Mistä korvaavia raitiovaunuja Varioiden tilalle Helsinkiin?

Kyllä Mannheimin vaunut ovat selvä asia. Tiedämmehän jo ne yksilötkin, jotka Helsinkiin on hankittu.

Niinpä. Tulevat "Mannet" tarvitaan joka tapauksessa, vaikka Variot jäisivätkin (= tämä on sitten toiveajatteluun perustuva, sivistynyt arvaus..:)). Toivotaan näin.

Vaunupula on silti odotettavissa viimeistään 9 linjan käyttöönottovaiheessa. Vielä tarvittaisiin muutama 1000 mm 600 v Duvag vaunu. Mieluimmin vaikka 10, ja tietysti halvalla... vaikka hinta ei ole päällimmäinen asia joka ratkaisee. Jatkossa Nr 1 ja 2 vaunujen peruskorjaukset, välipalojen liittäminen ym. laskevat päivittäistä vaunuvahvuutta. Korvaavaa kalustoa tarvitaan toiminnan häiriöttömään pyörittämiseen. Tällä foorumilla on monia jotka ovat jo kirjoittaneet asiasta.
 
Mitenkäs nyt tässä ketjussa suu pannaan? ;)
Bochum varmaankin voidaan vallan unohtaa. Mutta entäpä välipalamannet, jotka siis on kai jo ostettu. HKL:n ja Bombardierin sopimuksessa Bomba sitoutuu 92 prosentin käyttöasteeseen. Vieläkö noita Düwageja sitten tarvitaan?
 
Mitenkäs nyt tässä ketjussa suu pannaan? ;)
Bochum varmaankin voidaan vallan unohtaa. Mutta entäpä välipalamannet, jotka siis on kai jo ostettu. HKL:n ja Bombardierin sopimuksessa Bomba sitoutuu 92 prosentin käyttöasteeseen. Vieläkö noita Düwageja sitten tarvitaan?
Kyllähän tätä voi vielä jatkaa, vaikka Varioiden tilalle tulikin Varioita. Ensin on Bomban lienee päästävä siihen luvattuun käyttöasteeseen. Katsotaan pystyvätkö?

Hyvää tässä kaikessa on toki se, että sovitut raitioliikenteen laajennukset, kuten h9, tulevat nyt aikataulussaan.

Välipala-Mannet tulevat kai, mutta varaosa-Mannen kunnostamiseen en kyllä nyt usko. Samaten laihialaiset pysynevät poissa (ei ainakaan korjattane lisää). Kyllähän se kuitenkin on niin, että raitioliikenteen on Helsingissäkin päästävä eteenpäin, eikä taaksepäin. Harrastajista (myönnän itsekin) olisi varmasti kivaa, jos Stadi olisi täynnä vaikkapa Düwag-vaunujen kaltaisia hienouksia, mutta onkohan se pidemmän päälle tarkoituksenmukaista.

Annetaan tämän ketjun olla ja elää, jos vaikka joskus tulisikin jotain kirjoiteltavaa tai raportoitavaa tulevaisuudessa.
 
Mitenkäs nyt tässä ketjussa suu pannaan? ;)
Bochum varmaankin voidaan vallan unohtaa. Mutta entäpä välipalamannet, jotka siis on kai jo ostettu. HKL:n ja Bombardierin sopimuksessa Bomba sitoutuu 92 prosentin käyttöasteeseen. Vieläkö noita Düwageja sitten tarvitaan?
Tiedotustilaisuudessa kysyin HKL:n edustajilta välipala-Manneista. HKL:ltä ilmoitettiin, että asiaa harkitaan vielä. Kalustovastaava Ollipekka Heikkilä kuitenkin antoi ymmärtää olevansa kiinnostunut niistä, koska sitä kautta saisi erittäin edullisesti varsin tärkeitä varaosia.
 
Tiedotustilaisuudessa kysyin HKL:n edustajilta välipala-Manneista. HKL:ltä ilmoitettiin, että asiaa harkitaan vielä. Kalustovastaava Ollipekka Heikkilä kuitenkin antoi ymmärtää olevansa kiinnostunut niistä, koska sitä kautta saisi erittäin edullisesti varsin tärkeitä varaosia.
Hoh! Välipala-Mannet varaosiksi? Hienot Düwagit palasiksi? Pelastakoon Lodz ne, jos niille ei Helsingissä löydy muuta käyttöä ;).
 
Välipala-manneille on kolme varsin loogista käyttötarkoitusta:
- Joukkoliikenteen matalalattia-osuuden nopea nostaminen
- Varioiden korvaaminen niin kauan, kun käyttöaste ei ole Bomban lupaamalla tasolla
- NrII-sarjan "jatkopalaratikoiden" ja loppujen Nr-peruskorjausten paikkaaminen

Sen jälkeen vaunut voisivat toimia varaosalähteinä Nr-kalustolle.
 
Hoh! Välipala-Mannet varaosiksi? Hienot Düwagit palasiksi? Pelastakoon Lodz ne, jos niille ei Helsingissä löydy muuta käyttöä ;).

Luulenpa, että varaosiksi näitä välipala-Manneja ei tässä tarkoitettu. Kyseessä saattoi olla se, että Manneihin saa halpoja varaosia helposti joko Saksasta tai Helsingissä olevasta varaosa-Mannesta.

Joka tapauksessa näille välipalallisille vaunuille olisi käyttöä, kuten Mikko Laaksosen viestistä voi lukea. Ja etenkin ensi vuonna tarvetta olisi. Jyrkistä rapuista, ahtaasta käytävästä ja vastakkaisista penkeistä huolimatta Mannet ovat saaneet kehuja tavattomasti. Välipala-Mannet maksavat itsensä nopeasti takaisin, ja kunhan nykyiset Mannet pidetään mainoksissa, on maksu järjestetty nopeasti muutamassa vuodessa. Uudet Mannet tulisi tietenkin maalata keltavihreiksi. :)
 
No hyvä niin, ettei ihan heti varaosiksi.

Näissä välipala-Manneissa ei ole muuten vastakkaisia istumia vaan varsin "Nr-tyylinen" sisustus, kuten tama kuva näyttää: linkki. Hauskasti vaunun "vanhassa" osassa (nuo olivat alunperin kuusiakselisia GT6:sia) on hehkulamppuvalaistus, mutta "uudemmassa" matalassa välipalassa on loisteputket.
 
Ex-mannheimilainen välipala-Manne vaunu 515 on aloittanut työnsä Puolan Lodzissa ja on edelleenkin numeroltaan 515: linkki. Toinen samanlainen vaunu 506 on jo siiretty sinne myös ja muutama muukin samanlainen matkaa sinne. Hyviä eläke(työ)päiviä vain! Odotellaan sisaruksia Helsinkiin...
 
Viimeksi muokattu:
Strassenbahn-Forumilla tiedetään (lisää) välipala-Manneistakin.

Ei siellä tiedetä, siellä kysytään vain. Mutta ainakaan linkatuissa viesteissä ei ole lisätietoa.
Mutta minä kuulin, että kuusi välipala-mannea on myyty Helsinkiin, mutta ensin niistä muutetaan "ajolaitteet" (en tunne suomalaista sanaa -> saksaksi Fahrschalter).

Martin
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Mutta minä kuulin, että kuusi välipala-mannea on myyty Helsinkiin, mutta ensin niistä muutetaan "ajolaitteet" (en tunne suomalaista sanaa -> saksaksi Fahrschalter).
Kyllä. On olemassa ajatus korvata kontrollerit nykyaikaisella elektronisella ajolaitteella. On kuljettajille helpompaa, kun ei tarvitse kiertää "kahvimyllyjä". Ja kyse on myös turvallisuudesta, sillä ajokytkimessä on myös jarru, jonka käytön pitää olla refleksinomaista.

Antero
 
Mutta mitäs tämä "uutinen" mahtaa tarkoittaa? Tiedätkö siitä jotain, Martin?

Drehscheibe Online sanoi:
Vor nicht allzu langer Zeit ging das Gerücht um, ein Zwischenhändler hätte die in Würzburg fehlenden 8x-DueWags 233 - 235 an Helsinki verkauft. Dort wären sie zumindest während der Leichtathletik-WM zum Einsatz gekommen.

Für das Lichtraumprofil wären die Dinger ja geeignet. Was ist da dran?


Grüsse

TW 238
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
On olemassa ajatus korvata kontrollerit nykyaikaisella elektronisella ajolaitteella. On kuljettajille helpompaa, kun ei tarvitse kiertää "kahvimyllyjä". Ja kyse on myös turvallisuudesta, sillä ajokytkimessä on myös jarru, jonka käytön pitää olla refleksinomaista.
Olen käsittänyt, että ajokytkin jäisi muuten ennalleen. Vain kampi korvataan mekaanisen yhtyden kautta laihialaistyylisellä kepillä. En tiedä, onko suunnitelma muuttunut hienommaksi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös