3 ja 7 matkustajamäärien vähentyminen

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Tämän päivän Satasessa oli juttua, että ratikoiden matkustajamäärät vähenivät ainoastaan rengaslinjoilla 3 ja 7. Itsekin olen huomannut tuon. 7:lla on hiljaista Kruununhaan lenkillä ja 3:lla on eteläisen kantakaupungin lenkillä varsinkin Eirassa melkoisen tyhjää. Kalliosta 3 saa sitten paljon matkustajia keskustan suuntaan, mutta Brahenkentän jälkeen onkin hiljaista kunnes Jäähallilta alkaa taas tulla väkeä. HKL:n linjastosuunnittelija vinkkasi, että kun vuoden aikana tehdään ratikkalinjaston kehittämissuunnitelma vuoteen 2015 saakka, tehdään mahdollisesti linjaston uudelleenjärjestelyjä, mikäli matkustajamäärät jatkavat laskuaan näillä reiteillä.
 
Kun kolmosten vuoroväli on kasvanut jopa 9 minuuttiin, niin eipä ole ihme, että siellä matkustajamäärät vähenevät.

Ysi sitten vähentää niitä entisestään ensi vuonna.

Linjojen ja Sturenkadun välinen yhdysrata olisi tärkeä päällekkäisyyksien poistaja ysin tullessa. Toivotaan, että HKL kiirehtisi sitä.
 
Kun kolmosten vuoroväli on kasvanut jopa 9 minuuttiin, niin eipä ole ihme, että siellä matkustajamäärät vähenevät.

Mihin nämä matkustajat ovat siirtyneet? Kävelemiseen? Busseihin? Autoon? Sillä pitää muistaa, että esimerkiksi Karhupuiston alueella ei ole muuta tarjontaa kuin kolmosen ratikka ja vielä sitäkin harvemmin kulkeva 17-bussi. Tietysti Haapaniemen pysäkeille voi kävellä, jos jaksaa. Alppiharjussa tilanne on hankalampi, sieltä ei ole keskustaan pahemmin muuta tarjontaa kuin 3 ratikka, vaikka Aleksis Kiven kadulla poikittaisbusseja liikkuukin.
 
Sillä pitää muistaa, että esimerkiksi Karhupuiston alueella ei ole muuta tarjontaa kuin kolmosen ratikka ja vielä sitäkin harvemmin kulkeva 17-bussi.
Onhan siellä myös ykkönen ja 51. Jos matkustajat keskustasta tullessa tulevat vaikka Ympyrätalon pysäkille odottamaan jatkoyhteyttä Karhupuiston suuntaan, vaikuttaa vuoroväli ihan suoraan kunkin linjan keräämiin kuormiin (ilman, että matkustajat itse asiaa edes tiedostaisivat). Ja kolmosen reittihän on täynnä pysäkkejä, joilta menee samaan suuntaan useampi linja.
 
Ehkäpä koko ratikkalinjasto olisi tosiaankin remontin tarpeessa? Uskaltaisiko joku purkaa nuo pyhät monumentit eli kiertolinjat ja tehdä niistä paremmin sujuvia ja tarkoituksenmukaisia. Minusta juuri ne ovat jämähtäneet sinne muinaisuuteen, eikä niitä ole uskallettu juurikaan muutella, koska "ne ovat aina kulkeneet noin". Ratikkalinjasto uusiksi!
 
Keskustelu menee usein tällaisissa asioissa suunnittelun puolelle, ehkä hieman liian usein.

Mutta jos rengaslinjoista luovuttaisiin, niin kolmonen vois kääntää esim. jossain Alppilassa ja seiska vois ottaa kolmosen Töölön reittiosuuden ja vastaavasti kääntää Pasilassa ja tehdä siellä saman lenkin kuin tuleva ysi.

Reittien eteläpäässä seiska vois sitten kulkea reittiä Aleksi - Kauppatori - jne. 1A:n reittiä Eiraan. Kolmonen puolestaan jäisi Fredalle, mutta kääntäisi myös Eirassa. Ykkönen puolestaan olisi varmaan ihan riittävä hoitamaan Snellmaninkadun ja Liisankadun liikenteen.

Tällaisella systeemillä järkättäväksi jäisi vain yhteys (Hakaniemi-) Sörnäinen - Mäkelänkatu - Pasila, joka mitä ilmeisemmin vaatisi ihan oman linjan seiskan pois jäävältä osuudelta.
 
Viimeksi muokattu:
En rupea pohtimaan tässä minkäänlaisia ratkaisuja, mutta Lehmuskosken UL100-puheista voisi päätellä, että muutoksia on luvassa. Looginen ajankohta on syksy 2008, kun ysi alkaa kilpailla matkustajista sekä kolmosen että seiskan kanssa, ja samaan soppaan tulee vielä Kampin raitiolinja. Seiska on Kampissa huono asukkaiden (Alppila, Pasila) mielestä, HKL:n mielestä kolmonen ei sovi sinne. Konsesus saattaisi siis vaatia Töölön ja Kampin linjojen pohtimista kokonaan uudelleen.

Ehkä remontille siis olisi tarvetta. Kolmosen rengas täyttää syksyllä 80 vuotta. Onhan se monella tapaa pyhä ja Stadin symboli, mutta jos aika ajaa sen ohi, niin minkäs sille voi.

Huomattava on, että Viipurinkadulta on monissa kaavailuissa lopetettu raitioliikenne (Kanjo 1990-luvun lopulla, Ratikka 2015-visiot viime vuonna ym).
 
Ykkönen puolestaan olisi varmaan ihan riittävä hoitamaan Snellmaninkadun ja Liisankadun liikenteen.

Minusta 7:n tarjoama yhteys Hämeentieltä Kruununhaan kautta Aleksanterinkadun kauppakadulle on käytännöllinen Sörnäisten-Hakaniemen suunnasta tuleville. Tämän yhteyden säilyttämistä tulisi harkita, jotta olisi kaksi vaihtoehtoista reittiä Hakaniemen suunnasta ydinkeskustaan. Hämeentien reitti ja kiertoreitti.
 
Olisikohan sellaisessa järkeä, että olisi nopea linja Ruoholahti - Mechelininkatu - Nordenskiöldinkatu - Pasila - Teollisuuskatu - Harjutori.

Sitten...

Kolmonen kulkisi vaikkapa Alppilasta Keskustaan ja Eiraan, Seiska Messukeskuksesta Krunikaan, Keskustaan ja Töölöntorille. Siis jotain tämän kaltaista...

Yhdeksikkö voisi kulkea vaikka Kaisaniemestä junaradan vartta linjoille, mikäli linjojen ja Sterenkadun yhteys toteutettaisiin.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän päivän Satasessa oli juttua, että ratikoiden matkustajamäärät vähenivät ainoastaan rengaslinjoilla 3 ja 7. Itsekin olen huomannut tuon. 7:lla on hiljaista Kruununhaan lenkillä ja 3:lla on eteläisen kantakaupungin lenkillä varsinkin Eirassa melkoisen tyhjää. Kalliosta 3 saa sitten paljon matkustajia keskustan suuntaan, mutta Brahenkentän jälkeen onkin hiljaista kunnes Jäähallilta alkaa taas tulla väkeä. HKL:n linjastosuunnittelija vinkkasi, että kun vuoden aikana tehdään ratikkalinjaston kehittämissuunnitelma vuoteen 2015 saakka, tehdään mahdollisesti linjaston uudelleenjärjestelyjä, mikäli matkustajamäärät jatkavat laskuaan näillä reiteillä.

Itse tarjoan lääkkeeksi seiskan siirtämistä sille reitille jota se kulki ennen 1980-luvun alun reittiuudistusta, eli keskusta-Mäntymäki-Helsinginkatu-Sörnäinen-Hakaniemi-keskusta

Kerran, viime syksynä taisi olla, eräs naislukija kirjoitti Hesarin yleisönosastoon, että Helsingistä puuttuu kokonaan ydinkeskustan ja Töölönlahden kuulttuurikohteet ja muut nähtävyydet yhdistävä ratikkalinja, ja hän ehdotti sellaista ympyrälinjaa, joka noudattaisi entisajan seiskan linjausta.

Kannatan lämpimästi sellaisen perustamista. Syitä olisi monia: Esim Linnanmäelle on nykyisin tosi hankala päästä rautatieasemalta kun kolmonen kuppaa matkallaan niin kauan, ja lapsiperheet eivät voi kävellä pitkiä matkoja Pasilastakaan asti. Ja Töölönlahden varrella on paljon muutakin: Kansallismuseo, Finlandia-talo, Ooppera, kaupunginpuutarha. Eihän ratikoiden tarkoitus suinkaan ole palvella vain työmatkalaisia, vai onko?

Seiska voisi siirtyä entiselle reitilleen siinä vaiheessa kun uusi yhdeksikkö aloittaa liikennöintinsä. Ysi voisi jatkaa Länsi-Pasilaan ja Laaksoon nykyisen seiskan kiskoja pitkin. Itä-Pasilan-Mäkelänkadun liikennettä hoitamaan perustettaisiin kakkonen uudestaan kulkemaan 70-luvun reittiään.

t. Rainer
 
Kannatan lämpimästi sellaisen perustamista. Syitä olisi monia: Esim Linnanmäelle on nykyisin tosi hankala päästä rautatieasemalta kun kolmonen kuppaa matkallaan niin kauan, ja lapsiperheet eivät voi kävellä pitkiä matkoja Pasilastakaan asti.

23-bussia suosittelisin heille. Sillä on tosin paha tapa jumiutua ruuhkiin matkallaan, mutta tulee se kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. 58 ja 50 ovat myös kelvollisia, jos jaksaa kävellä puolisen kilometriä Aleksis Kiven kadulta.
 
23-bussia suosittelisin heille. Sillä on tosin paha tapa jumiutua ruuhkiin matkallaan, mutta tulee se kuitenkin ennemmin tai myöhemmin. 58 ja 50 ovat myös kelvollisia, jos jaksaa kävellä puolisen kilometriä Aleksis Kiven kadulta.
Bussilinjojen käyttökelpoisuus turistien siirtymävälineenä Pasilasta Linnanmäelle on kyseenalainen. Ydinkeskustan ratikkalinjakartassa ei tietenkään näy kyseisiä linjoja, esikaupungin linjakartta taas on aivan liian suuren mittakaavan linjastospagetti, josta ei ole kunnon apua parin kilometrin siirtymää varten.

Itselläni on kokemusta Pasilasta bussilla matkustamisesta sen verran, että kerran matkustaessani kummisetäni luo katsoin kännykällä Reittioppaasta, mikä olisi nopein reitti Neljännelle linjalle.

Reittiopas näytti yhteyden juuri linjalla 23, joten kävelin säkällä ja toisaalta harjaantuneeseen joukkoliikennevainuuni luottaen oikealle pysäkille ja bussi tulikin asianmukaisesti pysäkille, tosin muutaman minuutin myöhässä. Tästä eteenpäin menin sitten täysin sekaisin, johtuen puutteellisesta paikallistuntemuksestani. En pystynyt enää seuraamaan, missä pitäisi jäädä, ja lopulta jäin aivan väärässä paikassa. Löysin sitten itseni harhailemasta Sturenkadun ja Aleksis Kiven kadun risteyksessä, ja jotenkin onnistuin kävelemään Hesarille Kallion urheilukentän kupeeseen, johon kummisetäni tuli minua vastaan.

Jos olisin ollut täysin ummikko paikallistuntemuksen ja Helsingin joukkoliikenteen suhteen, olisin joutunut tilaamaan taksin. Tämä pätee varmasti suurimpaan osaan suomalaisista, etenkin Linnanmäen suurimpaan kohderyhmään, lapsiperheisiin. Jos perhe matkustaakin junalla Helsinkiin Linnanmäellä käydäkseen, ei varmastikaan tule mieleen jäädä Pasilassa ja jatkaa jollain bussilinjalla. Kolmonen Kaivokadulta on nykyään selkeä valinta Linnanmäelle matkustavalle.
 
Jos olisin ollut täysin ummikko paikallistuntemuksen ja Helsingin joukkoliikenteen suhteen, olisin joutunut tilaamaan taksin. Tämä pätee varmasti suurimpaan osaan suomalaisista, etenkin Linnanmäen suurimpaan kohderyhmään, lapsiperheisiin. Jos perhe matkustaakin junalla Helsinkiin Linnanmäellä käydäkseen, ei varmastikaan tule mieleen jäädä Pasilassa ja jatkaa jollain bussilinjalla. Kolmonen Kaivokadulta on nykyään selkeä valinta Linnanmäelle matkustavalle.

Juuri niin. Matkustamista helpottaisi huomattavasti jos olisi sellainen ratikka joka kulkisi Helsinginkatua pitkin keskustasta suoraan. Tai vaihtoehtoisesti jos lähijunille rakennettaisiin uusi asema Alppilan/Eläintarhanpuiston kohdalle. Mutta sellaisesta ei uskalla tosissaan haaveillakaan koska "Töölön metro" on niin paljon tärkeämpi.

t. Rainer
 
Tästä eteenpäin menin sitten täysin sekaisin, johtuen puutteellisesta paikallistuntemuksestani. En pystynyt enää seuraamaan, missä pitäisi jäädä, ja lopulta jäin aivan väärässä paikassa.

Eikös Reittioppaasta saa ne yksityiskohtaiset pysäkkilistaukset? Niiden avulla olen useimmiten löytänyt oikeaan paikkaan, kun olen seurannut pysäkkejä. Pimeällä tai ruuhkabussisa se on toki vaikeampaa.
 
Eikös Reittioppaasta saa ne yksityiskohtaiset pysäkkilistaukset? Niiden avulla olen useimmiten löytänyt oikeaan paikkaan, kun olen seurannut pysäkkejä. Pimeällä tai ruuhkabussisa se on toki vaikeampaa.

Saa kyllä. Sitä paitsi linjalla 23 lienevät pysäkkinäytöt linja-autoissa olleen käytössä jo sangen pitkään?
 
Takaisin
Ylös