Jatkuva kuljettajapula pakottaa jälleen hätätila-aikatauluihin Helsingissä

Kurssilta 1/2022 valmistui 11 ja kurssilta 2/2022 15 henkeä. Metrojunankuljettajia kurssilta 1/2022 valmistui 8 henkeä.

Ja sitten herää kysymys että kuinka moni näistä on vielä esim. vuoden kuluttua kuljettajana? Linja-autopuolella on nähty että jos kurssilta valmistuu 10 kuljettajaa niin vuoden kuluttua näistä on 1-2 alalla, ensimmäiset lähtee heti kun harjoittelujakso on päättynyt. Vähän hukkaan heitettyjä yhteiskunnan resursseja kouluttaa kuljettajia jotka eivät jää alalle.
 
Otan kantaa yleisellä tasolla. Esitän ns nyrkkiarvion menneestä ajasta. Ennen saattoi kurssille hakea 300-400 kiinnostunutta. Heistä 12 valittiin. Monesti kurssin aikaan, intensiivijakson ja työssäoppimisvaiheen (eli 1/2 vuotta) aikana lopetti 1-2, joskus enemmän. Seuraavan vuoden aikana toiset 1-2. Muutaman seuraavan vuoden aikana taas 1-2 pois. Sitten kun kurssista on kulunut 10 vuotta, jäljellä on vain n 4 kuljettajaa. 400 kiinnostuneesta 1/100 jäljellä 10 v jälkeen. Näin kävi myös minunkin kurssillani. Tämä antaa kuvaa ammatin vaativuudesta ja työn kuormittavuudesta.

Tietenkin kuljettajien poistumaan on monia syitä. Esimerkiksi puoliso voi saada työtä jostain muualta, ja kuljettajan työ jää muuton mukana. Joku muu ala houkuttaa enemmän jne. Ihan kaikkia syitä en halua luetella..
 
Otan kantaa yleisellä tasolla. Esitän ns nyrkkiarvion menneestä ajasta. Ennen saattoi kurssille hakea 300-400 kiinnostunutta. Heistä 12 valittiin. Monesti kurssin aikaan, intensiivijakson ja työssäoppimisvaiheen (eli 1/2 vuotta) aikana lopetti 1-2, joskus enemmän. Seuraavan vuoden aikana toiset 1-2. Muutaman seuraavan vuoden aikana taas 1-2 pois. Sitten kun kurssista on kulunut 10 vuotta, jäljellä on vain n 4 kuljettajaa. 400 kiinnostuneesta 1/100 jäljellä 10 v jälkeen. Näin kävi myös minunkin kurssillani. Tämä antaa kuvaa ammatin vaativuudesta ja työn kuormittavuudesta.

Mielenkiintoisia lukuja!

Nythän me emme vielä tiedä, mitä tänä vuonna koulutetut tekevät 10 vuoden päästä, mutta rohkenisitko valottaa vähän tuota kurssien hakijamäärän kehitystä ja lopetusprosenttia, että millaisia muutoksia niissä on tänä vuonna tapahtunut verrattuna menneeseen aikaan?
 
Sutta huudetaan nyt uudella suulla. Näköjään Höselin hallitusta johtaa nyt joku Pajula. Hän uskottelee Hesarille, mutta enää vain konditionaalissa: ”Pajulan mukaan tilanteen pitäisi helpottua, kun raitio- ja metroliikenteeseen on valmistumassa uusia kuljettajia.”

Hesarin jutussa on hitusen aiempaa tiukempi ote.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009274595.html
 
Artikkelissa kirjoitetaan:
"LIPUNHINNAT nousevat vuodenvaihteessa keskimäärin kahdeksalla prosentilla. AB- ja BC-vyöhykkeillä kuukausilipun hinta rikkoo 70 euron rajan eli 30 päivän lipun hinta nousee 65,30 eurosta 70,60 euroon.

ABC- ja BCD-vyöhykkeiden kuukausilipun hinta halpenee 30 sentillä 99,40 euroon.

Helsingin, Espoon ja Vantaan kattavilta AB-, BC- ja ABC-vyöhykkeiltä kertyy 93 prosenttia HSL:n lipputuloista."
Jos D-vyöhyke tuo 7% lipputuloista, niin enpä hämmästele palvelutasoa. Toisaalta, paljon kuuluu tyhjiä penkkejä kuljetettavan.

"Kuukausilippujen hinnat AB- ja BC-vyöhykkeillä nousevat runsaalla viidellä eurolla 70,60 euroon. Korotus on kahdeksan prosenttia. CD-vyöhykkeellä 30 päivän lipun hinta laskee 70,60 euroon (nykyisin 83,90 euroa).

Kolmen vyöhykkeen ABC- ja BCD-lippujen 30 päivän lipun hinta laskee 30 sentillä 99,40 euroon.

Neljän vyöhykkeen ABCD-lippujen kaikkien lipputuotteiden hintoja lasketaan reilusti. 30 päivän kuukausilipun hinta laskee 142,70 eurosta 109,70 euroon. D-vyöhykkeellä ovat Sipoo, Kerava, Tuusula, Siuntio ja Kirkkonummi."
Kannustaakohan HSL:n mielestä ABCD-kausilipun 33€:n halpuutus asiakasta ostamaan koko hoidon? ABC- ja BCD-kausilippuun verrattuna hintaero on vain 10,30€.

Yhtä kaikki, vaikuttaa siltä, että AB- ja BC-vyöhykkeen asiakkaille tarjotaan keppiä ja neljän vyöhykkeen asiakkaille porkkanaa.
 
Yhtä kaikki, vaikuttaa siltä, että AB- ja BC-vyöhykkeen asiakkaille tarjotaan keppiä ja neljän vyöhykkeen asiakkaille porkkanaa.

Näin on, ja tuo on aivan kaistapäistä. Vaikka D-vyöhykkeen joukkoliikenne olisi ilmaista, niin se ei keräisi minkäänlaisia massoja, koska se palvelutaso nyt vaan on autoon verrattuna niin huono. Ja samalla pyllisestään niin rivosti sinne, missä raha on, eli A-vyöhykkeelle ja vähän B-vyöhykkeellekin, että kadotetaan aivan valtavasti potentiaalia. Näinhän on nyt käynytkin, kun HSL raahaa viidenneksen perässä ja muut "suuret" kaupungit ovat palanneet koko lailla koronaa edeltäviin lukuihin.

Höselillä on poliitikkohallitus, jonka ei voi olettaa ymmärtävän tästä mitään. Mutta sen pitäisi ymmärtää se, että virkamiehistö ei ymmärrä, ja vaihtaa se parempiin. Käsittääkseni Höseli ei ole alentunut edes selvittämään mitenkään, miksi matkustajamäärä on tippunut pysyvästi viidenneksellä. Hallituksen pitäisi vaatia tällaista selvitystä.

"Hauskaahan" tässä on se, varsinaiseen aiheeseen palatakseni, että noin pääsääntöisesti nuo nykyiset hätätila-aikataulut riittävät kapasiteetin puolesta ihan hyvin. Kun vielä nostetaan lippujen hintoja niin saadaan varmaan sen verran häädettyä väkeä pois, että voidaan taas harventaa raitioliikennettä.
 
Näin on, ja tuo on aivan kaistapäistä. Vaikka D-vyöhykkeen joukkoliikenne olisi ilmaista, niin se ei keräisi minkäänlaisia massoja, koska se palvelutaso nyt vaan on autoon verrattuna niin huono. Ja samalla pyllisestään niin rivosti sinne, missä raha on, eli A-vyöhykkeelle ja vähän B-vyöhykkeellekin, että kadotetaan aivan valtavasti potentiaalia. Näinhän on nyt käynytkin, kun HSL raahaa viidenneksen perässä ja muut "suuret" kaupungit ovat palanneet koko lailla koronaa edeltäviin lukuihin.

Kun katsoo D-vyöhykkeen kuntien matkustajamääriä https://hslfi.azureedge.net/globala...tajamaarat/matkustajamaarat_0101_30112022.pdf , niin ne ovat kasvaneet huomattavasti ja ovat pienimmilläänkin Keravalla vain -2% alemmat marraskuussa 2022 verrattuna koronaa edeltäneeseen marraskuuhun 2019, siinä missä koko seudun nousut ovat 15,8% alemmat. Ei siis ihme, jos hintoja lasketaan, kun pidetään kiinni 50% subventiotasosta.

"Hauskaahan" tässä on se, varsinaiseen aiheeseen palatakseni, että noin pääsääntöisesti nuo nykyiset hätätila-aikataulut riittävät kapasiteetin puolesta ihan hyvin. Kun vielä nostetaan lippujen hintoja niin saadaan varmaan sen verran häädettyä väkeä pois, että voidaan taas harventaa raitioliikennettä.

Raitioliikenne on matkustusmuodoista matalimmillaan verrattuna vuoteen 2019, 25,2% vähemmän nousuja. Toisaalta hyvä muistaa, että silloin oli vielä Hämeentien remppa menossa, joka myöskin alensi matkustajamääriä, eli nykyiset matkustajamäärät ovat vielä alempia verrattuna "normaaliin". Tosin yleinen suunta ihmisten matkustuskäyttäytymisessä on ollut keskustaan ja kantakaupunkiin suuntautuvien matkojen vähäneminen, joka osuu eniten raitioliikenteeseen, koska suuri osa sen nousuista on ollut kauempaa tulevien jakelu junalta, metrolta ja busseilta muualle kantakaupunkiin.
 
Lasipalatsin pysäkki tänä aamuna. Hätätila jatkuu.

lp-28DEC22.jpg

Hesarissa PSKL:n uusi TJ kertoo, että Jokerille yritetään nyt haalia 70 kuljettajaa 100 sijaan. https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000009291730.html

Toimittaja antaa jutussa sellaisen kuvan, että kouluttamalla 70 kuljettajaa saadaan 70 kuljettajaa ajamaan jokeria. En tiedä, missä kohtaa ketjua väärinkäsitys on syntynyt, mutta tämänhetkisen kehityksen mukaan 70 kuljettajan lisäys nykyiseen määrään merkitsisi 280 henkilön kouluttamista.
 
Ei liity nyt suoraan ratikoihin, mutta Kaupunliikenteen toiseen raidemuotoon eli metroihin. Itseäni ainakin ärsyttänyt nyt suunnattomasti metrojen peruutuksen kun työpaikan vaihdoksen myötä päämaja on Kampissa, joten joutuu käyttää auto + metro yhdistelmää. HSL suosii mm. metroa tiheän vuorovälin vuoksi, mutta metrovuoroja peruttu jatkuvasti ja metrot tupaten täynnä ruuhkassa. Paras paikka olisi ajaa Mellunmäen liityntäparkkiin, mutta esim. eräänä iltana ennen joulua oli Mellunmäen vuoroista 1 peruttu välistä ja sai illalla odotella 20min ennen Mellunmäen metroa. Työmatka olisi suoraan autolla 30-35min (riippuen vuorokaudenajasta). Jo nyt auto+metro yhdistelmällä menee autolla 22-26 min liityntäparkkiin (Mellunmäki tai Itäkeskus) + odotusaika + 15min (Itis - Kamppi) tai 21min (Mellunmäki - Kamppi). Siihen päällä täpötäys haiseva metro, mahdolliset välistä jääneet vuorot yms. Erittäin houkuttelevaa. Menisin suoraan Kamppiin omalla autolla, ellei pysäköinti maksaisi tuhottomasti. Onneksi pyhisin ilmainen pysäköinti, joten autolla suoraan Kamppiin. Houkuttelevaa julkisten käyttöä, kyllä...
 
Estääkö jokin pidentämästä metrolinjojen vuorovälejä lisää? Ratikoiden kanssa ymmärtää ettei harvenneta enempää kun 12min on jo aika harva, mutta metrolla on nytkin linjakohtainen 7,5min vuoroväli vaikka tulee peruttuja vuoroja.
 
Estääkö jokin pidentämästä metrolinjojen vuorovälejä lisää? Ratikoiden kanssa ymmärtää ettei harvenneta enempää kun 12min on jo aika harva, mutta metrolla on nytkin linjakohtainen 7,5min vuoroväli vaikka tulee peruttuja vuoroja.
Mielestäni M2:n voisi kääntää viikonloppuisin toistaiseksi Ruoholahdessa. Ei tästä kovin suurta apua olisi, mutta saataisiin edes muutamia lähtöjä enemmän liikennöityä nykyiseen verrattuna. M2:n matkustajamäärät ovat loppuosuudella alhaiset viikonloppuisin.
 
Ei liity nyt suoraan ratikoihin, mutta Kaupunliikenteen toiseen raidemuotoon eli metroihin. Itseäni ainakin ärsyttänyt nyt suunnattomasti metrojen peruutuksen kun työpaikan vaihdoksen myötä päämaja on Kampissa, joten joutuu käyttää auto + metro yhdistelmää. HSL suosii mm. metroa tiheän vuorovälin vuoksi, mutta metrovuoroja peruttu jatkuvasti ja metrot tupaten täynnä ruuhkassa. Paras paikka olisi ajaa Mellunmäen liityntäparkkiin, mutta esim. eräänä iltana ennen joulua oli Mellunmäen vuoroista 1 peruttu välistä ja sai illalla odotella 20min ennen Mellunmäen metroa. Työmatka olisi suoraan autolla 30-35min (riippuen vuorokaudenajasta). Jo nyt auto+metro yhdistelmällä menee autolla 22-26 min liityntäparkkiin (Mellunmäki tai Itäkeskus) + odotusaika + 15min (Itis - Kamppi) tai 21min (Mellunmäki - Kamppi). Siihen päällä täpötäys haiseva metro, mahdolliset välistä jääneet vuorot yms. Erittäin houkuttelevaa. Menisin suoraan Kamppiin omalla autolla, ellei pysäköinti maksaisi tuhottomasti. Onneksi pyhisin ilmainen pysäköinti, joten autolla suoraan Kamppiin. Houkuttelevaa julkisten käyttöä, kyllä...
Aivan sama kokemus tänä aamuna. Lähdin hyvissä ajoin. Aikataulun eikä poikkeusinfon mukaan mitään peruttuja pitäisi olla. No ensimmäinen M1 ei koskaan saapunut Kivenlahteen, ei seuraavakaan. Kolmatta en enää uskaltanut jäädä odottamaan vaan ajoin töihin omalla autollani. Tähän loppui sitten omalta osaltani metron käyttö. Henkilöauto on paras
 
Onneksi on etätyöt. Seuraavaksi sitten lapio maahan käveltävää kaupunkia rakentamaan, ettei tarvita koko joukkoliikennettä. Auto on väärä vastaus.
 
Takaisin
Ylös