Helsingin raideliikennekaavio

Safka

Suljettu tunnus
Liittynyt
29 Kesäkuu 2005
Viestit
374
No niin, tuleehan sieltäkin laadukkaita ideoita. Mielestäni hyvä linjakaavio kaikenkaikkiaan. Osaisikohan joku väsätä tuosta (tai omasta idestaan) tämän kaltaisen kaavion?

Onkohan tämä riittävän pelkistetty kaavioista tykkääville?
Tuli kulutettua vapaapäivä hyvään tarkoitukseen, eli Rattivaunun linjastosuunnitelman piirtämiseen. Tosin ihan yks' yhteen ei taida linjat mennä varsinkaan keskustan-Krunikan tai Jätkän tienoilla mutta suurinpiirtein. Eikä vastaa edes mun omaa näkemystä; ehkä mä piirtelen oman versionikin lähiaikoina.
 
Vs: raitiolinjat joskus

Onkohan tämä riittävän pelkistetty kaavioista tykkääville?
Tämä on aivan erinomainen tuotos! Onko muuten niin, ettei missään ole Helsingin raideliikenteestä tällaista linjakaaviota, joka on aivan itsestäänselvyys monien kaupunkien joukkoliikenteen informaatioaineistossa.

Antero
 
Vs: raitiolinjat joskus

Tämä on aivan erinomainen tuotos! Onko muuten niin, ettei missään ole Helsingin raideliikenteestä tällaista linjakaaviota, joka on aivan itsestäänselvyys monien kaupunkien joukkoliikenteen informaatioaineistossa.

Minusta tämä perusreittikartta on ihan hyvä. Linjat ovat erikseen omilla väreillään ja pysäkitkin löytyvät. Pohjana oleva taustakartta on vielä plussaa. Tietysti jos linjastoa selvästi laajennetaan, täytyy selvyyden takia luopua mittakaavan mukaisesta esityksestä ja sitä myötä pohjakartasta.

En tietenkään Tamperelaisena käytä säännöllisesti raitiovaunuja, mutta minun muistin mukaan juuri tuollainen kartta löytyy raitiovaunusta kuin raitiovaunusta.

Tietysti jos ajattelit ennen kaikkea sitä, että ei ole olemassa yhteistä karttaa kaikesta raideliikenteestä, niin siinä suhteessa olet aivan oikeassa. Tosin nykyisellään kun raitioliikenne toimii kantakaupungissa ja metro+lähijunat vievät esikaupunkeihin ja vielä pysäkkivälikin eroaa selvästi eri välineillä niin yhteinen kartta olisi varmasti epäkäytännöllinen. Tässä hkl:n raitiotiekartassa voisi tietenkin muun raideliikenteen asemat ja linjat olla selvemmin esitettyinä vaikka ne näkyvätkin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: raitiolinjat joskus

Minusta tämä perusreittikartta on ihan hyvä. Linjat ovat erikseen omilla väreillään ja pysäkitkin löytyvät. Pohjana oleva taustakartta on vielä plussaa. ... Tietysti jos ajattelit ennen kaikkea sitä, että ei ole olemassa yhteistä karttaa kaikesta raideliikenteestä, niin siinä suhteessa olet aivan oikeassa.
Tarkoitin juuri sitä, mitä Safka oli piirtänyt. Eli koko kaupungin/seudun kattavaa raideliikennekarttaa. Sellainen on ulkomaisissa kaupungeissa lähes aina saatavilla, koska se menee pienempään tilaan kuin maantieteellisen kartan päälle piirretty reittikartta.

Mutta täytyy sanoa, että ulkomailla myös sellaisella kartalla on tosiaan tarvetta toisin kuin meillä. Ulkomailla kun on tapana opastaa ihmiset osotteisiin nimenomaan lähimmän raideliikenteen aseman tai pysäkin perusteella. PK-seudulla tällaista kulttuuria ei ole. Ratikkapysäkkien nimet eivät ole tunnettuja ja käytössä. Metron ja junien asemia on niin vähän, etteivät ne kata kuin pienen osan seudusta, joten suurin osa opastamisesta on joka tapauksessa hoidettava muulla tavoin.

Kokonaisuutena sanoisin, että meillä vaan eletään autoilukulttuurissa ja perille opastaminen perustuu siihen. Ja matkustamisen väline on oletusarvona auto. Se kuvastaa käytännössä joukkoliikenteen merkitystä ja asemaa kaupunkikulttuurissamme.

Antero
 
Vs: raitiolinjat joskus

Tarkoitin juuri sitä, mitä Safka oli piirtänyt. Eli koko kaupungin/seudun kattavaa raideliikennekarttaa. Sellainen on ulkomaisissa kaupungeissa lähes aina saatavilla, koska se menee pienempään tilaan kuin maantieteellisen kartan päälle piirretty reittikartta.

Stadissa pitäisi olla juuri sellainen, suurinpiirtein Ågelin-Haagan korkeudelle ylettyvä kartta jossa koko raideliikennepaletti pysäkin tarkkuudela esitetään, ja erikseen koko pk-seudun, eli Keravalle ja Kirkkonummelle asti ylettyvä nopean raideliikenteen linjakaavio jossa vain metro, junat ja mahdolliset lähiöihin asti kulkevat pikaraitiotiet näytetään samassa.

Mutta täytyy sanoa, että ulkomailla myös sellaisella kartalla on tosiaan tarvetta toisin kuin meillä. Ulkomailla kun on tapana opastaa ihmiset osotteisiin nimenomaan lähimmän raideliikenteen aseman tai pysäkin perusteella. PK-seudulla tällaista kulttuuria ei ole. Ratikkapysäkkien nimet eivät ole tunnettuja ja käytössä. Metron ja junien asemia on niin vähän, etteivät ne kata kuin pienen osan seudusta, joten suurin osa opastamisesta on joka tapauksessa hoidettava muulla tavoin.

Kokonaisuutena sanoisin, että meillä vaan eletään autoilukulttuurissa ja perille opastaminen perustuu siihen. Ja matkustamisen väline on oletusarvona auto. Se kuvastaa käytännössä joukkoliikenteen merkitystä ja asemaa kaupunkikulttuurissamme.
Tässä osuit oikein naulan kantan!

Ulkopaikkakuntalainen: Älä käytä Helsingin seudulla joukkoliikennettä ellei ole paikallista opasta mukana, sellaista joka tuntee kaupungin kuin oman taskunsa, ja tietää kaikki sudenkuopat ja knopit esim asemien nimeämiskäytännössä.

t. Rainer
 
Vs: raitiolinjat joskus

Stadissa pitäisi olla juuri sellainen, suurinpiirtein Ågelin-Haagan korkeudelle ylettyvä kartta jossa koko raideliikennepaletti pysäkin tarkkuudela esitetään, ja erikseen koko pk-seudun, eli Keravalle ja Kirkkonummelle asti ylettyvä nopean raideliikenteen linjakaavio jossa vain metro, junat ja mahdolliset lähiöihin asti kulkevat pikaraitiotiet näytetään samassa.

Olen päässäni hahmotellut juuri tuollaista nopean raideliikenteen suurta "metrokarttaa", joka perustuisi nykyisen HKL:n metrokartan designiin ja olisi hieman samantapainen kuin tämä, mutta sillä erotuksella, että jokainen varsinaisen lähijunan reitti pysähdyspaikkoineen olisi merkitty erikseen (kuten nykyisessä VR Lähiliikenteen kartassa) ja taajamajunat (H, R, Y, Z) olisivat vain harmaalla merkitty karttaan yleisesti "taajamajunina". Kartta ulottuisi Kirkkonummen ja Keravan tasalle.
 
Vs: raitiolinjat joskus

Kaipa sitä täytyy sitten omaakin häntää nostaa...

http://users.tkk.fi/~tallen/linjat.pdf

Tällaisen tuotoksen tein yhtä koulun harjoitustyötä varten. Kurssi aihe oli julkaisutekniikka. Luultavasti oikeassa käytössä täytyisi kuitenkin tehdä eri kaaviot keskustan raitioteille ja seuturaideliikenteelle, koska niiden pysäkkitiheys on niin erilainen. Muuten tuo saattaa hämätä liikaa käyttäjiä.

Hieman oioin tuossa kaavion teossa, esim. Ylioppilastalon pysäkki näyttäisi olevan kokonaan Manskulla, vaikka puolet siitä onkin Aleksanterinkadulla (ja toinenkin puoli Aleksin eteläpuolella). Samoin 1:n pysähdys Senaatintorilla pohjoisen suuntaan on jätetty pois.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: raitiolinjat joskus

Mutta täytyy sanoa, että ulkomailla myös sellaisella kartalla on tosiaan tarvetta toisin kuin meillä. Ulkomailla kun on tapana opastaa ihmiset osotteisiin nimenomaan lähimmän raideliikenteen aseman tai pysäkin perusteella. PK-seudulla tällaista kulttuuria ei ole. Ratikkapysäkkien nimet eivät ole tunnettuja ja käytössä. Metron ja junien asemia on niin vähän, etteivät ne kata kuin pienen osan seudusta, joten suurin osa opastamisesta on joka tapauksessa hoidettava muulla tavoin.

Minusta tuo todistaa enemmänkin selkeän reittikartan tarpeen kuin tarpeettomuuden. Ihmiset eivät käytä pysäkkien virallisia nimiä, koska niitä kuulee ja näkee tuskin missään. Jos selkeät linjakartat olisivat yleisessä jaossa ja käytössä, saattaisi homma hyvinkin olla toinen.

Vaikka maailman joukkoliikennekaupunkien linjakartat yleisesti ovatkin mittakaavaltaan valehtelevia, jotta yleinen ulkoasu pysyisi teknisen selkeänä, on silti lähes mahdotonta tehdä koko Suur-Helsingin raideliikennekarttaa johtuen ratikoiden ja lähijunien valtavista asemavälieroista. Minulla on tästä kokemusta. Sen sijaan oman raitiovaunukartan ja yhdistetyn raskaan raideliikenteen kartan tekemisen ei luulisi olevan mahdotonta tehdä. Se selkeyttäisi joukkoliikenteen käyttöä huomattavasti.

Tässä oma (liian pieni) yritelmäni Suur-Helsingin raskaan raideliikenteen kartasta. Jotkut junareitit on kylmästi jätetty pois, eikä Oikoradankaan asemia näy. Pitäisi yrittää tehdä tuosta päivitetty ja paranneltu versio. Design on baitattu tästä Köpiksen seudun kartasta.

Kokonaisuutena sanoisin, että meillä vaan eletään autoilukulttuurissa ja perille opastaminen perustuu siihen. Ja matkustamisen väline on oletusarvona auto. Se kuvastaa käytännössä joukkoliikenteen merkitystä ja asemaa kaupunkikulttuurissamme.

Tässä osut, kuten Rainer jo totesikin, naulan kantaan.
 
JPE, sinunkin linjakaaviosi on hyvä, kiitos.

Vahinko että meillä ei tunneta isojen kaupunkien joukkoliikenteen linjastokaavioita. Olen kohdannut netissä liikennelaitosten/seututariffialueiden sivuja joissa on linkitettynä jopa erilaisia kaavioita, ensin kaikki linjat, sitten vain raideliikenne (parhaimmillan jopa erilliset S- ja U-bahn- kaavio ja raitiotien kaavio), sitten vielä aamuyön bussiliikenteen kaavio. Vaikka kaavio ei ole tehty karttapohjalle ja pysäkkien välit eivät ole mittakaavassa, on tällaisen kaavion kanssa oudossa kaupungissa suunnistaminen helppoa. Mukana pitää tietysti olla kartta josasa on kadut nimineen.
 
Vs: raitiolinjat joskus

Kaipa sitä täytyy sitten omaakin häntää nostaa...

http://users.tkk.fi/~tallen/linjat.pdf

Tällaisen tuotoksen tein yhtä koulun harjoitustyötä varten. Kurssi aihe oli julkaisutekniikka. Luultavasti oikeassa käytössä täytyisi kuitenkin tehdä eri kaaviot keskustan raitioteille ja seuturaideliikenteelle, koska niiden pysäkkitiheys on niin erilainen. Muuten tuo saattaa hämätä liikaa käyttäjiä.

Sinun karttasi on tähän asti esitetyistä tyylikkäin ja selkein. Käyttäjiä hämää tässä oikeastaan vain se, että se ei kerro asiasta vihkiytymättömälle mikä linja on metroa, mikä rautatietä ja mikä ratikkaa. Viivojen paksuutta tai ulkoasua muokaamalla se tulisi selvemmin esille.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös