Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Ja kun vielä tilataan keski-euroopasta, missä olosuhteet ovat aika erinlaiset kun täällä, niin on selvää ettei sitten oikein koneet kestä.
Mitäs sitten vaihtoehdoksi, kun Suomessakaan ei enää raitiovaunuja tehdä?
Variot olivat onneton tilaus aikana, jolloin matalalattiaiset raitiovaunut olivat vasta tulossa. Ostettiin ns. "sikoja säkissä". Kyllä nykyään on markkinoilla ihan kunnollisia, kääntyvillä teleillä varustettuja 60-75%-matalia raitiovaunuja ja saahan vanhoistakin asianmukaisella välipalalla varustettuna ihan kunnollisia kulkupelejä. Jopa perävaunusta saa osittain matalalattiaisen, kuten vaikkapa Baselista on nähty esimerkkejä.
 
Tätä aihetta sivuten, katsokaas ja ennenkaikkea kuunnelkaa tämä video, jossa mannhemilainen 65%-matalalattiainen Variobahn (OEG) rämisee ihan yhtälailla, kuin pohjoiset serkkunsakin: linkki

Ja tässä uutislähetys Mannheimista edelleen (viime vuodelta), jossa OEG:n Vario on suistunut kiskoiltaan ja päin pysäkkikatosta. Onni onnettomuudessa, että vahingot olivat vain aiheellisia. Linkki.
 
Viimeksi muokattu:
HKL sanoi:
Joukkoliikennelautakunta päätti tänään oikeuttaa HKL:n toimitusjohtajan päättämään, että raitioliikenne siirtyy kesäaikatauluihin poikkeuksellisesti osittain 14.5. lähtien, mikäli Bombardier Transportationin kanssa ei päästä neuvotteluissa tyydyttävään ratkaisuun.

HKL on neuvotellut Bombardier Transportationin kanssa Variotram-matalalattiaraitiovaunuihin liittyvistä kestävyys- ja käytettävyysongelmista. Mikäli neuvotteluissa ei päästä tyydyttävään ratkaisuun ja liikenne Variotram-matalalattiaraitiovaunuilla lakkaa 14.5., on HKL:llä valmius hoitaa liikenne muulla kalustolla.

HKL on tutkinut vaihtoehtoisia tapoja hoitaa liikenne nykyistä pienemmällä vaunumäärällä. Selkein ja helpoimmin toteutettava tapa on kesäliikenteen aikaistaminen kolmella viikolla osassa raitioliikennettä. Kuitenkin linjat 4 ja 10 jatkaisivat normaalilla talviaikataululla. Samaten linjoilla 3 B ja 3T liikennetarjonta säilyisi normaalina.
 
HKL on neuvotellut Bombardier Transportationin kanssa Variotram-matalalattiaraitiovaunuihin liittyvistä kestävyys- ja käytettävyysongelmista. Mikäli neuvotteluissa ei päästä tyydyttävään ratkaisuun ja liikenne Variotram-matalalattiaraitiovaunuilla lakkaa 14.5., on HKL:llä valmius hoitaa liikenne muulla kalustolla.

Aika kovaa tekstiä. Montako "toukkaa" HKL:llä on nyt ajossa, joista olisi mahdollisesti pakko luopua?

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Montako "toukkaa" HKL:llä on nyt ajossa, joista olisi mahdollisesti pakko luopua?
Toukkien kokonaismäärähän on tasan 40. Se tiedetään, että kaikki 40 eivät varmaan ikinä ole olleet samanaikaisesti liikenteessä. Sekin tiedetään, että Saksassa on korjauksissa koko ajan hieman toistakymmentä "matoa". Sekin on tiedossa, että kun madot tänne palaavat, aina menee tovi istuinten kiinnittämisien yms. varusteluiden kanssa sekä käyttöönottotesteissä yms. Aika tavallinen määrä liikenteessä lienee noin 15, mutta lukema voi toisinaan ylittyä tai alittua hieman. Olennaista on, että tilanne "elää".
 
Joukkoliikennelautakunta päätti tänään oikeuttaa HKL:n toimitusjohtajan päättämään, että raitioliikenne siirtyy kesäaikatauluihin poikkeuksellisesti osittain 14.5. lähtien, mikäli Bombardier Transportationin kanssa ei päästä neuvotteluissa tyydyttävään ratkaisuun.

Mielenkiintoinen hetki, sillä Helsingissä järjestetään UITP:n maailmankongressi 20.-24.5. ja maailman kaikki joukkoliikenteen silmäätekevät ovat kokoontuneet tänne.
 
HS mainitsee ( http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/HKL+haluaa+irti+viallisten+raitiovaunujen+kaupasta/1135226685977 ), että leasing olisi varteenotettava vaihtoehto, joka mitä ilmeisimmin kelpaa sekä Bombardierille että HKL:lle, kunhan hinnasta päästään yksimielisyyteen.

Mielestäni se ei ole ratkaisuna huono. Ei se hyväkään ole, sillä Variot syövät kiskot ja vaihteet piloille, jolloin niiden käyttökustannukset HKL:lle ovat korkeat. Ja kun korin lujuuden kanssa on vähän niin ja näin, herää tietenkin kysymys siitä, mikä on matkustajien turvallisuus tuollaisessa vaunussa. VTT:n tutkimuksiin voinee kuitenkin luottaa, eli jos vaunut olisi havaittu suorastaan vaarallisiksi, niin eihän niillä silloin saisi liikennöidä. Mutta joka tapauksessa vaunut ovat ajokelpoisia ja niillä saadaan kuljetettua matkustajat perille, vaikka se kalliiksi koituukin.

Toisena vaihtoehtona pitäisi sitten pärjätä 40 vaunun vajauksella tilanteessa, jossa ysikin on aloittamassa ensi vuonna. Siihen ei kuusi uutta Mannea taikka Tallinnan-matkalta tuleva HKL 9 paljon auta.

Eiköhän paras ratkaisu tässä tilanteessa ole se, että Varioilla ajetaan leasing-periaatteella toistaiseksi, mutta samalla kiirehditään uusien vaunujen hankintaa. Kun uusia vaunuja aletaan saada, niin poistolistalla olisivat sitten ensimmäisenä Variot, seuraavana Mannet ja vasta kolmantena Nr I:t.
 
Kuullostaisi varsin järkevältä kompromissilta ja turvaisi raitioverkon laajentamissuunnitelmat. Liisataanhan sitä lentokoneita, busseja ja vaikka mitä, niin miksei sitten raitiovaunujakin. Bombardierillekään ei taida olla juuri käyttöä tai uutta omistajaa Varioille, jos HKL päättäisi palauttaa vaunut Saksaan. Tälläisessa leasing-ratkaisussa kumpikaan ei menetä kasvojaan, varsinkaan juuri ennen Helsingin UITP-konferenssia.

Mutta tosiasia kuitenkin on, etteivat Varoiden viat liisaamalla vähene ja toivon totisesti, etta yhtään matkustajien turvallisuutta vaarantavia vikoja ei tule.
Köln oli aikanaan (vuosituhannen vaihteessa) hankkimassa ja testaamassa uusia ratikkatyyppejä ja kokeiltavana oli mm. kaksi Siemensin CitySprinter-tyyppistä vaunua kaupungin U-Stadtbahnia varten. Toinen kokeiltavana ollut yksilö tormasi testiajossa pysakillä olleeseen linjavaunuun ja kymmeniä ihmisia loukkantui. Onneksi kuitenkaan kukaan ei kuollut. Onnettomuuden aiheutti vaunun jarrujen täydellinen pimeneminen. Kummankin testivaunun ajot loppuivat siihen paikkaan ja Siemens oli ulkona uusien vaunujen hankinnoista. Tämä vain pahimpana esimerkkinä. Linkki aiheeseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Liisauskompromissi kuulostaa paljon sopuisammalta kuin vaunujen palauttaminen välittömästi Saksaan. Varmaankin monen mielestä liisausratkaisu merkitsisi tosiasiassa Varioille vain aikalisää. Vaunuissa lienee käynnissä olevan mittavan korjauskierroksen jälkeenkin niin paljon vikoja ja heikkouksia, ettei niillä voitane hoitaa liikennettä sellaisella käyttöasteella kuin mitä normaalikalustolta edellytetään. Sen lisäksi, että pyörät kuluvat tasoille hyvin lyhyessä ajassa, mahdollisesti muutkin paikat pettäisivät ja vaunuja jouduttaneen korjaamaan jatkuvasti. Samalla kiskot kuluisivat sietämättömällä tavalla kaikkialla, missä Varioilla päätettäisiin jatkossakin liikennöidä. Varioiden poistuminen olisi joka tapauksessa näköpiirissä lähivuosina viimeistään.

Vaunujen palauttaminen Saksaan jo toukokuussa olisi paha takaisku Helsingin raitioliikenteelle. Liikenneverkkoa on oltu laajentamassa (työt käynnissä koko ajan Kampissa ja Pasilassa) ja useita laajentamissuunnitelmia on edellisten lisäksi ollut esillä. Varioiden palauttaminen merkitsisi päinvastaista, liikenteen vähentämistä. Koska Varioita on viime aikoina ollut samanaikaisesti liikenteessä vain alle puolet niiden kokonaismäärästä ja toisaalta niiden ongelmien tähden tänne on jo tähänkin mennessä jouduttu hankkimaan käytettyjä vaunuja, vaunupulasta ensi alkuun selvittäisiin siirtymällä pidemmäksi ajaksi kesäaikatauluihin. Sitä vastoin 40 toimivan vaunun poistaminen merkitsisi jo hyvin vakavaa aukkoa kalustossa (40 toimivaa vaunua ei tietenkään tarvitsisi poistaa / palauttaa; tämä siis ihan teoreettisena näkökohtana). Pidempään kesäliikenteeseen siirtyminen on sekin äärimmäinen keino ja kalustotilanteen palauttamiseksi siedettävälle tasolle on tehtävä kaikki voitava. Lisää käytettyä kalustoa tulee saada jo ensi syyskaudeksi, ja samalla kokonaan uusien vaunujen hankinta on saatava kunnolla käyntiin.
 
Itse näen tuossa leasing-ratkaisussa toisenkin puolen: testataan, onko Bombardierilla kanttia ottaa vastuuta Varioista ja luottaa niiden toimivan jatkossakin. Toivottavasti on, eikä raitioliikenteen nykyinen nousukierre laajennussuunnitelmineen vaivu "auringonlaskuksi".
 
Viimeksi muokattu:
HKL valmis luopumaan matalalattiaraitiovaunuista 14.05.

Helsingin Sanomain mukaan Helsingin kaupungin liikennelaitos ei ole päässyt tyydyttävään ratkaisuun vaunujen valmistajan kanssa, ja täten valmistautuu lopettamaan liikennöinnin matalalattiaraitiovaunuilla 14. päivänä toukokuuta 2007 ja samalla siirtymään kesäaikataulukauteen.

Neuvotteluja yritetään vielä jatkaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pidän eilistä tilannetta sikäli yllätyksenä, että olisi voinut arvata Bombardierin ottavan opikseen Siemensin kokemuksesta Combinojen kanssa. Korivauriot ja pyörien kuluminen johtuvat täsmälleen samasta syystä kuin Combinojen ongelmat. Combinoissa kuin on sama perusrakenne. Ja Siemens otti lusikan kauniiseen käteen ja korjasi asiat tavalla joka on ainoa oikea. Eli muutti korinivelien ja telien rakennetta siten, että voimat pienenevät.

Tietenkään Bombardierille Vario ei ole kiinnostava tuote sikäli, ettei se enää valmista ja myy niitä. Rakennemuutoksia ei siten voi käyttää hyödyksi tulevassa tuotannossa. Mutta mitä tehdä käteen jäävällä 40:llä raitiovaunulla, joilla on huono maine? Tuskin kukaan ostaa niitä 70 miljoonalla. Jos mahdolliset ostajat pitävät niiden odotettua käyttöikää vain 10-osana siitä, mitä pitäisi, niin käypä hintakin on silloin kymmenesosa eli 7 miljoonaa. Takkiin tulee 63 miljoonaa.

Onhan Varioissa muitakin ongelmia kuin korin murtuminen, mutta ne lienevät huomattavasti helpommin korjattavia tai sitten sellaisia, joiden kanssa voi jotenkin elää.

Antero
 
Tällainen trivia-tieto tähän väliin:

HKL-Raitioliikenteen Variotramit ovat ainoat Bo'+Bo'+Bo'-Variot (kaikki telit/pyörät vetäviä) maailmassa. Jopa tätä vanhemmat protot ja kaikki muut rajavalmisteiset ovat Bo'+2'+Bo', eli kevyempi juoksuteli keskellä. Miksi valittiin näin, vaikka ei ollut minkäänlaista kokemusta vastaavasta rakenteesta aiemmin (eikä myöhemminkään; mm. BOGESTRAn uudet Variobahnit on myös Bo'+2'+Bo')? Ei kellään, ei yhdelläkään ratikkaliikennöitsijällä maailmassa, eikä edes ADtranzilla, jolta vaunut tilattiin. Nyt maksetaan tätä hintaa...

Lähde edelliseen (ja mielenkiintoinen sivusto muutenkin):http://www.strassenbahn-online.de/Betriebshof/Niederflur100/index.html
 
HKL-Raitioliikenteen Variotramit ovat ainoat Bo'+Bo'+Bo'-Variot (kaikki telit/pyörät vetäviä) maailmassa. ... Nyt maksetaan tätä hintaa...
En usko, että tällä on mitään vaikutusta Varioiden ongelmiin. Lujuusongelmat johtuvat siitä, että nivelet ovat jäykät vaunun pituusakselin ympäri kiertyvässä suunnassa. Pyörien kuluminen johtuu sekä edellisestä että siitä, että telit ovat jäykästi kiinni korissa. Tasojen ilmaantuminen pyöriin johtuu tehonsäädön- ja jarrutuksen sähköisestä ohjauksesta. Erilaisten osien repsottaminen ja tippuminen johtuu osittain telien jäykkyydestä (iskut välittyvät vaunun koriin) ja muuten vain heppoisista rakenteista.

100 %:n hankauspaino haluttiin epäilemättä mm. muutamien jyrkkien mäkien vuoksi, vaikka niistä on selvitty perävaunujen aikana 50 %:n hankauspainolla. Itse asiassa lisähankauspainon pitäisi pikemminkin olla eduksi kaikkien vaunun ongelmien kanssa.

Tietenkin kaiken osasyynä on vanhanaikainen rataverkkomme. Sitä ongelmaa ei taida muissa Vario-kaupungeissa olla. Mutta vanhanaikainen tai ei, kaikilla radoilla parhaiten toimiva vaunu on sellainen, joka voisi toimia myös täysin ilman jousitusta. Toisin sanoen telit ja nivelet on tehty niin, että jokainen pyörä on aina kiinni kiskossa, oli kisko sitten minkä muotoinen hyvänsä. Nr-sarjat ja vanhan Düwagit ovat lähes sellaisia, siksi ne toimivat aina vaan.

Antero
 
Takaisin
Ylös