Näytetään tulokset 1-10/10

Viestiketju: Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys

    Tukholman runkobussilinjan 4 muuttamisesta raitiolinjaksi on tehty selvitys:

    Tukholman raitiotieselvitys

  2. #2
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys

    Nyt vasta ehdin lukemaan.

    Suunnitelman parasta ja mielenkiintoista antia ovat kohdat, joissa pohditaan, kumpi on parempi, raitiovaunu vai bussi. Erityisesti sivut 18-19 olisivat terveellistä luettavaa täällä Suomessa, siellä kun esitetään malli siitä, milloin raitiovaunu on järkevämpi kuin bussi. Esimerkiksi Laajasalon liikennemallia pohdittaessa tämä antaa huomattavasti uskottavamman kuuloisia tuloksia kuin sellainen malli, jossa verrataan nykyisen HKL-verkon toteutuneita bussi/raitiovaunukustannuksi ja yritetään niiden pohjalta arvioida Laajasalon liikennejärjestelmän kustannuksia. Samoin tietenkin Jokerin suunnittelua varten nämä Tukholman SL:n meille valmiiksi kaivamat tiedot ovat kullanarvoisia.

  3. #3

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Nyt vasta ehdin lukemaan.

    Suunnitelman parasta ja mielenkiintoista antia ovat kohdat, joissa pohditaan, kumpi on parempi, raitiovaunu vai bussi.
    Vilkaisin kanssa tuota raporttia pikaisesti ja sen mukaan ei voi kiistää etteikö raitiotien rakentaminen uudelleen Tukholmaan ainakin yhden, kahden linjan osalta jotka menevät metron kanssa ristiin, olisi kannattavaa.

    Minkä arvioitte sitten syyksi ettei siihen ole ryhdytty, vaan jatketaan vain busseilla?

    t. Rainer

  4. #4

    Liittynyt
    19.12.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    296

    oletus Vs: Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys

    Syitä on varmasti monenlaisia. Mutta ainakin tämän 4-linjan osalta taitaa päättäjillä olla kova kynnys myöntää vanhoja virheitä.

    Kyseessähän on vanha raitiolinja 4, josta 60-luvulla tehtiin bussilinja 54 (ensin aikoinaan kaksikerrosbussit). Kun linjasta 90-luvulla tehtiin ensimmäinen stombuss-linja, niin hehkutus oli kova ja odotukset korkealla. Todellisuudessa vain linjanumero muuttui, vaikka mielikuvamainontaa tehtiin paljon. Muutaman pysäkin ja valojen järjestelyt olivat ihan pelkkää kosmetiikkaa, niin kuin linjalle asetetut siniset bussit (vanha raitiovaunujen väri) ja linjanumeron muutos (vanhan raitiovaunuaikaisen numeron palautus). Käytännössä siniset 4-bussit juuttuvat autoruuhkiin ihan kuin punaiset 54.

    Reittinä 4 olisi ihan mainio keskustan kehälinja, mutta bussi on sille väärä väline, ainakin nykyisin katujärjestelyin.

    Mielikuvamainonta bussista raitiovaununa haalistui viimeistään silloin, kun sinisiä nivelbusseja alkoi liikennöidä pitkin seutua. Onneksi virheistä on jo sen verran opittu, että tuo selvitys on tehty.

    Kun vielä poliitikoillakin olisi sen verran ymmärrystä, että tajuaisivat nykyaikaisen raitioliikenteen mahdollisuudet. Ehkä Tvärbana auttaa tässä ymmärtämisessä. Ilman sitä monen nykypoliitikon mielikuva raitiovaunusta saattaisi olla peräisin jostain vuosikymmenien takaisesta "ajankohtaislähteestä".

    Mutta eipä meillä Helsingissäkään aina ole ymmärrys ollut ylimmillään.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys

    Suuri ranskalainen kiskokalustovalmistaja ALSTOM on tekemässä tarkempaa omaa selvitystä linjan 4 toteutuksesta SL:n selvityksen pohjalta. Olettaisin, että tarkoitus on osoittaa yksityisrahoituksen soveltuvuus hankkeeseen.

    ALSTOM lehdistötiedote 29.3.2007

    Kannattaa lisäksi muistaa, että Tukholmassa oikeisto on ollut jo pitkään raitiotiemyönteisempää kuin sosiaalidemokraatit. Tästä lisää mm. kirjassa Spår i vägen. Yksityisrahoitus raitiotielle voi siis olla hanke, joka kelpaisi nykyhallitukselle.

  6. #6

    Liittynyt
    28.07.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    174

    oletus Vs: Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Minkä arvioitte sitten syyksi ettei siihen ole ryhdytty, vaan jatketaan vain busseilla?
    Ainakin osittain syynä on se että varsinkin (s):llä siitä tuli vähän prestige-asia koska ratikoiden uudelleenavaaminen olisi myöntänyt että niitten lakkauttaminen oli virhe: vastustus oli varsin kompakti vuonna 1967 kun viimeinen linja lopetettiin (linja 12 toki jäi).

    Ja ruotsalaiset aivan rakastavat asioiden tutkimista ihan kyllästymiseen asti, kuten tuostakin rapportista näit niin jo 1988 oli tutkittu tätä Stomnät-verkostoa.
    Viimeisin muokkaaja vko; 16.04.2007 kello 20:49. Syy: lainausta lyhennetty

  7. #7
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys

    Yleisesti ottaen Tukholmassa vallassaolijat ovat suhtautuneet raitioteihin kielteisesti, oppositio taas myönteisemmin. Pelkkä asioiden selvittäminen ei tätä myöskään minnekään muuta - on pitkälti uskon asia, kumpi osapuoli jos kumpikaan on ollut selvittelyineen vakavissaan. Aikaansaannokset loistavat poissaolollaan, vaikka erilaisia selvittelyjä ja kaavailuja ovat vallassa ollessaan tehneet molemmat blokit. Jos selvittämisestä nyt edetään päätöksiin ja toteutukseen asti, oppositiossa olevien sosialidemokraattien ja ympäristöpuolueen maine joukkoliikenteen puolestapuhujina joutuu toki väistämättä uskottavuusongelmiin.
    terveisin
    JE

  8. #8
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JE Näytä viesti
    Yleisesti ottaen Tukholmassa vallassaolijat ovat suhtautuneet raitioteihin kielteisesti, oppositio taas myönteisemmin.
    Tämä on nyt kyllä asioiden kaunistelemista. Tomas Ekmanin Spår i vägen - kirjasta osoittautuu hyvin miten asiat ovat poliittisesti menneet.

    Tukholmassa sosiaalidemokraatit ovat olleet varsin vahvasti esteenä raitioteiden palauttamiselle. Heidän perusteensa on ollut nimenomaan se, että metro ja bussit ovat tehokkaampi joukkoliikenneratkaisu.

    1980-luvulla nimenomaan oikeisto esti jäljellä olleiden Lidingön, Nockebyn, Saltsjön ja Roslagenin ratojen lakkauttamisen, toki varmasti siksi, että kyseiset radat palvelevat varsin porvarillisia alueita.

    1980-luvun lopulla Tvärbanan rakentamiseen johtaneet selvitykset käynnistettiin oikeiston aloitteesta. Ne saivat toki selvitysten valmistuttua tukea myös osalta sosiaalidemokraateista.

  9. #9
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys

    Kommenttini koski keskustan katuraitiotiesuunnitelmia, kuten koko ketjukin tähän asti. Vaikka valtiollisella tasolla porvarihallitus on Ruotsissa ollut vain harvoin, Tukholmassa valta on vaihtunut useammin. Säännöllisesti liikennöivän kaupunkiraitiotien rakentamisessa ei ole Tukholmassa päästy puusta pitkälle missään vaiheessa sitten vuoden 1967. Tietysti jos nyt tekeillä olevat selvitykset johtavat linjan 4 toteutukseen, asetelma muuttuu ratkaisevasti, kuten edellisessä viestissäni totesin. Jos mitään ei tapahdu, porvarileirin puheilla on kuitenkin vain vähän katetta: oikeisto on vallassa ja vasemmisto oppositiossa Tukholman kaupungissa, Tukholman läänissä ja Ruotsin valtiopäivillä. Jos tällaisilla eväillä konkreettisia lopputuloksia ei saada aikaan, syy ei ole yksin sosialidemokraattien. Raitioteiden oikeistolaisten puolestapuhujien (keskustapuolueessa, mutta myös esimerkiksi kristillisdemokraateissa) on luonnollisesti helpointa arvostella sosialidemokraatteja, mutta oikeistokoalitioissa heidän käsiään sitoo pitkälti kokoomuspuolue, jonka raitiotiemyönteisyys korostuu oppositioasemassa.
    terveisin
    JE

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Keskustaraitiotie Tukholmaan, selvitys

    Spår i vägen - kirjasta käy hyvin ilmi, että myös keskustan katuraitiotien osalta asenteet ovat olleet sellaiset, että porvarit ovat pitäneet katuraitiotietä osana myös nykyaikaista liikennejärjestelmää, kun taas sosiaalidemokraatit hyväksyivät vain museoliikenteen.

    Pidän todennäköisenä, että vaikka muuten Ruotsin ja Tukholman porvarihallitus tuskin on erityisen joukkoliikennemyönteinen, linjan 4 raitiotien toteuttaminen voi edetä, varsinkin jos siihen löytyy PPP - rahoitusmalli. Linjalla 4 poikkeuksellisen suuri osa myös investoinnista voitaneen kattaa lipputulojen ja liikennöinnin erotuksen paranemisena sekä mm. mainostuloista, jolloin PPP sopii sille paremmin kuin useimmille julkisen liikenteen hankkeille.

    Tukholman poliittinen asetelma suhteessa raitiotiehen on monin tavoin omanlaisensa. Siihen vaikuttaa monin tavoin vaikeus tunnustaa se, että raitiotien lakkautus oli vakava virhe. Käsittääkseni esim. Norrköpingissä ja Göteborgissa asenneasetelma puolueiden välillä on jo selvästi toinen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kaksikerrosbussien paluu Tukholmaan
    kirjoittanut Lasse foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 13.08.2011, 15:55
  2. VR:n selvitys junaliikenteen täsmällisyydestä
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Junat
    Vastauksia: 15
    Viimeisin viesti: 26.02.2010, 13:20
  3. Selvitys: vakiominuuttiaikataulut Helsinkiin
    kirjoittanut kuukanko foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 12
    Viimeisin viesti: 24.02.2010, 18:07
  4. Matkavinkki Tukholmaan
    kirjoittanut antti foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 22.08.2009, 17:19
  5. Ruotsalaisyhtiö aloittaa lennot Kemistä Tukholmaan?
    kirjoittanut Epa foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 29.11.2007, 00:23

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •