Raitiovaunuhavaintoja - huhtikuu 2021

Jos Mannerheimintien ja Kaivokadun risteystä ei pysty ylittämään, blokkaa se aika tehokkaasti kaikki mahdolliset reitit Mannerheimintien suunnalla (jossa muuten olisi kahden vaunun pysäkkejä, joille 601 mahtuisi).

Vai estää se liikenteen vielä tuostakin kohtaa. Onpa harmillista. Millaisista painoista tuossa on kyse, eli tyhjällä vaunulla siitä ilmeisesti voi turvallisesti mennä, mutta ääritäydellä sitten ei. Missä kohtaa se raja tulee vastaan? Noin pitkä vaunu tuskin tulisi viimeistä paikkaa myöten täyteen kuitenkaan.

Kuusitieltä tietysti pääsee Reijolankatua pitkin Kallioon ja sieltä Rautatientorille. Mutta onko niitä jalkankulkutunneleita myös Mikonkadun–Kaisaniemenkadun alla? Lisäksi tuollainen outo reitti ei kyllä palvelisi mitään aitoa tarvetta ja sen markkinointi menisi hankalaksi. Korkeintaan tuollaista palvelua voisi tuottaa pr-mielessä rajoitetun ajan, jotta saadaan jokerille tunnettuutta. Vaan taitaa sielläkin tulla pysäkkipituudet vastaan.

Pidemmän matkustajaliikenteen esteeksi voi myös nousta HSL:n rahatilanne, joka on sattuneesta syystä romahtanut.

Tämähän ei ole mikään ongelma – jos HKL kokee, että matkustajaliikenteestä on hyötyä tavalla tai toisella, vaikkapa PR-mielessä, se tietysti hinnoittelee tuotteensa siten, että Höselin rahat riittävät. Mutta jos ei missään voi ajaa, niin sittenhän tälläkään ei ole merkitystä.
 
Se ei ole vielä selvillä, eikä sekään, voisiko siitä ajaa jopa täydelläkin vaunulla.

No mutta sittenhän on vielä toivoa. Tuolla olisi kuitenkin voimakas myönteinen pr-vaikutus raitioliikenteelle, joskaan nykymaailmassa tämän pr:n maksajia ei tahdo enää oikein löytyä.
 
Muistin vasta että Stockan raitiovaunupysäkkihän sijaitsi joskus taannoin kolmen sepän patsaan lähellä. Muistaako kukaan milloin ja miksi se siirrettiin nykyiselle paikalleen citykäytävän aukon kupeeseen?
 
Muistin vasta että Stockan raitiovaunupysäkkihän sijaitsi joskus taannoin kolmen sepän patsaan lähellä. Muistaako kukaan milloin ja miksi se siirrettiin nykyiselle paikalleen citykäytävän aukon kupeeseen?
Liittyikö siihen, kun kiskot siirrettiin patsaan eteläpuolelle? Nythän siinä oven lähellä olisi pysäkki mutkassa, mikä lienee jonkinasteinen turvallisuusriski pitkien vaunujen kanssa.
 
Liittyikö siihen, kun kiskot siirrettiin patsaan eteläpuolelle? Nythän siinä oven lähellä olisi pysäkki mutkassa, mikä lienee jonkinasteinen turvallisuusriski pitkien vaunujen kanssa.

Pysäkki oli kiskojen siirron jälkeen siinä patsaan kohdalla ennen liikennevaloja suunnassa Lasipalatsille. Varmaankin yksi seikka, joka vaikutti oli korotetun pysäkin teko ja sen pituus. Toinen selitys liittyy ehdottomasti liikennöinnin nopeuttamiseen, kun liikennevaloissa ei seistä pysäkillä. Muutoksen ajankohta taisi olla kytköksissä Keskuskadun remppaan?
 
Pysäkki oli kiskojen siirron jälkeen siinä patsaan kohdalla ennen liikennevaloja suunnassa Lasipalatsille. Varmaankin yksi seikka, joka vaikutti oli korotetun pysäkin teko ja sen pituus. Toinen selitys liittyy ehdottomasti liikennöinnin nopeuttamiseen, kun liikennevaloissa ei seistä pysäkillä. Muutoksen ajankohta taisi olla kytköksissä Keskuskadun remppaan?

Tuo remontti oli ilmeisesti joskus 2000-luvun ensimmäisinä vuosina?
 
16.4.
Ykkösellä MLNRV2 #80 vuorossa 208, 106, Artic 466, 426, 462, 465, 445, MLNRV1 #118, 113, 114 ja 115.
Artic 471 linjalla 2/3 vuorossa 111.
 
Tänään kävin ensimmäistä kertaa matkustamassa Eiranrannan ratikalla. Aika hiljaista kyllä oli tuolla. Mikä mahtaa olla syynä siihen, että pysäkki H0830 Telakanpuistikko on tehty väliaikaisen näköiseksi? Toisen suunnan pysäkki on ihan tavanomainen. Rakennetaanko jossain vaiheessa myös pysyvä pysäkki ja tuleeko se samaan vai eri kohtaan?
 
Tänään kävin ensimmäistä kertaa matkustamassa Eiranrannan ratikalla. Aika hiljaista kyllä oli tuolla. Mikä mahtaa olla syynä siihen, että pysäkki H0830 Telakanpuistikko on tehty väliaikaisen näköiseksi? Toisen suunnan pysäkki on ihan tavanomainen. Rakennetaanko jossain vaiheessa myös pysyvä pysäkki ja tuleeko se samaan vai eri kohtaan?

Se on väliaikainen, suunnitelman mukaan pysyvä pysäkki tulee Telakkapuistikon kohdalle vastakkaisen suunnan pysäkin kanssa samaan paikkaan. Liittyy varmaan Telakkarannan rakennustyömaahan.
 
30.4.
Ykkösellä MLNRV2 #81 vuorossa 204, 96, 82, 72, 102, Artic 449, 446, 472, 418, MLNRV1 #121 ja 119. MLNRV2 #85 linjalla 10.
 
Takaisin
Ylös