Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2021

Liittynyt
12 Toukokuu 2008
Viestit
338
Tampereen kaikki neljä tällä hetkellä käytössä olevaa raitiovaunua (TRO02–TRO05) nähtiin sähkönsyötön kuormitustesteissä Turtolan seudulla to 14.1. molemmilla raiteilla rinnatusten.

Joulukuun 19. saapuneesta, toistaiseksi uusimmasta vaunusta TRO05, on havaintoja ainakin Hämeenkadulta ke 13.1. ja Hervannasta ma 11.1.

Tampereen Ratikan Twitterissä kuva vaunuista sähkönsyötön kuormitustesteissä:
https://twitter.com/TampereRatikka/status/1349638693724819456
 
Vaunuja on Tampereella tällä hetkellä 7 kpl: TRO02–TRO08. Ajossa on nähty samaan aikaan vaunut TRO02–TRO07 ainakin perjantaina 5.3.2021. Tuolloin vaunuja saattoi nähdä lähes jatkuvana virtana Hervannassa, josta ne kulkivat keskustaan ja takaisin useita kertoja.

Muutenkin vaunuja on nyt liikkeellä kerrallaan jo paljon opetusajoissa ja koeajoissa aina arkisin klo 8–16 välillä.

Tulevana keskiviikkona ajetaan ensimmäistä kertaa ilta-ajoja klo 18.30–23.00 välillä kuudella vaunulla.

Tänään 22.3. havaittu ensimmäinen mainosteipattu ratikka mediamyyntifirma Punamustan omissa väreissä (jotka sattuvat olemaan liki samat kuin ratikan omat värit). Keskivaunu on teipattu kokomustaksi. Vaunun numero on valitettavasti teipattu piiloon, joten toistaiseksi ei vielä tietoa, mikä vaunu on kyseessä.
 
Ja joku niistä uusista romuista sitten päätti hajota sekoittaen Hämeenkadun liikennettä https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000007876551.html
Syy oli asentajien jotka olivat mokanneet hatanpään valtatieltä hämeenkadulle tulevien ajolankojen asennuksessa, ei ratikan.
Ratikan virroitin osui roikkuvaan ajolankaan ja hajosi, kuin pisteeksi iin päälle siirrettäessä rikkoontunutta ratikkaa varikolle se ei mahtunutkaan virroittimen asennon takia rautatietunnelista läpi.
 
Syy oli asentajien jotka olivat mokanneet hatanpään valtatieltä hämeenkadulle tulevien ajolankojen asennuksessa, ei ratikan.
Ratikan virroitin osui roikkuvaan ajolankaan ja hajosi, kuin pisteeksi iin päälle siirrettäessä rikkoontunutta ratikkaa varikolle se ei mahtunutkaan virroittimen asennon takia rautatietunnelista läpi.
Kuinka monta sataa, tai tuhatta kertaa onkaan bussin särkymisen syy ollut huonossa tiestössä tai muuten väärin rakennetussa infrassa. Silti se on aina bussin syy. No, oli miten oli, matkustajalle pysäkillä lienee aivan yksi ja sama onko syy ajolankojen, asennuksen vai ratikan vai sen kuskin jos se vaunu ei tule pysäkille vaan matkustaja joutuu odottamaan turhaan ja matka ei toteudu.
 
Kuinka monta sataa, tai tuhatta kertaa onkaan bussin särkymisen syy ollut huonossa tiestössä tai muuten väärin rakennetussa infrassa. Silti se on aina bussin syy. No, oli miten oli, matkustajalle pysäkillä lienee aivan yksi ja sama onko syy ajolankojen, asennuksen vai ratikan vai sen kuskin jos se vaunu ei tule pysäkille vaan matkustaja joutuu odottamaan turhaan ja matka ei toteudu.
Tai tässä tapauksessa tyhmän kunnallispoliitikon joka menee niin pahasti halpaan että äänestää moisen, järjettömän kalliin idioottihankkeen rakentamisen puolesta...?
 
No eikös koeliikennettä pyöritetä juuri sen takia, että tällaiset asiat tulevat ilmi ennen varsinaista liikennöintiä? Tuo tunneliasia esimerkiksi on sellainen, että jos olisi etukäteen huomannut ajatella, niin aika selväähän se on, että sen mataluuden takia pitää huomata etukäteen katsoa rikkinäisestä virroittimesta, että sopiiko se tunnelista läpi. Mutta asia selvisi nyt ilman isoa häiriötä. Tietysti häiriö Hämeenkadulla on hankalaa myös busseille, mutta häiriöitä tulee joka tapauksessa aina silloin tällöin vaihtelevista syistä.
 
Silti se on aina bussin syy.

Ja niin se on raideliikenteessäkin. Jos juna jää tulematta, se on asiakkaan silmissä VR:n syy, vaikka vika olisikin Väyläviraston omistamassa infrassa, jonka hoito on Väyläviraston kilpailuttaman urakoitsijan vastuulla.

Tampereen ratikassa on tehty ihan oikein ja pyritty välttämään "blame game":a sillä että Tampereen Raitiotie Oy tilaa oikeastaan kaiken ratikkaan liittyvän toiminnan. Kun jotakin on pielessä, ei tarvitse pallotella kenen syytä se oli ja kenen vastuulle sen korjaaminen kuuluu. Tässäkin tapauksessa vika oli Tampereen Raitiotie Oy:n tilaaman urakoitsijan toiminnassa ja sen vuoksi Tampereen Raitiotie Oy:n omistama vaunu hajosi ja Tampereen Raitiotie Oy:n (yhdessä Nyssen kanssa) tilaama koeliikenne estyi.
 
Onhan bussissakin jarrut ja kyllä kait kuskit oppivat tietämään missä tie on huonossa kunnossa jne. Ja en väitä nyt että joku olisi toiminut väärin, kunhan vain luon hieman erilaista ajattelua tämän ikuisen itkun päälle.

Tampereella oli virhe ja nyt se on havaittu testissä, hieno homma eli testaus on hyvä juttu siis.
 
Yksi ratikka on nyt saanut Lähitapiolan vaaleansiniset teipit ylleen. Veikkaan, että nämä mainosratikat ovat numerot 04 ja 05, koska mainoksettomia ovat 02, 03, 06, 07 ja 08, ja 01 ei ilmeisesti ole vielä palannut liikenteeseen?
 
Takaisin
Ylös