Sivu 4 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/89

Viestiketju: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

  1. #46
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Pidän eilistä tilannetta sikäli yllätyksenä, että olisi voinut arvata Bombardierin ottavan opikseen Siemensin kokemuksesta Combinojen kanssa. Korivauriot ja pyörien kuluminen johtuvat täsmälleen samasta syystä kuin Combinojen ongelmat. Combinoissa kuin on sama perusrakenne. Ja Siemens otti lusikan kauniiseen käteen ja korjasi asiat tavalla joka on ainoa oikea. Eli muutti korinivelien ja telien rakennetta siten, että voimat pienenevät.
    Antero
    Die Lösung des Combino-Problems (PDF-tiedosto).

  2. #47
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Tämä on hieno esitys aiheesta, joskin ymmärtäminen edellyttää jonkin verran insinöörintaitoja.

    Maallikollekin selkeitä ovat sivujen 6 ja 7 kuvat, jotka havainnollistavat sitä, miksi Combinojen ja Varioiden - kuin myös Citadiksien - perusrakenne on ongelmallinen verrattuna Jacobinteleihin perustuvaan nivelvaunurakenteeseen. Mitä suurempi on kuvien punaisen viivan poikkema suorasta linjasta, sitä suurempi kuorma on vaikuttamassa vaunun rakenteeseen.

    Sivun 23 kuvapari havainnollistaa hyvin Combinoihin tehtyjen korjausten merkitystä. Voimat ovat pienemmät (kori kiertyy vähemmän) ja jännitykset jaetaan koriin tasaisemmin (keltaista ja punaista väriä kuvaamassa suuria jännityksiä ei esiinny).

    Näyttää myös siltä, kuin vaunun kuormituskertymä olisi tutkittu vasta ongelmien tultua esille. Sivun 22 taulukko kertoo, minkalaisia kuormituksia vaunuihin lasketaan nyt kohdistuvan ja tätä kuormituskertymää on sitten käytetty korjausten perustana laskettaessa ennustettua korin käyttöikää. En ole tutustunut VTT:n Variotrameista tekemiin laskelmiin, mutta jos ne on tehty perusteellisesti, niin jotain samanlaista pitäisi olla laskettuna niissäkin.

    Minulle tämä aihe sattuu olemaan tuttu, koska tein diplomityöni samasta aiheesta, tosin en raitiovaunulle vaan Sisu-kuorma-autojen takasillalle eli vetoakselin runkokotelolle. Tarina oli vähän samantapainen. Oli suunniteltu uusi takasilta ja ryhdytty valmistamaan ja käyttämään kuorma-autoissa. Sitten alkoi ilmetä murtumia. Aloitin tekemällä kuormitusmittaukset eli selvittämällä kuormituskertymän kuten sivun 22 taulukko Combinojen tapauksessa. Tein laskennallisen käyttöikäennusteen sekä kokeilin käytännössä hydraulisella testilaitteella (kuten sivun 24 kuva Combinon korista testilaitteessa), kauanko kestää kunnes takasilta murtuu. Työni perusteella takasillan rakenne muutettiin sellaiseksi, että se antoi sopivasti periksi sekä tasasi kuormitushuiput pois. Aivan kuten Siemens teki Combinoille.

    Tämän kaiken perusteella olen varma, että Variot voidaan korjata samalla tavalla kuin Combinot. Mutta muutokset ovat suurempia ja kalliimpia kuin mitä Bombardier on tehnyt tähän mennessä. Jos tällaisia korjauksia ei tehdä, ainoa ratkaisu on saada Variot jonnekin niin kevyelle käytölle, ettei kuormituskertymän rasittavuus enää vastaa tavallista raitioliikennettä.

    Ehkäpä Siemensin halukkutta ratkaista ongelma kunnolla selittää tuon esityksen sivu 2. Siemensin ongelmana oli 10-kertainen vaunumäärä Bombardierin ongelmaan verrattuna. Mutta Bomban 70 miljoonaa euroa on silti aika iso raha suhteessa vaadittavaan suunnittelu- ja korjaustyöhön.

    Antero

  3. #48

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tämän kaiken perusteella olen varma, että Variot voidaan korjata samalla tavalla kuin Combinot. Mutta muutokset ovat suurempia ja kalliimpia kuin mitä Bombardier on tehnyt tähän mennessä. Jos tällaisia korjauksia ei tehdä, ainoa ratkaisu on saada Variot jonnekin niin kevyelle käytölle, ettei kuormituskertymän rasittavuus enää vastaa tavallista raitioliikennettä.
    Voisiko joku kuvitella jotain sellaista, että jos Vario-kauppa puretaan, niin tuskin ne romutetaan, vaan Bombardier myy ne jollekin ulkomaiselle kaupungille jolla on sopiva pikaraitiotiepätkä niitä varten?

    t. Rainer

  4. #49

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    427

    oletus Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

    Uskoisin jostain päin Eurooppaa löytyvän kaupungin, joka osataisi vähän käytettyjä ja varmasti kunnolla huollettuja variotrameja. Tämä neljänkymmenen vaunun erä voidaan varmasti jakaa myös kahden, jopa useamman kaupungin kesken.
    Valmiiden vaunujen mynti olisi mielestäni fiksumpaa kuin niiden romuttaminen.
    'En ole kiinnostunut selityksistä, joita annetaan myöhästymisille. Olen kiinnostunut vain siitä mitä on todella saatu aikaan'
    (Mahatma Gandhi)

  5. #50
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja touko-kesäkuu 2007

    13.5. Vario-havainnot eivät tainneet jäädä viimeisiksi. HS:n 14.5. painetun version mukaan liikennöinti matalalattiavaunuilla jatkuu toistaiseksi. Vaunujen vetämiseen pois liikenteestä kuitenkin varaudutaan siirtymällä tänä aamuna osittain kesäaikatauluihin. Neuvottelut Bombardierin kanssa jatkuvat.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.05.2007 kello 13:10. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  6. #51
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja touko-kesäkuu 2007

    No johan on juttu!

    Siirrytään kesäaikatauluihin ennenaikaisesti vaikka mikään osa kalustoista ei poistuisi? Miksi sitten siirrytään kesäaikatauluihin? Taitaa HKL-Raitioliikenne olla nyt selityksen velkaa. Todella huonoa peliä ja Bombardier veti kyllä ekan erän 6-0, jota HKL luuli voivansa kiristää esimerkiksi Helsingin UITP-konferenssin avulla. Ei Bombardierilla mihinkään kiirettä ole, heillä kauppa käy kokoajan. HKL on se häviäjä. Eikä vähiten matkustajien silmissä; heidän kyllä vaikea sulattaa moista palvelutason alentamista ilman syytä!
    Viimeisin muokkaaja vristo; 14.05.2007 kello 05:39.

  7. #52
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: Raitiovaunuhavaintoja touko-kesäkuu 2007

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Siirrytään kesäaikatauluihin ennenaikaisesti vaikka mikään osa kalustoista ei poistuisi? Miksi sitten siirrytään kesäaikatauluihin?
    Kuljettajien työvuoroja ei voi ilmoittaa päivän varoitusajalla. Reilu viikko sitten oli viimeinen hetki päättää siirrytäänkö kesäaikatauluihin. Koska vaunujen jatko oli silloin (ja on edelleen) epävarma, päätettiin siirtyä varmuuden vuoksi kesäaikatauluihin.

    Bombardier on oletettavasti tarjonnut jotain sellaista tärppiä, jonka takia neuvotteluja on päätetty jatkaa. Koska neuvottelut jatkuvat, vaunujakaan ei vedetä liikenteestä.

  8. #53
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tietenkin kaiken osasyynä on vanhanaikainen rataverkkomme.
    Millä tavalla vanhanaikainen? Kurvit liian jyrkkiä? Mutta miten niitä voisi tehdä vähemmän jyrkiksi ahtailla kantakaupungin kaduilla? Paras geometria kai on näillä Mannerheimintietä, Tukholmankatua ja Hämeentietä kulkevilla ratikkareiteillä, kun ovat suoria ja nousut maltillisia?
    Yöbussissa on tunnelmaa

  9. #54
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Kuljettajien työvuoroja ei voi ilmoittaa päivän varoitusajalla.
    Niinkö ? Ymmärrän tämän toki kuljettajana.

    Mutta minusta vain olisi tuntunut järkevämmältä ajaa talviaikatauluilla suoraan normaalisti kesäkuulle saakka ja ottaa sitten kesäaikataulut käyttöön (ja Variot pois mahdollisesti), kuten kuuluukin. Se, että aikataulut vaihtuvat ja Variot uhataan poistaa liikenteestä 3 viikkoa ennen tuota hetkeä tuntuu kyllä hieman "tarkoitushakuiselta". Ensimmäisten Varioiden tulosta liikenteeseen on kuitenkin jo lähes kymmenen vuotta ja nyt on katkolla mahdollisesti kymmenien vuosien ratikkainvestointi (siis joko jäävät Helsinkiin tai ei). Siinä ei kolme viikkoa vaikuttane enää missään.

    Tämä on siis vain minun mielipiteeni ja voin olla väärässäkin. Toki ymmärrän myös, että niin HKL-Raitioliikenne, kuin Bombardierkin ovat hankalassa ja hieman ennennäkemättömässä tilanteessa.

    Toivottavasti saadaan kaikille osapuolille myönteinen ratkaisu aikaan.
    Viimeisin muokkaaja vristo; 14.05.2007 kello 17:18.

  10. #55
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus variot

    Jossain luki, että Variot lähetettäisiin takaisin tehtaalle tänään. Kyllä niitä näkyi tänään liikenteessä aika paljonkin. Onko diiliä muutettu vai miksi ne vielä kulkee?
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 14.05.2007 kello 18:27. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  11. #56

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Se, että aikataulut vaihtuvat ja Variot uhataan poistaa liikenteestä 3 viikkoa ennen tuota hetkeä tuntuu kyllä hieman "tarkoitushakuiselta".
    Neuvottelutaktiikkaa, sanoisin. HKL haluaa näyttää Bombardierille, että "kyllä me pärjätään ilman teidän ratikoitanne".

  12. #57
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Neuvottelutaktiikkaa, sanoisin. HKL haluaa näyttää Bombardierille, että "kyllä me pärjätään ilman teidän ratikoitanne".
    Johon Bombardier vastaa: "Siitä sitten vain..." .

  13. #58
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Neuvottelutaktiikkaa, sanoisin. HKL haluaa näyttää Bombardierille, että "kyllä me pärjätään ilman teidän ratikoitanne".
    Ihmettelen, MIKSI Vauriovaunuilla ajetaan vieläkin?! Jos kerran kesäaikataulujen käyttöönottoa perusteltiin Vauriotramien poistolla, olisi rehellistä lopettaa nillä ajaminen joka tapauksessa! Onko niitä PAKKO käyttää? Tarjoaako Bombardier jotain porkkanaa siitä hyvästä, että vaunut liikkuvat? Ainakin tavallinen matkustaja voi tuntea itsensä sorsituksi.

  14. #59
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Camo Lissabone Näytä viesti
    Jos kerran kesäaikataulujen käyttöönottoa perusteltiin Vauriotramien poistolla, olisi rehellistä lopettaa nillä ajaminen joka tapauksessa! Onko niitä PAKKO käyttää?
    Tuo nyt on mielestäni vähän erikoinen asenne. Kun kerran neuvottelut ovat kesken, niin silloinhan täytyy olla mahdollista sekin, että neuvottelujen päätteeksi jonkinlaiseen sopimukseen päästään ja vaunut jäävät liikenteeseen. Ja jos jäävät, niin pitäisikö ne nyt tässä välissä ottaa ihan kiusallaan pois? Pitää muistaa, että matalasta lattiasta on kuitenkin monille matkustajille iloa ja hyötyä. Jos esteettömyys asetetaan etusijalle, niin varioilla tulisi ajaa niin paljon kuin vaan ikinä mahdollista ja säästää sitten korkeita vaunuja muuhun käyttöön.

  15. #60
    Tunnistettu jäsen Camo Lissabone avatar
    Liittynyt
    14.08.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    939

    oletus Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tuo nyt on mielestäni vähän erikoinen asenne. Kun kerran neuvottelut ovat kesken, niin silloinhan täytyy olla mahdollista sekin, että neuvottelujen päätteeksi jonkinlaiseen sopimukseen päästään ja vaunut jäävät liikenteeseen. Ja jos jäävät, niin pitäisikö ne nyt tässä välissä ottaa ihan kiusallaan pois? Pitää muistaa, että matalasta lattiasta on kuitenkin monille matkustajille iloa ja hyötyä. Jos esteettömyys asetetaan etusijalle, niin varioilla tulisi ajaa niin paljon kuin vaan ikinä mahdollista ja säästää sitten korkeita vaunuja muuhun käyttöön.
    Kirjoitin tuon HKL:n edustajien lausunnot näistä vaunuista mielessäni, jotka eivät kovin imartelevia ole olleet. Esteettömyyden voi unohtaa siihen asti, kun matalalla kalustolla ajettavat vuorot on merkitty aikatauluihin! Se vaan tuntuu huijaukselta, kun vuorojen harvennuksen syyksi ilmoitetaan eräiden Currus Electricus Demissior -vaunujen poisto, jota ei tapahtunutkaan!

Vastaavia viestiketjuja

  1. Variotram-hankinnan historia
    kirjoittanut Compact foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 39
    Viimeisin viesti: 19.12.2014, 11:26
  2. Hevosraitiovaunuhalli yritettiin purkaa
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 17.05.2012, 21:09
  3. Variotram muutettu johdinautoksi (aprillipila)
    kirjoittanut vristo foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 01.04.2010, 08:45
  4. Helsinki haluaa bussikaistat ympärivuorokautisiksi
    kirjoittanut ARTAI foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 24.08.2009, 02:47
  5. HKL:n Variotram-ratikat 201-240
    kirjoittanut äsärkaks foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 15.04.2006, 19:08

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •