Kaluston käyttö linjoittain, kevät 2007

339-DF

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
8 Elokuu 2005
Viestit
8,158
Nyt tuntuu siltä että vähän joka topikissa on kommentteja siitä, millaista kalustoa millekin linjalle on laitettu. Ja siltäkin näyttää, että kaikki eivät viitsi tai ehdi lukea kaikkia topikkeja, ja sitten samaa asiaa veivataan monessa eri paikassa. Ehkä siis olisi perusteltua kerätä tähän yhden otsikon alle kaikki:

14.5. alkaen, kun 8 piteni Arabiaan, linjoilla 6 ja 8 on yhteiset vuorot. Tällä linjalla 6+8 käytetään toistaiseksi pääosin elektronisin kilvin varustettuja NrII-vaunuja. Nauhakilvillä varustettuja niveliä pyritään välttämään, koska nauhojen pelätään kuluvan liian nopeasti (poikki), kun tunnus vaihdetaan joka kierroksella Arabiassa. Varioiden linjatunnukset eivät toimi niin kuin pitäisi, so. tunnus ei välttämättä vaihdu Arabiassa ainakaan automaattisesti. Siksi niitä ei (pahemmin) ole 6+8:lla. Manneja ei voi käyttää, koska 8:n määränpäätekstit ovat nauhoissa väärät (Vallila). Samoin Manneissa on tietenkin sama nauhaongelma kuin nauhallisissa Valmet-nivelissäkin.

Samaan soppaan tuli vielä UITP, jonka takia 7A ja 7B hoidetaan Varioilla. Niitä ei sitten pahemmin muille linjoille näytä riittävänkään. Varioita näkyy ilmeisesti seiskoilla jatkossakin.

Tästä kaikesta seurauksena Töölöön on pitkästä aikaa tullut myös NrI-vaunuja, jotka kulkevat linjalla 10. On siellä kyllä myös NrII:a. 4:lla ja 4T:llä NrI-vaunuja ei voi käyttää, koska nauhoissa ei ole 4T:tä. (Joskus on kyllä satunnaisesti käytetty, ja silloin Terminaaliin menevissä vuoroissa on ollut tunnuksena 4X.) 4:llä on siis NrII-niveliä, sillä kaikki Variot ovat tällä hetkellä Koskelassa.

Manneja näkyy tällä hetkellä lähinnä 1A:lla, jos eivät ole hallissa lepäämässä.

Ja 1, 1A ja 3B/T saavat sitten sitä mitä sattuu yli jäämään.
 
Ja 1, 1A ja 3B/T saavat sitten sitä mitä sattuu yli jäämään.
Kolmosilla näyttäiskin liikkuvan ainoastaan NrI -kalustoa. Monet sarjan vaunut ovat kyllä melko nuhjuisessa kunnossa. Tänäänkin aseman pysäkillä ennen odottelemaani kutosta (joka oli #85) vastaan tuli ensin Eiran suuntaan #44 ja Kallion suuntaan #52, jossa kylkikin oli hieman rutussa ja maalit osittain rapistuneet...
 
Nyt kun on tullut "yllättäviä" kalustovaihtoja linjoittain nauhakilpien takia, niin mitä mahtaa kuulua NRII välipala-asennuksille. Muistaakseni niitä piti olla aika monessa vaunussa piakkoin.
Mannerheimintien pitkille linjoille välipalat sopisivatkin mainiosti.
Välipalat kun saataisiin ja NRI peruskorjaus aloitettua niin sopivaa kalustoakin olisi riittävästi vähäksi aikaa.
 
Takaisin
Ylös