Raitiovaunuhavaintoja heinä-elokuu 2007

Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Tänään (1.8) linjalla 10 vaunu 69. Eikös se niitä varavaunuja ollut?
 
Ja taas kerran väärinpysäköity auto pysäytti 3B:n liikenteen. Noin 20.30 Tehtaankadun alkupäässä entisen Seston kohdalla. Vielä Kymmenen jälkeenkin oli liikenne jonkin verran linjalla sekaisin.
 
Ja taas kerran väärinpysäköity auto pysäytti 3B:n liikenteen. Noin 20.30 Tehtaankadun alkupäässä entisen Seston kohdalla. Vielä Kymmenen jälkeenkin oli liikenne jonkin verran linjalla sekaisin.

Sekaisin se on ollut Kalliossakin, Kaarlenkatu on poikki liikenteeltä putkirepeämän takia ja HS:n mukaan kolmoset ovat poikkeusreitillä klo 19.30 liikenteen päättymiseen asti.
 
Sekaisin se on ollut Kalliossakin, Kaarlenkatu on poikki liikenteeltä putkirepeämän takia ja HS:n mukaan kolmoset ovat poikkeusreitillä klo 19.30 liikenteen päättymiseen asti.
Kalliossa tosiaan näytti riittävän ongelmia iltasella. Klo 21 jälkeen 3B/T:n linjareitin pysäkeille välillä Hakaniemi-Urheilutalo oli saatu jo liimattua poikkeusreitistä informoivia lappuja (jälleen kerran elektroniset poikkeusinfotaulut näyttivät pelkkää mustaa), joissa kerrottiin kolmosten liikennöivän Helsinginkadun ja Hämeentien kautta. Samoihin aikoihin kurvissa yksi 3T-vuoroista suistui kiskoilta, joten poikkeusreitit menivät toviksi jälleen uusiksi. Urheilutalon kulmilla oli mukavan tuntuinen ruuhka, kun 3T-vuorot peruuttelivat vuoron perään päästäkseen tukkoon menneeltä Helsinginkadulta takaisin Läntiselle Brahenkadulle. Ja sekaan mahtui kasikin, joka koukkasi Brahiksen kautta Sturenkadulle. Olisi ollut valokuvan arvoista touhua.
 
Samoihin aikoihin kurvissa yksi 3T-vuoroista suistui kiskoilta,

Kyseessä oli vuoro 33, vaunu 55. Etuteli kulki poikkeusreittivaihteessa ( Helsinginkatu - Hämeentie suunta 2 ) oikein oikealle, mutta juoksuteli päättikin yrittää Vilhonvuoren suuntaa eli vasemalle..

Kaikki pyörät pysyivät kiskoilla. Vaunu vaan ei enää tullut vaihteesta peruuttamalla takaisin. Paikalla myös "ratsuväki" H 055 pelastamassa tilanteen.
 
Rolling Stonesin stadion-konsertin takia oli 1.8. illalla jokunen Vario liikenteessä linjalla 10X. Eteläinen päätepysäkki oli Kirurgilla. Pohjoisesta en tiedä, koska vaunujen määränpäätekstit kertoivat siihenkin suuntaan kuljettaessa määräpaikaksi "Kirurgin".

Olisiko jo aika vaihtaa linjanäyttölaitteet tämän vuosituhannen vaatimuksia vastaaviksi, joista saisi myös jotain tietoa muuttuvissa poikkeustilanteissa? Sama koskee pysäkkinäyttöjä.
 
Olisiko jo aika vaihtaa linjanäyttölaitteet tämän vuosituhannen vaatimuksia vastaaviksi, joista saisi myös jotain tietoa muuttuvissa poikkeustilanteissa? Sama koskee pysäkkinäyttöjä.

Kun matkustajien kuvitellaan osaavan näpytellä kännyköihin ja muihin nettihärveleihin vaikka jokaisen pysäkkitolpan numeron erikseen, niin varmasti onnistuisi kuljettajiltakin. Vaikka vanhaa ja toimivaa tekniikkaa arvostankin, niin olisi saanut jäädä viime vuosituhannelle sellainen linjakilpiajattelu, jossa mahdollisia ovat vain muutamat, keskuskomitean ennalta vuosikausiksi määrittelemät tekstit.

Ei varmasti ole kovin mahdotonta rakentaa toimivaa ja selkeää linjakilpeä, johon voi näpytellä ihan minkä vain tekstin. Ja jos kirjainnäppäimistön käyttö on liian vanhanaikaista, niin joka pysäkille on jo olemassa nimen ohella se tunnusnumero ja ties mitä muitakin unikoodeja.

On käsittämätöntä, että pysäkkinäyttöjen linjatekstit on tehty kiinteiksi. Jos kiinteän linjanumeron ja -tekstin tilalla olisi vaihtuvatekstinen näyttö, niin jokaisen poikkeuslinjan saisi näkyviin. Tavallisen linjan poikkeavan määränpään saisi suoraan samalle riville kuin tuloajan. Nythän poikkeustilanteessa linjanäyttö kertoo mitä sattuu ja taulun alareunan tekstinauhassa juoksee vain hämäriä viitteitä, että jotain poikkeuksellista on meneillään.

Vaikka menee vähän bussipuolelle, niin samoista näytöistä puhutaan: Räikeä ja helposti tajuttava esimerkki "viime vuosituhantisuudesta" on esim. Hakaniemessä, kun pysäkkinäyttö valehtelee koko viikonlopun, että vähän väliä menisi 66A:ta Lauttasaareen.

Erilaiset Helsinkiin kautta vuosien lyhyemmäksi tai pidemmäksi aikaa ilmestyneet pysäkkinäytöt ovat olleet toinen toistaan huonommin toimivia ja epäselviä. Mitkään koekäytössä-teippauksetkaan eivät ole tehneet niistä sen vakuuttavampia.

Näytöissä on vain satunnaisia linjoja. Joo, tiedän etteivät helmisysteemit toimi kaikilla linjoilla, mutta kyllä luulisin insinöörien helposti kasaavan sellaisen vempeleen, jossa muista linjoista näkyisi pysäkkiaikataulun mukaiset ajat - vaikkapa eri värillä .

Pysäkkinäytöissä on linjatekstin jälkeen peräkkäin kahden seuraavan vuoron odotusminuutit. Ne hahmottuvat äkkisilmäyksellä kellonajaksi, semminkin kun ovat tasan samankokoisen digitaalikellon alla. Kun ylärivillä on esim. kellonaika 12:20, niin sen alla oleva 12 23 saa satunnaisen turistin kuvittelemaan, että seuraava vaunu tulee kolmen minuutin päästä. No, hän ehtii varmaan aikansa kuluksi opetella ymmärtämään ylivertaista informaatiojärjestelmäämme, kun odotus onkin nelinkertainen. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Rolling Stonesin stadion-konsertin takia oli 1.8. illalla jokunen Vario liikenteessä linjalla 10X. Eteläinen päätepysäkki oli Kirurgilla. Pohjoisesta en tiedä, koska vaunujen määränpäätekstit kertoivat siihenkin suuntaan kuljettaessa määräpaikaksi "Kirurgin".

Itse asiassa tuo 10X-linja ei kulkenut edes Kirurgille asti tekstistä huolimatta, vaan lisävaunut kääntyivät takaisin Yrjönkadun/Uudenmaankadun silmukassa. Pohjoisessa viimeinen pysäkki oli Ooppera, jonka jälkeen vaunut kiersivät Töölön hallipihan, Ruusulankadun ja Sibeliuksenkadun kautta taas kohti keskustaa.

Olen ymmärtänyt, että nimenomaan juuri Varioissa linjakilpiin olisi mahdollista syöttää myös vapaamuotoista tekstiä. Jos näin ei ole, niin luulisi tekstin kokonaan pois saamisen olevan edes mahdollista. Kakkossarjan nivelet, jotka liikennöivät 10X-linjaa, kulkivat sentään pelkällä numerotunnuksella varustettuna. Lisäksi liikenteessä oli ainakin 8X-vuoroja, mutta ne taisivat olla vanhempaa nauhakilpikalustoa.

Ja ketjun aiheenmukaisia havaintoja: eilen oli pitkästä aikaa liikenteessä ykkössarjan nivelvaunuja linjalla 10. Silmäänhän ne heti pistävät, Töölössä kun ei ole pahemmin ykkössarjalaisia näkynyt. Kympillä kulkivat ainakin vaunut 61 ja 69.
 
Perjantaina 10.8. näkyi Vario menevän Helsinginkatua ylös itään päin. Havaitsin ratikan junan ikkunasta ja ratikka oli melko kaukana. Niinpä jäi epäselväksi, oliko Vario a) siirto-/tilaus-/koeajossa, b) linjan 3T poikkeusreitillä vai c) peräti linjalla 8.
 
Torstaina 9.8 klo 14 maissa oli jokin vario hyytynyt keskelle mannerheimintien ja kaivokadun risteystä, tämä aiheutti sen ettei linjat 3B, 4, 7B ja 10 lasipalatsilta erottajan suuntaan päässeet liikkeelle eikä linjat 3T ja 6 päässeet kääntymään kaivokadulta manskulle. Myöskään bussit 18, 55, 65A ja 66A eivät päässeet risteyksen yli vaan joutuivat käyttämään poikkeusreittejä, ainakin linjojen 65A ja 66A autoja kääntyi simonkadulta manskulle ja kävi kääntymässä erottajalla jotta pääsi jatkamaan kaivokadulle. Kaksi linjan 3T vaunua jäi mottiin rautatieaseman kohdalle mutta muuten linjat 3T ja 6 saatiin ohjattua kruunuhaan kautta omille reiteilleen.
 
Tila
Ei avoinna uusille viesteille.
Takaisin
Ylös