Mikäs on Tallinan verkon pienin kaarresäde, kun on päästy 28,6 metriin vain kolmella telillä?
En muista nähneeni tästä juttua täällä, poistakaa toki jos aihe on käsitelty.
Tänään uutisisa oli juttua, että uudet ratikat tulevat peräti 20 miljoonaa halvemmalla, mikä on merkittävä summa kun kyse on vain 23 ratikasta ja 50 miljoonan hankkeesta kokonaisuudessaan.
Pari linkkiä aiheeseen, tämän päivän ERR:
https://www.err.ee/1608628129/tallin...orra-odavamalt
ja aiempi kaupungin oma lehti, Pealinn:
https://pealinn.ee/2022/04/12/tlt-tr...23-uut-trammi/
ERR kirjoittaa, että koska ratikkojen hinta oli yllättävän edullinen, kaupunki käyttää heti koko option (8+15) ja ei edes tarvitse hankintaan rahoitusta.
Hankettahan veivattiin vuosia, mutta lopulta Pesa tarjosi siis ilmeisesti ratikat noin miljoonan euron kappalehintaan, kokonaishinta (noin 50miljoonaa) ilmeisesti sisältää huoltoa ja varaosia kuten nykyään on tapana. Kun alunperin puhuttiin yksikköhinnasta 3-4 miljoonaa, on ero huomattava.
Kyse on Pesa Twist -malliisista 28,6 meetrit pitkistä, viisiovisista täysmatalista, joissa on 65 istumapaikkaa, kokokapasiteetin ollessa 300.
Mikäs on Tallinan verkon pienin kaarresäde, kun on päästy 28,6 metriin vain kolmella telillä?
Viimeisin muokkaaja Makke93; 13.06.2022 kello 15:15.
Yllättävän halpaa. Articin vaunut linjoille 1–10 maksoivat 2.7 miljoonaa euroa kappaleelta, meetrejä löytyy 27.6.
Tässä vielä yksi uutinen englanniksi:
https://news.err.ee/1608562303/talli...h-manufacturer
Ja itse ratikkamallista löytyy tietoa mm:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pesa_Twist
https://pesa.pl/en/produkty/tramwaje/twist/
Hinta on kyllä erittäin mielenkiintoinen verrattuna muihin hankkeisiin, en tiedä miten vertailukelpoisia hinnat ovat, mitä niihin on laskettu mukaan.