Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2021

Liittynyt
17 Kesäkuu 2020
Viestit
704
6.4.
ARTIC 466 ensimmäisellä linjan 6 vuorolla Eiranrantaan (5:14 Sumatrantieltä).
ARTIC 406 ensimmäisellä linjan 7 vuorolla poikkeusreitillä Hietalahteen (5:12 Sumatrantieltä).
 
6.4.
ARTIC 466 ensimmäisellä linjan 6 vuorolla Eiranrantaan (5:14 Sumatrantieltä).
ARTIC 406 ensimmäisellä linjan 7 vuorolla poikkeusreitillä Hietalahteen (5:12 Sumatrantieltä).

466 vuorossa 154, tässä sumea liian läheltä otettu kuva siitä Eiranrannan silmukassa ensimmäisen lähdon jälkeen.

406 vuorossa 175.


Eikö Sturenkatua pääse ajamaan, kun hallivuorot Koskelasta linjoille 3, 4, 9 ja 10 kulkivat Kurvin kautta?
 
9.4.
Ykkösellä MLNRV2 #94 vuorossa 207, 73, 76, Artic 414, 432, 427, 463, MLNRV1 #113, 116, 118 ja 119.
MLNRV2 #80 linjalla 4 vuorossa 941.
 
Eikö kukaan foorumin jäsen ole käynyt katsomassa Raide-Jokerin Helsinkiin saapunutta vaunua? Nettitiedotteiden mukaan se olisi saapunut yöllä Koskelan varikolle. HS:n mukaan vaunu olisi tarkoitus lauantaina aamulla tai aamupäivällä siirtää Vallilan varikolle.
 
Itse asiassa kuljetus oli saapunut jo perjaintai-iltana. Rautatieharrastajien kuvagalleriassa vaunut.org on kuva vaunun ollessa miltei määränpäässään.
 
Itse asiassa kuljetus oli saapunut jo perjaintai-iltana. Rautatieharrastajien kuvagalleriassa vaunut.org on kuva vaunun ollessa miltei määränpäässään.

Joo, illalla se tuli. Sain itse 21 aikaan tiedon, että vaunu on Koskelassa. Sää oli niin hirveä, että ei tehnyt mieli lähteä paikanpäälle. Jos Hesarin Marjaa on uskominen, niin vaunuun ei otettaisi kesällä matkustajia, vaikka aiemmin kai oli kuitenkin tarkoitus käyttää sitä matkustajaliikenteessä. Miten nyt sitten mahtaa olla.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000007909293.html
 
Lehmuskosken eilisessä twitterpäivityksessä https://twitter.com/VilleLehmuskosk/status/1380876807180812289 sanotaan ainakin, että vaunu nähdään matkustajaliikenteessä "pian". Tarkoittaako se sitten lähiviikkoina, kuukausina vai vuosina on toinen juttu. En luottaisi Hesarin tietoon kuitenkaan, kun artikkelissa lukee edelleen vaunu saapuvan Helsinkiin lauantaina aamuyöstä, vaikka se saapui iltakahdeksalta perjantaina ja artikkelia on päivitetty yli 12h senkin jälkeen.

Tampereellakin on tosin lykätty matkustajille avointa liikennekokeilua koronan takia. Voi olla, että HKL ei uskalla luvata liikennetestausta kesäksi, kun ei ole takeita pandemian tilanteesta silloin. Vaikka tapausmäärät olisivat alhaiset on silti riskinä yleinen paheksunta järjestäjää kohtaan, jos testauksen takia sattuu enemmän porukkaa vaunuun ja se saa huomiota.
 
Tampereellakin on tosin lykätty matkustajille avointa liikennekokeilua koronan takia. Voi olla, että HKL ei uskalla luvata liikennetestausta kesäksi, kun ei ole takeita pandemian tilanteesta silloin. Vaikka tapausmäärät olisivat alhaiset on silti riskinä yleinen paheksunta järjestäjää kohtaan, jos testauksen takia sattuu enemmän porukkaa vaunuun ja se saa huomiota.

...mistä syystä luultavasti vaunu tuodaan liikenteeseen mahdollisimman matalalla profiililla. Eli kaikenlaista hypetystä ja ennakkotiedotusta varmasti vältetään, jottei siitä vain pääse muodostumaan minkäänlaista tapahtumaa, joka keräisi väkijoukkoja. Ja Helsingissä onnistuu tietenkin sekin, että vaunu vain joku päivä laitetaan ajamaan jotain normaalin liikenteen vuoroa kierroksen tai pari ajaksi. (Vaikka en ole nyt varma, löytyykö yhtään linjaa, jota voisi koko matkaltaan ajaa tuolla uudella vaunulla.)
 
(Vaikka en ole nyt varma, löytyykö yhtään linjaa, jota voisi koko matkaltaan ajaa tuolla uudella vaunulla.)

Ei ole. Pysäkkipituudet tulevat vastaan jossakin kohtaa jokaisella linjalla, monilla linjoilla myös vaunun massa/akselipainot (silloin kun siinä on matkustajia).
 
Viimeksi muokattu:
Pysäkkipituudet tulevat vastaan jossakin kohtaa jokaisella linjalla, monilla linjoilla myös vaunun massa/akselipainot (silloin kun siinä on matkustajia).
Mitenkä vaunun paino vaikuttaa siihen, että sillä ei voisi liikennöidä Hesan katuja? En nyt pääse jyvälle.
 
Mitenkä vaunun paino vaikuttaa siihen, että sillä ei voisi liikennöidä Hesan katuja? En nyt pääse jyvälle.

Aika moni katuosuus rajautuu pois, jos Hämeentiellä olevan Junatien ylittävän sillan tai Mannerheimintien ja Kaivokadun risteyksessä olevan jalankulkutunneliverkoston päältä ei voi ajaa.
 
Tästä voisi päätellä, että viimeistään sitä ennen kuin säteittäisiä bulevardi-raitiolinjoja aletaan liikennöidä, joitakin kriittisiä siltarakenteita joudutaan vahvistamaan. En osaisi kuvitella tilannetta, että pikaratikat joutuisivat nuo paikat vielä silloinkin ylittämään ilman matkustajia. :cool:
 
Aika moni katuosuus rajautuu pois, jos Hämeentiellä olevan Junatien ylittävän sillan tai Mannerheimintien ja Kaivokadun risteyksessä olevan jalankulkutunneliverkoston päältä ei voi ajaa.

Kaivokatu varmaan pannaan kuntoon Laajasaloa varten (mikä ei toki 601:n koeajoja helpota). Osaatko sanoa, tuleeko 601 kuitenkin matkustajaliikenteeseen esim. Kuusitien ja Kolmikulman välille, kuten joskus oli aikomus? Tuolla reitillä kaiketi pärjäisi ihan mukavasti, eikä sille tarvitse sen kummemmin aikatauluja julkaista, sehän voi siellä tarvittaessa ajella silloin kun pystyy.
 
Osaatko sanoa, tuleeko 601 kuitenkin matkustajaliikenteeseen esim. Kuusitien ja Kolmikulman välille, kuten joskus oli aikomus?

Jos Mannerheimintien ja Kaivokadun risteystä ei pysty ylittämään, blokkaa se aika tehokkaasti kaikki mahdolliset reitit Mannerheimintien suunnalla (jossa muuten olisi kahden vaunun pysäkkejä, joille 601 mahtuisi). Pidemmän matkustajaliikenteen esteeksi voi myös nousta HSL:n rahatilanne, joka on sattuneesta syystä romahtanut.
 
Takaisin
Ylös