Raitiovaunuhavaintoja - lokakuu 2022

Liittynyt
23 Marraskuu 2015
Viestit
1,904
Ma 3.10.

1:llä 441 vuorossa 210, 426 vuorossa 202, 449, 459, 461, 451, 432, 418, 461
2/3:lla 446 vuorossa 113, 96, 86, 411 vuorossa 115, 98, 87, 471 vuorossas 112, 93, 448, 114, 80, 79, 448,
4:lla 430, 77 vuorossa 143, 422, 431,
6:lla 106, 108 vuorossa 163, 111, 403, 97, 105, 406, 95,
7/9:llä 419, 94, 442 vuorossa 185, 447, 458, 78, 467, 453 vuorossa 184, 99 vuorossa 187, 463 vuorossa 188, 120, 78,
8:lla 466, 472, 415, 465, 429, 116 vuorossa 151, 472, 100,
10:llä 91, 444, 404, 439,

Opetusajossa 423 Mäkelänkadulla vähän klo 14 jälkeen, seisoi Paavalinaukion silmukassa 15:18 aikaan, ja käätyi ympäri Vallilan varikon silmukassa klo 15:30 aikaan. 464 tulossa Aleksanterinkadulta Mannerheimintielle hieman ennen klo 15:sta. 427 kääntyi Arabianrannasta Hämeentien sillalle klo 15:22.

Myös työvaunu 2010 oli liikenteessä Mäkelänkadulla 14 aikaan, Bulevardilla vähän ennen klo 15 ja menossa keskustaan päin Lansiterminaali I:n edessä klo 16:45 aikaan.

To 6.10.

1:llä 71, 94, 79, 470, 412, 73,
2/3:lla 403 vuorossa 112, 436, 87 vuorossa 917, 102 vuorossa 911, 93, 117, 97 vuorossa 914, 77, 102, 98, 100, 414, 442, 428, 431, 101,
4:lla 112 vuorossa 142, 411, 446, 455, 99, 425, 418, 423,
5:lla 444
6:lla 106 vuorossa 165, 432, 456,
7/9:llä 420 vuorossa 182, 405 vuorossa 179, 404 vuorossa 178, 450, 452, 471, 458, 409 vuorossa 175, 120, 437, 426, 424, 86, 454, 451, 419, 429, 456, 94, 466, 429,
8:lla 408,
10:llä 430, 461, 78 vuorossa 990, 462, 463

7/9:llä oli varmaan vaunuja vaihtunut päivän aikana, kun niitä oli noin monta. 6:lla ja 8:lla oli erillinen kalustokielto jo edellisellä viikolla.

Asemapäälikönkadulle on ilmestynyt raiteet tien keskelle tien sivussa käytössä olevan lisäksi, eli siinä on nyt kolme raidetta vierekkäin. Länsiterminaali 2:n länteen menevää pysäkiltä hakattiin asvalttia pois klo 11 aikaa, eli jokin työmaa siinäkin oli.
 
Asemapäälikönkadulle on ilmestynyt raiteet tien keskelle tien sivussa käytössä olevan lisäksi, eli siinä on nyt kolme raidetta vierekkäin. Länsiterminaali 2:n länteen menevää pysäkiltä hakattiin asvalttia pois klo 11 aikaa, eli jokin työmaa siinäkin oli.

Katsoin eilen netin paikkatiedoista, mutta ainoa työkohde oli pyöräilyreittien kehittäminen
 
Katsoin eilen netin paikkatiedoista, mutta ainoa työkohde oli pyöräilyreittien kehittäminen

kartta.hel.fi -> Aineistot -> Kadut ja puistot -> Katu- ja puistohankkeet -> Katu- ja puistorakentamiskohteet tänä vuonna

Sieltä löytyy suunnitelmat tuolle kadunpätkälle. HSL:n TTS:ssä on myös maininta "Asemapäällikönkadun molempisuuntaistamisesta".
 
kartta.hel.fi -> Aineistot -> Kadut ja puistot -> Katu- ja puistohankkeet -> Katu- ja puistorakentamiskohteet tänä vuonna

Sieltä löytyy suunnitelmat tuolle kadunpätkälle. HSL:n TTS:ssä on myös maininta "Asemapäällikönkadun molempisuuntaistamisesta".

Olisiko sitten Kalasataman ratikalle sitä tekemässä?
 
Olisiko sitten Kalasataman ratikalle sitä tekemässä?
Sillekin (11 ja 13), mutta samalla muille. Asemapäällikönkadusta tulee Itä-Pasilan raitiolinjojen pääkatu. Tulevaisuudessa muut linjat kuin 2 menevät siitä molempiin suuntiin (kakkonen menee vain itään). Kakkosen reitin on jatkossakin tarkoitus mennä Messukeskuksen kautta kiertäen lenkkiä Asemapäällikönkatu - Ratamestarinkatu - Rautatieläisenkatu - Ratapihantie - Pasilansilta. Rautatieläisenkadulle ei muita säännöllisesti kulkevia linjoja liene jäämässä.
 
Ensimmäinen ratikka Pasilasta Ilmalaan oli Artic 449 vuorossa 175. Ensimmäinen 7 joka kiersi Länsi-Pasilan lenkin oli Artic 431 vuorossa 174.
 
17.10.

Ekasta vaunusta Ilmalassa mainittiinkin jo, mutta pistetään nyt pari tärähtänyttä kuvaa 1, 2

449 vuoronumero oli 175 vain ensimmäiset kaksi linjasivua. Vaunu oli ilmeisesti liian aikaisin Jätkäsaaren lenkillä ensimmäisen Ilmalassa käynnin jälkeen, koska heti perään Länsiterminaaliin saapui 471. Lähtöajan 6:39 tultua, 449:n kuski jatkoi taukoansa ja 471:n kuski tuli sanomaan jotain, jonka jälkeen kuskit vaihtoivat vaunuja ja 449 lähtikin heti jatkamaan. Uusi vuoronumero oli sitten 184.

1:llä 79, 429, 441, 104,
2/3:lla 96, 89 vuorossa 913, 73 vuorossa 114, 72, 80 vuorossa 920, 423 vuorossa 111, 113, 77 vuorossa 912, 116 vuorossa 914, 453, 446, 99 vuorossa 117, 96, 74, 91, 86, 422,
4:lla 421 vuorossa 940, 111, 469, 456 vuorossa 142, 403, 404, 438,
6:lla 119 vuorossa 163, 436, 409,
7/9:llä 449 ensin vuorossa 175 ja myöhemmin 184, 425 vuorossa 270, 416, 455, 426, 452, 431 vuorossa 174, 471 myöhemmin vuorossa 175, 427, 458, 411 vuorossa 173, 440 vuorossa 179, 432 vuorossa 183, 416,
8:lla 436 vuorossa 158, 450 vuorossa 156, 122, 450,
10:llä 83 vuorossa 992, 90 vuorossa 190, 447, 463 vuorossa 993,

425:n vuoronumeron saatoin nähdä väärin, kun 7:lla ja 9:llä ei kai ole ollut aikoihin ruuhkavuoroja. 470 Opetusajossa Töölön hallin pysäkin kohdalla 8:45 aikoihin.

Ilmalantorilla matkustajat jätetään radan puolella toria olevalle pysäkille kuva 3 ja kyytiin pääsee vastakkaiselta puolelta toria olevalta väliaikaisen näköiseltä pysäkiltä kuva 4. Ilmalan varikko näkyy hienosti torilta, siitäkin kuva 5, joka tosin jäi aika sumeaksi.
 
17.10.
449 vuoronumero oli 175 vain ensimmäiset kaksi linjasivua. Vaunu oli ilmeisesti liian aikaisin Jätkäsaaren lenkillä ensimmäisen Ilmalassa käynnin jälkeen, koska heti perään Länsiterminaaliin saapui 471. Lähtöajan 6:39 tultua, 449:n kuski jatkoi taukoansa ja 471:n kuski tuli sanomaan jotain, jonka jälkeen kuskit vaihtoivat vaunuja ja 449 lähtikin heti jatkamaan. Uusi vuoronumero oli sitten 184.
Katselin ysin liikkeitä etänä tutkan avulla. Nämä havainnot tukevat selostusasi. 449 saapui Helsinginkadulle samannimiselle pysäkille hiukan ennen kuin suoraan Koskelasta tulossa ollut 471. 449:n kohdalla tutka näytti miinusta (oli etuajassa), 471:n kohdalla plussaa (oli myöhässä). Arvelin jo siinä tilanteessa, että nyt lipsahdettiin väärään järjestykseen. Noh, näitä sattuu aika ajoin, on sattunut iät ja ajat. Operaattori tietää, miten hommat hoidetaan, ja niin ne tietenkin hoidettiin eilenkin tutuilla rutiineilla.
 
Noh, näitä sattuu aika ajoin, on sattunut iät ja ajat. Operaattori tietää, miten hommat hoidetaan, ja niin ne tietenkin hoidettiin eilenkin tutuilla rutiineilla.

Oli kuitenkin yllättävää kuinka nopeasti kuskien vaihto vaunujen kesken tapahtui. Suurin osa ajasta meni siihen kun kuskit neuvottelivat mitä tehdään ja itse vaihtoon ei mennyt paljoa kävelyyn ohjaamosta toiseen enempää. Eri vuorolle kirjautuminen oli yhtä sutjakasta kuin lähdölle kirjautuminen yleensä. Kun on perusteltu joidenkin linjojen jatkamista tai siirtämistä sillä ettei jossain ole ohitusraidetta tai useampaa lähtöpysäkkiä, eikä voida asialle mitään, jos vaunut joutuvat väärässä järjestyksessä radalle, niin sehän hoituisi erittäin helposti juuri vaunujen linjan ja kuskien vaihdolla, silloin kun tällainen ongelma sattuu. Ainoa ongelma olisi ehkä eroava kalustotyyppi, jos esimerkiksi laivojen saapumisen aikaan 7:lla tai 9:llä ollut Artic on vaihtunut hieman pienempään ja vain osittain matalaan Valmettiin.

Tuosta 425:n eilisestä vuoronumerosta vielä; Olin tainnut tosiaan nähdä sen väärin, kun nyt bussitutkaa katsellessa vaunu onkin ollut linjalla koko päivän eli tuskin numero oli 200-alkuinen, joita käytetään ruuhkavuoroihin muilla kuin 1:llä.
 
Tuosta 425:n eilisestä vuoronumerosta vielä; Olin tainnut tosiaan nähdä sen väärin, kun nyt bussitutkaa katsellessa vaunu onkin ollut linjalla koko päivän eli tuskin numero oli 200-alkuinen, joita käytetään ruuhkavuoroihin muilla kuin 1:llä.

19.10.

En nähnytkään väärin vaan eilen oli Artic 464 7/9:llä vuorossa 270

1:llä 405,
2/3:lla 105, 428 vuorossa 914, 78, 116 vuorossa 119, 120 vuorossa 918, 428, 96 vuorossa 913, 77, 404,
4:lla 448, 451 vuorossa 942, 403,
6/8:lla 427 vuorossa 155, 425 vuorossa 152, 471, 420, 444 vuorossa 158, 459, 75 vuroossa 166, 438,
7/9:llä 409, 461 vuorossa 177, 447 vuorossa 179, 464 vuorossa 270, 460, 467, 449, 409 vuorossa 170, 429, 416 vuorossa 171, 426, 104, 101,
10:llä 439, 411,

Artic 435 ajoi pihalle Vallilan varikolta klo 12:25 aikoihin kilvissä testiajo, ja oli kääntymässä Arabianrannassa Arabiankadulle, heti kun bussin kyydissä sinne ehdin. Klo 13:27 se ajoi Sturenkatua koilliseen Mäkelänkadun ja Teollisuuskadun välillä.
 
Ajoin perjantaina 21.10 iltapäivällä viilarintietä kohti lanternaa, ja olen aika varma, että näin artic-vaunun 407 uuden jokeri-varikon kaarteessa.
Avoimen datan mukaan kyseinen vaunu on ollut linjaliikenteessä viimeksi 4.7.
 
Ajoin perjantaina 21.10 iltapäivällä viilarintietä kohti lanternaa, ja olen aika varma, että näin artic-vaunun 407 uuden jokeri-varikon kaarteessa.
Avoimen datan mukaan kyseinen vaunu on ollut linjaliikenteessä viimeksi 4.7.
Jos olet siellä todellakin kaupunki-Articin nähnyt, niin on kai se varsin selvää, ettei se mikään aivan viime aikoina liikennöinnyt vaunuyksilö voi olla. Tuon perusteella olet hyvinkin voinut havaita ihan oikein.
 
HKL/KLOY oli jossain tiedotteessaan sanonut, että varikon käyttöönottotestejä varten sinne oli siirretty myös kantakaupunki-artic. En kuitenkaan tähän hätään sellaista löytänyt. Minulla oli hämärä muistikuva, että kyseinen vaunu olisi ollut 417, mutta se on ollut tutkan mukaan liikenteessä vielä syyskuussa, kun Roihupellolle mennyt vaunu siirrettiin samoihin aikoihin 601:n kanssa.
 
Ajoin perjantaina 21.10 iltapäivällä viilarintietä kohti lanternaa, ja olen aika varma, että näin artic-vaunun 407 uuden jokeri-varikon kaarteessa.
Avoimen datan mukaan kyseinen vaunu on ollut linjaliikenteessä viimeksi 4.7.

Ihan oikein olet nähnyt, 407 on Roihupellon varikolla.
 
Takaisin
Ylös