Raitiovaunuhavaintoja - marraskuu 2021

8.6

Liittynyt
5 Marraskuu 2014
Viestit
1,403
3.11.
Ykkösellä MLNRV2 #112 vuorossa 208, 86, 89, MLNRV1 #115, Artic 413, 451, 462, 404, 455, 472 ja 418.
Linjalla 6/8 MLNRV2 #90 vuorossa 158, 83 ja MLNRV1 #116. MLNRV2 #101 kympillä vuorossa 992.
 
HKL #601 näyttää aloittaneen liikennöinnin linjalla 4S, eli pikaratikoiden koeajot matkustajien kanssa ovat alkaneet.
 
8.11.2021

Kuten edellisessäkin viestissä tuli esille, HKL 601 liikennöi yhdellä vaunulla hoidettavaa linjaa 4S. Linjan vuoroväli näyttää olevan 40 minuuttia. Pitkä tauko pidetään Töölön hallien eteläpuolella sijaitsevalla raiteistolla Mannerheimintien varrella. Ainakaan maanantai-iltapäivällä ei hyödynnetty vaunun kaksisuuntaisuutta Töölönkään päässä, vaan vaunu ajoi ympäri Eino Leinon kadun, Ruusulankadun ja Sibeliuksenkadun kautta. Kuljettaja hoiti tehtäväänsä tässä tilanteessa A-ohjaamossa. Jokunen kuva on katseltavissa täällä.
 
Sinänsä ovela veto HSL:ltä kertoa koeliikenteestä vasta samana päivänä. Näin ei luultavasti tule tungosta yksittäiseen vuoroon.


Rattivaunu laittoikin jo kattavan kokoelman kuvia ulkopuolelta joten tässä vielä muutama kuvaa protovaunun sisältä: https://imgur.com/a/gavZNB9
 
Viimeksi muokattu:
10.11.
1:llä MLNRV2 102 vuorossa 204, 453,
2/3:lla vaunut 97 vuorossa 918, 449 vuorossa 920, 80, 462, 90, 435 vuorossa 116, 409, 115 vuorossa 916, 106, 465, 444, 114 vuorossa 913, 95,
4:lla 426 vuorossa 942, 442, 101, 410, 450, 429 vuroossa 140, 89, 420,
5:lla 406 vuorossa 250, 85 vuorossa 251 sekä 103
6/8:lla 107, 121, 459, 461 vuorossa 161, 468, 469, 436,
7/9:llä vaunut 93, 455, 110 vuorossa 174, 424, 100,
10:llä 463 Vuorossa 990, 468 ehkä vuorossa 992, 116, 99, 471, 456 vuorossa 992,

438 on mulla muistivihossa merkittynä sekä linjalle 4, että 6/8:lle vuoroon 158, ensimmäisessä noista on komesti, eli ilmeisesti jälkimmäisellä oli jokin toinen vaunu.

Artic XL 601 kiersi linjaa 4S vuoronumerolla 550, kuten nettikuvistakin on nähnyt. Toisin kuin täällä havainnointiin maanantaina, vaunu käännettii tänään Töölön hallin edessä hallille johtavalla raiteella ohjaamoa vaihtaen. 11:08 lähdöllä vaunua ohjattiin B-moduulista, eli edellisellä lähdöllä se oli ilmeisesti A. Reitin varren pysäkeille on ilmestynyt pikaraitiovaunu julisteet infotauluille, joissa on sivuprofiili vaunusta ja linjan reitti.

Täällä sekä itse kyydissä ollessa toisen matkustajan toimesta vaunun kulkua on kehuttu tasaisemmaksi kuin perus-Articilla, mutta oma kokemus kyydistä tuntui lähes identtiseltä. Vaunun sisusta värivälintoja ja selviä rakenteellisia eroja lukuun ottamatta on myöskin hyvin kantakaupunki-Articin kaltainen.

Omaan silmään vaunun suunta vaatii hieman ajattelua. Kai siihen tottuu, mutta huomaan, että linjakilpi vaikuttaa kovasti siihen mitenpäin vaunu näyttää olevan. Varmaan auttaisi jos takana näkyisi pelkkä linjanumero ilman määränpäätekstejä, kuten Tampereella. Linjakilvestä vielä, että joko vaunun keulan pyöreys tai tekstin asettelu estää näkemästä osaa kilven sisällöstä vinosti katsoen paljon loivemmasta kulmasta kuin kantakaupunkivaunuilla. Ja vielä fonttia voisi muuttaa sen verran, että S olisi pyöreämpi, kun tällä hetkellä näyttää nopeasti katsoen, että meillä on raitiolinja 45.
 
10.11.
Ykkösellä Artic 413 vuorossa 209, 408, 412, 467, 453, 434, 419, 427, MLNRV2 #76, 79 ja 102.
MLNRV2 #74 linjalla 7/9 vuorossa 177. Kympillä MLNRV2 #99 vuorossa 191 ja MLNRV1 #116 vuorossa 193.
 
Kävin tänään itsekin tuota vaunua 601 katsomassa linjalla 4S ja vaikutti hyvältä. Ehkä vähän perus-Articia mukavampi, kuitenkin aika samanhenkinen. Äänimaailma tuntui hivenen eriltä, mutta varma en ole. Vanhoihin Articeihin tottuneena tuntui hassulta, että penkki olikin vähän muotoillumpi istuinosastakin. Aika hiljaista kyllä oli aamupäivästä. Osa matkustajista tuntui olevan katsomassa ratikkaa ja vaikutti se kääntävän katseita kaduillakin, kun ihmiset kuvasivat ohi mennessä.
 
Kävin tänään itsekin tuota vaunua 601 katsomassa linjalla 4S ja vaikutti hyvältä. Ehkä vähän perus-Articia mukavampi, kuitenkin aika samanhenkinen. Äänimaailma tuntui hivenen eriltä, mutta varma en ole.
Minunkin mielestäni ääni (lähinnä voimansiirron ääni) vaikutti hieman erilaiselta verrattuna kaupunkiversioon. Toisaalta tamperelaisessa on sitten todella erilainen hammaspyörien tms. ulina.
 
17.11.
MLNRV2 #112 linjalla 2/3 vuorossa 920 (todennäköisesti viimeinen nestekidekilpinen MLNRV2). Linjalla 6/8 MLNRV2 83 vuorossa 158 ja MLNRV1 #115 vuorossa 160.
 
tapahtuu Hesassakin

"Raitiovaunu ja henkilöauto kolaroivat Helsingissä – yksi ihminen loukkaantui tilanteessa"

https://yle.fi/uutiset/3-12201068

Tämä on sen verran normaalia että se yleensä ylittää uutiskynnyksen vain jos joku on loukkaantunut. En suoraan sanoen ymmärrä tätä Tamperelaisten kauhistelua kun ratikka joutuu kolariin. Kaikkia liikennemuotoja edustavat kulkuneuvot joutuvat silloin tällöin kolareihin kun liikutaan sekaliikenteessä.
 
Instagrammissa on kuva Spårakoffista jälleen punaisena. Onko kyseessä vanha kuva vai onko maalattu uusiksi/valkoiset teipit otettu pois?.

Aikaisempaan keskusteluun liittyen jokerivaunun kilven fontista; Tajusin vasta nyt vanhoja kuvia katsellessa, että muissahan Articeissa linjan lisäkirjain on pienemmällä kuin numerot, mutta jokerivaunussa samankokoisia. Olisi muuten pitänyt äkätä jo heti paikan päällä, kun olin juuri ennen 4S:llä käyntiä tullut Opperan pysäkille 5H:lla.


Tämä on sen verran normaalia että se yleensä ylittää uutiskynnyksen vain jos joku on loukkaantunut. En suoraan sanoen ymmärrä tätä Tamperelaisten kauhistelua kun ratikka joutuu kolariin. Kaikkia liikennemuotoja edustavat kulkuneuvot joutuvat silloin tällöin kolareihin kun liikutaan sekaliikenteessä.

Tampereen viimeisin kolari taisi olla merkittävä siksi, että se oli ensimmäinen kerta kun joku loukkaantui vaunun ulkopuolella.

Lisäksi ainakin osa keskustelusta näyttäisi olevan sellaisten henkilöiden nostattamaa, jotka olivat ratikan rakentamista vastaan ja yrittävät edelleen kääntää yleistä mielipidettä investointia kohtaan. Tai sitten paikallismediat tietävät, että vastakkainasettelu on edelleen olemassa ja käyttävät sitä hyväkseen, kun tietävät että osapuolet jakelevat uutislinkkejä aiheesta.
 
Tämä on sen verran normaalia että se yleensä ylittää uutiskynnyksen vain jos joku on loukkaantunut. En suoraan sanoen ymmärrä tätä Tamperelaisten kauhistelua kun ratikka joutuu kolariin. Kaikkia liikennemuotoja edustavat kulkuneuvot joutuvat silloin tällöin kolareihin kun liikutaan sekaliikenteessä.

Ehkä sitä kauhistellaan siksi, että pienenkin kolhun sattuessa menee Tampereella usein ratikkaliikenne loppupäiväksi (tai ainakin useiksi tunneiksi) sekaisin. Esim. tällä viikolla matkustaja kaatui ratikassa, jonka seurauksena liikenteessä oli häiriöitä useiden tuntien ajan. Helsingissä toivoakseni häiriöihin varautuminen on hieman kehittyneempää, joten ehkä myös se vaikuttaa uutisoinnin määrään. Lisäksi ratikkalinjoja on Tampereella vain kaksi, Helsingissä niitä on kymmenen, joten suhteutettuna onnettomuuksia pitäisi Tampereella tapahtua huomattavasti vähemmän.
 
Aikaisempaan keskusteluun liittyen jokerivaunun kilven fontista; Tajusin vasta nyt vanhoja kuvia katsellessa, että muissahan Articeissa linjan lisäkirjain on pienemmällä kuin numerot, mutta jokerivaunussa samankokoisia.

Tuoreen näkemäni kuvan perusteella nyt myös jokerivaunussa on kirjain pienemmällä numeron vieressä.
 
Tuoreen näkemäni kuvan perusteella nyt myös jokerivaunussa on kirjain pienemmällä numeron vieressä.

Hyvin tuore muutos täyty olla, kun Instagrammista löytyy maanantailta vielä kuva, jossa numero ja kirjain ovat samankokoisia. Olettaen siis, että ei ole vanhempaa kuvaa julkaistu silloin.
 
Takaisin
Ylös