Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,557
Päivän HBL uutisoi, että Helsinki haluaa purkaa matalalattiavaunujen kaupan. Uutinen on ainakin jonkun aikaa luettavissa www.hbl.fi:ssä.

Uutisen mukaan vaunut eivät tule riittävän hyviksi edes Saksassa tehtyjen korjausten jälkeen. Kaupan purku johtaisi raitiovaunupulaan, jonka helpottamiseksi HKL on alkanut jo etsiä lisää käytettyjä raitiovaunuja Euroopasta.
 
Ei ihan pikkujuttu. Hankintasopimus lienee varsin tiukka, koska Bombardier on joutunut venymään näinkin paljon. Mutta tosiasia on perimmältään se, että ongelma ei ole yksin vaunu, vaan vaunun ja HKL:n radan yhteensopivuus.

Yksi ratkaisu korin väsymisiälle on sekin, että valitaan vaunujen käyttöalueeksi jokin reitti, jolla Variolle liian jyrkät kaarteet ja pystykaltevuudet eivät esiinny radassa. Hankalaa tälle ratkaisulle vain on se, että HKL:n rataverkko on tällä hetkellä sellainen, ettei mistään sopivaa reittiä synny heti.

Mutta esimerkiksi parissa vuodessa voisi rakentaa Jokerille raiteet, varustaa Variot moniajokelpoisiksi (ainakin 3:n vaunun junat) ja sijoitta vaunut sinne. Tämän ratkaisun yksi haitta on sakkomaksu Connexille bussisopimuksen lopettamisesta kesken sopimuskauden. Mutta 7 vuoden jaksolla se voi hyvinkin olla kokonaisuudessa edullisempaa kuin yrittää hoitaa raideliikenteen käyttäjäpotentiaalia väkisin busseilla, joiden kapasiteetti ei riitä. Viittaan vaikka HS:n tämän päivän uutiseen Jokerin tukilinjoista.

Mutta onko tällainen ajatuksenakaan mahdollista? Ei ole, jos kaikki jatkuu kuten ennenkin raitioliikenteen sorsimisena. Ratikan vastustajathan ovat saamassa kultaista asetta. Hehän voivat väittää, ettei raitioteistä ole mihinkään, koska nykyään ei edes pystytä enää tekemään raitiovaunuja. Ja raitiovaunujen kestoikä on vain 6 vuotta, kun bussien ikä on 12 vuotta. Joten kaikki ratikkasuunnitelmat vain roskiin ja lisää metroa ja liityntäliikennettä busseilla.

Sillä ei ole mitään merkitystä, että muualla maailmassa kehitys on täysin päinvastaista. Nehän ovat nämä Suomen erityisolosuhteet, kuten kaikessa. :(

Antero
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eiköhän ole vielä suurempaa hallantekoa raitioliikenteelle, jos yritetään väen väkisin pitää epäonnistuneet vaunut liikenteessä. Va(u)riotramien takia muun kaluston kunnossapito kärsii. Esimerkiksi pyöräsorvi taitaapi olla jo täystyöllistetty pelkästään jatkuvasta matalavaunujen hionnasta. Ehkäpä jatkossa otetaan lusikka kauniiseen käteen ja tilataan vain osaksi matalalattiaista kalustoa, jossa on normaalit moottoritelit päädyissä. Ja mielellään mallia, joka on koeteltu valmiiksi.
 
Hankintasopimus lienee varsin tiukka, koska Bombardier on joutunut venymään näinkin paljon. Mutta tosiasia on perimmältään se, että ongelma ei ole yksin vaunu, vaan vaunun ja HKL:n radan yhteensopivuus.

Maksavana asiakkaana tekisin juuri niin tiukan hankintasopimuksen, että jos valmistaja ei lupauksistaan huolimatta pysty tekemään HKL:n radoille sopivia vaunuja niin voin perua kaupan.

Tämän ratkaisun yksi haitta on sakkomaksu Connexille bussisopimuksen lopettamisesta kesken sopimuskauden.

Tarkoitit varmaan Concordia Bus Finlandia. Muuten kyllä allekirjoitan kommenttisi täysin.
 
Mutta esimerkiksi parissa vuodessa voisi rakentaa Jokerille raiteet, varustaa Variot moniajokelpoisiksi (ainakin 3:n vaunun junat) ja sijoitta vaunut sinne. Tämän ratkaisun yksi haitta on sakkomaksu Connexille bussisopimuksen lopettamisesta kesken sopimuskauden. Mutta 7 vuoden jaksolla se voi hyvinkin olla kokonaisuudessa edullisempaa kuin yrittää hoitaa raideliikenteen käyttäjäpotentiaalia väkisin busseilla, joiden kapasiteetti ei riitä. Viittaan vaikka HS:n tämän päivän uutiseen Jokerin tukilinjoista.
Ei lainkaan hullumpi idea.
Millainen se Jokerin profiili oikein on? Eikö sillä ollut jossain jyrkkiä nousuja? Mahtuvatko Variot esim Huopalahden ja Oulunkylän asemien alikulkutunneleista?

Voisi olla vähän vaikeaa saada Espoo mukaan tuolla aikataululla, mutta aluksi se voisi kulkea Itäkeskuksesta Pitskuun.

t. Rainer
 
Mahtuvatko Variot esim Huopalahden ja Oulunkylän asemien alikulkutunneleista?
Toki mahtuvat: nehän on mitoitettu ratikkaa varten. Jokeri-radan profiili lienee ihan pikaraitiotie-luokkaa, joten ei varmaan olisi ongelmia. Oulunkylähän voitaisiin alittaa samanlaisessa tunnelinpätkässä kuin Huopalahtikin. Sinne vaan, hyvä idea!

Mutta mistäs Varioiden korvaajia, jos niistä luovutaan?
 
Viimeksi muokattu:
En oikein jaksa uskoa että kaupan purkaminen onnistu. Vaikeita neuvotteluja olisivat joka tapauksessa edessä. Mutta kannattaa varmasti harkita lisää käytettyjen vaunujen hankintaa. Esim. Mannet ovat mielestäni sekä hyviä että halpoja jos niitä tai vastaavia vain löytyisi lisää. Huono puoli on tietenkin se että ne ovat melko vanhoja eivätkä sovi kaikin puolin meidän ilmastoon.
Mutta tilpäisratkaisuna ne voisivat hyvinkin helpottaa vallitsevaa vaunupulaa.
 
Muistan lukeneeni jostain, että kun Eliel-Saarisentien alitus Huopalahden asemalla valmistui, että tunneli olisi jäänyt nippa nappa liian matalaksi ainakin Valmetin nivelvaunuille!
Joo, saattaa olla että muistan väärin vaikka bussi-Jokeriakin ole työkseni ajanut.

Menisiköhän edes näin virroitin kasassa? Tällaisella radalla Variotkin pärjäisivät.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Nyt vasta HS heräsi.Mitään erityistä uutta HS:n uutinen ei tarjoa.
Kyllä painetussa lehdessä oli kuitenkin aika paljon enemmän tietoa kuin HBL:ssa, vaikkakaan HS:ssa vaunuja ei kutsutakaan romukasoiksi (vrt. HBL:n skrothögar).
 
Yksi ratkaisu korin väsymisiälle on sekin, että valitaan vaunujen käyttöalueeksi jokin reitti, jolla Variolle liian jyrkät kaarteet ja pystykaltevuudet eivät esiinny radassa. Hankalaa tälle ratkaisulle vain on se, että HKL:n rataverkko on tällä hetkellä sellainen, ettei mistään sopivaa reittiä synny heti.

Mutta esimerkiksi parissa vuodessa voisi rakentaa Jokerille raiteet, varustaa Variot moniajokelpoisiksi (ainakin 3:n vaunun junat) ja sijoitta vaunut sinne. Tämän ratkaisun yksi haitta on sakkomaksu Connexille bussisopimuksen lopettamisesta kesken sopimuskauden. Mutta 7 vuoden jaksolla se voi hyvinkin olla kokonaisuudessa edullisempaa kuin yrittää hoitaa raideliikenteen käyttäjäpotentiaalia väkisin busseilla, joiden kapasiteetti ei riitä. Viittaan vaikka HS:n tämän päivän uutiseen Jokerin tukilinjoista.
Erittäin mielenkiintoinen idea. Onko tuo aikataulu, "parissa vuodessa", mitenkään realistinen? Mitä nuo kiskot maksaisi? Kuinka suuri on sakkomaksu Connexille?
 
Kyllä painetussa lehdessä oli kuitenkin aika paljon enemmän tietoa kuin HBL:ssa, vaikkakaan HS:ssa vaunuja ei kutsutakaan romukasoiksi (vrt. HBL:n skrothögar).

Niin näkyi olevan. Painetussa mm. HKL:n tj Lahdenranta kommentoi kaupan purkua ja kertoo, että vuoden 1959 vaunuja voitaisiin ottaa takaisin liikenteeseen. Lisäksi Bombardierin edustaja pääsee ääneen. Toisaalta sitten netissä oli sellaisia yksityiskohtia, joita ei ole painetussa lehdessä, esim. aiemmin hankittujen mannejen hinta 200 000 e.
 
Niin näkyi olevan. Painetussa mm. HKL:n tj Lahdenranta kommentoi kaupan purkua ja kertoo, että vuoden 1959 vaunuja voitaisiin ottaa takaisin liikenteeseen.

Liisataan Stadin Ratikat OY:ltä ex-HKL 339. :) Ja Ludde (HKL 150) takaisin linja-ajoon.

Buscomit saadaan vauriotrameista.
 
Ehdotan Arkkua (HKL 181) linjalle h1A.

Joo ja onhan Keski-Euroopassa, varsinkin juuri Saksassa, runsaasti 1000mm- raitiotiejärjestelmiä. Siitä vain tutkimaan ja spekuloimaan, mitä Helsinkiin voisi tuoda :).
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös