Raitiovaunuhavaintoja maalis-huhtikuu 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
...Hämeentien ja 5. linjan risteyksessä olevasta kaukolämpötyöstä. Mato ei mahdu paikan ohi ottamatta kiinni työmaan rakenteisiin...

Kaukolämpötyön esteet liikennöimiselle ovat millintarkkaa tasoa. Äkkinäinen ei sitä huomaisi.

Hämeentien autokaistojen poikki on tehty putkikaivanto, joka on sitten peitetty perinteisellä menetelmällä eli terässillakkeilla, joiden yli autoliikenne soljuu. Raitiotietä ei ole alitettu, ilmeisesti se alitetaan "tunnelissa".

No, nuo sillakkeet ovat myös aivan raiteiden vieressä, ettei jää aukkoja ja kun ne lepäävät kadun pinnalla, ne nousevat tietysti hieman sitä korkeammalle. Mato-matala ilmeisesti ottaa alareunastaan kiinni radan viereisiin sillakkeisiin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Linjalla havaittuja ovat siis 202, 203, 205, 207, 221, 223 ja 237 (7 kpl). Puuttuiko jokin?
Juuri kun pääsin lisäämästä vaunun 210, niin tänään havaitsin 3T:llä vaunun 222. 3T:llä en itse asiassa muita vaunuja kuin matoja havainnutkaan. Osa on Saksassa käyneitä, kuten 202 ja 210.
 
Ja tänään 14.3.2007 oli vaunun 232 vuoro lähteä lavetin päällä ulkomaanmatkalle. Aamulla Saksasta oli tullut jokin lattiasta kattoon korjattu vastaavanlainen vaunu.
 
Onkohan ehjä invertteri löytynyt? Eihän tuolla vaunulla taida olla rempan jälkeen hirveän paljoa ajettukaan.
Enpä tiedä inverttereistä, mutta tänään 15.3.2007 klo 12.40 vaunu 11 huristeli Vallilassa kovaa vauhtia pölypilvi perässään Hämeentietä kohti Koskelan hallia.
 
Enpä tiedä inverttereistä, mutta tänään 15.3.2007 klo 12.40 vaunu 11 huristeli Vallilassa kovaa vauhtia pölypilvi perässään Hämeentietä kohti Koskelan hallia.
Tuntia myöhemmin se meni Sörkassa Hakaniemen suuntaan.
 
Tänään perjantaina 16.3.2007 noin klo 13.15 jalankulkija jäi välipalavaunu 80:n alle Vanhan ylioppilastalon kohdalla olevan suojatien läheisyydessä Mannerheimintiellä. Vaunu oli linjan 6 vuorossa 53 matkalla kohti Hietalahtea. Paikalle tuli mm. useita poliisi- ja paloautoja, ambulansseja ja H055. Vaunua jouduttiin luultavasti nostamaan, jotta jalankulkija saatiin pois sen alta ja siirrettyä ambulanssiin. Poliisi haastatteli silminnäkijöitä ja palokunta siivosi vesiruiskulla onnettomuuden jäljet paikalta.

Liikenne kyseisessä paikassa oli jumissa yli puoli tuntia, jolloin muut vaunut kiersivät paikan poikkeusreittejä käyttäen molemmissa suunnissa. Linjojen 4, 6 ja 10 vaunut kiersivät paikan Kruununhaan kautta, kun taas linja 7A/B jätti Krunikan väliin ja oikaisi Rautatientorin kautta. Stockmannin kulman ympäri näin kääntyvän linjojen 3B/T, 6 ja 10 vaunuja. Vaunu 80 kilvitettiin halliin ja se kävi luultavasti kääntymässä Yrjönkadun silmukassa. Sen jälkeen se ajoi Koskelan halliin H055:n saattaessa sitä vierellä.

Linkki HS:n uutiseen: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135225874634
IS:n kuvallinen uutisjuttu: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1338017
 
Viimeksi muokattu:
HKL 44 oli hajonnut jonnekkin linjalla ja sitä oli työntämässä 50. Vaunupari ohitti n.13.15 Paasikivenaukion. Vaunut suuntasivat Töölön hallin suuntaan. 50 oli linjalla 7A.
 
Tänään perjantaina 16.3.2007 noin klo 13.15 jalankulkija jäi välipalavaunu 80:n alle Vanhan ylioppilastalon kohdalla olevan suojatien läheisyydessä Mannerheimintiellä.


Tänään oli sitten päässyt takaisin liikenteeseen puhtaan näköisenä linjalle 6.
 
Tänään oli kaikki näytöt, jotka kertovat, milloin tulee seuraava spåra olivat rikki. Syytä en tiedä. Luultavasti taas joku päivitysohjelma.
 
Va(u)rio 210:ssa on takakirjaimet huomattavasti ohuemmmalla kirjoitettu, kuin muissa Va(u)rioissa.
 
Lauantaina 24.3.2007 linja 3T meni jälleen puhtaasti Varioiden merkeissä; muuta kalustoa ei iltapäivällä linjalla näkynyt.
Sisarlinjalla 3B HKL 226 näyttäytyi allekirjoittaneelle ensimmäisen kerran liki 2,5 vuoteen. Linjan 10 vaunulla 239 oli huonompi tuuri, se näet vaihdettiin pois jo muutaman tunnin ajon jälkeen. Kuvankin ottaminen jäi sitten tulevaisuuden asiaksi...
 
Matkustin tänään peruskorjatulla vaunulla 226 pysäkinväliä vaille täyden kierroksen 3B:llä. Väittäisin, että peruskorjatun vaunun telien ääni on yleisesti terveempi, joskin ehkä kovempi kuin korjaamattomien. Vaihteiden ja ristikoiden jälkeen etummaisesta telistä, jonka päällä istuin, tai jostain sen pyörästä kuului usein jonkin matkaa outoa ääntä.

SRS-Uutisissa onkin jo kerrottu Rattivaunun toimesta peruskorjattujen tunnistusohjeita, mutta kerrattakoon: Ovien kynnyksissä kiiltää metallinvärinen osa ulos asti. Peruskorjaamattomien kynnys on kokonaan vihreä. Moduulien 1,3 ja 5 (telimoduulit) nivelten puoleiset ikkunat ovat läpinäkyvältä osaltaan entistäkin kapeammat (väittäisin noin 15 cm vastaan reilu 20 cm, mutta vaunun suuri koko vaikeuttaa arviointia) ja sisällä niissä on listat nivelen puolella. Muissa moduuleissa vastaavat listat olivat minusta jo aiemmin. Joidenkin sivuikkunoiden yläsaumaan on lisätty pieniä reikiä ilmeisesti veden poistamiseksi.
 
Vario 239 nähtiin h10:llä (jälleen maanantaina). Nyt noin puolet liikenteessä olevista Varioista on Saksassa korjattuja (202, 203, 205, 207, 210, 221, 222, 223, 226, 237 ja 239).
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös