Turun museoraitiovaunut 17, 32 ja 40 siirretty Amiraalistonkadulle

Compact

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
20 Heinäkuu 2005
Viestit
2,249
Raitiovaunuhavaintoja maalis-huhtikuu 2007

Kotimainen raitiovaunuhavainto, välillä Turustakin.

Turun Sanomat kirjoittaa:

Turun Sanomat sanoi:
Liedossa yksityishenkilön säilössä olleet raitiovaunut palaavat Turkuun. Kolmesta vaunusta kaksi tuotiin Amiraalistonkadun varikolle torstaina (19.4.2007). Kolmas vaunu kuljetaan perjantaina.

- Vaunut pääsevät nyt kotiin, tuumi vaunuja säilyttänyt yksityishenkilö.

Vaunut vietiin Lietoon 1980-luvun lopussa, koska ne joutuivat Turussa ilkivallan kohteeksi. Liedossa vaunuvanhukset ovat saaneet olla rauhassa. Turkuun ne palautetaan, koska niille löytyy nyt kaupungista varastotilaa ja Liedossa varastointiin käytettäville tiloille on ilmennyt muuta käyttöä. Turun maakuntamuseon hallussa on seitsemän vaunua, joista yksi on kunnostettu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Raitiovaunuhavaintoja maalis-huhtikuu 2007

Onpa kiva, että välillä havaintoja Turustakin! Mitäs vaunuja nämä ovat?

Eikö kunnostettuja ole muuten kaksi ja puoli: yksi kunnostettu moottorivaunu, sen kaverina perävaunu ja lisäksi vaunu 5 puolivalmiina? TS ei ole ihan ajan tasalla.
 
Turun Sanomien 20.4.2007 mukaan Turun maakuntamuseo siirtää 19.-20.4.2007 museoraitiovaunut 17, 32 ja 40 Liedon vanhalinnasta Turkuun Amiraalistonkadun raitiovaunuvarikolle. Uutinen on ilahduttava ja yllättävä.

TS 20.4.2007
 
Vs: Raitiovaunuhavaintoja maalis-huhtikuu 2007

Onpa kiva, että välillä havaintoja Turustakin! Mitäs vaunuja nämä ovat?
Otsikon mukaan 17, 32 ja 40.
17 on ASEA, vastaava kuin HKL 121 - 162 noin karkeasti ottaen. 32 oli samojen piirustusten mukaan rakennettuja SAT-vaunuja. Muistaakseni 32 ajoi loppuun saakka siten, että vasemman puolen takaovet olivat jäljellä. Tosin nämä lienee naulattu pysyvästi kiinni eikä astinlautaakaan enää ollut paikalla. Vaunu 40 oli Karia / Strömberg, monien Nesslingiksi kutsuma mainio raitsikka. Jossain Nesslingejä nimitettiin myös Kaasunaamarivaunuiksi. Ne olivat alusta pitäen yksisuuntavaunuja ja niissä ikkunaruudut oli kiinnitetty kumilistojen avulla. Nesslingit olivat liikenteessä aina Turun raitsikkaliikenteen keskeyttämiseen saakka. Käytän sanaa "keskeyttää", koska pidän varsin selvänä, että Turussa raitsikat jossain muodossa kulkevat jälleen jossain vaiheessa tulevaisuutta.
 
Vaunut ovat nimenomaan 17, 32 ja 40, TS:n kuvissa on 40.

Vaunuista ja niiden kunnosta on tarkempi selvitys SRS:n sivulla:

Turun museovaunut

Kuten tekstistä ilmenee, 40 on varsin kokonainen vaunu. 17 ja 32 ovat koreja ilman teliä.
 
Päivän Turun Sanomat kertoo vaunujen siirrosta. Teksissä on mm.:

Turun Sanomat sanoi:
Maakuntamuseon haltuun jääneistä vaunuista yksi on kunnostettu. Maakuntamuseon intendentti Maarit Talamo-Kemiläinen haaveilee, että rahaa löytyisi myös muiden vaunujen restaurointiin.
- Ehkä vaunut jossain vaiheessa saadaan kunnostettua ja esille. Vaunut kiinnostavat ihmisiä, koska ne ovat osa turkulaisten historiaa.
- Kunnostaminen ei ole kuitenkaan halpaa toimintaa, joten tähän hätään se ei onnistu. Kyse on pitkän tähtäyksen tavoitteesta, Talamo-Kemiläinen korosti.

Turkuun on silloin tällöin väläytelty raitiovaunumuseon perustamista.
- Milloin kyse on ollut rahasta, milloin tiloista. Muut argumentit ovat aina menneet museon edelle, Maakuntamuseon pääkonservaattori Mats Sjöström pohti.

Myös museoraitiotien perustamista on haikailtu.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kuten tekstistä ilmenee, 40 on varsin kokonainen vaunu. 17 ja 32 ovat koreja ilman teliä.

Vaunuille 17 ja 32 (sekä 24;)) voisi saada sopivat alustat Helsingin harjavaunuista, kun ne lopulta poistetaan. Myös kontrollerit ja muita osia. Asiaa pitäisi ruveta vain ajamaan hyvissä ajoin.

Mikä on muuten TKL 5:n tila nykyään?
 
Viimeksi muokattu:
Museoratikka kulkemaan Ruissalon puistotien viertä satamasta leirintäalueelle olisi ihan uskomattoman kova turistihoukutin kesäkaudella. Itse ainakin uskon niin.
 
Vuonna 2007 siirretty varikolle, ei näitä vielä näinä kesinä nähdä turistilinjoilla, jos koskaan. Eikä nähdä linjoilla myöskään Turkuun "perustettavaa" raitiolinjastoa.
 
Museoratikka kulkemaan Ruissalon puistotien viertä satamasta leirintäalueelle olisi ihan uskomattoman kova turistihoukutin kesäkaudella. Itse ainakin uskon niin.

Jos tarkoitat satamalla matkustajasatamaa, niin ongelmana on ratapiha, joka on siinä välissä. Siinä on vähintään kolmet kiskot, joten mitään raideristikoitakaan on vaikea ajatella. Ainoa reitti yli on Pansiontietä.
 
Jos tarkoitat satamalla matkustajasatamaa, niin ongelmana on ratapiha, joka on siinä välissä. Siinä on vähintään kolmet kiskot, joten mitään raideristikoitakaan on vaikea ajatella. Ainoa reitti yli on Pansiontietä.

Edullisinta olisi tietenkin jättää raitiotiesilta rakentamatta ja tehdä päättäri siihen autosillan kupeeseen Ruissalon puolelle.
 
Takaisin
Ylös