Raitiovaunuhankintoja Keski-Euroopassa

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
BOGESTRA eli Bochum-Gelsenkirchener Straßenbahnen AG saa tästä vuodesta alkaen 30 Stadlerin Variobahn-raitiovaunua (pdf-esite). Kauppaan sisältyy myös 15 vaunun optio ja nämä vaunut tulvevat korvaamaan vanhemmat Duewagin valmistamat M6-normivaunut linjoilla 301, 306 ja 310 (kaluston uusiminen alkaa tästä viimeisestä). Variobahn on tietysti tuttu myös HKL-Raitioliikenteen vaunusarjasta 201-240. Nämä BOGESTRAn vaunut ovat kuitenkin siellä vallitsevan käytännön mukaisesti kaksisuuntaisia, joten ohjaamo kummassakin päässä sekä ovetkin kummallakin puolella (viisi ovea/sivu). Myös vaunujen pituus on pidempi, kuin HKL:n vastaavat (BOGESTRA 29620mm vs. HKL Variot 24400mm), mutta leveys on sama 2300mm, kuten myös 1000 millinen raideväli. Nämä BOGESTRAlle hankittavat vaunut ovat myös 100% matalaa tyyppiä ja niissäkin on moottorit pyörissä, eikä niissä ole läpimeneviä akseleita, aivan kuten Helsingissäkin. Bochumin ja Gelsenkirhenin alueen raitiotieverkko on kuitenkin täysin toisenlainen kuin Helsingissä ja mm. keskustat alitetaan tunnelissa metron tapaan. Ovat siis lähempänä nykyaikaista matalalattiaista U-Stadtbahnia, kuin perinteistä katuraitiotietä.

BOGESTRA on tilannut myös 6 Stadlerin Tango-vaunua korvaamaan vanhentuvia Stadbahn B-tyypin vaunuja korkealaiturillisella U35-linjalla (raideväli 1435mm). Tuon Tango vaikuttaa oikein järkevältä ratkaisulta ja siinä on mm. ilmajousitetut telit. Vastaavia, mutta 75%-matalalattiaisia Tangoja on tilatty mm. Baseliin.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Raitiovaunuhankintoja Pohjois-Euroopassa

Norrköpingin uudet Bombardier Flexity Classicit ovat kaksisuuntaisia: linkki. Tietääkö joku mitä muutoksia siellä on tehty rataverkkoon, jotta tuollaista vaunuista saadaan täysi höyty?
 
Vs: Raitiovaunuhankintoja Pohjois-Euroopassa

Tietääkö joku mitä muutoksia siellä on tehty rataverkkoon, jotta tuollaista vaunuista saadaan täysi höyty?

Ei mitään.

Norrköpingin uudet vaunut ovat kaksisuuntaisia siksi, että ne on saatu osana Frankfurtin kalustohankinnasta. Norrköpingiin ostettiin yksinkertaisesti viisi samanlaista vaunua kuin Frankfurtiinkin.

Niillä ei ole toistaiseksi ollut mitään vaikutuksia Norrköpingin yksisuuntavaunuille toteutettuun raitiotieverkkoon.
 
Mielenkiintoista. Voisikohan tuollainen toimia Helsingissä ja mikä olisi sellainen kaupunki?
 
Takaisin
Ylös