Mistä korvaavia raitiovaunuja Varioiden tilalle Helsinkiin?

En yleensä harrasta julkista ääneen ajattelua, mutta nyt teen poikkeuksen, koska asia on sangen mielenkiintoinen.
Missään ei liene julkistettu tai edes päätetty, montako raitiovaunuvuoroa on samanaikaisesti ulkona huippuhetkellä ensi syksynä. Arvelen, että se voisi olla esimerkiksi 84.
Mietitäänpä, mitä vaunuja silloin voisi olla käytettävissä: 40 NrI:tä, 42 NrII:ta, 4 Mannea + ehkä varaosa-Manne = 5 Mannea sekä jokunen Laihialainen (ainakin #12 mutta ehkä jokunen muukin). Tuo tekee noin 90 vaunua. Kun saadaan lehtiuutisissa kerrotut 6 väliosa-Mannea, lukumääräksi tulee sitten hieman alle 100 sen mukaan, montako Laihialaista on voitu saada liikennöitävään kuntoon. Uskoisin, että noin 96 vaunulla 84 vuoron liikenne on mahdollista saada hoidettua, vaikkakin se ottanee koville. Joinakin talvipäivinä jokin vuoro voi sitten jäädä sisälle, mutta sellaista on tapahtunut aiemminkin esimerkiksi kuljettajien äkillisten influenssaepidemioiden aikana. Se on ainakin selvää, että täyskorjauksiin ei voida sitoa Nr-vaunuja enää samaa määrää kuin tähän saakka. Kakkossarjan Valmetien täyskorjaukset onneksi on pian tehty. Tosin edessä on väliosien asentaminen, mikä ei sinänsä ole mikään suuritöinen juttu. Täyskorjaus kuitenkin vie aikaa useita viikkoja per vaunu.

Yhteenvetona voi todeta, että tiukoille joudutaan, mutta ei tilanne sentään ihan toivotonkaan ole. Alkusyksy kyllä tulee olemaan hyvin vaikeaa aikaa siihen saakka, kunnes väliosa-Mannet saadaan täysilukuisesti liikenteeseen. Saa nähdä, jatkuuko joillakin linjoilla kesäliikenne vähän pidempäänkin kuin vain elo-syyskuun vaihteeseen...
 
Missään ei liene julkistettu tai edes päätetty, montako raitiovaunuvuoroa on samanaikaisesti ulkona huippuhetkellä ensi syksynä. Arvelen, että se voisi olla esimerkiksi 84.
Mikä sinällään jo tarkoittaisi kolmen vuoron vähennystä nykyisiin aikatauluihin verrattuna. Varatun kuuden Mannen lisäksi pitää siis saada vielä lisää käytettyä kalustoa, jos liikenne hoidetaan ilman Varioita. Ysin vaunutarpeet huomioiden käytettyjä tarvittaisiin aika paljonkin.
 
Ysin vaunutarpeet huomioiden käytettyjä tarvittaisiin aika paljonkin.
Ysin aloittaessa tilanne toki mutkistuu kiistatta.

Viime aikoina Varioita on ollut samanaikaisesti ajossa ehkä 10 - 15 keskimäärin. Joinakin huonoina päivinä niitä on siis liikkunut juuri ja juuri kymmenkunta. Laihialaisista #12 on ollut ainoa ajokunnossa oleva eikä sekään ole läheskään kaikkina arkipäivinä ollut ajossa. Mikäli vuoromäärää päätettäisiin supistaa esimerkiksi kolmella, sitten lisäksi hankittaisiin noin tusinan (oikeasti liikenteessä olevan) Varion tilalle 6 väliosa-Mannea, korjattaisiin varaosa-Manne sekä vielä jokunen Laihialainenkin, niin ei yhtälöstä täysin mahdotonta ole tulossa. Hyvin haasteellinen kylläkin. Näillä eväillä ysin aloittaminen ajallaan voi olla vaikeaa. Ysin aloittaessa lisäkapasiteettia on saatava jostakin. Tietenkin väliosistakin saa jotain, mutta riittääkö se..?
 
Helsinki auttoi aikoinaan Turkua vaunupulassa 30-luvulla lainaamalla kuusi moottorivaunua. Nyt voisi Turku vastavuoroisesti auttaa Helsinkiä samassa tilanteessa. Turun vaunuhalliin palautettiin yksityisestä säilytystilasta kolme moottorivaunua. Mitään vuokraa ei perittäisi, korvauksena HKL vain kunnostaisi nämä vaunut liikennekelpoisiksi, ja palauttaisi sitten vaunupulan taas helpottaessa takaisin Turkuun.
 
Mitään vuokraa ei perittäisi, korvauksena HKL vain kunnostaisi nämä vaunut liikennekelpoisiksi, ja palauttaisi sitten vaunupulan taas helpottaessa takaisin Turkuun.
Mielenkiintoinen ajatus, mutta kalustoon on tehtävä joka tapauksessa muutostöitä, vaikka kalusto olisi suoraan käyttökelpoista Turun raitioteille.

Ainakin virroittimen polarisaatiot on muutettava ja Buscomit asennettava.
 
Mielenkiintoinen ajatus, mutta kalustoon on tehtävä joka tapauksessa muutostöitä, vaikka kalusto olisi suoraan käyttökelpoista Turun raitioteille.

Ainakin virroittimen polarisaatiot on muutettava ja Buscomit asennettava.
Onhan meillä vielä vaunun 12 lisäksi laihialaiset 8, 9, 10, 11, 13, 14, 25 ja 30. 9 on vielä Tallinnassa mutta saataisiin nuo muutkin ajoon jos haluttaisiin! Ja jos tosissaan halutaan, voidaan myös vaunut 332, 352 ja 362 kunnostaa ajoon. 320 toki myös. :)
 
Mitään vuokraa ei perittäisi, korvauksena HKL vain kunnostaisi nämä vaunut liikennekelpoisiksi, ja palauttaisi sitten vaunupulan taas helpottaessa takaisin Turkuun.

Hauska idea, mutta käytännössä toteuttamiskelvoton seuraavista syistä:

- Ainoastaan vaunut 42 ja 125 ovat sellaisessa kunnossa, että niiden ajokuntokunnostus on suuruusluokkaa kymmeniä tuhansia euroja.
- Vaunut 17, 19, 32 ja 40 ovat todella palasina, ja niiden kunnostus maksaa suuruusluokaa satoja tuhansia euroja.
- Vaunut ovat nykyliikenteeseen soveltumattomia: yksikkökoko / vaunu 50 henkilöä, rahastajarahastus, ei automaattisia ovia jne.

Hauska ajatus, mutta tästä ei ole apua.

Vaunut 42 ja 125 voisi toki viedä jonkun tempauksen yhteydessä Helsinkiin ajoon, vaikkapa kulttuuripääkaupunkia mainostamaan. Vaunut tarvitsevat kuitenkin kolmen henkilön miehityksen.

Jos aavevaunuja olisi, ne soveltuisivat ehkä hätäapukalustoksi. Mutta kun ei ole :(.
 
Vaunut 42 ja 125 voisi toki viedä jonkun tempauksen yhteydessä Helsinkiin ajoon, vaikkapa kulttuuripääkaupunkia mainostamaan.
Toisaalta se ei välttämättä olisi parasta mahdollista mainosta Turulle, esim. mainoslause "Tällaisia ei kulttuuripääkaupungin liikenteessä näe" ei välttämättä houkuttele ainakaan ratikoiden ystäviä... :)
 
Ainoastaan vaunut 42 ja 125 ovat sellaisessa kunnossa, että niiden ajokuntokunnostus on suuruusluokkaa kymmeniä tuhansia euroja.

Miksi se maksaa niin paljon? Olen saanut sellaisen käsityksen, että tuo juna on periaatteessa ajokelpoinen. Eikö olekaan? Mitä toimenpiteitä vaatisi, että vaunuilla voitaisiin oikeasti ajaa (siis ei linja-ajoa vaan tällainen teema-ajelu)?
 
42 ja 125 on kunnostettu 1982-83 ja sen jälkeen ne ovat seisseet vaihtelevissa olosuhteissa, mutta kuitenkin katon alla. On mahdotonta tarkalleen tietää, mitä on tarpeen tehdä kun vaunuja ei ole käytetty 35 vuoteen eikä huollettu 24 vuoteen. "Käyttöönottohuolto" kuitenkin.

Myös sisällä seisseiden vaunujen huolto käyttökuntoon Tukholman museoraitiotielle on maksanut luokkaa kymmeniä tuhansia euroja.

Ketjun asiaan 42 ja 125 eivät mitenkään auta. Ne ovat soveltumattomia Helsingin nykyisen raitiovaunuliikenteen hoitoon. Sen sijaan vaunuilla voisi toki "ajella" Helsingissä, jos tällaisesta tempauksesta olisi jotain oikeaa hyötyä.
 
Myös sisällä seisseiden vaunujen huolto käyttökuntoon Tukholman museoraitiotielle on maksanut luokkaa kymmeniä tuhansia euroja.
Ei voi kyllä oikeasti maksaa tuollaisia summia - ja vielä harrastajavetoisessa toiminnassa. Ettei olisi mennyt evrot ja korunat sekaisin?

Rasvaus, pölyjen pyyhintä jne. tsekkaukset ja sitten ajoon! Suoraan ajostahan ne on seisomaankin laitettu, eivät suinkaan romutarhasta plokattuja, kuten yhtä lukuunottamatta kaikki muut Turun varastoidut museovaunut.

Tervetuloa ajamaan noilla Helsinkiin, kuljetuskustannukset ovat varmasti se kallein osa tuosta projektista.
 
Mikäs Luddessa (HKL #150) muuten oli, kun ei linjalla kelvannut/pärjännyt? Joka tapauksessa Ludwigshafenissa on kaikki Ludden sisaret vapaina ja vailla käyttoä. Tietysti matalaa välipalaa ei ole, mutta tilaa on. Mannheimissa varattunaolevat välipalalliset ovat muuten siis vielä vanhempia (mutta toki peruskorjattuja).

Dieters Straßenbahn/Bus Seiten: VBL Strab sanoi:
lyhyt ote:
LSNA 147 1967 Neubau 2006.02 exist rhghm h Duewag/BBC
LSLA 148 1967 Neubau 2006.05@@@ exist rhghm h Duewag/BBC
LSLA 149 1967 Neubau 2005.12@@@ exist rhghm h Duewag/BBC
LSLA 150 1967 Neubau 2003.06@@@ 2004.05.26 vk Helsinki [FI] 150 Duewag/BBC :)
LSLA 151 1967 Neubau 2003.06@@@ exist rhghm h Duewag/BBC
LSNA 152 1967 Neubau no@@ exist rhghm agl Duewag/BBC
 
Viimeksi muokattu:
Mikäs Luddessa (HKL #150) muuten oli, kun ei linjalla kelvannut/pärjännyt


Eikös siinä ollut raskaammat ajokahvat ja muutenkin hitaasti reagoiva. Mutkissakin piti hidastaa enemmän kuin Nr1/2:lla. 1A:lla ollessaan se saattoi kerätä kolmekin vaunua peräänsä ja kävi kääntymässä Kauppatorilla Eiran sijaan.
 
Eikös siinä ollut raskaammat ajokahvat ja muutenkin hitaasti reagoiva. Mutkissakin piti hidastaa enemmän kuin Nr1/2:lla. 1A:lla ollessaan se saattoi kerätä kolmekin vaunua peräänsä ja kävi kääntymässä Kauppatorilla Eiran sijaan.
Nykyisissä Manneissa on kuitenkin samanlainen "kahvimylly", kuten myös mahdollisesti tulevissa välipala-Manneissakin. Tämä kuvalainaus vaunusta MGV 509 havainnollistaa asiaa.
 
Takaisin
Ylös