Tietopyynnössä on myös mainittu prototyyppivaunuille saapumisajankohdat 2 vuotta ennen varsinaisia vaunuja, eli 2025 pikaraitiovaunulle ja 2026 kantakaupunkivaunulle.
Toivottavasti nuo vaunumäärät ovat vain suuntaa antavia, kun HSL:n mukaan Kalasataman liikenne ollaan jo hoitamassa käyttöastetta korottamalla ja mahdollisesti 5min vuoroväliin asti, jolloin kantakaupungin kaluston käyttöaste on joko tasan 90% tai jopa yli. Jos uusia vaunuja hankitaan vain korvaamaan nykyiset, sellaisella käyttöasteella ei pystytä enää vastaamaan yllättävään vaunutarpeen nousuun kuten vuorovälin tihentäminen ylikuormittuneella linjalla. Sen sijaan palvelu kärsii, kun joudutaan odottamaan jopa vuosia ennen kuin lisävaunut saadaan liikenteeseen.
On myös vähän kummallista ettei ole kantakaupunkivaunuille ole määrähaitaria vaan vain yksittäinen luku. Uuden linjastosuunnitelman teko on vielä kesken eli vaunutarve voi elää kovasti. Postipuiston ratikkaa ei ole aikataulutettu, mutta jos se aijotaan tehdä ennen viimeisiä taloja alueelle vaunut pitäisi tulla tässä hankinnassa. Toisaalta pikaraitiotiet keskustaan tulevat syömään joitain osuuksia nykyisiltä linjoilta tai jopa kokonaisia linjoja. Esimerkiksi linjan 6, jos sitä ei siirretäkkään Sturenkadulle tai Kalasatamaan ja Vihdintien ratikka jatketaan Hernesaareen.
Eikä Vantaakaan kai sitten ole pikaraitiovaunuhankinnassa mukana koska Vihdintie, Viima ja Vantaan ratikka ovat yhteensä jo n.62 vaunua ja tavoite on ollut ainakin tähän asti saada Tuusulanväylänkin ratikka liikenteeseen 2034 mennessä.