Näytetään tulokset 1-7/7

Viestiketju: Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

  1. #1
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    381

    oletus Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

    HS kertoo Pääkaupunkiseudun kaupunkiliikenne Oy:n katsoo kalustohankinnan, jolla korvataan vanhat nivelraitiovaunut (MLNRV1/2), olevan nyt ajankohtainen. Näitä vaunuja on jutun mukaan käytössä 52 ja uusia tarvittaisiin HSL:n arvion mukaan ainakin 45. Jos kalustoa tilattaisiin nyt, se voisi olla käytössä aikaisintaan vuosikymmenen loppupuolella.

    Hankkeen kokonaiskustannus on enintään 160 miljoonaa euroa, jos uusia vaunuja hankitaan 50 kappaletta.

    Entisen HKL:n johtokunta esitti viime joulukuussa Helsingin kaupunginvaltuustolle hyväksyttäväksi hankesuunnitelman vanhojen raitiovanujen korvaamisesta.

    Kaupunginhallitus puolestaan pyysi aiheesta lausuntoa HSL:ltä tammikuussa. HSL:n hallitus käsitteli asiaa kokouksessaan tiistaina.
    Mihin perustuu se, että vaunumäärä pienenee? Ilmeisesti pikaratikoiden tulo keskustan alueelle vähentää tarvetta huolimatta rataverkon laajenemisesta?

  2. #2

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2207

    oletus Vs: Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

    Jos uudet junat ovat noin kolme metriä vanhoja pidempiä (29,5m), sama laskennallinen kapasiteetti saavutetaan pienemmällä määrällä junia.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7637

    oletus Vs: Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Mihin perustuu se, että vaunumäärä pienenee? Ilmeisesti pikaratikoiden tulo keskustan alueelle vähentää tarvetta huolimatta rataverkon laajenemisesta?
    Varmaankin Raili2-linjastosuunnitelmaan.

    Voihan myös olla, että olisi huomioitu jotain epärealistisia nopeutussuunnitelmiakin, mutta en oikein usko.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #4
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1140

    oletus Vs: Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

    HSL:n hallituksen listalla oli lausunto asiasta viikolla https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQ...m&id=2022138-7

    Tuon mukaan 45 vaunua on hyväksyttyjen projektien vaatimien vaunujen enimmäismäärä, jota käytetään miniminä hankinnalle. Käyttöasteeksi sanotaan 87%, eli Articien kanssa 115 vaunusta sadaan melkein tasan 100 vuoroa. Lausunnossa sanotaan myös, että tämän hetken arvio kantakaupungin vuoromääräksi RAILI2 suunnitelmassa on 110 vuoroa 2030-luvulla, joka olisi tuolla käyttöasteella 126 vaunua. Lausunnossa suositellaan option sisällyttämistä hankintaan, mutta silti puhutaan 160M€ hankinnan enimmäishinnaksi, joka vastaa n.50 vaunua. Articcien 3M€/kpl hinnalla tuolla saisi 53 vaunua.

  5. #5

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    567

    oletus Vs: Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

    Riippuen toki erinäisistä muuttujista, kantakaupungin etanaratikkaverkko tuskin lienee hirvittävästi laajenemassa, ja Kruunusilloilta tulevia vuoroja pystytään niin haluttaessa synkronoimaan kaupunkialueelle siten, että muu kuin pikalinjoille rakennettu vaunumäärä voi jopa pienentyä.
    Luonnollisesti uusien vaunujen tulee kuitenkin olla kaksisuuntaisia, sillä nykymeiningillä liikennekuviot eivät ainakaan ole helpottumassa, eli mahdollisuus vaihtaa poikkeustilanteessa suuntaa on otettava huomioon. Tämä ei toki ole Helsingin vaunujen suurin ongelma, mutta eipä yksisuuntaisuus pääsääntöisesti ole helpottavakaan tekijä, jos pikaisiin muutoksiin kesken linjan joudutaan.

  6. #6
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    381

    oletus Vs: Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut moxu Näytä viesti
    Riippuen toki erinäisistä muuttujista, kantakaupungin etanaratikkaverkko tuskin lienee hirvittävästi laajenemassa, ja Kruunusilloilta tulevia vuoroja pystytään niin haluttaessa synkronoimaan kaupunkialueelle siten, että muu kuin pikalinjoille rakennettu vaunumäärä voi jopa pienentyä.
    Luonnollisesti uusien vaunujen tulee kuitenkin olla kaksisuuntaisia, sillä nykymeiningillä liikennekuviot eivät ainakaan ole helpottumassa, eli mahdollisuus vaihtaa poikkeustilanteessa suuntaa on otettava huomioon. Tämä ei toki ole Helsingin vaunujen suurin ongelma, mutta eipä yksisuuntaisuus pääsääntöisesti ole helpottavakaan tekijä, jos pikaisiin muutoksiin kesken linjan joudutaan.
    Eikö välillä ainakin oltu sanottu, että Kruunuvuorenrantaan ajettaisiin kaupunkiratikoilla ja siten vain osa sen suunnan liikenteestä olisi pikaratikkakalustolla? En kyllä ihan varmaksi muista ja riippuu toki linjastoratkaisuista ja pikaratikoiden riittävyydestä. Postipuisto on tietysti vähän kysymysmerkki, mutta se ei varmaankaan olisi pikaraitiotie? Ja pikaratikoiden vähentävää vaikutusta syö myös Topeliuksenkadun rata.

  7. #7
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1140

    oletus Vs: Kaupunkiliikenne Oy suunnittelee raitiovaunuhankintaa (MLNRV4?)

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Eikö välillä ainakin oltu sanottu, että Kruunuvuorenrantaan ajettaisiin kaupunkiratikoilla ja siten vain osa sen suunnan liikenteestä olisi pikaratikkakalustolla? En kyllä ihan varmaksi muista ja riippuu toki linjastoratkaisuista ja pikaratikoiden riittävyydestä. Postipuisto on tietysti vähän kysymysmerkki, mutta se ei varmaankaan olisi pikaraitiotie? Ja pikaratikoiden vähentävää vaikutusta syö myös Topeliuksenkadun rata.
    Hankesuunnitelmavaiheessa oli Kruunuvuorenrannan linja kantakaupunkivaunuilla ja keskustan päätepysäkki kolmikulmassa. 2018 sitten Jokerin vaunun maketin esittelytilaisuudessa kaapelitehtaalla Helsingin suunnittelijat kerto, että sinne ajaakin pikavaunut ja eteläinen päätepysäkki siirtyy Yliskylän linjan yhteyteen Rautatieaseman eteen silloin suunnitellulle päätepysäkille. Nyt näyttäis taas hallituksen listalla joulukuussa olleessa RAILI2-prujussa linjaa 11 ajavan kantakaupunkivaunut. Tosin linjaston vaiheistuksessa on ehdotettu selvitettäväksi voisiko ylimääräisiä Laajasalon pikavaunuja käyttää noilla linjoilla kunnes 12 jatkuu Jätkäsaareen.

    Kun en ennättänyt/muistanut kirjoittaa tarkempia ajatuksia tosta linjastosuunnitelmasta, niin sanon tähän nopeasti, että linjasto vaikuttaa 1/5 muutosta Katajanokalle, 9:iä hernesaareen sekä 2/4 vaihtamista Mannerheimintien ja Topeliuksenkadun/Runeberginkadun välillä vain pikalinjojen lätkäisyltä nykyisen linjaston päälle. Kantakaupunkilinjojen vaunumäärää saataisiin helposti vähennettyä ja helpotettua päällekkäisyyttä pikalinjojen kanssa, mikä edelleen parantaisi pikalinjojen kulkua. Esimerkiksi Viemällä Viima Hernesaareen, jolloin ei tarvitse tehdä erillistä päätepysäkkiä ja korvaten 6 ja 9 eteläpäät. Lisäksi siirtämällä 7 kulkemaan Kalasataman kautta saisi korvattua koko linjan 13. Mäkelänkatu-Pasila välin saa korvattua kääntämällä 1 Pasilaan ja tuomalla jokin linja Pasilasta Käpylään.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: HKL ja HSL valmistelevat Raide-Jokerin raitiovaunuhankintaa yhteistyössä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.08.2016, 10:30
  2. HSL: HSL ja HKL valmistelevat Raide-Jokerin raitiovaunuhankintaa yhteistyössä
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 16.08.2016, 10:10
  3. Hämeenlinnan Kaupunkiliikenne Oy
    kirjoittanut bussikuvaaja foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 17
    Viimeisin viesti: 03.12.2014, 16:01
  4. HS: HSL suunnittelee bussien kuljettajarahastuksen lopettamista
    kirjoittanut teme foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 62
    Viimeisin viesti: 14.08.2012, 19:21
  5. HSL: HSL suunnittelee uusia informaatiopalveluja liityntäpysäköintiin
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 21.06.2010, 14:30

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •