Tampereen raitiovaunuhavaintoja 2021

Niin tuossa ajantasaisessa tieliikennelaissa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P8 on mm. se kolmion voima on kyllä selvästi määritelty.

2§ tiekäyttäjä on määritelty: 2) Tässä laissa tarkoitetaan tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua;

8 §
Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus

Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava liikenteenvalvojan antamaa merkkiä, käskyä tai kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä. (8.5.2020/360)

Liikenteenohjauslaitteella osoitettua velvollisuutta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Liikennevalo-opaste on kuitenkin ensisijainen väistämisvelvollisuutta osoittavaan liikenteenohjauslaitteeseen nähden.

28 §
Ajaminen risteyksessä

Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta.

Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä tai sinne ajettaessa ajotapa on sovitettava niin, ettei risteävän tien liikenteelle aiheudu haittaa, jos ajoneuvo joudutaan pysäyttämään risteykseen.

64 §
Raitiovaunun kuljettamista koskevat muut liikennesäännöt
Suojatietä lähestyvällä raitiovaunulla on ajettava sellaisella nopeudella, että sen voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

Pihakadulla tai kävelykadulla raitiovaunun nopeus on sovitettava jalankulun mukaiseksi eikä se saa ylittää 20 kilometriä tunnissa. Liikennemerkillä osoitetulla pyöräkadulla raitiovaunun nopeus on sovitettava pyöräilyn mukaiseksi.

Edellä 1 ja 2 momentissa säädetyn lisäksi raitiovaunulla ajettaessa on noudatettava, mitä:

1) 17 §:ssä säädetään kuljettajaa koskevista vaatimuksista;

2) 20 §:ssä säädetään etäisyyden pitämisestä toiseen ajoneuvoon ja raitiovaunuun;

3) 25 §:ssä säädetään väistämisen osoittamisesta;

4) 27 §:n 2 momentissa säädetään pysähtyneen raitiovaunun tai ajoneuvon ohittamisesta;

5) 28 §:ssä säädetään ajamisesta risteyksessä;

Unohdit tärkeimmän kohdan 11 § Esteetön kulku junalle ja raitiovaunulle sekä rautatien tasoristeyksen ylittäminen.

Tienkäyttäjän on annettava junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle esteetön kulku. Raitiovaunulle on annettava esteetön kulku, ellei tässä laissa toisin säädetä.

Rautatien tai raitiotien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tai muu rautatiekiskoilla kulkeva laite taikka raitiovaunu tulossa. Ajoneuvon nopeuden on oltava sellainen, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa.

Tienkäyttäjä ei saa lähteä ylittämään tasoristeystä, jos juna tai muu rautatiekiskoilla kulkeva laite taikka raitiovaunu lähestyy tai ylittää tasoristeystä taikka valo-opaste velvoittaa pysähtymään, erityinen ääniopaste kuuluu taikka puomi on alhaalla tai liikkuu. Tällöin on pysähdyttävä turvalliselle etäisyydelle radasta. Tasoristeys on ylitettävä viivyttelemättä.




Eli tuon lakipykälän kuin lukee pilkulleen niin vaikka raitiovaunu tulisikin kärkikolmion tai punaisen valon (tai S valon) takaa niin aina olet myös syyllinen.
Kyseessä on vieläpä lain mukaan tasoristeys koska kiskot sivuavat ajorataa samassa tasossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tampereen seuraava raitiovaunu kulki tänään Lahden läpi kohti Tamperetta. Monesko tämä sit lienee ?
 
Unohdit tärkeimmän kohdan 11 § Esteetön kulku junalle ja raitiovaunulle sekä rautatien tasoristeyksen ylittäminen.

Tienkäyttäjän on annettava junalle ja muulle rautatiekiskoilla kulkevalle laitteelle esteetön kulku. Raitiovaunulle on annettava esteetön kulku, ellei tässä laissa toisin säädetä.
Tässä kohtaa toisin säädetään: (Kärkikolmio) Merkillä osoitetaan, että ajoneuvolla ja raitiovaunulla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Liikenneympyrässä merkkiä käytetään merkin D2 kanssa

Rautatien tai raitiotien tasoristeystä lähestyvän tienkäyttäjän on noudatettava erityistä varovaisuutta ja mahdollisista suojalaitteista huolimatta tarkkailtava, onko juna tai muu rautatiekiskoilla kulkeva laite taikka raitiovaunu tulossa. Ajoneuvon nopeuden on oltava sellainen, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen rataa.
1 luku

Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala
Tämä laki koskee liikennettä tiellä, jos tässä laissa ei toisin säädetä.
2 §
Määritelmät

Tässä laissa tarkoitetaan:

14) tasoristeyksellä liikennemerkillä merkittyä samassa tasossa olevaa tien ja erillisen rautatien tai raitiotien risteämää;

Helsingissä ei ole liikennemerkillä osoitettuja tasoristeyksiä raitiotien kanssa. Tampereella saattaa olla yksi, foorumilta löytyy jäseniä, jotka sen paremmin tietävät.
Eli tuon lakipykälän kuin lukee pilkulleen niin vaikka raitiovaunu tulisikin kärkikolmion tai punaisen valon (tai S valon) takaa niin aina olet myös syyllinen.
Kyseessä on vieläpä lain mukaan tasoristeys koska kiskot sivuavat ajorataa samassa tasossa.

Lakipykäliä tutkiessa ei riitä, että lukee yhtä pykälää pilkulleen. Yleensä asiaan liittyy monia muitakin pykäliä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä esimerkki siitä että raitiovaunu on väistämisvelvollinen kolmion takaa tulleessaan https://goo.gl/maps/3228ju9G8Zg5qThb6

Sitä en tiedä onko paikkaa enää samassa muodossa olemassa, eipä ole moneen vuoteen tullut pasilassa ajettua.

Lisäksi liikenneturvan artikkeli asiasta https://www.liikenneturva.fi/fi/kys...-liikenne/raitiovaunun-etuajo-oikeus#9f4a6d94

Ei ole enään jäljellä, mutta muuten oikein hyvä esimerkki. Mutta Pursimiehenkadun ja Telakkakadun kulmassa on varmaankin vielä merkki https://www.google.com/maps/@60.158...4!1s-eB5aKw0bBQdOWlY0VvvUA!2e0!7i16384!8i8192
 
Viimeksi muokattu:
Paikalla on nykyään liikennevalot mitkä pysäyttävät Telakkakadun liikenteen vaunun lähtiessä Pursimiehenkadulta.

Kerran meinasin ajaa tuossa ratikan alle pyörällä kun sellainen kolmiovalo on niin korkealla että en kiinnittänyt huomiota
 
Olisi kätevää, jos Suomessakin käytettäisiin kärkikolmion yhteydessä Ei koske raitiovaunua -lisäkilpeä tarvittavissa paikoissa kuten ainakin Göteborgissa tehdään.
 
Olenko ollut täysin väärässä luullessani, että ratikoitakin koskee samat väistämiskolmiot kuin muuta liikennettä? Olen nimittäin nyt jo pari vaaratilannetta nähnyt, kun Hatanpään valtatieltä koeajossa tullut ratikka ajaa suoraan Hämeenkadulla ajavien bussien eteen, niin että bussi on joutunut tekemään äkkijarrutuksen. Kerran näin saman tapahtuvan myös toiseen suuntaan. Eikö ratikka muka ole väistämisvelvollinen Hatanpään valtatieltä tullessaan tai sinne mennessään? Yritin katsoa liikennemerkkejä, mutta en nähnyt muuta kuin kolmion, jonka luulin koskevan myös ratikkaa.

Kuten jo sanottu, kolmio koskee ratikkaa. Ajoneuvojen kääntymiseen liittyvät väistämissäännöt sen sijaan eivät koske ratikkaa. Hatanpään valtatieltä tulevalla ratikalla kaiketi on väistämisvelvollisuus Hämeenkadun ajoneuvoja kohtaan (joskin itään mennessä kärkikolmio on aika kaukana Hämeenkadun ajoradasta), Hatanpään valtatielle meneviä ratikoita sen sijaan täytyy bussien ja muiden ajoneuvojen, myös pyöräilijöiden, väistää (jalankulkijoille sen sijaan on suojatie ainakin tuon kolmiosaarekkeen itäpuolella).
 
9.8.2021

Virallisena liikenteen aloituspäivänä liikenteessä esiintyi keskipäivän tienoilla seuraavat vaunut:

Linja 1: 10, 11, 12, 15 ja 16
Linja 3: 02, 04, 06, 07, 08, 09, 13, 14, 17 ja 18

Käsittääkseni vaunu 04 oli aamulla tullut vaunu 03 tilalle.

Huomattavan moni yllälistatuista vaunuista näkyy nettikuvastossani, ainakin kun päivitys on edennyt tarpeeksi pitkälle. Tätä kirjoitettaessa etenkin linjan 3 kuvista puuttuu todella iso osa.
 
Tänään oli TRO19 liikenteessä, olikohan kenties ensimmäistä päivää?

Nyt on ratikoihin myöskin saatu tuo ovien varoitusääni, jonka puuttumista ihmettelin aikaisemmin. Ääni on melko hiljainen, samanlainen kuin Helsingin Articeissa, mutta kuuluu silti riittävästi.
 
Tänään oli TRO19 liikenteessä, olikohan kenties ensimmäistä päivää?

Nyt on ratikoihin myöskin saatu tuo ovien varoitusääni, jonka puuttumista ihmettelin aikaisemmin. Ääni on melko hiljainen, samanlainen kuin Helsingin Articeissa, mutta kuuluu silti riittävästi.
Käsittääkseni TRO19 oli tänään ensimmäistä kertaa aikataulunmukaisessa linjaliikenteessä. Aamutuimaan tarkkailin etänä liikenteen alkamista, ja tuo 19 lähti Hervantajärveltä ensimmäisen kerran jo 4.38. Se oli siis samalla ensimmäinen sieltä asti lähtenyt vaunu tänä aamuna, sen edellä tietenkin kulki Hervannan kampukselta klo 4.26 lähtenyt vaunu, joka etähavaintoni mukaan oli 08.

Noteerasin eilen itsekin tuon ovien sulkeutumisesta varoittavan äänen. Ääni on tuttu, mutta tosiaan tamperelaisissa sitä en ollutkaan kuullut eilistä aiemmin.
 
Takaisin
Ylös