Kävin Väinänlinnassa (Daugavpilsissä) 16.7.2020 ja ensimmäistä kertaa 16.12.2019. Tällä välillä kaupunkiin on toimitettu uusia venäläisiä ratikoita, joita käytettiin vain linjalla 2. Samalla Tatra T3D:t, joita käytettiin joulukuussa ykkösellä ainakin kolmen vaunuparin verran, olivat poistuneet. Harmi, sillä Tatra T3D:tä valmistettiin alunperinkin vain 247 kappaletta, mikä on vähän T3:ien kokonaismäärään (13 945 + 131 koria) verrattuna. Väinänlinna oli viimeisiä paikkoja, jossa T3D:itä käytettiin.

Linjalla 1 oli tällä kertaa pääosin KTM-23-ratikoita (vuodelta 2014, keskeltä matalalattiaisia) sekä yksi KTM-5 (90-luvun alusta). Linjalla 3 oli puolestaan yksi KTM-5 ja loput KTM-23-vaunuja. Kakkosella oli pelkkiä upouusia venäläisiä. Joulukuussa puolestaan sekä 2 että 3 ajettiin pelkillä KTM-5:illä. Kaikissa ratikoissa upouusia lukuun ottamatta käytetään edelleen tankovirroittimia. KTM-31-nivelvaunut, joita toimitettiin neljä kappaletta vuonna 2014, eivät olleet ajossa nyt eivätkä joulukuussa, mahdollisesti ratatöiden vuoksi.

Ratatöitä tehtiin joulukuussa ja edelleen heinäkuussa. Työt ovat edistyneet, sillä keskustan poikkeuksellisesti yksiraiteinen osuus on siirtynyt kauemmaksi, Rautatieaseman haara on palannut käyttöön ja vastaavasti Cietokniksen haara on nyt suljettuna raitioliikenteeltä. Liikenne sujui nyt huomattavasti paremmin kuin joulukuussa, vaikka vuorovälti ovat edelleen samat (14 minuuttia ykkösellä, 28 minuuttia linjalla 3 ja puoli tuntia kakkosella). Joulukuussa ratatöistä aiheutui säännöllisesti 5-15 minuutin viivästyksiä.

Rautatieasemalla ajantasaus suoritetaan lähtölaiturissa, mutta Stropissa kääntösilmukassa ja Butļerova ielalla varikkoalueella, jolloin lähtölaituriin ajetaan vasta juuri ennen lähtöä. Maizes kombinātsin päätepysäkistä itselläni ei ole tietoa. Stropiin ajettiin vielä joulukuussa suorempaa reittiä, mutta uusi rata avattiin alkuvuonna ja nyt kolmonen kiertää sairaalan kautta. Uusi rata oli kannattava sijoitus, sillä kolmonen oli ennen melko hiljainen linja, mutta nyt puolet sen matkustajista käyttää kahta uuden radan pysäkkiparia.

Väinänlinnan lippujärjestelmä on edelleen vanhanaikainen. Lippu ostetaan vaunussa kiertävältä rahastajalta. Kertalippu maksaa nykyisin 50 senttiä, ja se maksetaan käteisellä. Myös kausiliput näytetään rahastajalle, ja hän tulostaa paperilipun näillekin matkustajille. Rahastajat ovat pääosin naisia, mutta ainakin yksi heistä on mies. Matkustajainforaatio puolestaan on parempi kuin Liepāssa, sillä kaikissa ratikoissa on kuulutukset ja vuoden 2014 sekä uudemmissa ratikoissa myös sisänäytöt. Uusissa ratikoissa (2014-) on sähköiset määränpään näyttävät linjakilvet ja vanhoissa paperiset numerokilvet.