Mistä korvaavia raitiovaunuja Varioiden tilalle Helsinkiin?

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Ottamatta kantaa siihen, miten tuossa nyt alkaneessa Vario-jupakan "loppuhuipennuksessa" käy, mietiskelin tuossa hieman Varioiden mahdollisia korvaajia tai apua vaunupulaan, jos ne poistuvat. Apuna käytin tätä, mutta vielä hieman keskeneräistä saksalaista sivustoa, sekä muutamaa muuta saksalaista harrastelijasivustoa.

Freiburgissa on juuri pistetty seisomaan viisi vuosimallia 1981 olevaa Duewag GT8-raitiovaunua (vaunut 205-209). Niiden rakenne on tosin hieman yleisestä poikkeva, sillä keskivaunun telit ovat ko. vaunu alla, eli eivät nivelen kohdalla, kuten vaikkapa HKL:n välipala-80:ssä. Onko teliväli siten liian suuri Helsingin rataverkolle? Muutenkin voi olla, että nuo Duewagit ovat liian pitkiä nykyiselle ratainfralle Helsingissä.

Ausburgissa on runsaasti entisiä stuttgartilaisia MF Esslingen/MGB-vaunuja, jotka ovat neliakselisia nivelvaunuja, mutta ajetaan kaksi yksikköä yhteenkytkettynä. Ausburgissa on myös nykyisia Manneja aikalailla vastaavia MAN/Duewaghttp-nivelvaunuja vuodelta 1976. Tiedä sitten ovatko he edes luopumassa noin hyvistä raitiovaunuista vähään aikaan kun heilläkin on noita toisia murheenkryynejä eli Siemensin Combinoja, joissa on ollut pahoja teknisiä ongelmia.

Essen, Mulheim, Bochum/Gelsenkirhen ja Bielefeld (kuten myös Ausburg ja Heidelberg) ovat puolestaan täynnä 70- ja 80-luvulta peräisin olevia Duewagin M6/8-nivelvaunuja, jotka ovat kaikinpuolin erinomaisia raitiovaunuja (menoa Bieleledin M8C:llä) ja hyvin läheistä sukua Helsingin Nr-nivelvaunuille. Ovat toki kaikki suurimmaksi osaksi vielä käytössä, mutta muutamia yksilöitä on jo poistettu ja mennyt joihinkin Euroopan kaupunkeihin "second handina".

Braunschweigsissa on hieman outo raideväli 1100mm (mistä lienee peruja tuollainen "epästandardi"?), mutta siellä olisi muuten erinomaiselta tuntuvaa kalustoa Helsinkiin. Duewagin typ "Mannheim" sopisi Helsinkiin jo värityksensä puolesta ;), kuten myös uudemmat LHB:n nivelvaunut (vastaavia on Trondheimissa), joista osa on samalla värityksellä (on siis aika lähellä Helsingin Nr:ien aikaisempaa väritystä). Myös noihin sopivia perävaunuja olisi, mutta taitavat olla nuo perävaunut "unohdettu" käytäntö Helsingissä.

Tietysti sitten Mannheimissa, Ludwigshafenissa sekä Heidelbergissä on paljolti jo tuttua kalustoa ja voisivat olla varsin luontevia jo Helsingissä olevien sisarrustensa jatkoksi. Onko esim. Ludde sitten vääränlainen vaunu Helsinkiin: onhan siinä runsaasti kapasitettia, mutta välipalassa ei ole ovia. Mutta yhtakaikki, näyttäisi noissa kaupungiessa olevan kaikkein eniten jo liikenteestä poistettuja GT6, GT8 sekä GT8N (matalalattiainen välipala jälkiasennuksena) Duewag-nivelvaunuja.

Mutta mites joku Basel tai muut Sveitsin kaupungit? Baselissa ollaan ainakin luopumassa heidän Duewageistaan ja ovat varmasti hyvin pidettyjä (mutta siten saattavat olla kalliitakin)?

Tämä on siis vain minun skenariointiani Varioiden mahdollisista korvaajista (jos niitä tarvitsee korvata jollain). Raitioliikenteen ammattilaisilla on varmasti toki omat näkemyksensä tästä.
 
Viimeksi muokattu:
Saksalaisen ratikkafoorumin mukaan mannheimilainen MVV 515 on kuljetettu eilen uuteen kotikaupunkiinsa Lodziin (Puolassa) Tatroja korvaamaan: linkki.

Kyseessä sarjansa ensimmäinen siirretty vaunu; Mannheimissa osa sarjasta on seisonnassa (jotkut jo pari vuotta), mutta osa yksilöistä on vielä linjaliikenteessäkin. Mutta kuten näkyy, niin ratikkakaupungit ympäri Eurooppaa havittelevat hyviä, vanhoja raitiovaunuja. Onnea vaan Lodzille hyvästä ja varmasta hankinnasta.
 
Viimeksi muokattu:
Saksalaisen ratikkafoorumin mukaan mannheimilainen MVV 515 on kuljetettu eilen uuteen kotikaupunkiinsa Lodziin (Puolassa) Tatroja korvaamaan. Mutta kuten näkyy, niin ratikkakaupungit ympäri Eurooppaa havittelevat hyviä, vanhoja raitiovaunuja. Onnea vaan Lodzille hyvästä ja varmasta hankinnasta.
Linkki Łódźin raitioteiden englanninkielisille sivuille.
Łódź on puolalaiseen tapaan "Konstal" -kaupunki. Maaliskuun tilanteen mukaan kaupungissa on 15 Cityrunneria, 368 Konstal 805Na -vaunua, 85 eri tavalla sisäisesti ja/tai ulkoisesti modernisoitua 805Na -vaunua, tekee yhteensa 468 vaunua. Tiedot yllä mainituilta sivustolta.
Konstal 805N on kapearaidemuunnos 105N -vaunusta. 805Na on jatkokehitelmä, joita siiis Łódźissa on edelleen modernisoitu. (805Na:t on valmistettu 1977-90)
Viime vuoden lopulla on PESA:lta lisäksi tilattu 10 viisiosaista matalalattiavaunua.
Tuon kokoisessa taloudessa muutamakin vanha Düwag hukkuu kuin neula heinäsuovaan.
 
Viimeksi muokattu:
Łódź on puolalaiseen tapaan "Konstal" -kaupunki.

Bravo! Kerrankin suomalaisella palstalla näkee kaupunkien nimien harkittua oikeinkirjoitusta. Ei ole harvoin kun meillä maristaan suomalaisten nimien äitten ja öitten poisjättämisestä ulkomaisissa kirjoitusyhteyksissä. Ja sitten itse kirjoitellaan vastaavanlaisesti yksinkertaistaen.

Otetaan tästä Albertin esimerkistä mallia ja kirjoitetaan nimet oikein oikein. Puolassa ei ole muita kaupunkeja kuin Varsova, jolla on perinteinen suomenkielinen muoto.

Łódź lausutaan sitten vielä kutakuinkin Vudz.
 
Otetaan tästä Albertin esimerkistä mallia ja kirjoitetaan nimet oikein oikein. Puolassa ei ole muita kaupunkeja kuin Varsova, jolla on perinteinen suomenkielinen muoto.

Łódź lausutaan sitten vielä kutakuinkin Vudz.

Mistäs tuollaiset erikoiskirjaimet saa koneeseensa? Toki tuon saa copy and paste-menetelmällä, mutta mites suoraan näppikseltä?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Sanomatta jäi vielä vanha tuttu Krakova, ja Stettiniä käytettiin Suomessa yleisesti vanhaan aikaan...
Menee jo off-topiciksi, mutta voisihan eräistäkin puolalaisista kaupungeista tosiaan tuon Stettinin lisäksi käyttää myös nimiä Breslau, Danzig, ... :)
 
Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Mitä mahtaa olla tulossa?
Eilenhän lautakunta toi julkisuuteen, että esillä on ollut kuuden Mannheim-vaunun hankinta. Tässä puhutaan matalalla väliosalla varustetuista Düwag-vaunuista. Lisäksi olen käsittänyt, että HKL-RL:llä on ainakin tutkittu mahdollisuutta kunnostaa nk. varaosa-Manne liikennekelpoiseen kuntoon. Jos tämä kaikki toteutuisi, saataisiin seitsemän "uutta" vaunua riveihin. Jos muuta ei ole saatavilla, on yksi mahdollisuus tietenkin kunnostaa muutama varikolla lojuva "laihialaisvaunu" liikennekäyttöön. Keväällähän SRS-uutisissa kerrottiin vaunun 11 tutkimisesta, mutta uskon parin - kolmen muunkin Karian pystyvän palautuvan vielä liikenteeseen, mikäli kalustotilanne alkaa käydä tukalaksi.
 
Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Eilenhän lautakunta toi julkisuuteen, että esillä on ollut kuuden Mannheim-vaunun hankinta. Tässä puhutaan matalalla väliosalla varustetuista Düwag-vaunuista. Lisäksi olen käsittänyt, että HKL-RL:llä on ainakin tutkittu mahdollisuutta kunnostaa nk. varaosa-Manne liikennekelpoiseen kuntoon. Jos tämä kaikki toteutuisi, saataisiin seitsemän "uutta" vaunua riveihin. Jos muuta ei ole saatavilla, on yksi mahdollisuus tietenkin kunnostaa muutama varikolla lojuva "laihialaisvaunu" liikennekäyttöön. Keväällähän SRS-uutisissa kerrottiin vaunun 11 tutkimisesta, mutta uskon parin - kolmen muunkin Karian pystyvän palautuvan vielä liikenteeseen, mikäli kalustotilanne alkaa käydä tukalaksi.

Mielestäni, jos noilla keinoilla saadaan 10 vaunua niin hyvä. En kannata että keski-Euroopasta alettaisiin roudata kymmenittäin vanhoja vaunuja, vaikka ne ovat eksoottisia, koska ne alkavat ennemmin tai myöhemmin käydä epäkäytännöllisiksi, vaatia kunnossapitoa jne. HKL:n pitäisi viipymättä käynnistää uusien matalalattiavaunujen hankintaprosessi. Jos vaunuista tulee pulaa, pitäisi harkita jonkun linjan ajamista väliaikaisesti osittain tai kokonaan busseillla, kunnes uusia vaunuja saadaan tilalle. Sellainen linja voisi olla esim 8, joka ei ole niitä kriittisimpiä.

t. Rainer
 
Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Mielestäni, jos noilla keinoilla saadaan 10 vaunua niin hyvä.
10 vaunuahan olisi jo aika lähellä sitä määrää, mitä Varioita on nytkin liikenteessä yhtäaikaisesti. Mitään laajamittaisia bussikorvauksia ei siis tarvittaisi, vaan riittäisi että muutama ruuhkavuoro poistettaisiin. Liikenteen laajentamiseen ei kyllä riittäisi vaunuja ja ilmeisesti siihen HKL onkin viitannut sanoessaan, että Varioiden poistaminen voi johtaa ysin viivästymiseen. Jos taas Variot jäävät liikenteeseen, niin nuo kymmenkunta vaunua tarvitaan joka tapauksessa ysille.
 
Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Jos vaunuista tulee pulaa, pitäisi harkita jonkun linjan ajamista väliaikaisesti osittain tai kokonaan busseillla, kunnes uusia vaunuja saadaan tilalle. Sellainen linja voisi olla esim 8, joka ei ole niitä kriittisimpiä.
Mielestäni tällaisessa bussilla korvaamisessa on aina se riski, että tilapäisratkaisunakin saattaa jäädä pysyväksi ja kas: meillä onkin yksi ratikkalinja taas vähemmän. Ainakaan 8 ei tärkeänä poikittaislinjana (jota juuri jatketaan Arabianrantaan) siihen sovellu mielestäni missään tapauksessa. Jos joku niin linja 1; tuohon suuntaanhan menee useampikin bussilinja ja ykköstä on nykyään supistettu vuosi vuodelta. Lisäksi "Ratikka 2015"-suunnitelmissa on lähes kaikkissa lakkautettu ratioyhteys Käpylään. Sen voisi aloittaa nyt, jos tuollaisiin pitää mennä.
Mutta totisesti toivon, ettei koskaan tarvitse mennä niin pitkälle. Päinvastoin: ykkösen pitäisi olla tulevaisuudessa Mäkelänkadun runkolinja Käpylän asemalle (tai jopa Oulunkylään) saakka.
 
Vs: Helsinki haluaa purkaa Variotram-kaupan

Ei ei ei... Tämä olisi viimeinen naula ykkösen arkkuun, kun sitä ennemmin pitäisi kehittää ja jatkaa.
Sitä minäkin juuri tarkoitan: ei yhtään ratikkalinjaa korvattavaksi busseilla. Se on sellainen houkutus HKL-SUY:lle, ettei tiedä mitä siitä seuraa.
Kuten kuukankokin sanoi, niin nykyiset linjat voidaan hoitaa vähemmällä vuoromäärällä. Tasatahtiaikataulut, pidemmät vaunut (nuo kuusi välipala-mannea + välipala-80) ja jopa linjojen kierrättämiset (sen mahdollisuus on ainakin Arabianrannassa linjojen 6 ja 8 suhteen) ovat keinoja. Nyt on tämä "Raitioliikenteen tehostamismahdollisuuksia"-selvitys aivan tarpeen.
 
Takaisin
Ylös