Jätkäsaaren joukkoliikennevaihtoehto tulevaisuudessa

Jätkäsaaren raitioverkosta kolme vaihtoehtoa: mikä niistä mielestäsi?

  • Vaihtoehto 1

    Äänet: 0 0.0%
  • Vaihtoehto 2

    Äänet: 16 76.2%
  • Vaihtoehto 3

    Äänet: 5 23.8%
  • Jokin muu vaihtoehto, mikä?

    Äänet: 0 0.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    21

vristo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
4,087
Hesarin uutisen mukaan joukkoliikennelautakunnalla on harkittavanaan kolme vaihtoehto Jätkäsaaren joukkoliikenteen perustaksi:linkki Hesarin uutiseen.

Nyt kysynkin teiltä, hyvät foorumilaiset: minkä vaihtoehdon mukaan olisi hommaa jatkettava?

Tueksi joukkoliikennelautakunnan esityslista 30.5 sekä Hesarin uutinen:

lainaus Hesarista 28.5.2007 sanoi:
Vaihtoehdossa 1 on vähiten Jätkäsaareen ulottuvaa raitioliikennettä ja eniten bussiliikennettä. Raitiolinja 6 on jatkettu Hietalahdesta Jätkäsaaren keskustaan ja edelleen satamaan. Linja 8 on jatkettu Salmisaaresta Jätkäsaaren keskustaan.
Bussilinjat 15 ja 15A liikennöivät Jätkäsaaren ja keskustan väliä.


Vaihtoehdossa 2 Jätkäsaareen ajaa kolme raitiolinjaa, 6, 8 ja 9. Linja 6 kulkee Hietalahdesta Jätkäsaareen, Linja 8 puolestaan jatkuu Salmisaaresta Jätkäsaareen.
Linja 9 ajaa Kampin kautta Jätkäsaaren keskustaan ja edelleen Ruoholahden metroasemalle. Bussiliikennettä ei vaihtoehdossa ole lainkaan.


Vaihtoehdossa 3 liikennöidään puhtaimmin pelkästään raitiovaunuilla. Linjoja on viidestä kuuteen. Ne kulkevat Ruoholahden ja Salmisaaren kautta Jätkäsaareen. Linja 6 ajaa Hietalahdesta Ruoholahden metroasemalle ja edelleen Selkämeren kautta Jätkäsaaren keskustaan. Toinen haara kulkee linjan 8 nykyiselle kääntöpaikalle

Omasta mielestäni vaihtoehto 2 tuntuu järkevimmältä niin taloudellisesti kuin selkeytensä kannalta. Linja h9:n suora yhteys Kampin kautta keskustaan on suorastaan loistava.

Vaihtoehto 1 heti roskakoriin, sillä lähtökohta pitäsi ilmanmuuta olla se, että noista bussilinjoista päästäisiin eroon. Linjaa h15A jonkinverran ajaneena tiedän, että se on eräs Helsingin huonoimmin palvelevista bussilinjoista. Mechelininkadun, Leppäsuon ja Kampin tukkoiset ruuhkat moninkertaistavat matka-ajan helposti ja sekoittavat aikataulun aivan täysin. Linja h15 puolestaan ajaa sen muutaman minuutin sivunsa suurimmaksi osaksi lähes tyhjänä ja kuljettajalla saattaa päivässä olla kierroksia kymmenittäin. Kyllä on todellista asiantuntemattomuutta, jos tuollaisilla jatketaan, terveisiä vaan sinne lautakuntaan. Ratikka riittävän isoilla vaunuillaan, omilla väylillään ja etuuksillaan varustettuna on ihan lyömätön.

Vaihtoehto 3 saattaa kuullostaa hienolta ratikkaskenaariolta, mutta voi tehdä Jätkiksien ratikkaverkoston myös sekavaksi. Eikä pidä antaa Jätkiksen haukata liian isoa palaa ratikoista ja sellaiseksi, että sitä olisi sitten vaikea toteuttaa; resusseja kun pitäisi olla uudistuksiin muuallakin (eikä varmaan Sompasaari ja Laajasalo vähimpinä).

Minusta aloitetaan siis vaihtoehdolla 2 ja voidaanhan jatkosuunnitelmia sitten aikojen kulussa päivittää, jos vaikuttaa, että hyvin menee.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän arvioinnin pulma on siinä, että lautakunnan esityslistan liitekartat eivät aukea avoimeen nettiin. Selostuksen perusteella on vaikea hahmottaa, mitä oikein ehdotetaan.

Antero
 
Takaisin
Ylös