Gallerian koekeskustelu

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
En ole nähnyt vielä kenenkään "keskustelevan" gallerian kuvista vaikka siihen toisaalla usutettiinkin.
Kokeeksi kokeilen, että näinkö se toimii. Näette sitten te muutkin, että tälviisii se käy...
Seuraavaksi linkki kuvaan, niin kuin jlf sen antaa, eli ei saa galleriakuvan mukana olevaa linkkiä ryhtyä mitenkään sormeilemaan. Se on siinä:



Ja keskustelun avaus: Aikas hyvä kuva!

Kaipion etupään kytkin on Trumpetti ja se kytkee Albertin.
 
Viimeksi muokattu:


Ja keskustelun avaus: Aikas hyvä kuva!
Kuva on sangen mielenkiintoinen - myös, ja etenkin, taustalla näkyvien bussien takia. Näyttää kovasti siltä, että lähempi bussi olisi proto-Sisu-Panther B-53SP / Autokori HKL 801 vuodelta 1967. Oliko vaunuissa 219 - 226 mikään muu "alan huippua" kuin muotoilu ja ulkonäkö? Nehän poistettiin ajosta vaunua 226 lukuun ottamatta keskimäärin 20-vuotiaina eli nuorempina kuin paljon puhutut "pulavaunut". Tuo malli ja Jenkki olivat ainoat kaksiakseliset umpivaunut, joista minulla ei ole nk. henkilökohtaisia havaintoja liikenteessä. Kaikkia muita näki paljon (tosin NWF:iä ei kyllä enää paljon) ruuhkaliikenteessä ajokaudelle 1974 - 75 saakka.
 
Oliko vaunuissa 219 - 226 mikään muu "alan huippua" kuin muotoilu ja ulkonäkö?


Samaa vanhaahan ne edustivat. Olivat tilattu jo osakeyhtiön (HRO) aikaan eli ennen 1940-luvun puoltaväliä. HKL:hän (per. 1945) ei tilannut yhtään kaksiakselista raitiovaunua, vaikka saikin niitä edeltäjänsä vanhojen ja pitkäksi venähtäneiden tilausten takia vielä 1950-luvun puolella. HKL:n ainoiksi 2-ax hankinnoiksi on jäänyt Schörling-hiomavaunut.

Kaipion panssarivaunut poikkesivat siinä mielessä edukseen muista vastaavista, että niissä ei ollut oviaukoissa pystyssä olevaa välitankoa eikä alaslaskeutuvaa astinlautaa. Siis niihin olisi voinut nostaa helposti vaikkapa leveämmätkin lastenvaunut tms., koska koko oviaukko oli esteetön. Taitto-ovissa sisäpuolella oli pystyasentoiset käsitangot, joista kiinnipitäen pystyi vipuamaan itsensä sisälle, kuka siis tankoja tarvitsi. Astinlaudattomuus oli myös kuin neliakselisten prototyyppi. Teknisesti ja sisustuksellisesti vaunutyyppi ei poikennut kaltaisistaan. Kaipiolla oli vaikeuksia täyttää tilausmääreitä näiden ainoiden valmistamiensa moottorivaunujen suhteen. Aluksi Tampereella tehtiin liian kapeita vaunuja ja leveysmäärite saavutettiin vasta, kun korin ulkoreunan kolhiolistaa paksunnettiin. Määrehän oli korin ulkoleveys, ei suinkaan sisäleveys. Alkupään vaunut ovat koriltaan siksi himpun verran kapeampia kuin oli tarkoitus. Niissä oli tästä syystä kylkilistat paksummasta parrusta. Näistä, kuten muistakin vanhemmista ratikoista, voisi kertoa tietysti paljon enemmänkin, mutta ehkä me olemme kiinnostuneita enemmänkin tämänpäivän tapahtumista kuin vanhasta hapatuksesta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuva on sangen mielenkiintoinen - myös, ja etenkin, taustalla näkyvien bussien takia. Näyttää kovasti siltä, että lähempi bussi olisi proto-Sisu-Panther B-53SP / Autokori HKL 801 vuodelta 1967.
Hienoja busseja toisaankin! Tuollaisia Autokorin kopittamia Sisu-Panther B-53SP-busseja muistan nähneeni juuri linjoilla h20 ja h20A. Olivat aikanaan omia suosikkejani, mutta enemmän tulivat tutuiksi Wiiman korittamat vastaavat (toinen kuvassa näkyvä bussi näyttäisi olevankin sellainen, HKL 821 ehkäpä?). Noissa Autokorin korittamissa oli jotain ovikokeilujakin muistaakseni, oliko näin? Hieno kuva kaikin puolin (myös ratikka toki). Onko lisää vanhoja bussikuvia Helsingistä?
 
Viimeksi muokattu:
Näistä, kuten muistakin vanhemmista ratikoista, voisi kertoa tietysti paljon enemmänkin, mutta ehkä me olemme kiinnostuneita enemmänkin tämänpäivän tapahtumista kuin vanhasta hapatuksesta.

Itse ainakin luen erittäin mielenkiinnolla näistä vanhoista vaunuista ja tapahtumista. Lisää vaan näitä vanhoja arvokkaita kuvia ja juttuja.
Ehkäpä oma ikäkin siihen vaikuttaa, koska poikavuosilta 50-luvulta monet asiat tuntuvat tutuilta. Toki haluaahan sitä pysyä kehityksessä mukana, mitä uusia linjoja ja kalustoa on mietinnässä.
 
Compact sanoi:
Näistä, kuten muistakin vanhemmista ratikoista, voisi kertoa tietysti paljon enemmänkin, mutta ehkä me olemme kiinnostuneita enemmänkin tämänpäivän tapahtumista kuin vanhasta hapatuksesta.

Jaa hapatuksesta? Taidan sitten olla poikkeuksellisen sitruunainen itsekin, kun juuri nuo hapatukset ovat sitä mielenkiintoisinta harrastustoimintaa. Niin että antaa tulla lisää juttua vaan!

Annoin tuolle kuvalle 9 pistettä. Kymmenes olisi tullut väreistä... Siinä on kaikki, mitä voi kuvalta vaatia: mielenkiintoiset vaunut elävässä ympäristössä, tasapainoinen asettelu ja mahtava tausta. Ensin kaipasin ihmisiä, kun kuvassa näkyy vain erilaisia kulkuneuvoja - kattava otos muuten - mutta löytyihän niitä ihmisiäkin sitten kun hoksasin katsoa ratikkaan sisälle. Lisää näitä vanhoja kuvia!
 
Takaisin
Ylös