Tukholma: Djurgårdslinjen Centralstationille

Vs: Modernin ratikan paluu Tukholman keskustaan!

Tuohan on hieno uutinen. Voi vain onnitella tukholmalaisia viisaasta päätöksestä.
 
Tieto uudesta kaupunkiraitiotiestä on erinomainen, onnittelut minunkin puolestani!
Ja vielä kysymys, että liittyykö Tub3'n eteläosan sulkeminen myös kaavailuihin jatkaa Tub3 Nackan kautta Gustavsbergin? Vai onko tämä projekti jo näin pitkällä. En etsinöistä huolimatta löytänyt SL'n sivulta linkkiä tähän projektiin.
 
Tieto uudesta kaupunkiraitiotiestä on erinomainen, onnittelut minunkin puolestani!
Ja vielä kysymys, että liittyykö Tub3'n eteläosan sulkeminen myös kaavailuihin jatkaa Tub3 Nackan kautta Gustavsbergin? Vai onko tämä projekti jo näin pitkällä. En etsinöistä huolimatta löytänyt SL'n sivulta linkkiä tähän projektiin.

Se liittyy ainoastaan Citybanan rakentamiseen jonka asema tulee Sinisen linjan alle city-alueella. Asema sijoitetaan T-Centralenin alle.

Kolmosen jatkaminen Nackan suuntaan on yhä vielä kirjoituspöydillä eikäö ole päässyt sieltä vielä pidemmälle. Mutta se on suunniteilla!
Olin itse eilen illalla yhdessä kokouksessa jossa mainittiin pidemmän ajan suunitelmissa Nackan metro.
 
SL on nyt tarkentanut suunnitelmiaan ja niissä Djurgårdslinjenin laajennuksesta puhutaan jo nimellä Tvärbana City. Nähtävästi Djurgårdslinjenin jatko Centralstationille on siirretty osaksi tätä hanketta.

SL:n uutinen
 
Djurgårdslinjen saa kilpailijan täysin markkinaehtoisesti toimivasta bussilinjasta: Nobina alkaa liikennöidä Cityterminaalista Djurgårdenille omalla bussilinjalla kesäkuun alussa, kertoo tämän päivän Dagens Nyheter. Lipun hinta on 50 kruunua, ja yhdellä lipulla voi matkustaa yksi aikuinen ja enintään kolme lasta.

Mikähän mahtaa olla bussiliikenteen linjalupapolitiikka Ruotsissa? Ilmoitusasianako noita vaan perustetaan, vai vaaditaanko esim. SL:n lupa? Meillä HSL:n pitäisi myöntää linjalupa tuollaiselle maksulliselle, yleisölle avoimelle liikenteelle.
 
Joukkoliikennelainsäädäntöä muutettiin Ruotsissa niin, että joukkoliikenneviranomaiset eivät saa lainkaan myöntää yksinoikeuksia. Joukkoliikenneviranomaisten kilpailuttamaa, PSA:n mukaista liikennettä ei ole siis suojattu mitenkään. Markkinaehtoista liikennettä saa siis varsin vapaasti perustaa; en tiedä tarkkaan, millaisen ilmoituksen liikenne vaatii.

Vastaavasti markkinaehtoisessa liikenteessä eivät käy joukkoliikenneviranomaisten liput.

Kun muistaa, että Ruotsissa kuitenkin joukkoliikenne on monilla alueilla korkeasti subventoitua ja toisaalta varsin laadukastakin, ja suurella osalla joukkoliikenteen käyttäjistä on kuukausi- tai alennuskortit ei markkinaehtoiselle joukkoliikenteelle jää kovin suuria aukkoja. Tietystikin tämän kaltainen turistiliikennevirta voi siihen soveltua, kun monilla matkustajilla ei ole valmiina SL:n kuukausikorttia tai muuta alennuslippua.

Tämä kuuluisi omaksi ketjukseen.
 
Takaisin
Ylös