveltä. Siis niin putkimaisesti se kääntyy ja rykii kaarteissa. Olisi yhtä hyvin voinut olla asentamatta noita nivelosia, niin olisi saatu vaunua halvemmaksi eikä olis tarvinnut maksaa tulevaisuudessa niiden huollosta. Otetangot on laitettu kuin puut villissä viidakossa, penkkien järjestyksessä on sentään käytetty vähän enemmän älyä. Meluisia ne madot ovat myöskin. Onhan se hyvä että vaunussa on sama lattiakorkeus kuin kadulla, se edistää matkustajien nopeaa siirtymistä vaunusta sisään ja ulos. Mutta kun Helsingissä muuten jarrutetaan vaunujen kulkua kuljettajarahastuksella ja liikennevalopysähdyksillä, niin matalan lattian hyöty ajansäästössä on +/-0. Ehkä Pjatigorsk tai Köningsberg haluaa ottaa näitä potilaita käytettyinä vastaan. Ainoa selkeä plussapuoli näissä vaunuissa verratuna muuhun HKL:n kalustoon on, että niissä on kuljettajien työolosuhteita parantava jäähdytysilmastointilaite kesähelteisiin!
Kyllä myönnän että haluaisin matkustaa enemmän ykkösellä Mäkelänkadulla, niin saisi kokemusta että sopivatko ne semmoiseen olosuhteisiin (edes).

Sen että laihialaiset olisi ahtaita en ymmärrä, niissä on jopa suuniteltu matkustajavirtojen kulkusuuntia, että vaihtuvuus ja helppo siirtymä vaunun sisällä. Vaunut ovat ripeitä ja niissä on vauhtia. Ainoa miinus näissä on, että rahastajatäti ei ole pitämässä kuria. :biggrin:

Nivelet ovat parasta suomalaista laatua (kyllä osittain saksalaisin lisenssein). Kun on vaan sorvatut ja pyöreät pyörät alla, niin ne kulkee kuin unelma.
Mannet ovat "kevyt-/kesäversio" meidän nivelistä.

T: Skurubisin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Haltian blokista on ikävä lukea, että varioita ei ole pystytty pitämään liikenteessä edes vaadittua määrää 15 vaunua 40:stä ilman sanktioita.
Melko epätoivoiselta näyttää niiden luetettavuus.
Aika rientää, ysi tulee, sanktiot kasvavat.
Välipalamanneja saataneen lisää liikenteeseen.
 
Olisikohan ysin ruuhkaliikenteen vaunumäärä mitoitettu juuri sen mukaan, että kasvava vaunutarve saadaan hoidettua pelkillä välipalamanneilla. Sitten ei tarvitse jättää liikennettä sen varaan, että Varioiden käyttöaste paranisi.

Ensi syksynä tosin vaunuja sitoo nykyistä enemmän välipalojen asennukset ja NrI:ien peruskorjaus.
 
Tässä päivänä eräänä kuulin, että vaunu 11 oli vihdoinkin päässyt koeajolle. Kunhan kokonaan valmiiksi saavat, siinä on hyvä turbo-laihialainen vaikkapa linjalle 1. :)
 
Olisikohan ysin ruuhkaliikenteen vaunumäärä mitoitettu juuri sen mukaan, että kasvava vaunutarve saadaan hoidettua pelkillä välipalamanneilla. Sitten ei tarvitse jättää liikennettä sen varaan, että Varioiden käyttöaste paranisi.

Voipi olla niinkin. Tosin en usko että ysillä muutenkaan on tarvetta tiheämpään liikenteeseen alkuvaiheessa. Ja etua on siitäkin, että kolmosen ja ysin vuorovälit ovat (edes ruuhkassa) käytännössä samat. Silloin ne voidaan tahdistaa Kalliossa. En tiedä, onko tällainen tahdistusaikomus olemassa mutta se olisi hienoa.
 
Kyllähän se on melko ikävä tilanne sekä toimittajalle että tilaajalle, että lähes kolmen linjan vaunumäärä seisoo varikkopihalla odottamassa parempia aikoja.
Mitä sitten ovat ne paremmat ajat. Onko usko jo mennyttä.
 
Takaisin
Ylös