Miksi Helsinki ei ostanut Turun aavevaunuja?

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,162
Eletään kesää 1972. Turku poistaa kahdeksan 16 vuotta vanhaa, neliakselista raitiovaunua, jotka mitä ilmeisimmin olivat hyvässä kunnossa, tunnetaanhan Turku siitä, että kalustosta pidettiin loppuun asti hyvää huolta. Nuo olivat kolmisen metriä helsinkiläisiä neliakselisia lyhyempiä, mutta SRS:n kotisivut kertovat, että "Tampellan telit ja Strömbergin sähkötekniikka olivat samoja kuin Helsingin VTS -vaunuissa RM1 (1956) ja RM3 (1959)" ja että "Vaunuilla oli selvästi parempi kiihtyvyys ja hidastuvuus kuin kaksiakselisilla vaunuilla, ja niiden suurin sallittu nopeus oli 50 km/h. Vaunut oli tarkoitettu pikaraitiotiekäyttöön ja koeajoissa ne saavuttivat noin 90 km/h huippunopeuksia."

Kesällä 1972 Helsingissä oli vielä liikenteessä ikivanhoja ja jo huonokuntoisia kaksiakselisia puuvaunuja. Viimeiset niistä poistettiin liikenteestä vasta 1975, kun ensimmäinen nivelvaunusarja oli kokonaan toimitettu. Senkin jälkeen arkuilla, 1940-luvulta, liikennöitiin säännöllisesti vuoteen 1977.

Miksi ihmeessä HKL ei ostanut noita vaunuja? Jos ysillä ajettiin arkuilla vakiovuoroja ilman perävaunua, niin eikö ainakin sillä linjalla olisi voinut käyttää aaveita vallan mainiosti? Ja myöhemmin kakkosella, kulkivathan arkut sielläkin.

Yrittikö Turku tosissaan myydä tuota uusinta vaunusarjaansa minnekään?
 
Eletään kesää 1972. Turku poistaa kahdeksan 16 vuotta vanhaa, neliakselista raitiovaunua, jotka mitä ilmeisimmin olivat hyvässä kunnossa, tunnetaanhan Turku siitä, että kalustosta pidettiin loppuun asti hyvää huolta. Nuo olivat kolmisen metriä helsinkiläisiä neliakselisia lyhyempiä, mutta SRS:n kotisivut kertovat, että "Tampellan telit ja Strömbergin sähkötekniikka olivat samoja kuin Helsingin VTS -vaunuissa RM1 (1956) ja RM3 (1959)" ja että "Vaunuilla oli selvästi parempi kiihtyvyys ja hidastuvuus kuin kaksiakselisilla vaunuilla, ja niiden suurin sallittu nopeus oli 50 km/h. Vaunut oli tarkoitettu pikaraitiotiekäyttöön ja koeajoissa ne saavuttivat noin 90 km/h huippunopeuksia."

Kesällä 1972 Helsingissä oli vielä liikenteessä ikivanhoja ja jo huonokuntoisia kaksiakselisia puuvaunuja. Viimeiset niistä poistettiin liikenteestä vasta 1975, kun ensimmäinen nivelvaunusarja oli kokonaan toimitettu. Senkin jälkeen arkuilla, 1940-luvulta, liikennöitiin säännöllisesti vuoteen 1977.

Miksi ihmeessä HKL ei ostanut noita vaunuja? Jos ysillä ajettiin arkuilla vakiovuoroja ilman perävaunua, niin eikö ainakin sillä linjalla olisi voinut käyttää aaveita vallan mainiosti? Ja myöhemmin kakkosella, kulkivathan arkut sielläkin.

Yrittikö Turku tosissaan myydä tuota uusinta vaunusarjaansa minnekään?
Raitiovaunuista kiinnostuneet ovat tätä aihetta miettineet eri aikoina silloin tällöin - ehkä joskus jopa tälläkin foorumilla jo ennen tätä. Yksi varhaisimmista spekulaatiosta esitettiin painettuna RAITIO-lehdessä 1 / 1980 eli 40 vuotta sitten. Kyseisen lehden Aave-vaunuista (Valmet RM2) kertovassa artikkelissa kerrottiin mm. seuraavaa, suora lainaus: "TuKL tarjosi tiettävästi RM-kakkosia liikenteen lopettamisen jälkeen Helsingin raitioteille, mutta ymmärrettävistä syistä kauppoja ei syntynyt. Vaunut olivat HKL:n mittapuun mukaan varsin pieniä, ja nivelvaunuja osattiin jo odottaa vanhan kaluston korvikkeeksi. "Aavevaunun" teli olisivat kyllä käyneet varaosiksi, olivathan ne liki samanlaisia kuin RM1:n telit. Hallivaunuiksi ne taasen olisivat olleet ja metallisina telivaunuina hankalasti lyhennettäviä."

Painettu sana muuttuu lukijan mielessä helposti totuudeksi. Tuo lainaus on kuitenkin ote kotimaisista raitiovaunuista kertovasta historiankirjoitussarjasta, joten arvelen kirjoittajan jättäneet omat mielipiteensä melko pieneen osaan. En yhtään ihmettele, että liki puolen vuosisadan takainen HKL ei olisi ollut innostunut hankkimaan kalustoa käytettynä - edes Turusta. Valmetilta todellakin oli tulossa 40 kpl maailman moderneimpia nivelvaunuja korvaamaan sen kokoluokan kalustoa, jota RM2:t eli Aaveetkin edustivat. Aavevaunujen istuinjärjestys oli sitäpaitsi 1+1 istumapaikkojen määrän ollessa vain 17(!). Turun telivaunut olisivat tietenkin paikanneet pahinta vaunupulaa 1972 - 74, jos todellisesta pulasta olisi oikeasti kärsitty. Käsittääkseni 1970-luvulla Helsingin raitioteillä ei varsinaista vaunupulaa ollut, paitsi keväällä 1977 - ja silloinkin varsin yllättäen - jolloin jo 1975 seisomaan jääneitä vaunuja 181 - 186 otettiin jokunen yksilö uudelleen tilapäiseen käyttöön. Mutta kesällä 1972 HKL:lla tuskin kukaan olisi osannut arvata sitä, että viiden vuoden kuluttua osalle näistä turkulaisvaunuista olisi löytynyt lyhytaikaista käyttöä.

Tämän foorumin epäsymmetrisistä raitiovaunuista kertovassa ketjussa Laaksosen Mikko mainitsee RM2:sien sähköviat. Niillä oli hänen mukaansa jotain vaikutusta sikäläisten raitsikoiden jatkohankintojen suhteen (jatkohankintoja ei kuitenkaan tullut). Turun VTS:t eivät siis olleet teknisesti täysin onnistuneita. Ja onhan monen monta kertaa todettu, että Turun raitiovaunuhistorian viimeinen vaihe hoidettiin Aaveita vanhemmalla kaksiakselisella kalustolla. Aaveet jäivät kesällä 1972 seisomaan Korppolaismäkeen (yksi yksilö ilmeisesti vaunuhallin huoltokorjaamolle) linjan 2 liikenteen siirryttyä busseille. Mikä sitten oli perimmäinen syy siihen, että RM2-sarja jäi kokonaan vaille käyttöä jo ennen raitioliikenteen lopullista lakkautumista, on sekin erilaisten spekulaatioiden ja salaliittoteorioiden varjostama.

Joka tapauksessa, näin jälkeen päin ajateltuna, Turun Aavevaunuista olisi saatu käyttökelpoista kalustoa jonnekin, jos palapelien palaset olisivat aikanaan osuneet oikeammille paikoilleen. Vaunujen mahdolliset viat olisi varmasti saatu kuntoon ja vaunuille olisi hyvin todennäköisesti löytynyt uusi koti jostain kapean ATU:n* järjestelmästä, jonka vaunutarpeeseen olisi riittänyt kahdeksan vähän käytettyä vara- / lisävaunua. Kapealla ATU:lla pärjäävä vaunu toki pärjäisi muuallakin, mutta aidoin kysyntä varmaan olisi löytynyt nimenomaan kapean standardin mukaisilta linjastoilta.

*ATU = aukean tilan ulottuma (tila jonka vaunu vaatii esimerkiksi jyrkissä mutkissa)

Turun Aavevaunujen sveitsiläisesikuvan tyyppisiä vaunuja on Baselissa liikkunut vielä jokunen vuosi sitten. Esimerkkikuva 1. Esimerkkikuva 2. Ja itse Aavevaunu, joka on baselilaisia lyhyempi (jätetty myös ilman keskiovia). Aave ovipuolelta.
 
Kiitoksia vastauksesta!

Olivathan nuo vaunut pienempiä kuin mitä Helsingissä tavoiteltiin, mutta sittenkin ne olisi saatu heti käyttöön ja niillä olisi voitu korvata kahdeksan huonokuntoisempaa vaunua. Kaksiakselisissakin taisi rahastajanaition rakentamisen jälkeen olla juuri tuo 17 istumpaikkaa – ja olisihan aaveisiin saanut lisää penkkejä, jos olisi halunnut.

HKL myös harkitsi ilmeisen vakavasti niitä köpisläisiä nivelvaunuja, eli sikäli käytettyjen vaunujen hankinta ei, ainakaan pari vuotta aiemmin, tuntunut talossa mahdottomalta ajatukselta. Kun Turku jätti aaveet vain seisomaan, voisin kuvitella, että ne olisi saatu ostettua pikkurahalla.

Luin eilen Mikon kirjaa, kun etsin sieltä vastausta kysymykseeni, ja törmäsin kirjassakin mainintoihin sähkövioista. Kuitenkin aaveet olivat Turussa ihan säännöllisessä liikenteessä, ja teknisesti vaunut olivat hyvin yhteneviä RM1-vaunujen kanssa, joten tuskin nuo sähköviat ylitsepääsemättömiä olivat. Lastentauteja, ehkä?

Käsittääkseni aaveet jätettiin kakkoslinjan lakkautuksen jälkeen seisomaan lähinnä siksi, että raitsikoista jäisi turkulaisille mielikuva vanhoina ja pieninä. Kolmosella ne eivät muutenkaan kulkeneet juuri atu-ongelmien vuoksi, mutta loppuaikoinahan sitä ei enää kahteen suuntaan ajettu, joten vastaantulevan vaunun kohtaamista kaarteessa ei tarvinnut pelätä.
 
Kööpenhaminalaisvaunujen hankinta oli ajankohtainen jo 1960-luvulla. Tilaisuuden mentyä sivu suun tarvittava kalusto päätettiin hankkia kotimaasta, ensimmäistä 25 Valmet-nivelvaunua koskeva hankintasopimus allekirjoitettiin vuonna 1970 - siis ajankohtana jolloin Aaveet liikkuivat vielä täyttä päätä Turussa. Vuonna 1971 NRV-hankinta laajennettiin kattamaan yhteensä 40 vaunua. Raitioliikenne (Aaveet mukaan lukien) jatkui edelleen Turussa, joskin synkin näkymin.

Olin 1970-luvulle tultaessa kouluikäinen ja oma ymmärrykseni raitioliikenteestä oli sen mukainen. Noina aikoina Lapinlahdenkadulta oltiin purkamassa pois Marian sairaalalle johtaneen raitiolinjan kiskotusta (melko suuri osa oli purettu jo aiemmin). Samoina aikoina vanhempani olivat kertoneet minulle, että Turussa oli lakkautettu raitiolinja, ja myöhemmin olisi tarkoitus lakkauttaa niitä lisää. No minun tulkintani tietenkin oli mahdollisimman optimistinen eli kuvittelin että Lapinlahdenkadun keskeneräinen raitiorata rakennetaan nyt viimein valmiiksi, ja sinne saataisiin hyvin vaunuja vaikka Turusta! Jälkeen päin kun olen muualta lukenut, että Marian sairaalan linjaus todellakin perustui loppuun saakka kapeaan ATUun, olen suorastaan ihmetellyt, miten noin 5-vuotiaana oivalsinkin millaista kalustoa sinne olisi "kannattanut" hankkia. Joka tapauksessa, RM2-vaunut poistuivat käytöstä todella nuorina. Ja sekin on vain nieltävä, että yksikään vaunuyksilö ei säilynyt museotarkoituksessa eikä missään muussakaan tarkoituksessa enää seuraaville vuosikymmenille.
 
HKL myös harkitsi ilmeisen vakavasti niitä köpisläisiä nivelvaunuja, eli sikäli käytettyjen vaunujen hankinta ei, ainakaan pari vuotta aiemmin, tuntunut talossa mahdottomalta ajatukselta. Kun Turku jätti aaveet vain seisomaan, voisin kuvitella, että ne olisi saatu ostettua pikkurahalla.
Minä vuonna Kööpenhaminan vaunuja tarjottiin Helsingille? Ja mikä oli syy ettei niitä ostettu? Ymmärsin että ne päätyivät Alexandriaan?

t. Rainer
 
Minä vuonna Kööpenhaminan vaunuja tarjottiin Helsingille? Ja mikä oli syy ettei niitä ostettu? Ymmärsin että ne päätyivät Alexandriaan?

t. Rainer

Pitkän linjan raitiovaunuharrastaja Ensio Virta on merkinnyt muistiin, että helmikuussa 1969 oli Helsingistä matkustanut Köpikseen 5 hengen delegaatio asian tiimoilta. Siitä oli kirjoitettu silloin sanomalehdissäkin. Eiköhän keskustelut kaupunkien välillä ole aloitettu edellisen vuoden puolella, jos jo helmikuussa on oltu noin pitkällä.

Ne vaunut lähtivät Alexandriaan kehitysapuna, ja jos en nyt ihan väärin muista, niin se meni jotenkin niin, että joku iso herra Tanskassa lupasi ne egyptiläisille noin suunnilleen Köpiksen ja Helsingin nenän edestä. Ehkä joku muistaa paremmin.
 
Joka tapauksessa, näin jälkeen päin ajateltuna, Turun Aavevaunuista olisi saatu käyttökelpoista kalustoa jonnekin, jos palapelien palaset olisivat aikanaan osuneet oikeammille paikoilleen. Vaunujen mahdolliset viat olisi varmasti saatu kuntoon ja vaunuille olisi hyvin todennäköisesti löytynyt uusi koti jostain kapean ATU:n* järjestelmästä, jonka vaunutarpeeseen olisi riittänyt kahdeksan vähän käytettyä vara- / lisävaunua. Kapealla ATU:lla pärjäävä vaunu toki pärjäisi muuallakin, mutta aidoin kysyntä varmaan olisi löytynyt nimenomaan kapean standardin mukaisilta linjastoilta.
Missä noita n. metrin raideleveyden kapean profiilin raitioteitä olisi ollut olemassa siihen aikaan Baselin lisäksi, että olisi kannattanut kaupata ja rahdata, että olisi ylipäänsä saatu niistä jotain? Ei tainnut Viipurissakaan siihen aikaan olla enää kiskoja. Jossain muualla Itä-Euroopassa? Trondheimissa, mutta sen varikkohan paloi vuonna 1956, mikä johti keskikaupunkiverkon lakkauttamiseen. Lissabonissa? Helsinkiläiset taas olivat liian ylpeitä että olisivat voineet ostaa pikkukaupungin vaunuja? Maailma oli siihen aikaan niin erilainen ja valitettavasti monessa kaupungissa lakkautettiin urakalla raitioteitä.

Toivottavasti turkulaiset eivät pura sitä kuuluisaa Pääskyvuoren linkkitornia!

t. Rainer
 
Viimeksi muokattu:
Ja sekin on vain nieltävä, että yksikään vaunuyksilö ei säilynyt museotarkoituksessa eikä missään muussakaan tarkoituksessa enää seuraaville vuosikymmenille.

Tällä hetkellä nielemme sitä, että osa HKL:n vaunuista ei säilynyt museotarkoituksessa, vaan niiden säilyminen jatkuu muissa tarkoituksissa, mutta tuskin edes ensi vuosikymmenelle. Mutta nieltävä on, koska Suomen sivistystaso kansakuntana ei riitä olennaisten asioiden museoimiselle.
 
Rainerin kysymykseen en osaa sanoa tarkemmin, mikä raitiokaupunki olisi ollut todennäköinen Aavevaunujen ostaja. Joka tapauksessa useissa Euroopan maissa on ja on ollut pitkään 1000 mm raideleveyden raitioteitä vaihtelevin profiilein. Ja Aaveiden kapea profiili sinänsä ei olisi ollut este käyttää niitä muunkinlaisella verkostolla. Se pitää aivan varmasti paikkansa, että maailma oli 50 vuotta sitten monella tavalla erilainen tähän päivään verrattuna. Itä-Euroopan markkinat olivat hyvin pitkälti suljetut tällaisten kauppojen osalta. Palapelin palaset eivät tosiaankaan loksahtaneet kohdilleen eivätkä Aavevaunut jatkaneet elämäänsä enää missään.
 
Rainerin kysymykseen en osaa sanoa tarkemmin, mikä raitiokaupunki olisi ollut todennäköinen Aavevaunujen ostaja. Joka tapauksessa useissa Euroopan maissa on ja on ollut pitkään 1000 mm raideleveyden raitioteitä vaihtelevin profiilein. Ja Aaveiden kapea profiili sinänsä ei olisi ollut este käyttää niitä muunkinlaisella verkostolla. Se pitää aivan varmasti paikkansa, että maailma oli 50 vuotta sitten monella tavalla erilainen tähän päivään verrattuna. Itä-Euroopan markkinat olivat hyvin pitkälti suljetut tällaisten kauppojen osalta. Palapelin palaset eivät tosiaankaan loksahtaneet kohdilleen eivätkä Aavevaunut jatkaneet elämäänsä enää missään.

Jos pk-seudulla olisi ollut siihen aikaan itsenäisiä raitiotieyhtiöitä naapurikunnissa tyyliin Kulosaari, niin olisivat varmaan menneet kaupaksi.

t. Rainer
 
Tällä hetkellä nielemme sitä, että osa HKL:n vaunuista ei säilynyt museotarkoituksessa, vaan niiden säilyminen jatkuu muissa tarkoituksissa, mutta tuskin edes ensi vuosikymmenelle. Mutta nieltävä on, koska Suomen sivistystaso kansakuntana ei riitä olennaisten asioiden museoimiselle.

Onhan meillä tällä hetkellä kaksikin museoraitiovaunuhallia, toinen on Haminassa ja toinen Koskelan pressuhallissa!
 
Helsinkiläiset taas olivat liian ylpeitä että olisivat voineet ostaa pikkukaupungin vaunuja?

Taisit osua naulan kantaan. Sain harrastajatoverilta vinkin, että tuohon aikaan 70-luvulla HKL:n palveluksessa ollut Juhani Valanto voisi hyvinkin muistaa aiheesta jotakin. Sain hänet kiinni, ja keskusteltiin aiheesta hetki sitten. Hän oli tuolloin HKL:ssä projektipäällikkönä, tehtävänään hankkia kaupunkiin uudet nivelvaunut.

Hän oli vahvasti sitä mieltä, että jos Turusta olisi tullut yhteydenottoja ja tarjouksia aavevaunuja koskien, niin hän olisi tällaisista tietoinen. Mutta ei ollut. Hänellä ei ollut minkäänlaista muistikuvaa siitä, että turkulaiset olisivat lähestyneet asiassa HKL:ää. Lisäksi hän arvioi ilmapiirin HKL:ssä ja yleisemminkin pääkaupungissa tuohon aikaan sellaiseksi, etteivät pääkaupunkilaiset olisi alentuneet ottamaan Turusta mitään käytettyjä vaunuja, olipa hinta mikä tahansa.

Ainakin näin jälkikäteen hän piti ajatusta vaunujen hankkimisesta Helsinkiin fiksuna vetona ja vaihtoehtona vanhoille puuvaunuille, mutta tuohon aikaan asia ei siis noussut HKL:ssä minkäänlaiseen keskusteluun, eivätkä turkulaisetkaan ilmeisesti olleet asiassa millään tavalla aktiivisia.

Kun olisi vastaava kontakti Turusta, niin varmistuisi vielä se, yritettiinkö vaunuja myydä jonnekin muualle, mutta vahvasti siltä vaikuttaa, ettei yritetty. Olisihan Helsinki ollut vain yhden, suomenkielisen puhelinsoiton päässä.

Jos pk-seudulla olisi ollut siihen aikaan itsenäisiä raitiotieyhtiöitä naapurikunnissa tyyliin Kulosaari, niin olisivat varmaan menneet kaupaksi.

Mieti, jos Suomessa olisi tällaisia Saksan ja Itävallan kaltaisia pikkukaupunkien yksilinjaisia pikkujärjestelmiä. Ne olisivat ostaneet nuo vaunut ilomielin ja siellä ne olisivat liikenteessä varmaan vielä tänäkin päivänä.
 
Ja sekin on vain nieltävä, että yksikään vaunuyksilö ei säilynyt museotarkoituksessa eikä missään muussakaan tarkoituksessa enää seuraaville vuosikymmenille.
1980-luvulla oli vielä yksi aavevaunu satamassa yksityisellä tontilla, Turun linnan senaikaista sisäänkäyntiä vastapäätä. Muistan sen elävästi. Mikko Laaksonen taisi kirjoittaa saman vaunun sysänneen alkuun hänen harrastuneisuutensa raitioteihin.

Tuli nyt vielä mieleen, että kun Turussa raideprofiili oli Helsinkiä kapeampi, niin vaunutkin taisivat olla kapeampia, ja turkulainen vaunu olisi ehkä jäänyt Helsingissä aika kauas pysäkkikorokkeen reunasta? Tokihan 1970-luvulla melko usein vielä laskeuduttiin vaunusta suoraan ajoradalle, joten ongelma ei ehkä olisi ollut kovin suuri...
 
1980-luvulla oli vielä yksi aavevaunu satamassa yksityisellä tontilla, Turun linnan senaikaista sisäänkäyntiä vastapäätä. Muistan sen elävästi. Mikko Laaksonen taisi kirjoittaa saman vaunun sysänneen alkuun hänen harrastuneisuutensa raitioteihin.

Tuli nyt vielä mieleen, että kun Turussa raiteiden väli oli Helsinkiä kapeampi, niin turkulainen vaunu olisi ehkä jäänyt Helsingissä aika kauas pysäkkikorokkeen reunasta? Tokihan 1970-luvulla melko usein vielä laskeuduttiin vaunusta suoraan ajoradalle, joten ongelma ei ehkä olisi ollut kovin suuri...
Tuon yksilön muistan itsekin, kun kävimme Turun linnassa syksyllä 1976. Siitä ja aikanaan SRS:lle luovutetusta yksilöstä tosiaan oli jotain jäljellä yhdellä 1970-luvun jälkeisellä vuosikymmenellä (aiemman viestini sanamuoto oli tosiaan tarkkaan harkittu), mutta ei sitä useammalla. SRS:n vaunun jäänteistä otin kuvia Helsingin Malminkartanossa vielä joskus kesällä 1987. Sitä ei raitiovaunuksi olisi tunnistanut, jollei olisi tiennyt, mitä oltiin etsimässä.

Yli puolet Aavevaunuista romutettiin samoina aikoina, kun kaksiakselisiakin vaunuja hävitettiin jopa korit polttamalla. Merimieslähetystön vaunu (eli linnan edustalla sijainnut) taisi säilyä kaikista Aaveista pisimpään edes jonkinlaisessa kunnossa. Tihutyöntekijät saattoivat lopulta tämänkin vaunun huonoon kuntoon.
 
Takaisin
Ylös