Tukholma: Djurgårdslinjen Centralstationille

Mikko Laaksonen

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
2,789
Dagens Nyheterin mukaan SL:n hallitus päättää tänään, toteutetaanko Djurgårdslinjenin jatke Centralstationille. Radan on tarkoitus olla valmis 2010.

Uutisen mukaan asiassa ei aiota enää tehdä uusia selvityksiä vaan nyt päätetään toteutuksesta.

DN 24.4.2007
 
Dagens Nyheterin mukaan SL:n hallitus päättää tänään, toteutetaanko Djurgårdslinjenin jatke Centralstationille. Radan on tarkoitus olla valmis 2010.

Kieltämättä rajallinen ruotsin lukutaitoni väittää kuitenkin, että tänään päätetään velvoittaa SL:n toimitusjohtaja teettämään päivitykset aiempiin selvityksiin. Käytännössä tämä tarkoittanee aiemman suunnitelman yksityiskohtien tarkistamista ja kustannusarvion päivittämistä.

Toteuttamispäätös voitanee tehdä vasta kustannusarvion kanssa. Lisäksi artikkelissa mainitaan, että Tukholman kaupungiltakin joudutaan kysymään kantaa, kun tarkoitus kuitenkin on rakentaa kaupungin kaduille. Tästä tosin tuskin tulee ongelmaa, koska kaupunkia ja SL:n hallitusta johtaa sama poliittinen yhteenliittymä.
 
Kiitos Late tarkennuksesta. Näinhän asia olikin. Mutta uutisesta käy ilmi juuri se, että varsinaista selvitystä ei ole tarkoitus tehdä, vaan päivittää kustannusarviot jotta lopullinen toteutuspäätös voidaan tehdä ripeästi.
 
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=642939

Tukholman kaupungin liikenneasioista vastaava "borgarråd" eli raatimies, kokoomuslainen Mikael Söderlund on nyt esittänyt kielteisen kantansa hankkeelle. Eli näyttäisi siltä että Tukholman kaupunki ei välttämättä haluakaan raitioteitä kauduilleen.

Mikael Söderlund motivoi mielipiteensä sillä että katuverkko näillä halutuilla kaduilla on jo nyt niin täynnä kaikenmaailman avoneuvoja että hänen mielestään ratikka ei oikein mahdu.... Tulee mukavaa nähdä kuka 'taiston' voittaa, SL vai Tukholman kaupunki, joka tietenkin voi itse päättää omista kaduistaan, SL tai Landstingethän eivät paljon siihen voi vaikuttaa.

Ps. Borgarråd om poliittinen aluestaan vastuullinen virka (on miljöborgarråd, stadsbyggnadborgarråd, socialborgarråd yms). Viralla ei ole mitään tekemistä Raatihuoneen kanssa (Rådhus) joka on Suomessa oikeustalo, vai kuinka?
 
Ps. Borgarråd om poliittinen aluestaan vastuullinen virka (on miljöborgarråd, stadsbyggnadborgarråd, socialborgarråd yms). Viralla ei ole mitään tekemistä Raatihuoneen kanssa (Rådhus) joka on Suomessa oikeustalo, vai kuinka?

Kyllä, juuri näin. Ruotsin kuntien hallinnossa puolueet ovat selkeästi joko "vallassa" tai "oppositiossa" toisin kuin meillä Suomessa. Ja "borgarrådit" ovat siten tavallaan kunnallisen tason ministereitä. Käännökseni oli huono - oikeuslaitoksen kanssa tällä viralla ei tosiaan ole mitään tekemistä.
 
Djurgårdslinjenin jatko hoidetaan yhteistyönä yksityissektorin kanssa. SL valitsee tarjouskilpailulla hankkeelle toteuttajan, joka rakentaa ja ylläpitää radan ja varikon, hankkii vaunut ja hoitaa liikennöinnin 15 vuoden ajan. Hankkeen toteuttaja saa kiinteän korvauksen jokaisesta noususta (tarjouksessa määritellään tämä korvaus), eikä mitään muita korvauksia. Lisäksi tarjouksissa määritellään, miten järjestelmä luovutetaan SL:lle sopimuksen umpeuduttua.

Tarjoukset jätetään lokakuun alkuun mennessä ja SL valitsee toimittajan marraskuussa. Liikenne alkaa 2010. Tiukan aikataulun takia SL edellyttää, että liikenteeseen hankittavat raitiovaunut ovat jo tuotannossa olevaa mallia.

Museoliikenne jatkuu entisellä reitillään varsinaisen liikenteen lomassa.
 
Jos jollain vain on tai tulee olemaan tietoa radanrakennusmetodeista tuolla uudella ja parannettavalla radalla, niin toivottavasti jakaa tietonsa foorumin kanssa.
 
Vaikka tarjouskilpailua ei ole vielä ratkaistu, liikkuu julkisuudessa huhuja, että hankkeen voittaisi Keoliksen ja Bombardierin yhteenliittymä. Bombardierilta tulisi liikenteeseen samantyyppisiä vaunuja kuin Tvärbanalla.
 
SL'n sivulla olevassa uutisessa on mielenkiintoista myös se, että rata haarautuisi Djurgårdenin sillan kohdalla myös kohti Frihamn'ia (Karlaplan'in kautta). Lisäksi linjan jatkoa Keskusrautatieasemalta Fridhemsplan'lle tutkitaan. Eli Tukholmaan olisi tulossa todellinen keskustan kaupunkiraitiotie.
 
SL'n sivulla olevassa uutisessa on mielenkiintoista myös se, että rata haarautuisi Djurgårdenin sillan kohdalla myös kohti Frihamn'ia (Karlaplan'in kautta). Lisäksi linjan jatkoa Keskusrautatieasemalta Fridhemsplan'lle tutkitaan. Eli Tukholmaan olisi tulossa todellinen keskustan kaupunkiraitiotie.


Eikös tuo Frihamnin reitti ole ainakin osittain yksiraiteinen siirtoraide uudelle varikolle? Vaikka Karlaplanin reitillä voisi tulevaisuudessa olla liikennekäyttöäkin ainakin jonkin matkaa.
 
Petteri, oman ymmärrykseni mukaan olisi tarkoitus ajaa Frihamniin matkustajaliikennettä. Radalla oliis kahdet raiteet, ainakin karttapiirroksen mukaan. Aluella on satama matkustajaterminaaleineen ja lisäksi ymmärtääkseni sinne on tulossa lisää asuntoja. Lisäksi radan uutta varikkoa suunnitellaan lähelle Frihamnia.
 
Modernin ratikan paluu Tukholman keskustaan!

Uutisissa tänään kerrottiin päätöksestä jatkaa nykyistä Djurgårdslinjen Kungsholmenille asti läntisellä keskikaupungilla. Rata avataan viimeistään 2011 kun TUB3 (sininen) suljetaan kesäkuukausina kolmena vuonna Citytunnelin rakentamisem vuoksi.
Tällöin tunnelbana ei kulje reittiä Rådhuset-Kungsträdgården noin neljänä kuukautena ja spåra tulee auttamaan tässä tilanteessa kun matkustajat tarvitsevat liikennöidä väliä City ja Fridhemsplan jonka ratikka ohittaa kulkiessaan Stadshageniin.
Linjalle hankitaan samaan aikaan uudet vaunut (millaisia se ovat en vielä tiedä).
Kaupunki ja Maakäräjät ovat tulleet yhteisymmärrykseen aikataulusta ja yksityiskohdista.
Ratikka tullaan myös jatkamaan Värtasatamaan jonne suunnitellaan suurta uutta asuntoaluetta ja sillä se tukisi alueen joukkoliikennettä Punaisen metrolinjan rinnalla.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös